Дефиниция ма хриетиянетвото



страница1/7
Дата05.06.2017
Размер1.83 Mb.
#22956
  1   2   3   4   5   6   7
Дефиниция

ма

хриетиянетвото



проф. д-р Дейвид Гудинг
проф. д-р Джон Ленокс


ВЕРЕН
проф. д-р Дейвид Гудинг
проф. д-р Джон Ленокс


Дефиниция

на
християнството

Издателство ВЕРЕН


площад „Славейков" 1, София 1000

Най-напред публикувана в „Литературная


газета" за учителите в руските училища

© 1997, The Myrtlefield Trust


Оригинално заглавие:
The Definition of Christianity

Първо българско издание

© 2004, Издателство ВЕРЕН ЕООД

площад „Славейков" 1, 1000 София

Преводач: Венцеслава Узунова
Редактор: Даниела Дойчинова
Коректор: Юлиана Балканджиева
Предпечатна подготовка: ВЕРЕН ЕООД
Корица: Здравко Ненов
Печат: АСИ - Панчо Цекин

ISBN: 954-8225-48-4



Съдържание

Предговор на авторите 7



  1. Истинската революция 9

  2. Основната дефиниция 19

  3. фаталният недостатък на света ... 31

  4. Сблъсък на мирогледи 41

  5. Мъченичество или фанатизъм? .... 51

  6. Магията и евангелието 59

  7. Истинското значение на обръщането 69

  8. Истинският интернационализъм ... 79

  9. Борбата срещу религиозното
    потисничество 89




  1. Неприкосновеността на човешката
    личност 101

  1. Христос сред философите 111

  2. Християнството и свободата

на словото 123

За по-нататъшно изучаване 136


Првдговор на авторите

Тази книга представлява сборник от ста-


тии, които се появиха в няколко последова-
телни броя на руския вестник „Литератур-
ная газета" през 1992 г. Първоначалният
подтик за тяхното написване дойде от ня-
колко руски учени, които изразиха желание
да научат нещо повече за началото на
християнството, тъй като се чувстваха не-
достатъчно информирани по тази тема. По-
ложителният отклик от читателите на „Лите-
ратурная газета" показа, че още много
хора проявяват същия интерес. Този факт
насърчи авторите да съберат статиите в от-
делно издание, за да бъдат достъпни за по-
широк кръг читатели в едно време, когато,
според тях, интересът към тези въпроси е
по-голям от всякога.

проф. д-р Дейвид Гудинг и

проф. д-р Джон Ленокс

март 1997


1

ИСТИНСКАТА
РЕВОЛЮЦИЯ

Веднъж попитали известния индийски


философ и държавник Махатма Ганди защо
не се присъедини към християнската църк-
ва. Той отговорил: „Към коя?" Наистина, в
световен мащаб съвременното християнст-
во представлява много объркана и обърк-
ваща картина.

За това има няколко причини: първо, в


течение на историята по християнството са
полепнали немалко суеверни добавки като
ракообразни животинки по корпуса на ко-
раб - толкова много, че понякога заплаш-
ват да потопят кораба под вълните на през-
рението на мислещите хора.

Но другата причина е по-сериозна - в


крайна сметка наблюдателният човек лесно
ще направи разлика между кораб и ракоо-
бразни налепи. Много по-трудно е за външ-
ния човек обаче да разграничи първоначал-

Дефиниция на християнството

ното историческо християнство от различ-
ните развития на доктрината и практиката,
които са настъпили в християнския свят
през вековете. Това е много жалко, защо-
то те често замъгляват оригинала и неиз-
менните исторически факти, които предс-
тавляват постоянната сърцевина и същност
на християнството.

В крайна сметка християнството в сърце-


вината си не е система от нравоуче-
ния(като конфуцианството), която трябва да
се адаптира към променливия облик на ве-
ковете, за да не стане отживелица. То не е
и система от абстрактни универсални фило-
софски истини, чиято валидност е незави-
сима от мислителите, които първоначално
са ги формулирали. Не прилича и на мно-
гото езически религии - системи от ритуа-
ли, чиято ефективност зависи от това, дали
ще бъдат изпълнени правилно.

Както би казал апостол Павел, говорите-


лят на ранната църква, християнството е
добрата вест за една историческа лич-
ност - Иисус Христос от Назарет, който
като човек се ражда от царското потомст-
во на Давид и е изявен като Божи Син със
сила чрез своето възкресение от мъртви-
те.1 Самият Иисус Христос е добрата вест:
неговата личност, неговият живот - онова,
което прави, поучава и за което претенди-
ра; неговата смърт - онова, което тя озна-
чава; и възкресението му, което демонстри-
ра, че твърденията му са верни. Тези исто-

10

1. Истинската революция



рически факти са сърцевината на христия-
нското евангелие. Те и следствията от тях
са записани в Новият Завет.

От всички писатели на Новия Завет най-


голям литературен и исторически гений не-
съмнено е Лука, авторът на евангелието,
носещо неговото име, и на съпътстващия го
разказ - Деяния на апостолите. Ренан,
който едва ли е симпатизирал на съдържа-
нието на Евангелието според Лука, го опис-
ва като „най-красивата книга в света"; а
книгата Деяния на апостолите, макар и не
в същия смисъл „красива", изпълнява една
уникална цел не само в Новия Завет, но и
в цялостните литературни сведения за све-
товната история.

В Новия Завет откриваме, че още трима


писатели заедно с Лука ни разказват за
живота, смъртта и възкресението на Хрис-
тос. Останалата част от Новия Завет се
състои от писма, написани до различни гру-
пи християни. От това разбираме, че по
времето на написването на Новия Завет
многонационалните християнски църкви
вече са били установени - явно забележи-
телно бързо - не само в Палестина, където
е живял Христос, но и по цялото Средизем-
номорие: в просветената Атина; в бляска-
вия, но порочен търговски Коринт; в еле-
гантния Ефес; в примитивната Пафлигония;
и дори в метрополиса на империята, самия
Рим.

11

Дефиниция на християнството



Веднага възниква въпросът как започва
всичко. Как се появяват тези църкви? Лука
се наема да отговори на този въпрос.
Именно той ни разказва как християнските
апостоли и мисионери обикалят римския
свят и проповядват евангелието, така че
множества от юдеи и езичници чуват еван-
гелието, повярват, намират спасение чрез
Христос и се събират в християнски църк-
ви.

Налагат се обаче и по-дълбоки въпроси:


какво е съдържанието на това евангелие?
Очевидно ранните християни не са чакали
тяхното послание да бъде дефинирано от
тържествените църковни декрети на по-къс-
ните векове, за да започнат да го пропо-
вядват. Хората също не са чакали по-късни-
те доктринални развития, за да повярват и
да намерят спасение чрез Иисус Христос.
Тогава какво е посланието, което се оказ-
ва така ефективно през ранните години на
християнството? Кои са основните му чер-
ти? Кой ги е определил и как? Именно на
този последен въпрос преди всичко се за-
ема да отговори Лука.

Преди да разгледаме как го прави, тряб-


ва да видим доколко подготвен е той за
тази задача. На първо място, Лука е спът-
ник на апостол Павел и свидетел от първа
ръка на формирането на много християнс-
ки църкви, както и на проповядването, чрез
което те се образуват.

12

1. Истинската революция

Второ, по време на двете години, през
които Павел е затворник в Кесария, Лука
има възможността да се консултира със
съвременниците на Иисус Христос и да на-
учи основните факти за служението на на-
шия Господ от очевидци (както ни казва в
предговора на своето евангелие). Вярно е,
че трудът на Лука е бил жестоко критику-
ван, но съвременните изследвания показ-
ват, че там, където думите му могат да бъ-
дат проверени, той се доказва като досто-
верен и точен историк. Това се потвържда-
ва и в изключително подробния и докумен-
тиран труд на д-р Колин Хелър „Книгата Де-
яния в рамката на елинистичната история".2

Но геният на Лука като историк личи най-


вече от факта, че той не се опитва да опис-
ва всяка дребна подробност от всяко свое
пътуване3 и всяка проповед на всеки хрис-
тиянски мисионер. Естествено, той се инте-
ресува от географското разпространение
на християнството. Забележете обобщения-
та, с които той завършва всеки раздел на
своя труд - като камбанен звън те обявяват
неизбежното разпространение на Божието
Слово и последвалото умножаване на хрис-
тиянските църкви. Но ако разглеждаме под-
бора на материала във всеки от тези ос-
новни раздели, лесно ще открием, че пър-
востепенният му интерес е другаде.

Да вземем например първия раздел (1:1


- 6:7). Тук Лука описва как апостолите със
сила от Светия Дух обявяват безспорния

13

Дефиниция на християнството



факт на Иисусовото възкресение и внуша-
ват на своите слушатели неизбежния извод
от него: Бог направи този Иисус, когото вие
разпънахте, Господ и Христос. И спасение-
то, и прошката на греховете са в него, и
само в него. Тогава обаче настъпва криза
- Синедрионът забранява всякакво пропо-
вядване в името на Иисус.

За тогавашния юдаизъм Синедрионът е


представлявал върховния религиозен авто-
ритет. Апостолите са били възпитани в юда-
изма, а християнството се ражда сред тях.
Да не се подчинят и да се противопоставят
на Синедриона е много сериозна стъпка, и
то стъпка, която води до всякакви предви-
дими и непредвидими последствия.

Но да се подчинят на Синедриона, в този


случай означавало да се отрекат от самата
сърцевина, живот и душа на християнство-
то. Да отрекат или да замълчат за божест-
веността и месианския характер на живия
Господ, би било непокорство към Бога, из-
мяна на Христос и на каузата на човешко-
то спасение. Компромисът е невъзможен.
Без колебание апостолите не се подчиня-
ват и се опълчват срещу Синедриона - така
християнството прави първата си стъпка
встрани от официалния юдаизъм.

Така, с тънкия усет на историка за дейс-


твително значимото и важното, Лука ни по-
казва, че апостолите на нашия Господ
Иисус определят за всички времена първа-

14

1. Истинската революция

та, главна и неотменима основа на христи-
янското евангелие.

Във втория основен раздел на труда (6:8


- 9:31) Стефан, първият християнски мъче-
ник, макар да е възпитан да уважава
юдейския храм, започва да осъзнава, че
Христовата жертва на кръста, неговото въз-
кресение и влизане в небето, имат следст-
вия, които в крайна сметка ще направят
храма отживелица, заедно с цялата му
сложна система от жертви, ритуали и све-
щенство. Заради това, че прокарва този
възглед и го поддържа в публични спорове,
той е изправен на съд, където искат живо-
та му. Но Стефан не се опитва да се отмет-
не. За него християнското разбиране за но-
вия път за приближаване на човека към
Бога, открит от Христос, е толкова важно,
че компромисът е невъзможен. Така Сте-
фан умира и християнството определя още
един елемент от своето същностно посла-
ние.

В третия раздел (9:32 - 12:24) Лука раз-


казва как древната юдейска концепция за
святост заплашва да попречи на християн-
ското послание да надскочи границите на
юдаизма и да премине към безкрайно по-
големия езически свят. Затова се налага
Бог да се намеси и да покаже на апостол
Петър колко различно ще бъде християнст-
вото от юдаизма, в който той е възпитан.
Външната ритуална и церемониална свя-
тост, основана на строго спазване на зако-

15

Дефиниция на християнството



ните за храната и религиозните умивания,
колкото и да са били важни в старозавет-
ните дни, вече нямат място.

Всъщност те трябва да бъдат отстранени.


От този момент нататък светостта ще се
постига чрез дълбока вътрешна, лична
връзка с живия Господ. Очистването от ви-
ната за греха ще се постига чрез кръвта на
неговата заместническа жертва, а силата
да живеем свят живот ще бъде осигурена
от Светия Дух, когото Христос дава на все-
ки, който лично положи вярата си в него.

Същият модел се повтаря и в четвъртия


раздел (12:25 - 16:5). В юдаизма, в който са
възпитани ранните християни, въвеждащият
ритуал на обрязването, обикновено извър-
шван върху бебета няколко дни след раж-
дането им, се счита за абсолютно необхо-
дим за принадлежност към светия народ, а
също и за полезен, ако не задължителен,
за спасението. Отначало някои християни
си мислят, че този ритуал продължава да
бъде необходим за спасението, но на една
среща на апостолите и старейшините, сви-
кана в Ерусалим по този въпрос, Петър и
Яков обявяват официалното, авторитетно и
окончателно апостолско решение. Религио-
зният ритуал на обрязването не е необхо-
дим и по никакъв начин не допринася за
спасението, не само в случая с езичници-
те, но и за юдеите. Невъзможно е да преу-
величим значението на тази епохална стьп-

16

1. Истинската революция

ка на християнството встрани от ритуална-
та система на тогавашния юдаизъм.

По същия начин в петия раздел (16:6 -


19:20), където Павел и неговите спътници в
крайна сметка достигат до Македония и
Гърция, Лука, със своя мъдър подбор на съ-
бития и речи, които записва, още веднъж
ни показва как християнството дефинира
себе си на фона вече не на юдаизма, а на
езическия спиритизъм, политика, религия и
философия.

Накрая, в последния и най-дълъг раздел


на книгата (19:21 - 28:31), атмосферата в
разказа на Лука е забележително различ-
на. Тук откриваме как Павел не толкова
проповядва, а защитава евангелието пред
гражданските и религиозни съдилища на
империята. Но моделът остава същият:
чрез разказа си за това, как Павел защи-
тава себе си и евангелието от клеветничес-
ки нападки, Лука всъщност показва, че
нито Павел, нито евангелието са онова, ко-
ето хората в своето невежество си предс-
тавят, или онова, което злобно описват.
Лука продължава да дефинира християнст-
вото по метода на контраста.

Прекрасният му усет за действителната


същност на християнството може да бъде
много поучителен за нас, които живеем в
този далечен век. Защото през следващите
векове християнският свят често е позволя-
вал основното християнско послание да се
смеси с гражданските политики и философ-

17

Дефиниция на християнството

ски учения на времето. В някои страни ези-
ческите обичаи са били „покръстени" в цър-
квата. А в наши дни страстта към окултно-
то и очарованието на различни източни
практики заплашват да нахлуят в църквата
и да я поведат към несвят синкретизъм. В
по-богатите държави е силно изкушението
от присъединяване към тайни бизнес - асо-
циации, които в своите ритуали се покланят
на същите стари езически божества като
древния свят. В по-бедните страни същест-
вува обратното изкушение - християнското
евангелие да бъде обединено с марксизма,
за да се получи политизирано освободител-
но богословие.

Лука посвещава своята творба на някой


си Теофил с надеждата да го убеди в истин-
ската природа и основателност на христия-
нската вяра. Всъщност тази надежда на
Лука е насочена към всички нас, които изу-
чаваме подробно неговия разказ, в който
християнството изпъква с цялата си първо-
начална яснота.

Бележки


1 Римляни 1:1-4

2 Paul Siebeck, Tübingen, Germany 1989

3 За по-пълно разглеждане на достоверността на
селективния подход в историята от Лука вж. True to
the Faith, David Gooding, pp. 383-390.

18

2

ОСНОВНАТА
ДЕФИНИЦИЯ

Запитайте каква сила е изстреляла ран-


ните християни на сцената на световната
история, и Лука ще ви отговори без колеба-
ние - възкресението на Иисус и идването
на Светия Дух. Запитайте с каква цел се
появява ранното християнско общество, и
той отново ще ви отговори - за да свиде-
телства за възкресението на Иисус. Лука
навсякъде изтъква този основен историчес-
ки факт. Това е задачата, казва той още в
първата глава, заради която възкръсналият
Господ избира своите ученици (1:8). Това е
целта на избирането на Матия: „да стане
свидетел с нас на възкресението Му (на
Христос)" (1:22). В последствие Лука про-
дължава от време на време да повтаря, че
основната функция на християнската общ-
ност е да свидетелства за възкресението
на Господ Иисус.1

19

Дефиниция на християнството



Това е едновременно забележително и
съществено. Запитайте например будистите
кой е източникът на тяхната религия, и те
ще ви отговорят: „Гаутама Буда и неговото
просветление". Но по времето на своята
смърт самият Буда отрича, че лично той е
средство за спасение. Важно е неговото
учение. А целта на последователите му ви-
наги е била да практикуват и пропаганди-
рат това учение.

Ранните християни, напротив, разказват


за себе си съвсем друго. Когато Иисус уми-
ра, те продължават да имат прекрасното му
етично учение. Но въпреки това имат чувс-
твото, че Иисус се е провалил. Той не се е
оказал избавителят, за когото са го мисле-
ли (Лука 24:19-21). Затова те се скриват в
една заключена къща от страх, че и те ще
бъдат арестувани и екзекутирани.

Какво ги преобразява? Не някакво ново


прозрение относно стойността на Христо-
вото етично учение. Неговото възкресение
извършва това! И когато се изправят пред
обществото, те не проповядват главно етич-
ното учение на Христос - в цялата книга
Деяния на апостолите едва ли има и едно
изречение от Проповедта на планината - а
възкресението на Христос и славното зна-
чение на този факт.

Днес християнската църква е реалност и


от историческа гледна точка трябва да има
някакво обяснение за нейния произход.

20

2. Основната дефиниция



Очевидно тя не възниква без причина и без
цел, от нищото. Ако откажем да вярваме
във възкресението и така отхвърлим единс-
твената причина и цел, която самите ранни
християни посочват за своя произход и съ-
ществуване, в историята зейва празнота,
която никаква друга предполагаема причи-
на не може задоволително да запълни.

Без възкресението християните не биха


имали куража да се изправят пред света. А
по тяхно собствено признание (1 Коринтя-
ни 15:1-20) те не биха имали и евангелие,
което да проповядват пред света.

Те проповядват благата вест, че Иисус от


Назарет „умря за греховете ни според Пи-
санията, че беше погребан, че беше възкре-
сен
на третия ден според Писанията" (1 Ко-
ринтяни 15:3-4). Разбира се, възкръсването
на който и да било човек положително би
било изненадваща новина - но не непре-
менно би било добра вест за цялото чове-
чество! Възкресението на Иисус е добра
вест за целия свят, защото той, макар да е
човек като всички останали, не е който и
да било човек - той е кулминацията на
един многовековен процес на Божието се-
беразкриване пред човечеството.

В своята първа проповед (2:25-31) апос-


тол Петър го определя като потомък на
древния израилев цар Давид, а във втора-
та (3:12-26) - като физически и духовен нас-
ледник на израилевите патриарси Авраам,
Исаак и Яков.

21

Дефиниция на християнството



Преди да подминем тези определения
като несъществени за целите на дефинира-
нето на едно универсално евангелие, тряб-
ва да отбележим какво значение придават
другите новозаветни писатели на тези фак-
ти. Матей (1:1) информира своите предимно
еврейски читатели, че Иисус Христос е син
на Давид, син на Авраам. Нещо още по-за-
бележително, Павел в своето блестящо
обяснение на евангелието, написано до
християните в Рим, столицата на цезарите,
настойчиво определя евангелието като
„благовестието за Божия Син Иисус Хрис-
тос, нашия Господ, който по плът се роди
от потомството на Давид" (Римляни 1:1-3 -
превод от английски, бел. прев.).

Какво е това привидно несъответствие?


Римската империя е все още млада, когато
се ражда Иисус. След гражданската война,
която слага край на римската република,
Август успява да установи империя, която
до голяма степен умиротворява света и
трае още хиляда години. Трябва да е изг-
леждало смешно, ако не обидно, да се
твърди, че не римските императори, а
Иисус от Назарет, потомък на явно отмрял
царски род на един миниатюрен и често
създаващ проблеми народ в покрайнините
на империята, е определеният от Бога Спа-
сител на света!

Въпреки това ранните римски управите-


ли и императори са благородно толерантни

22

2. Основната дефиниция



към християнството, както съвсем справед-
ливо отбелязва Лука, макар че понякога се
подиграват на християните, както Фест се
подиграва на Павел, смятайки ги за побър-
кани религиозни фанатици. С разпростра-
няването на християнството обаче по-къс-
ните императори решават, че то подкопава
държавата и противоречи на нейната идео-
логия, и се опитват да го изкоренят, като
определят постоянстването в християнство-
то за углавно престъпление срещу държа-
вата. По-бруталните от тях хвърлят христи-
яните на лъвовете.

И все пак историята ни е оставила сво-


ите неизличими уроци. Великите цезари и
тяхната мощна империя отдавна са изчез-
нали. Днес никой не ги следва, никой не им
се покорява. А християнството е доказало,
че не може да бъде смазано. То доказва
правилността на съвета, който Гамалиил
дава на своите сънародници, съветниците в
юдейския Синедрион, по времето на пър-
вия опит да се унищожи християнството:

Оттеглете се от тези хора и ги оставете,


защото ако това намерение или това
дело е от хора, ще се развали; но ако е
от Бога, няма да можете да го развали-
те. Пазете се да не би да се намерите и
богопротивници" (5:38-39).

До ден-днешен политическите режими,


които са пренебрегвали този съвет и са се

23

Дефиниция на християнството



опитвали да унищожат християнството,
един по един или са изчезвали, или са
били събаряни. Същевременно милиони
хора с радост заявяват верността си към
Иисус като живия Господ.

Християнското евангелие обаче е свър-


зано с още един скандал, който само въз-
кресението е било в състояние да преодо-
лее. Докато е жив, Христос категорично
претендира, че е Месията, Давидовият Син.
В същото време той предупреждава учени-
ците си, че няма веднага да се възкачи на
своя престол. Той трябва първо да умре и
да възкръсне. За учениците това е неразби-
раемо - защото и те като нас трудно прие-
мат онова, което не желаят да чуят. Тяхна-
та идея за Спасител е моделирана по не-
точното разбиране за цар Давид, повече в
съответствие със сравнително скорошните
подвизи на макавейските борци за свобо-
да. Те търсят месиански цар, който ще про-
гони омразните имперски окупационни
сили, ще защити бедните и ще накаже пре-
дателите, които експлоатират римската да-
нъчна система за собствени цели.

И така, един Месия, който вместо да по-


беди неприятелите си, позволява привидно
да бъде разгромен от една корумпирана и
зла политическа система, е логическо про-
тиворечие. Когато Иисус е арестуван, уче-
ниците му го изоставят и се разбягват, а
когато е разпънат на кръст, техните надеж-

24

2. Основната дефиниция



ди рухват (Лука 24:20-21). Но възкресението
на Христос не само връща вярата им в него
- то безкрайно разширява представата им
за спасение. До този момент тяхното раз-
биране за човешкия проблем е твърде
плитко.

На първо място, то е ограничено от соб-


ствените им тесни еврейски националисти-
чески интереси, докато Иисус трябва да
бъде освободител на цялото човечество, на
хората от всеки народ. Второ, те пренеб-
регват факта, че политическата дейност и
човешките войни са много неадекватни ин-
струменти за борба с несправедливостите
в света. Големите революционни движения
рядко успяват да елиминират само злото и
да оставят невинните незасегнати - дори
обикновено става обратното. Нещо повече,
тези, които се представят за защитници на
справедливостта, понякога избиват милио-
ни хора на основата на идеологии, след
чийто неизбежен крах излиза наяве ужас-
ната цена в човешки животи, с която е
била заплатена тяхната империя. Ако тези
безбройни жертви трябва да получат спра-
ведливост, то самата смърт трябва да бъде
победена.

Възкресението е Божията победна прок-


ламация, че смъртта не е краят, че неспра-
ведливостите в миналото не са забравени,
че злото няма завинаги да триумфира. Как-
то отбелязва Петър пред тълпата (2:33-36),

25

Дефиниция на християнството



сам цар Давид е предвидял необходимост-
та от това - ако Месията, като всички дру-
ги хора, остане завинаги в гроба, тогава не
би имало край на несправедливостите на
земята, би останал само един вечен, без-
различен, отвратително несправедлив гроб.
Чрез възкресението на Иисус Христос от
мъртвите Бог заявява и уверява всички
хора предварително, че смъртта не е краят,
че несправедливостта няма да триумфира
вечно. Един ден Бог ще съди света в прав-
да чрез същия Иисус Христос (17:31).

Всъщност Петър започва своята пропо-


вед, като отбелязва, че пророк Йоил, заед-
но с всички други пророци, е насърчавал
слушателите си с обещанието за деня на
всеобщия съд, великия и бележит ден Гос-
поден
, както го нарича той (2:20). Възкресе-
нието на Иисус Христос потвърждава това
обещание и Петър го проповядва като бла-
га вест на народа.

Разбира се, към неговото твърдение


може да се отправи едно разбираемо въз-
ражение: ако всичко това е вярно, защо
още не се е случило? Защо злото е оставе-
но толкова дълго да властва неограничено
и да достигне такива чудовищни размери в
нашето време? Отново намираме отговора
в думите на Петър към тълпата. Планът,
който Бог първоначално дава чрез Давид,
древния цар и пророк, никога не е бил Ме-
сията след смъртта и възкресението си не-

26

2. Основната дефиниция



забавно и чрез сила да унищожи злото по
целия свят. Той трябва да се възнесе на не-
бесния престол и да бъде там, докато, при
второто му идване, всичките му неприятели
бъдат положени под краката му (Псалм
110:1-2; Деяния 2:34-35).

И самите ние виждаме защо се налага


да бъде така. Обещанието за един идващ
съд не е безусловно добра новина за всич-
ки нас. Защото, макар срещу всички нас да
са вършени неправди, и всички ние лично
сме съгрешавали, и то не само срещу дру-
ги хора, но и срещу Бога. И ако не бъде на-
мерено лекарство за това, тогава идещият
съд ще означава катастрофа и за нас лич-
но, и за цялата човешка раса.

Именно това придава универсално зна-


чение на следващата дефиниция на Лука за
евангелието. Пророк Исая отдавна е посо-
чил, че Месията има да изпълни и друга да-
дена от Бога роля. Преди да дойде като
цар да съди света, той трябва да дойде
като Божи Слуга, който не само да постра-
да невинен от човешки ръце, без да си от-
мъсти (което би оставило злото завинаги да
триумфира и не би спасило никого), но и да
вземе върху себе си наказанието за грехо-
вете на света, да пострада и да умре като
жертва за греха, така че хората да бъдат
простени, оправдани и приети от Бога
(Исая 52:13 - 53:12).

27

Дефиниция на християнството



Тъкмо това има предвид самият Иисус,
когато отбелязва пред Своите апостоли:
„Човешкият Син не дойде да Му служат, а
да
служи и да даде живота Си откуп за
мнозина" (Матей 20:28). За това говори и
Петър, когато на хората, които крещейки са
настоявали за разпъването на Христос, той
проповядва Божия съвършен Слуга, чрез
когото те могат да намерят прошка и поми-
рение с Бога.

Но как биха могли слушателите на Петър


да знаят, че всичко това е вярно? Те не са
видели като апостолите възкръсналия Гос-
под. Разбира се, биха могли да отидат при
гроба и да видят, че е празен. Биха могли
да проучат всички останали свидетелства,
както материални, така и човешки. Но ос-
вен всичко това има и едно свидетелство
от друг характер.

Лука ни казва, че то е следното: възкре-


сението и възнесението на Иисус Христос
отварят път за безпрецедентно нахлуване
на Божия Свети Дух в нашия свят, както е
предрекъл древният пророк Йоил осемсто-
тин години по-рано. Свидетелството за това
се проявява по два начина. От една стра-
на, то вече звучи в ушите на разноезична-
та тълпа, привлечена от цял свят в Еруса-
лим заради юдейския празник Петдесятни-
ца. Защото Светият Дух в този случай дава
на ранните християни по чуден начин спо-
собността да говорят чужди езици, които не

28

2. Основната дефиниция



са учили и които не разбират, така че оне-
зи в тълпата, които говорят тези езици, да
разбират казаното. Смисълът и целта на
това необичайно чудо е да се демонстрира
явно, че посланието, което апостолите про-
повядват, както и убедителната сила, с ко-
ято го правят, идва от самия Бог. От друга
страна, ефективността на свидетелството
зависи от готовността на хората да прове-
дат един. личен експеримент. Както твърди
Петър, и на тях се предлага дарът на Све-
тия Дух (2:38). Ако приемат Светия Дух в
сърцата си, това ще отвори път за мощно
лично общуване с Бога, което ще даде не-
опровержими свидетелства, че Иисус, Да-
видовият Син, Авраамовият Син, действи-
телно е Спасителят на света. За да стане
това, има, разбира се, изисквания и усло-
вия. За тях ще говорим в следващата гла-
ва.

Бележки


1 Вж. Деяния 2:32; 3:15; 5:30-32; 10:39-41; 13:31;
17:3, 31; 26:16.

29


Каталог: bulgarian -> DavidGooding
bulgarian -> Един различен фестивал През тази година Международната фондация за българско изкуство проф. П. Детев ни предложи един по-различен филмов фестивал с конференция на тема „Културното наследство и новите технологии”
bulgarian -> Уилиям макдоналд о м
bulgarian -> Уилиям Макдоналд Истинско следване на Христос
bulgarian -> Божествено откровение за Времето изтича! Мери К. Бакстър
bulgarian -> Програма по европейска интеграция към Центъра за европейски изследвания и информация в София и в програма по публична администрация в американските университети „Джорджтаун" и „Джордж Вашингтон"
DavidGooding -> Ключови библейски понятия проф д-р Дейвид Гудинг проф д-р Джон Ленокс верен
DavidGooding -> Проф д-р Дейвид Гудинг проф д-р Джон Ленокс верен проф д-р Дейвид Гудинг проф д-р Джон Ленокс
DavidGooding -> Ключови библейски понятия проф д-р Дейвид Гудинг проф д-р Джон Ленокс верен


Сподели с приятели:
  1   2   3   4   5   6   7




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница