Всекидневна култура.
Признаване на другия и Стереотип.
Раздел II - Тема №4
1. Всекидневна и духовна култура.
a) духовна култура - съвкупността от постижения на човешкия дух, запечатани в определени форми
- книги, картини, ноти, ленти и дигитални носители, и др.
- антоним на пошлостта, простотията, безвкусието
б) всекидневна култура - съвкупност от правила за поведение и произвеждане на мисъл
- обратното на „култура” в този и смисъл е „природа” - където няма кодекси и правила
- примери са специфичните правила за хранене, водене на война, избор на брачен партньор. Те (и др.) различават хората от животните и са различни в отделните човешки общности.
2. Всекидневна култура, колективна идентичност, политика на признаване.
а) духовна култура - утвърждава властта на мнозинството над малцинствата в рамките на една държава
б) всекидневна култура - може да се използва като оръжие за защита на малцинствата
- с оглед на това, че отделните култури трябва да се пазят така, както еколозите се стремят да опазят застрашени от изчезване видове
- позитивна дискриминация
в) известна „автономия” за малцинствата
- те са „особени” - обичаи, вярвания, облекло, затова определени традиции не бива да се прекъсват заради общите закони
- но така повече власт получават традиционните лидери в дадени общности, а една от функциите на държавата е да предотвратява произвола
+ ромите в България извършват покупко-продажба на жени (30’000 - 60’000 лв.), но това се преследва от закона само ако е свързано с насилие
г) признаване на идентичността
- това е, което индивидите и групите очакват
- идентичността е въпрос на диалог с другите - тя е по средата на това, което настояваме че сме и това, което те виждат в нас
3. Културният стереотип.
а) стереотип - опростен, агресивен образ наместо желание да разберем другия
- циганите крадат
- балканците се карат
- когато срещнем „изключения”, това не разколебава увереността ни в стереотипа
б) описанието на човек винаги е само условно
- иначе съществува опасност за хора/групи (напр. евреите през II С.В.)
в) обяснения на стереотипите
- „габровци са стиснати” - Габрово е бил първият капиталистически град в България
- др. примери (евреите са сребролюбци, шопите са прости) - стр. 49
4. Туризмът: индустрия на стереотипите.
а) емблеми на местната култура
б) с цел реклама културите имат склонност да „позират” с екзотичните си характеристики
в) реалността е безинтересна за туристите => в туристическите страни става „едни за себе си, други за другите”
Сподели с приятели: |