KONSTANTIN
PRESLAVSKY
UNIVERSITY
S H U M E N
|
|
ШУМЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ
“ЕПИСКОП КОНСТАНТИН ПРЕСЛАВСКИ”
|
ПЕДАГОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ
КАТЕДРА «ПЕДАГОГИКА НА ИЗОБРАЗИТЕЛНОТО ИЗКУСТВО»
УТВЪРЖДАВАМ:
Декан на ПФ: ............................................
(доц. дикн М. Бонева)
У Ч Е Б Н А П Р О Г Р А М А
ПО
дисциплината ХУДОЖЕСТВЕНА КРИТИКА
Област на висшето образование: 1. Педагогически науки
Професионално направление: 1.3. Педагогика на обучението по…
Специалност: Педагогика на обучението по изобразително изкуство
Образователно-квалификационна степен : бакалавър
Форма на обучение: редовна
Срок на обучение: 4 години
Катедра: “Педагогика на изобразителното
изкуство”
Шумен
2011 г.
І. ИЗВАДКА ОТ УЧЕБНИЯ ПЛАН
НАИМЕНОВАНИЕ НА КУРСА:
|
ВИД НА ДИСЦИПЛИНАТА
|
СЕМЕСТЪР, В КОЙТО СЕ ИЗУЧАВА:
|
Художествена критика
|
избираема
|
V I
|
ОБЩ ХОРАРИУМ:
|
30
|
часа
|
СЕДМИЧНА НАТОВАРЕНОСТ:
|
Аудиторна заетост
|
Лекции
|
15
|
часа
|
1 часа
|
Семинарни упражнения
|
0
|
часа
|
ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ НА КУРСА:
|
Лабораторни упражнения
|
0
|
часа
|
1 семестъра
|
Индивидуална работа със студентите
|
0
|
часа
|
БРОЙ КРЕДИТИ:
|
Студентска самостоятелна работа
|
15
|
часа
|
1
|
ФОРМИ НА КОНТРОЛ
|
ТЕКУЩ КОНТРОЛ:
|
СЕМЕСТРИАЛЕН ИЗПИТ:
|
тестове
казуси
дискусии
упражнения
семинари
реферат
курсова работа
проект
|
есе
работа с информационни източници
работа с нормативни документи
практика
изследване
обработка на данни
анализи
други
|
Писмен изпит
Устен изпит
Практически изпит
Текуща оценка
|
ФОРМИ НА ПРЕПОДАВАНЕ:
|
Лекции; Семинарни занятия;
|
МЕТОДИ НА ПРЕПОДАВАНЕ:
|
Беседа; Дискусия; Събеседване; Мултимедийна презентация;
Упражнение; Тренинг; Работа в екип; Други;
|
ІІ. АНОТАЦИЯ
Цел на курса:
Дисциплината ХУДОЖЕСТВЕНА КРИТИКА има за цел да запознае накратко студентите с професията на художествения критик, да изгради у тях представа за ролята на художествената критика в системата на общата теория на изкуството и в художествената практика. В основата на програмата са залегнали теми по теория на критиката, които да осигурят първоначалните знания по дисциплината и заинтригуват студентите за по-задълбочено занимание в областта на критиката на изкуството. Учебният материал по дисциплината надгражда знанията на студентите по дисциплините от естетическия кръг.
Освен теоретичните основи, в курса са залегнали и някои от най-необходимите практически знания, които да улеснят вникването в критическите жанрове, да увеличат компетенциите на студентите като бъдещи преподаватели и творци. Студентите се упражняват в самостоятелно писане на критически материали – есета, рецензии, статии.
Задачи: Създаване на начални умения за боравене с материята на художествената критика, полагане на основни знания за анализ на художествените произведения.
Предварителни изисквания:
Студентите да притежават предварителни знания по:
-
естетика, история на изкуството, основи на художественото творчество.
Очаквани резултати:
След завършването на курса се очаква студентите да имат знания, умения и компетенции в следните насоки:
-
теоретична подготовка и някои от най-необходимите практически знания за анализ на художествените произведения;
-
усвояване на критическите жанрове.
ІІІ. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
Тематичен план на лекционния курс
- Тематичен план на лекционния курс :
№
|
Т Е М А
|
Л
|
1.
|
Изкуството и художествената критика.
|
2
|
2.
|
Критикът, художникът и публиката в системата на функциониране на изкуството.
|
2
|
3.
|
Системният подход при изследване на изкуството. Единство на историческо и естетическо.
|
2
|
4.
|
Художествената критика като професия. Личността на критика.
|
1
|
5.
|
Анализ на художествените произведения. Видове – училищен, изкуствоведски, естетико-философски, сравнително исторически, структурен.
|
2
|
6.
|
Тристепенен анализ на художествените произведения.
|
2
|
7.
|
Жанрове в художествената критика. Подход, предназначение и характеристика на всеки жанр., особености, свързани с авторовата нагласа и творчески предпочитания.
|
2
|
8.
|
Посещение на художествена изложба и анализ на изложените творби и на изложбата като цяло.
|
2
|
|
ОБЩО
|
15 ЧАСА
|
ІV. ЛИТЕРАТУРА
-
Рождественский, А. Сакрални модели на културата. София: Захарий Стоянов, 2003
-
Тен, И. Есета върху литературата и изкуството. София: Наука и изкуство, 1981
-
Фрай, Р. Въображение и рисунка. София: Наука и изкуство, 1988
-
Хайне, Х. Философска проза. София: Наука и изкуство, 1981 и 1982, т. I и II
-
Шилер, Фр. Естетика. София: Наука и изкуство, 1981
-
Борев, Ю. Эстетика. Москва: Высшая школа, 2002
-
Diederichsen, D. On (Surplus) Value in Art. Berlin: Sternberg Press, 2008
-
Elkins, J. The State of Art Criticism. Routledge: Taylor & Francis, 2008
-
Groys, B. Art Power. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2008
-
Rubenstein, R. Critical Mess: Art Critics on the State of Their Practice. Lenix, Massachusetts: Hard Press Editions, 2006
V. ФОРМИ НА САМОСТОЯТЕЛНА РАБОТА
-
Индивидуална работа по теми и задачи от учебното съдържание;
-
Запознаване със специализирана литература;
-
Писане на критично есе по зададена тема;
-
Писане на критическа рецензия за художествена творба или събитие;
-
Колективна и индивидуална консултация.
VІ. УСЛОВИЯ ЗА ДОПУСКАНЕ ДО ИЗПИТНА ПРОЦЕДУРА
До изпит се допускат студенти, които:
-
Участват активно в учебния процес;
-
Представят индивидуални разработки /есета/ на теми по избор.
Изпитна процедура:
Изпитът е писмен, по теми от конспекта, с продължителност 1 час.
VІІ. УСЛОВИЯ ЗА ДОПУСКАНЕ ДО ИЗПИТНА ПРОЦЕДУРА:
-
Критерии за допускане до изпит:
-
след преподаване на учебния материал се провежда събеседване със студентите въз основа на подготвени от тях писмени разработки (есета);
-
Подготовка на семестриалния изпит:
-
своевременно раздаден конспект;
-
своевременно оповестяване на темите за писмените разработки (есета);
-
консултация с преподавателския екип;
-
осигуряване на изпитен екип;
-
осигуряване на зала;
-
Схема на изпита / компоненти:
-
изтегляне на изпитен билет;
-
писмено развиване на изтеглената тема в рамките на 1 час;
-
при необходимост се задават допълнителни въпроси;
4. Критерии за оформяне на изпитната оценка:
60 % от оценката се формира въз основа на писмените разработки, които студентите развиват и излагат пред колегите си. Останалите 40 % от оценката се формират въз основа на качествата на писмената тема, развита от студента по време на изпита.
При успешно полагане на изпита студентът получава предвидените по учебен план кредити.
КОНСПЕКТ
-
Изкуството и художествената критика.
-
Художествената критика като реторика и естетика.
-
Обективното и субективното в критическия анализ.
-
Методология на анализа на художественото произведение (I-ва част).
-
Методология на анализа на художественото произведение (II-ра част).
-
Художествената критика като аксиология на изкуството.
-
Практически модел за написване на критическо есе и рецензия. Подготовка за посещение на художествена изложба.
-
Посещение на художествена изложба. Подготовка за анализ на изложените творби и на изложбата като цяло. Писане на критическо есе и на рецензия.
-
Теоретичен критически анализ на изучавана художествена школа или стил.
Програмата е разработена от :
1. Гл.ас. д-р Ростислава Тодорова
2. Гл. ас. Бранимира Тодорова
Програмата е приета на съвет на катедра “Педагогика на изобразителното изкуство” с Протокол № 3 от 30.11.2011 г.
Ръководител катедра:
“Педагогика на изобразителното изкуство” ……………………
/проф. д-р Бл. Папазов/
Учебна програма по ХУДОЖЕСТВЕНА КРИТИКА, Издание 1, Редакция 4, 2011 г.
Сподели с приятели: |