ОБРАЗИТЕ НА РОДОПА
Йордан Илиев
Jordan_Iliev@hotmail.com
Докторант
СУ „Св. Климент Охридски”
Съвременният българин наследява името Родопа от гръко-римската древност и най-често го асоциира с едноименната планина в Тракия. Същевременно Родопа е и астероид, открит на 15. август 1876 г. и кръстен на известен митичен персонаж.1 В статията са събрани и анализирани известните за съвременната наука литературни и визуални образи на лица с име Родопа. Мотивацията за това изследване е липсата на систематично изложение върху разпространението на името Родопа през античността.2 Подобно проучване е необходимо както от гледна точка на интерпретирането на засвидетелстваните изображения на лица с името Родопа - произходът на някои от тях е тракийски, така и поради омонимията между персонажите и тракийския ороним. На тази база са дефинирани три групи образи: (1) литературни героини; (2) персонификации на едноименната планина в Тракия и (3) късноантичната провинция със същото име.
Литературни героини
Тук са включени всички известни персонажи от античната традиция с име Родопа3, при които не е посочена връзка с едноименната планина. Името е изписвано като Родопа (῾Ροδόπη/Rhodope/Rhodopa) или Родопис (῾Ροδώπις).
1. Най-ранният засвидетелстван персонаж се открива още в Омировия химн към Деметра (Hom. Hymn. In Cer. 423), датиран към средата на VІ в. пр. Хр. Липсват подробности за него. Известна детайлност може да се открие в контекста, където наред с Родопа, като приятелки на Персефона фигурират още 21 митологични персонажа. Общо 16 от тях са известни поименно на Хезиод (Theog., 346-361) като Океаниди, една като Нереида, а анонимният автор на химна е прибавил още четири фигури, сред които и Родопа.4 С цитираното сведение е свързано и съобщение на Г. Юлий Хигин (64 г. пр. Хр. – 17 г. сл. Хр.), в което Родопа, спомената в подобно обкръжение, е определена експлицитно като дъщеря на Океан и Тетида (Fabulae 1.6); вероятно същата има предвид и Ноний (Dionys. 32.53).5 Всичките им дъщери, чиито брой е изчислен още от Хезиод на 3000, имали „участта да закрилят младостта”; сред посочените от този ранен поет Океаниди обаче липсва Родопа.6 Тук е важно да се отбележи, че според някои антични писатели отвличането на Персефона, в чийто контекст анонимният автор на Химна към Деметра споменава Родопа, е станало в Тракия, край р. Стримон (Струма) (App. BC 439-443).7
2. В схолия към Теокрит с неясна датировка от неизвестен автор, Родопа е посочена като майка на Мелампос (Schol. in Theocr., 3.43-45g). Други източници пък определят за негови родители: баща Антютаон и майка Айдомене или Аглая.8 Мелампос бил смятан за първия смъртен, който бил надарен с пророчески способности; можел да общува с животните, а освен това се посочва, че пръв практикувал медицина, установил култа на Дионис в Елада и т.н.9 Някои антични писатели, например Диодор, обърквали Мелампос с Орфей, като в отделни случаи приписвали определени дейности на първия, а в други – на втория; забелязани са дори и явни противоречия.10 От друга страна, образът на Мелампос по определени аспекти бил близък до този на Евмолп; някъде дори го почитали като бог.11
3. Друга схолия към Теокрит (7.76-77 c, d, e) съобщава, че Родопа, считана от някои съвременни автори за епоним на тракийската планина, била дъщеря на Стримон12; тя и бог Посейдон били родители на гиганта Атос.13
4. Херодот пръв характеризира персонаж с име Родопис като тракийска хетайра14, чиято история представил в египетския логос от своите „Истории” (2.134-135). Този е най-ранният подробен разказ за лице с това име, достигнал до наши дни и същевременно първото в световната история употребяване на понятието ἑταίρα.15 Текстът е коментиран многократно в съвременната историография. Някои приемат, че Родопис била объркана с египетска царица на име Нитокрис, която (според други сведения) построила пирамида.16 Всъщност това име било често срещано сред египетските принцеси, но се допуска идентификация с царица Нитокрис от VІ династия17 или с едноименната дъщеря на фараона от ХХVІ династия Псаметих І (663 – 609 г. пр. Хр.).18 От друга страна, братът на Сафо, според една от поемите на поетесата, е свързан с жена на име Дориха, поради което Родопис се идентифицира и с нея: първото било нейното истинско име, докато второто – прякор.19 При всички положения имплицитният характер на представените хипотези не се нуждае от коментар: още повече, че самият Херодот определя тази част от новелата като недостоверна. Най-вероятно засега изглежда заключението на Лойд, според когото акаунтът за Родопис и строежа на пирамида бил инспириран от желанието да се свържат пирамидите в Гиза със значими фигури от познатата или относително позната египетска или гръцка традиция.20 Името на Родопис се възстановява във фрагментарен надпис от Делфи, датиран ок. 540 г. пр. Хр., който се свързва с направеното от нея дарение, за което съобщава Херодот.21 Към портрета на тази Родопис се прибавят и по-късни разкази, макар и малко по-различни като съдържание: този у Страбон (17.1.33), както и само до известна степен идентичния с него, запазен у Клавдий Елиан (Var. Hist. 13.33).22 Твърде накратко историята на тази Родопис е представена у Плиний Стари (Nat. Hist. 36.82.6), който също изказва съмнение в нейната автентичност, за разлика от Атеней (Deiphnosoph. 13.69).
5. Ахилей Таций (8.12.1-9), творил около или преди края на ІІ в. сл. Хр., съобщава историята на Родопис, „хубава девойка и смела ловджийка, която придружавала Артемида“.23 Тя обаче обидила Афродита, последната си отмъстила като инициирала интрига, чрез която Родопис да престъпи клетвата си към Артемида и за наказание била превърната в извор. Твърди се, че с подобен сюжет била антична трагедия, недостигнала до нас, но идентифицирана в образ, сътворен от художника Дарий през ІV в. пр. Хр.24 Вероятно същата Родопис има предвид и Херодиан (Partit. 231.12). Твърде интересно съвпадение във връзка с тази история може да се открие в надпис от Сердика (София), съобщаващ за поставена като дар ара на Артемида от нейната жрица Родопа, дъщеря на Юлий.25 Самият надпис може да се датира към римската епоха; само по себе си това уникално съвпадение е доста интересно. Не по-малко интересен е друг пасаж в текста на Таций (2.17.3), който съобщава, че на един остров, лежащ близо до град Тир (в дн. Ливан), се намирала гробницата на Родопис, без да уточни дали последният персонаж е идентичен с по-подробно представения в неговия текст.
6. В късната гръцка енциклопедия Etymologicum Magnum, компилирана в Константинопол (Истанбул) ок. 1150 г. от неизвестен лексикограф, е представено сведението, според което Киконос, епоним на племето кикони, е определен като син на Аполон и Родопис.26
7. В лексикона на византийския патриарх Фотий (153b.2) e запазена кратка статия за Родопис от Амисос, която се самоубила „хвърляйки се [от скала] заради любовта на двама младежи, които били от охраната на цар Антиох и се казвали Антифон и Кир”.27
Вероятно с някои от изброените в тази група персонажи са свързани запазените до наши дни изображения на лица с име Родопа. Най-ранното засега се открива върху споменатия вече кратер (киликс), дело на художника Дарий; изработката на образа е датирана с точност ок. 340 – 330 г. пр. Хр. Сцената, в която е представена Родопа, е интерпретирана като извлечена от съвременна на твореца трагедия, отглас от която представлявала представената по-горе новела на Ахилей Таций.28 Върху кратера са надписани доминиращата фигура на Артемида, от двете страни на която фигурират Аполон и Афродита. Под тях се разполагат образите на Родопа, Скит, Антиопе, нейният син Хиполит и Херакъл.29
Безспорно към тази първа група следва да бъдат отнесени и няколко изображения от епохата на Ренесанса. Единственото, което явно се асоциира с цитирани антични текстове, е включено в отпечатаната през 1553 г. колекция от кратки биографии и монетоподобни изображения на исторически фигури, дело на Гийом Руил. Този автор представя накратко античното предание за Родопа според Херодот, Овидий и Плиний30, като прилага и изображение. Не е ясно как авторът е достигнал до този образ. Останалите изображения от същата епоха би следвало да се разглеждат по-скоро като илюстрации към определени антични текстове, отразяващи представата на съответния художник.
Планината Родопа в Тракия
Името ѝ31 се открива за пръв път у Херодот (4.49.1; 8.116.1-2), след което присъства относително постоянно в хронологично отношение, спрямо други тракийски географски реалии, в антични произведения по най-различни поводи, а се чете и върху епиграфски паметник от Памфилия.32 В античната традиция е запазена само една етиологична легенда, която изяснява (според представите на епохата33) името и появата на планината Родопа. Тя представя Хемус и Родопа като брат и сестра, които се наричали Зевс и Хера (Thrasyll. Fr. 1; Ps.-Plut. De fluv. 11).34 Едноименните олимпийските богове обаче сметнали това за обида и за наказание ги превърнали в известните през античността планини в Тракия; така двете планини получили имената си. Този анекдот, запазен чрез Псевдоплутарх (ІІІ – ІV в. сл. Хр.), се приписва на александрийския поет Евфорион (ІІІ в. пр. Хр.). Без съмнение същата легенда има предвид и Овидий (Met. 6.87), когато говори за „Родопа и Хемус, сега ледени планини, но някога смъртни, които претендираха за имената на боговете най-велики”.35 Интересно е да се отбележи, че варианти на тази легенда оживяват и в българския фолклор36, като освен за същите две планини, метаморфизиране на хора в природни обекти с такъв характер е представено и на локално ниво.37
Имплицитна остава връзката на планината Родопа с филите Родопида. Последните са засвидетелствани само в три епиграфски паметника: два произхождат от Филипополис (Пловдив)38 и датират съответно около 155 г. и общо към ІІ в.; третият е от Улпия Пауталия (Кюстендил) и е датиран с точност към 130 – 180 г.39 Обяснение на разпространението на фили с това име само в тези два града може да бъде открито в античните географски представи за планината Родопа, към която някои от античните (пък и доста по-късни) писатели прибавяли Рила и Пирин.40 Така и двата града се оказват (според античната представа) в непосредствена близост до планината Родопа. Според някои съвременни автори обаче името на филата не се отнасяло директно към географския обект, а към епонимното му божество.41 Не е ясно дали към тази група трябва да бъдат отнесени образите върху реверса на четири филипополски емисии, представляващи женски образ с отнасящ се явно до него надпис Родопа.42
Провинция Родопа
Образ на лице с име Родопа се открива в Notitia Dignitatum, редом с персонифицирани изображения на останалите провинции в късноантичния диоцез.43 Този списък и изображенията към него вероятно били съставени около 400 г. Към момента не е предложена връзка или идентификация на тази Родопа с някоя от вече разгледаните. Според атрибутите, придадени на персонажа, такава дори не може да се предполага. За съжаление, липсва етиологичен разказ за наименуването на провинцията, макар че самото име предполага съществуването на връзка с оронима. Все пак е важно да се посочи, че провинция Хемимонт също е представена със женски образ, макар че наименованието ѝ предполага връзка с името на планината Хемус.
Изводи
Представените данни показват, че с името Родопа в античността се свързвали значителен брой персонажи и само една етиологична легенда, представяща метаморфизирането на персонаж в планина. В историографията са търсени най-различни паралели между отделните съобщения, с които разполага историческата наука, но едва ли може да се докаже връзка между различните литературни образи. Данните позволяват да се посочи само, че сред лицата с име Родопа и трите от които са свързани с митологията, едва едно има отношение към древна Тракия, докато останалите не могат със сигурност да бъдат отнесени към определен район на Средиземноморието. По-различно е съотношението по този показател на лицата с име Родопис: две от тях са свързани с Тракия – експлицитно или чрез друга тракийска реалия, а останалите две – съответно с района на Ефес и Амисос. Най-ранното относително точно датирано сведение е от VІ в. пр. Хр., а най-късното – около 1150 г. Забелязва се връзката на три от всички образи с древна Тракия или с реалии, разположени на нейна територия, както и отчетливата хронологична разлика между отделните предания.
За разлика от често срещаните в античната традиция легенди или митове за герои и героини, класифицираните по-горе мотиви от запазените разкази за Родопа и Родопис в нито един случай не ги представят със свръхестествени сили или забележителни действия. Три от случаите демонстрират представата за родителска роля на лицата с това име спрямо митологични герои, докато в два от останалите запазени разкази доминира представата за чисто човешкия характер на тези персонажи, а в два е посочено само името и така лицето остава непознато за нас.
Наличните литературни данни не могат да обяснят аргументирано нумизматичните образи на Родопа, защото в нито един от представените разкази не се откриват атрибутите, придадени на изображението върху филипополските монети. По-скоро монетните емисии отразяват недостигнала до нас локална представа за лице, считано за персонификация на планината, вероятно свързано и с филата Родопида.
В заключение е необходимо да бъдат изложени и данните за ограниченото разпространение на името Родопа в античните епиграфски паметници.44 Родопа или определени като производни на това име45 могат да се прочетат в 39 епиграфски паметника, изписани на старогръцки език. Най-ранен е цитираният вече в бележка по-горе надпис на Родопис от Делфи, отнесен към 540 г. пр. Хр.46, друг е с предположена датировка ІV в. пр. Хр.47, а към ІІ – І в. пр. Хр. са датирани 5 надписа от Родос, съдържащи името ̔Ροδοπείθευς.48 Само един паметник на лице с име ̔Ροδόπης произхожда от І в. сл. Хр., намерен в Делфи (Фокида, провинция Ахайа).49 Най-голямо разпространение тези имена получили през римската епоха, от когато датират 20 надписа. Повече паметници произлизат от Ликия (4 бр.)50, Ахайа (4 бр.)51, Фригия (4 бр.)52, по два от Македония53 и Долна Мизия54, а по един били открити в: Тракия55, Галатия56, Лидия57 и Киликия.58 Приложените данни показват, че като цяло името е било доста рядко и въпреки това засега не могат да се определят закономерности в неговото разпространение. Прави впечатление по-големият брой надписи от римските провинции в Мала Азия, който се дължи отчасти на факта, че едно и също лице в два случая фигурира в повече от един надпис. Тази тенденция обаче се наблюдава и по-късно: в шестте епиграфски паметника от късната античност 3 са от Фригия59, 2 от Македония60 и 1 от Киликия61. Петте недатирани надписа се разпределят както следва: по 2 от Ахайа62 и Фригия63 и 1 от Ликия64. Във всички надписи не се откриват експлицитни данни за връзка на лицата с древна Тракия.
Броят на откритите латински надписи, съдържащи името Rhodope или близки до него е 40, т. е. приблизително колкото и надписите на старогръцки език. Всички могат да бъдат датирани към императорската епоха. По отношение на географското им разпространение е интересно сравнително по-широкото навлизане на лица с това име в Рим65, отколкото в провинциите на Империята.66 Забелязва се, че известен брой лица, носители на името Родопа, били отбелязани изрично като освобожденци и само в един случай като роби, а пък други фигурират във връзка с лица с такъв статут. Последното позволява да се мисли, че името е получавано най-вече от робини, защото от всичките 14 надписа, в които има данни за социалното положение на фигуриращите в тях лица, в 10 случая се касае за либертини, а в останалите – за 1 императорски роб, 1 севир-августал, 1 войник и 1 дуумвир квинквенал. Освен че е ясен неиталийският произход на всички тези лица, в нито един случай не е посочена връзка с древна Тракия, без да е възможно такава да се предположи дори имплицитно. Така по-вероятно остава предположението номинирането на лицата да бъде обяснено чрез легендите за персонажите с име Родопа в античната литература, или с етимология, свързана с гръцкото τό ῥόδον, както може да се съди по два от цитираните надписи. По предварителни наблюдения като лично име Родопа се среща по-често от другия тракийски ороним, засвидетелстван също като лично име през античността – Хемус, пък и от останалите имена на географски обекти от територията на древна Тракия.67
Сподели с приятели: |