Фундаментални корпоративни брандове



Дата09.05.2017
Размер61.05 Kb.
#20950
Фундаментални корпоративни брандове

Автор: Гл.ас. д-р Петьо Будаков

Корпоративната идентичност, чиято най-важна градивна единица е логото, е основен инструмент за създаване на връзка между компанията и света. В този смисъл, създаването на качествено лого е едно от най-важните неща, които трябва да направи една компания, за да положи здрава основа и да си подсигури разпознаваемост. Доброто лого е определящ и незаменим компонент, нужен за успеха на една компания. То трябва да бъде изчистено, отнесено до същността на компанията (несамоцелно), четливо и т.н.

Използването на символи, показващи собственост или принадлежност, не е новост, а част от нашия бит от векове. Хората имат нужда да се класифицират, приобщават, идентифицират и да живеят чрез имена, етикети, системи и идентичности. В днешно време, повече от всякога, за вниманието на всеки човек се съревновават всякакви видове монограми, символи, икони, пиктограми, лога, форми и цветови комбинации.



Хонг Конг Ню Йорк

Човек живее сред брандове и маркетингови стратегии, които оформят и определят начина, по който той мисли, действа и възприема. В този дух, традиционна практика е хора, градове, държави и т.н. да се разработват, популяризират и третират като брандове.



Rolling Stones1 Амстердам2 Ню Йорк3 Мелбърн4 Перу5

1 Дизайнът е дело на Джон Паше (John Pasche) и за първи път се появява през 1971 на корицата на албума Sticky Fingers на The Rolling Stones, оттогава „изплезената уста” става лого на групата, а днес е сред и най- разпознаваемите символи в историята на поп културата;

2 Надписът е част от визуалната идентичност на Амстердам, създадена между 2002- 2006, от холандското студио КеселсКрамер (KesselsKramer); емблематичен е надписът- скулптора, която бива местена на различни места в града;

3 Логото е създадено от Милтън Глейзър (Milton Glaser) през 1977год, за рекламна кампания, промотираща туризма в града и е негов символ оттогава- насам;

4 „М”-то, което непрекъснато се променя, но същевременно не може да не бъде разпознато е новият символ на Мелбърн от 2009год, когато е представена новата идентичност на града;

5 Логото на Перу, лансирано 2010, основният елемент от ре-брандирането на Перу; семпла, но изключително фина и изчерпателна идентичност;

А успешните лога днес, освен че трябва да бъдат много по-стилизирани и изящни, биват натоварени и с много повече смисъл и послания, така че отдавна е невъзможно са съществуват сами по себе си.

В зората на маркетинговите стратегии за реклама е било достатъчно да се изтъкне едно или няколко качества, директно отнасящи се до продукта/услугата, към които е следвало компанията да се придържа. Фирмените знаци (логата) по онова време са значително по-сложни, не особено прецизно направени и доста по-информативни.

FIAT STARBUCKS

След време стратегиите се усложняват, като освен качества на продукта/услугата, се прибавят и емоционални обръщения и призиви, които да предизвикат емоционален отклик и съответно по-голяма привързаност от страна на потребителя. „Изглежда емоциите продават”, както казва Дъглас Холт в книгата си “How Brands Become Icons: The Principles of Cultural Branding”. С обръщането на специално внимание на маркетинговите стратегии и техните анализи неизбежно се обръща внимание и на прецизността и детайлите при създаването или промяната на фирмените знаци (логата).



Coca-Cola- непълна еволюция на логото; Nike- еволюция на логото;

И така до наши дни , когато създаването на бранд (марка) става все по-възвишено и се налагат все по-задълбочени, концептуални, интригуващи, оригинални разработки и стратегии за изграждането и утвърждаването му.



„туитването” (tweet)- уникалното, ново действие, което социалната мрежа Twitter „внесе” в живота на милиардите си потребители, а логото с птичето е синоним на това действие, разпознаваемо по целия свят;


Логото е лицето на компанията, но то не би могло да дава резултати, ако не е част от добре организирано и ръководено цяло. Това цяло е съвкупност от качеството на продукта/услугата, начина, по който се комуникира с потребителя, новите тенденции и нужди, които успява да наложи компанията, социалната обвързаност, примера, който дава компанията и т.н. Новите технологии, глобализацията, съществуването на Internet и социалните мрежи, начинът на живот на съвременния човек и възможността, до голяма степен, да пътува свободно са съществени фактори за популяризирането и налагането на марките така, както никога преди. Културни, социални, религиозни, политически и др. различия продължават да съществуват, но сякаш усещането, че си приличаме е много по-силно от това, че се различаваме. Хората все повече харесват едни и същи неща, забавляват се еднакво, намират за смешни едни и същи неща. Оформят се огромни групи по предпочитания, вкусове, интереси и т.н. Макар на големи разстояния, хората имат усещане за близост един към друг и търсят тази близост с всичко, с което, по някакъв начин, се идентифицират (любима марка, артист, място, дейност и т.н). За да скъсят дистанцията, находчивите компании разкриват много от процеса по създаване и организация на продукта/услугата и бранда.

Из клип по създаването на лимитирания модел Leica M9-P Edition Hermes (в колаборация с луксозната френска марка Hermes), който компанията публикува в профила си в платформата за видео споделяне Vimeo през 2012;

Из клиповете с кадри от създаването на материалите за книгата The Little Black Jacket (книга- албум представяща вижданията на Карл Лагерфелд и Карин Ройтфелд за вечната класика на CHANEL- черното сако от туид) ; клиповете се публикуват на официалната страница на марката;


Допускат потребителя в едно по-интимно пространство и така изграждат връзка, наличието на която печели лоялност и известност. Рекламните кампании са глобални, универсални и силно социално насочени. От значение е „появяването” на бранда на форуми и събития, като световни първенства, Олимпиади, отбелязването на празници. Практика на Coca-Cola, Apple, Nike.

Из рекламен спот на Nike, част от кампанията “Find Your Greatness”, по случай Олимпийските игри в Лондон 2012год; посланието е до всеки спортист, който, независимо от нивото си, не трябва да спира да предизвиква себе си и да преследва своите, собствени моменти на величие;



Из рекламен спот на Apple, по случай Коледните празници 2013година;


Често голямата известност сред хората прави така, че марката, като такава, и това, което символизира, означават повече от продукта/услугата. Така е при CHANEL, MTV, Coca-Cola, Nike, Leica, Apple. Според Дъглас Холт, брандовете, които са пример за това явление, се превръщат в нещо, като „културни икони” (“ciltural icons”). И макар логата на много от тези марки по начало да са плод на случайността и интуицията, повече отколкото на добре обмисления дизайн, както отбелязва Холт, компаниите зад тях съвсем не си „позволяват” радикални промени по тях.

CHANEL Leica NIKE Coca-Cola Apple Mtv

Пример за силната емоционална привързаност, която може да съществува, от страна на потребителите към символа (логото) на любимата марка е американската компания за облекло GAP. За радост на феновете на бранда компанията се вслуша в негативната им реакция по повод на двата опита за смяна на логото, през 2011 и 2012, и в момента удължените, серифни “G”, “A” и “P” и синият квадрат продължават да са лицето й.



Във време на абсолютно пренасищане от предлагани продукти и услуги, за успеха на компаниите е важно до колко могат и успяват да се „вслушат” в „гласа” на потребителите. Макар случващото се, до голяма степен, да улеснява и да дава свобода в развитието и популяризирането на марките, то също създава голяма динамика и непрекъсната нужда от промени в концепциите. Всичко това, единството между качеството на продукта/ услугата, цялостното поведение на компанията и ресурсите, които тя има, определят съответния бранд, като фундаментален. Знакът (логото) е с незаменима функция, а доброто му изпълнение и изпипаният дизайн са особено важни, но това не може да направи марката и компанията значими. А това са причините, поради които тук не намериха място знаците, които следват, които аз лично намирам за страхотни.



Ed’s Electric (САЩ); Sanderson Spartan Golf (САЩ); Sancti Spiritus (Куба);

Yoga Australia (Австралия); Театър”Сълза и Смях” (България);



Източници:

  • „How Brands Become Icons: The Principles Of Cultural Branding” –Douglas B. Holt (книга);

  • www.complex.com- The 50 Most Iconic Brand Logos Of All Time (статия);

  • www.creativebloq.com- 20 Iconic Brands- and why they work (статия);

  • www.famouslogos.net (информация за брандове);

  • Google.com- изображения и скрийншотове ;


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница