Илинденска драма
(Римейк)
В третата година на Третото хилядолетие една малка и млада балканска страна заяви на висок глас пред света, че по подобаващ за “славната си хилядолетна история” начин ще ознаменува 100-годишнината на своята държавност. Държавата е Република Македония, а събитието – вековният юбилей на Илинденското въстание. Изчистена от високопарните словосъчетания за вселенската значимост на “македонската нация” и древния Ј произход, формулировката “100 години държавност” прозвуча сравнително трезво и смислено. Използването на прилагателното “сравнително” обаче е абсолютно наложително, дори само за това, че македонските историци и политици сами се поставиха в абсурдна ситуация. От една страна, те искаха да покажат изключителното историческо и политическо значение на Илинденското въстание в миналото на Европа – един неоспорван от никого въпрос, но в желанието си да наложат своя ексклузивитет върху част от българската история го ограничиха до размерите на локално, а не всенародно въстание. Без никакви скрупули апологетите на македонизма елиминираха от аналите на Илинденското въстание личности, събития и територии и го заключиха в тесните рамки на държавните граници на Република Македония. Няма Пиринска и Егейска Македония, няма Одринско, няма и Преображение, няма Даме Груев, Питу Гули, Яне Сандански...
Впрочем, поведението на политиците в Република Македония нито е изненадващо, нито е неочаквано. Макар че след многобройните жестове на добра воля от българска страна, след шумно прокламираната от Република Македония евроатлантическа ориентация, която предполага интеграция най-напред в регионален план, можеше да се очаква от македонска страна поне опит за преодоляване на историческата ревност и на съперничеството като част от националните Ј комплекси. Сто години след Илинден държавниците в Република Македония продължават да не желаят да разберат, или по-скоро да признаят, че национален идентитет не се създава по принципа на повтаряната сто пъти лъжа, която накрая евентуално се възприема като истина. Нито пък чрез премълчаването на истината като по-малък грях.
Журналистите от западната ни съседка избраха да споделят отговорността на политиците и историците. В духа на “македонския космополитизъм” те информираха, че в Ню Йорк, Торонто, Мелбърн и Сидни е отбелязана 100-годишнината от Илинденското въстание. За честванията в България – нито дума. По всеобщо известни причини единствено сбирката на ОМО “Илинден” на Самуиловата крепост до Петрич беше удостоена с вниманието на македонските медии. (В интерес на истината – и българските медии не се пресилват с отразяване на събития, свързани с тази славна годишнина. Поради липса на достатъчно такива или заради нещо друго – това е отделна тема.).
Игнорирането на историческата истина и на настоящето в речите и публикациите за 100-годишнината на Илинденската епопея обаче не можа да допринесе за утвърждаване идентитета на “македонската нация”. Защото то бе саботирано отвътре. Най-напред с отношението на гражданите на Република Македония към празника. В населените места с преобладаващо албанско население респект към македонската държавност липсва, а за съпричастност към доказване наличието на македонска нация изобщо не може да се говори. Затова и демонстративното незачитане на националния празник не учуди никого. По-интересно е отношението на македонците, които се оказаха лишени от празнично настроение и държавнотворчески ентусиазъм само десетилетие след сбъдването на дълго лелеяната мечта – самостоятелна държава. Запознатите с психоанализата могат да потърсят в този факт още едно потвърждение за колективното несъзнание, а историците – доказателство, че колективната съвест за историческа принадлежност на народа е потисната, но не и изтрита.
Едновременно със 100-годишнината, македонската държавност трябваше да бъде чествана и с още две годишнини: 59 години от първото заседание на АСНОМ в манастира “Св. Прохор Пчински” и двегодишнината от подписването на рамковия договор в Охрид.
Без да навлизаме в дебрите на църковните спорове в православния свят, можем да отбележим безспорния факт за сакралното значение (най-напред за българския народ) на манастира “Св. Прохор Пчински”, който днес е на държавната територия на Сърбия. Манастирът е от особена важност и за Република Македония в процеса на идентифицирането Ј като държава. Тази година обаче страната трябваше да понесе тежък удар върху авторитета си, което също допринесе за понижаване на самочувствието и празничното настроение на гражданите Ј. Въпреки дипломатическата намеса, сръбските църковни власти не допуснаха македонската официална делегация да припари до манастира, в чиито прашни изби от 13 години са захвърлени паметните плочи от историческото за Република Македония първо заседание на АСНОМ.
Едва ли подписаният преди две години Охридски договор бе в състояние да подхрани гордостта на македонците като господари на държавата Република Македония. Затова и направената от президента Борис Трайковски връзка между Крушевския манифест и Охридския договор бе приета негативно. “Охридският договор по своята същност е европейски договор, който със своята идея за автентична и реална интеграция следва субтилната нишка на Крушевския манифест”, заяви Трайковски и обяви за задължение на страната “да афирмира пред света Охридския договор като автентичен македонски модел на живот и да покаже на другите историческата истина за македонския космополитизъм”.
Доколкото имаше празнична еуфория в Република Македония, тя бързо отшумя. Последните събития там отново поставят страната в ситуация, в която мирът и стабилността Ј са под сериозна заплаха. Съществуването Ј - също.
Македонските политици може би ще осъзнаят, че историята на една държава се прави в настоящето, а не със задна дата.
Калина БОЕВА
Братоубийствена развръзка или измислен геноцид
Антибългарската демонстрация в областния център през миналия септемврийски петък е натрапчиво повтаряща се част от колоритния политически декор след 1989 г. Авторите на задграничния сценарий и тукашните невежи братовчеди на Александър Македонски (353-336 г. пр. н. е.) нямат обаче никакви научно-исторически аргументи "за софийска държавна асимилация" на т. н. пирински македонци, а още по малко за "бугарски геноцид върху македонците".
Целенасочено посочената в Скопие дата - 12 септември, всъщност бележи тъжна страница от новата ни история, защото е свързана с голямата и сложна тема за македонското направление в българското политическо насилие през периода 1919-1934 г. Мистериозното убийство на Т. Александров на 31.08.1924 г. в Пирин планина над село Сугарево, очертава дълбока разделителна линия в революционното движение, която следващите години не успяват да изтрият. Защото народът го е казал мъдро: “Кръв с кръв не се измива”.
Планът за онова, което неизбежно трябвало да се случи след убийството, е начертан от Иван Михайлов и останалите млади следовници на Т. Александров в Мелнишко още на четвърти септември. Ал. Протогеров от гр. Охрид, о. з. генерал, и двамата ръководители на ВМРО в тогавашния Петрички окръг - Алеко Василев, бивш екзархийски учител, българизиран влах от гр. Долна (Баракли) Джумая и Г. Атанасов, заедно определят деня и мястото на срещата, която трябва да отговори на въпроса: накъде след голямата загуба на водача на ВМРО - петък, 12 септември, Горна Джумая. Одобрено е мнението на Алеко Паша, Михайлов да бъде обвинителят срещу нелоялната спрямо ВМРО Илинденска организация. С общо съгласие е приет и съставът на организационния съд: Йордан Гюрков, П. Михайлов и П. Шанданов.
Успехът на скроения план е предопределен и от осигурения чрез Г. Баждаров и К. Пърличев благосклонен неутралитет на официалната власт в граничния Петрички окръг. Тайно готвеният удар е нанесен на 12 септември вечерта. Кървавата драма се разиграва в къщата на Панайот Райнов, където неочаквано пада убит Алеко Василев, застрелян от Кирил Дрангов, син на покойния Борис Дрангов от гр. Скопие. Убийството на Т. Александров вече 79 г. остава забулено и поради последвалата светкавична разправа с идейните противници на ВМРО. Още на другия ден е убит о. з. подп. Г. Атанасов от Велико Търново. Също на 13 септември в София Мирчо Кикиритков от Щип застрелва своя съгражданин, съдията Владислав (Славчо Ковачев), идеолог на Македонската емигрантска федеративна организация, а депутатът Д. Хаджидимов е покосен от куршумите на Владо Черноземски. В околностите на с. Сопово, Дупнишко, е заловен и убит Арсени Йовков, а Георги Занков успява да се спаси.
Провалът на опитите за сътрудничество с Коминтерна и зараждащият се в редовете на ВМРО антикомунизъм, обосновават дамгосващите политически етикети, с които се съпровождат убийствата: "комунистващи санданисти и македонстващи комунисти". Ето защо до 19 май 1934 г. бившите серчани и дейци на БКП в Петрички окръг са заведени на таен отчет, а всеки техен замисъл и дело против ВМРО задължително са обект на обичайното строго наказание. През 1924-1925 г. са убити останалите живи членове на някогашния Серски окръжен комитет: Ч. Катранджиев, Ал. Буйнов, Г. Скрижовски, Ст. Хаджиев, Т. Паница, членовете на БКП - М. Алексиев и Ат. Миховски и др.
В Скопие все още продължават упорито да крият историческата истина под добре познатия ни македонистки идеологически похлупак. Там със зла умисъл не само преувеличават броя на убитите (160 души), но и внушават лъжата за етническа мотивировка на убийствата. Най-добрите ученици на държавния скопски македонизъм преди десет години посочиха фантастичен брой на убитите "македонци" - 22 000! Този кощунствен акт, отразен в новия македонистки политически календар, е грубо посегателство към историческата истина и родовата памет. Загиналите през есента на 1924 г. и пролетта на 1925 г. не са "македонци", убити от лошите "бугари", а около 35 души, жертви на братоубийствената кървава разпра в освободителното движение на македонските българи. Да се преобръща заради съвременни политически цели родовото историческо съзнание, което пази спомена за насилствена смърт, за погребения без опело и свещи, за безкръстни гробове и омраза към явните или набедени братоубийци, е циничен пример на агресивен духовен тероризъм срещу вечния покой на над 340 български чеда на Македония, загинали до 19 май 1934 г. Това е изстрадан и драматичен факт, чиито отрицателни последици придобиват и други зловещи измерения в развитието на политическото насилие, особено след 9 септември 1944 г. Но това е друга, не по-малко значима и отговорна тема за научно тълкувание.
Съвременните демократични представи и международноправната обусловеност на отечествените конституционни свободи може би изключват множеството доводи на историка. Но едно е ясно - народните избраници е редно, когато влагат личните си усилия в трайния градеж на обективните демократични промени, задължително да ползуват лостовете на свободата и истината. Двете понятия никога не висят във въздуха, защото са плод от усилията на множество наши достойни предходници. Затова е необходимо винаги да се управлява като се отчита законът, осъзнавайки националните интереси и познавайки историческото битие на собствения си народ.
Д-р по история
Димитър Л. Тюлеков
Големият проблем на малката държава
Според специалиста по тероризъм Брус Хофман, под термина бунтовници обикновено се подразбира голяма група от въоръжени лица, които действат като военна единица, нападат неприятелските военни сили, завземат и контролират територия (дори и само през определени части от денонощието), имат някакъв вид суверенитет или контрол в определен географски район и над населението. Терористите, за разлика от тях, не действат открито като въоръжени единици, обикновено не се стремят да завземат или контролират територия, избягват сблъсъци с неприятелските военни сили и рядко упражняват директен контрол върху територии и над населението.
Хофман смята, че е важно да се прави разлика между терориста и обикновения престъпник. Терористът има идеали, обикновено политически, а престъпникът действа от себични, лични мотиви, макар че техните действия са еднакви: отвличания, стрелби,предизвикване на опасност и напрежение.
Малката държава Република Македония има големи проблеми. Един от тях се нарича Албанска национална армия.
В продължение на две години след подписване на противоречивия Охридски договор, с който уж беше сложен край на военния междуетнически конфликт от 2001 год. и поставено ново начало в конституционното устройство, проблемът беше омаловажаван и подмитан като боклук под килима. Докато през това време обстановката в РМ непрекъснато се "стабилизираше" и "междуетническото доверие се възстановяваше и укрепваше", той растеше и набираше сила. Докато в последните дни нарасна до степен, в която не може да бъде игнориран.
Проблемът "АНА" има много измерения. Първото, без разчистването на което не може да се премине към останалите, е, че АНА все още не е дефинирана. Първоначално македонските служби за сигурност, както и някои международни представители, твърдяха че това е виртуална субстанция, която се използва от радикални екстремисти от Косовския защитен корпус /КЗК/ и от разформираната след военния конфликт в РМ Армия за национално освобождение /АНО/. Постепенно обаче АНА започна да добива все по-реални и твърде болезнени и унизителни за държавата РМ измерения - убийства, бомбени нападения, палежи, обири, отвличания, ултиматуми… Дали поради неспособност, дали поради невъзможност или и заради двете, но до този момент властта в РМ не успява да квалифицира същността на това паравоенно образувание и да предприеме съответните мерки за елиминирането му. Едно от обясненията за конфузното положение на македонската власт и липсата на адекватни действия е, че няма позиция кой стои насреща й - терористи, бунтовници или криминални престъпници, местни или инфилтрирани от съседни страни, структурирана организация ли е или са отделни банди.
Между другото, този въпрос стоеше и преди две години. И тогава не беше ясно с кого воюват македонските сили за сигурност - с цяла етническа общност, вдигната на въстание, с внесени от съседна страна въоръжени групи, с организирана престъпност, която има политически цели или с криминализирани картели за контрабанда с дрога, оръжие и хора. Дилемата беше решена от международния фактор, който легитимира терористите от АНО като борци за човешки и малцинствени права на албанците и принуди държавата да падне на колене пред тях.
След 11 септември отношението на същия международен фактор към тероризма вече е различно. Великите сили обаче имат своите интереси на Балканите и затова отношението им към престъпните деяния, насочени срещу държавата в една или друга форма, е различно. Тяхното внушение сега, приемано априори от македонското правителство, е че въоръжените групи, действащи в северозападната част на РМ, са криминални банди, които се занимават с контрабанда. Преди няколко дни генералният секретар на НАТО Джордж Робъртсън препоръча обща решителност на македонските власти и всички политически партии в страната "да се справят с онези, които използват етническото насилие като параван за контрабандата и всякакъв вид криминални действия". Такова определение на проблема със сигурността в РМ е удобно за управляващата партия СДСМ, защото я освобождава от отговорност за неуспешната вътрешна политика. Изгодно е и за партньорите във властта от ДУИ - партията, в която се преобразува АНО, най-малкото защото потвърждава легендата, че те, видите ли, са действали срещу държавата от по-висши подбуди.
Ако международният фактор признае, че въоръжените банди са терористични или бунтовнически, това означава да признае и фиаското си в РМ. Освен това, едно такова признание предполага и съответни действия, които САЩ и ЕС са длъжни да предприемат, след като на практика превърнаха РМ в международен протекторат, макар и в мека форма. Все още няма окончателно решение и на казуса Косово. Затова засега въоръжените банди, щъкащи в Косово и РМ, остават в графа "криминална престъпност". А наблюдателите, които говорят за "контролирана нестабилност" се причисляват към черногледците.
Калина Боева
Що е Бранко свършил?
Една година от управлението на правителството на Бранко Цървенковски в Република (все още) Македония
Година управление на една държава е и много, и малко време, но във всички случаи достатъчно, за да се прецени колко струват облечените с доверието на избирателите политици. За Република Македония, съществуваща в екстремна, т.е. ненормална обстановка, това време е предостатъчно да се направи извод, че всичко е в хаос, организирана е само престъпността.
Какви са аргументите за подобно твърдение? За съжаление, броят им е толкова голям, че е невъзможно да бъдат изложени в една вестникарска публикация. Изразеното съжаление в по-тесен план е насочено към обикновените граждани в нашата съседка, а в по-широк се отнася за целия регион, в това число и за нашата страна.
Очевадният и най-важен аргумент е липсата на сигурност и стабилност. Ето няколко конкретни примера само от последните седмици - отвлечени полицаи, стрелби в Тетово и околностите му, обстрелван караул на АРМ, блокада на пътя към новия граничен пункт при Танушевци, неколкократно спиране на международни влакове към Сърбия, миниране на жп-линия, обстрелвани с ракети сгради - на съда и на правителството, в центъра на столицата, както и най-голямата казарма на АРМ, въоръжени стълкновения на македонските сили за сигурност с албански екстремисти при Брест… Държавата е доведена до положение да получава и да изпълнява поставените Ј от престъпници ултиматуми, вместо да прилага законите.
На 15 септември 2002 г. коалицията на социалистите от СДСМ с още няколко малки партии спечели изборите с лайтмотив - мир, демократично и спокойно междуетническо съжителство. Днешната снимка на обстановката в РМ е негативен образ на обещаното. И което е още по-лошо - няма изгледи за промяна. Властта е безсилна пред престъпниците, които тероризират македонското, но и албанското население и превръщат държавата в заложник на албанския екстремизъм. От междуетническия мир няма и помен. Албанската експанзия, отдавна преминала меката си форма на демографско усвояване на пространство, през тази година завладява територии с далеч по драстични методи, чиято обща основа е страхът за живота. Държавата е на колене пред екстремното малцинство и в създаването, и в прилагането на законите.
Отстъпленията от предизборните обещания са многостранни. Още при съставянето на правителството, лидерът на СДСМ Бранко Цървенковски се отрече от клетвите си, че няма да влиза в коалиция с "лица, които са замесени във военния конфликт от 2001 г." Правителството му обаче беше създадено в партньорство с трансформираната от АНО в политическа партия ДУИ на Али Ахмети, а довчерашните командири от терористичната паравоенна формация, съставена най-вече от криминални престъпници и контрабандисти, заеха различни длъжности във властта или смениха униформите на УЧК с полицейски и армейски. Гротескният образ на властта рефлектира и в нейните действия.
Подобно е поведението на правителството в лицето на Бр. Цървенковски и по отношение на заявената принципност към трудовите назначения и освобождаване от работа. Само в здравеопазването и енергостопанството реваншистки мотивираните уволнения са над 2000. Същевременно широко прокламираният "Бранков" закон за увеличаване на заетостта с нови 150-200 хиляди работни места засега не показва никакви резултати. Нещо повече, в сравнение с октомври миналата година, безработните са с 10 хил. повече, а общият им процент скочи на рекордните 36.5%, като в него не са включени освободените от ЕСМ, здравеопазването, образованието и държавната администрация.
"Правителството има изключително лошо отношение към чуждите инвеститори, а в отделни случаи се отнася към тях дори брутално. Това е главна причина през първите пет месеца на годината чуждите директни инвестиции да възлизат само на 14 млн.долара, което е много по-малко дори от 2001 г., когато страната беше във военна криза" - заяви лидерът на ВМРО-ДПМНЕ Никола Груевски пред представителите на Американската стопанска камара в РМ. Според него, това е една от най-големите грешки на сегашното управление, които са довели страната до лошото икономическо положение в момента. Дори да се приеме, че опозиционният лидер има своите политически основания да бъде остро критичен към правителството на Цървенковски, няма как в такъв грях да бъде обвинен например френският посланик в РМ Франсоа Терал, още повече, че това правителство е креатура именно на т.н. международен фактор, където Франция има своя решаващ глас. "Процесът на развитие на икономиката изисква време, но малко вероятно е някоя чужда фирма да инвестира в страна, чието политическо бъдеще не е сигурно. Друга причина е, че държавата е прекалено слаба" - каза френският дипломат в прав текст.
Според анализите на икономисти, предвиденият и без друго нисък ръст на БВП от 2.75% за 2003 г. ще остане непостижим за реализиране и твърде далеч от обещаното увеличение от над 6% годишно.
Тези икономически данни плюс липсата на сигурност и стабилност очертават доста неблагонадеждни перспективи за бъдещето на страната. Като се добави и казусът Косово, който във всеки вариант на решаване или запазване на статуквото дава своето негативно отражение върху РМ, картината става още по-мрачна.
Обикновено политиците по нашите ширини търсят оправдание за неуспешното си управление в "тежкото наследство от миналото". Бранко Цървенковски не прави изключение от правилото, въпреки че той самият е част от това наследство. Освен с този изтъркан прийом, Цървенковски би могъл с пълно основание да се опита да си измие ръцете и с международната общност, която фактически превърна РМ в международен протекторат. Европейските и американските политически експериментатори обаче нямат навика да споделят отговорностите за причинени по тяхна идея и с тяхна помощ провали и катастрофи.
На гражданите на РМ не им остава нищо друго, освен да бъдат потърпевши.
Калина Боева
Жертвен връх на българското свободолюбие
Българският народ с право се гордее не само с величието и трагизма на своята история, не само и единствено със своя принос в общочовешката цивилизация, но и заради нещо друго, което е частица от неговата душевност, нравствена същност и традиционна култура - достолепната му почит, признателност и смирение към паметта на своите герои, мъченици и поборници, дали живота си за свободата, единството и независимостта на нашето Отечество - майка България, и за тържеството на извечните идеали за достоен и справедлив човешки живот.
В духа на тази стародавна и красива българска традиция, в преддверието на Благоевградския университет "Неофит Рилски", е открита паметна плоча на героите от Горноджумайското въстание през 1902 година - един драматичен и жертвен подвиг в освободителните борби на македонските и тракийските българи след злополучния Берлински договор от 1878 г.
Горноджумайското въстание, организирано и осъществено с една рядка решителност, дързост и ентусиазъм от Върховния Македоно-Одрински комитет, придоби не само местно, но и международно значение и постави с цялата му острота въпроса за политическата съдба на Македония и Одринско, въпроса за бъдещето на българите от тези области.
В продължение на близо два месеца, през есента на 1902 г. четите на Върховния комитет, предвождани от известни войводи и от офицери на Българската армия, заедно с въстаналото население, водят в Горноджумайска околия, в Мелнишко, Петричко, Струмишко, Малeшевско и Разложко, ожесточени и неравни сражения срещу 15 000 турска войска, която подлага селищата на смърт и разорение, а българското население - на ужасни насилия, грабежи и репресии.
Но и този път героизмът, храбростта и саможертвата не можаха да отхвърлят робския ярем - полетът на борците бе жестоко прекършен.
Ала жертвите не бяха напразни, защото още веднъж с кръвта на загиналите бяха очертани координатите на българската нация и разкрити и потвърдени исконни исторически въжделения.
Събитията от 1902 година имат и други политически измерения - те отекват широко в европейската демократична общественост, активизират дипломацията за въвеждане на реформи, заставят османската власт да амнистира политическите затворници и да освободи заточените членове на Централния комитет на Вътрешната Македоно-Одринска революционна организация.
Всичко това отрежда на въстанието важно място в освободителното движение и го прави свързващо звено и прелюдия към величавата народна епопея на българите в Македония и Одринска Тракия - Илинденско-Преображенското въстание от 1903 г., епопея, оставила безсмъртна следа в българската история, в народната памет и националната психология, епопея, превърнала се в безценен нравствен капитал, който трябва да пазим и извисяваме в бъдещето.
Наш дълг е да възродим в една демократична България с нови ценности националното си самочувствие, да съхраним и обогатяваме в духа на съвременната цивилизация нашата самобитна културна самоличност, да възстановим обективния образ на собствената си история, да покажем цялата истина за българите в Македония - както в миналото, така и днес, да превърнем отечеството ни в грижовна майка за всички, които живеят в него, и за българите, извън неговите граници.
Наш свещен дълг е да назовем в българския Пантеон всички родолюбци, мъченици и герои за българщина, за свобода, род и отечество, за да остане вечно живо българското име, а България, както мечтаеше Апостолът Левски, "да свети бляскаво и да бъде равна с другите европейски народи и държави".
доц. д-р Йордан ВАНЧЕВ
Когато децата плащат греховете на бащите си
От няколко седмици в РМ протестират тийнейджърите. Причините за бойкота на учебните занимания могат да се обобщят така: нежелание да делиш пространство и да дишаш един и същи въздух с друг, който не е от твоята етническа група, има различен език и вероизповедание. Учениците се използват в политическата интрига (дали само в нея) безсъвестно и безкомпромисно. Няма да е пресилено да се каже, че тези протести са продължение на войната от 2001 г. с други средства. Най-показателни примери за характера на ставащото в РМ са случаите в Битоля и Скопие. Експанзията на албанския фактор преля от сферата на висшето образование, където постигна целите си, в средното образование. Министърът на образованието Азис Положани от ДУИ провокира надигането на протестната вълна с няколко свои решения. Особено възмутително за македонците е създаването на етнически паралелки с обучение на албански език в гр.Битоля, където не живеят албанци, затова ученици ще се довеждат от Кичево. Обяснението, че това е исконно право на албанците, защото в сградата, определена да подслони новите паралелки, е била създадена албанската азбука и затова те чувстват града като свой, окончателно разбуни духовете на битолчани. Подобна е ситуацията и в столицата. И ако в поведението на албанците няма нищо изненадващо, странно е защо македонците отговарят на провокацията по този първосигнален начин …
Кой знае защо, тласкани от саморазрушителни сили, възрастните често използват децата, за да реализират маниакалните си идеи. С непостигнатите си цели и натрупаните си комплекси, те - лишени от знания и мъдрост, натоварват невръстните, превръщайки ги в свое подобие. Колелото се завърта и след няколко години децата стават същите възрастни, настояващи наследниците им да направят нещата, за които те нямат достатъчно ум, сили или смелост.
Това не са само частни случаи. Много пъти това е политика.
Чета и слушам за ученическите протести в Република Македония и се сещам за кръстоносните походи. Както за започването на почти всяка война, така и за тяхното обявяване е била необходима идеологическа мотивация и оправдание за истинските причини - политически, икономически и социални. Религията и тогава, и сега, продължава да бъде отзивчива на тази тема. През 1096 г. папа Урбан ІІ призовава на борба с Изтока: "О, вие, които греховно проливате кръвта на своите братя, насочете оръжието си против неприятелите на името Христово!" Над 200 хиляди селяни с жените и децата си, въоръжени с боздугани и коси, тръгват към Светите земи, водени от благородни рицари и откровени разбойници. От историята знаем колко "добро" са донесли те по нашите земи, знаем и колко са били успешни - само първите три от общо осем и то относително по много показатели. Към общия брой на кръстоносните походи обаче трябва да се прибавят още два "кръстоносни походи на деца". След неуспеха на четвъртия поход, монасите разпространяват лудата идея, че каквото не могат да извършат грешните възрастни, ще го постигнат невинните деца. През 1212 г. 15 хиляди такива деца без оръжие и храна, предвождани от дванадесетгодишно момче, отплават от Марсилия за Светите земи. Част от тях загиват в морска буря, останалите биват продадени като роби от капитаните на корабите. Така свършва и походът на 20 хиляди деца, водени от 10-годишен "пастир".
Изрично подчертавам, че горната историческа отправка не цели никакви религиозни внушения. Единствената причина за ретроспекцията е, за да потвърди (уви!) за пореден път максимата, че децата плащат грешките на бащите си и се превръщат в техни изкупителни жертви. Най-тъжното и страшното е, че родителите съзнателно дават невинността им за курбан на своето скудоумие.
Не знам на кого приличат повече днешните управници на РМ - на монасите с болни мозъци, изпратили на сигурна гибел десетки хиляди деца, или на капитаните, извлекли келепира от това безумие. Знам обаче, че в идеята за средношколските протести в югозападната ни съседка, от каквито и подбуди да е възникнала, от когото и да е родена, няма разум, няма морал, няма човещина. Има страшна перспектива. Какво може да се очаква от утрешните пълнолетни граждани на тази страна, ако днес те вече са с промити мозъци и озлобени към другия, защото не е от неговата етническа група и е проговорил на различен от неговия майчин език? Довчера те са играли заедно и са учили един до друг в класните стаи, имали са едни и същи "супер яки" тийнейджърски емоции и проблеми. Днес имат натрапени междуетнически проблеми и са разделени от стена, която е по-солидна от китайската.
Какво може да бъде бъдещето на една вчерашна държава с открадната от съседите история и утрешен ден, отровен от подозрения и омраза? Може би за едни от подстрекателите на днешните ученически сблъсъци химерата е "Голяма Албания", а за други - "Македония со сите делови"… Но какво струват те пред осакатеното детство и пред смъртта? Едва ли има мнозина хора във властта в РМ, които се терзаят от подобни скрупули. За съжаление, към виновните трябва да причислим твърде големия брой родители, които подкрепят ученическите протести. Някак си изглежда жалко и унизително да използваш като жив щит децата, когато си неспособен да владееш и управляваш ситуацията.
Не съм пряк наблюдател на "непредолимите различия" между учениците албанци и македонци, но мисля, че не това е причината да не мога да ги проумея като нормален и обикновен трезвомислещ средностатистически гражданин (надявам се скоро да мога да кажа - на обединена Европа) на малка страна в един глобализиращ се свят. Още по-непонятно ми е в качеството ми на майка. Преди няколко години, тогава петгодишният ми син и негов връстник от Париж в продължение на една седмица си играха до самозабрава, всеки говорейки на майчиния си език. Учудването на околните беше всеобщо, когато установихме, че хлапетата водят напълно смислен диалог.
Всъщност, няма за какво да се дивим. Всичко е толкова просто - децата вибрират на еднакви честоти … докато не се намесят възрастните.
Калина Боева
Етническата толерантност - има ли “такова животно” в РМ?!
Преди няколко дни в РМ беше организиран форум "Културна деконтаминация". Както обикновено, когато чета македонска преса, ми се наложи да ползвам Речник на чуждите думи в българския език и англо-български речник. Спънката, за да осмисля пълноценно безспорно интересните данни, съобщени на форума, беше думата "деконтаминация". И в двата речника точно тази дума липсва, но има "contaminatio" (лат.) - езиков термин, означаващ смесване на две или повече събития при разказ, и "contamination" (англ.) със значения: замърсяване, заразяване, оскверняване. Не се наемам да твърдя пред коя от двете думи организаторите са поставили латинската частица "de"; както се казва - изберете сами.
Едно от направените на форума заключения е, че младите македонци и албанци не се познават взаимно, а особеностите и различията в културата на другия възприемат като нещо чуждо. Това положение е основа за деструктивното отношение към културните ценности на двете етнически общности, каквито са религиозните обекти.
"Инспирирани от унищожаването на сакрални обекти" - църкви, манастири и джамии, на двете основни етнически общности по време на военния конфликт през 2001 г., но и след неговия край, изследователите установяват, че това е в резултат на недостатъчното познаване на ценностите на културата и изкуството на собствените и на свещените обекти "на другия". Ако с това заключение не се констатира нищо неизвестно, то неприятната изненада за авторите на проучването идва от факта, че има драстична разлика в съотношението на доброто познаване на собствената култура между македонци и албанци, съответно 1% и 31%. Не вдъхват оптимизъм за процъфтяване на междуетническото съжителство и още два резултата - 7% от македонците знаят все пак нещо "за другите", докато при албанците той е 0%. Заедно пък и едните, и другите, много малко знаят за световните постижения в културата и изкуството - над 43%. В незнанието, според анкетата, водят македонците.
Не би трябвало да има държава по света и особено в Европа, чиято власт да не се засрами от подобни резултати. Няма разумно обяснение за подобна неграмотност и ниска обща култура …освен ако държавата умишлено не поддържа това равнище. Подобно предположение може да прозвучи кощунствено за мнозина в РМ, но основанията за него са твърде много. Очевиден е интересът на определени, при това широки, кръгове и в македонската и в албанската етнически общности от преднамереното държане на гражданите в неведение за историческите, обществените и културните факти. Макар и да е изключително недалновидна политика, поддържането на ниско ниво на знанието, конюнктурните и някои по-далечни цели на тези кръгове го налагат. Защото незнанието е най-краткият път към успешната манипулация. Разстоянието от нея до междуетническите сблъсъци, при нужда, е по-малко от крачка.
Особено обезпокоително за нас е неведението на македонците. И най-вече от това за собственото им минало и култура. Колкото и да се стряскаме от 99-те % не добре познаващи собственото си минало и култура, още повече не бива да оставаме безучастни към случаите, в които на знаещите им се показва с груб натиск, че трябва да се причислят към този процент.
Вземам за пример последния случай на упражнено насилие срещу гражданина на РМ и на България Митко Георгиев. Големият му грях е, че е интелигентен и образован, но въпреки това има българско самосъзнание. Правилният израз е "точно заради това има българско самосъзнание", но не и в югозападната ни съседка, в която политиците се бият до изнемога в гърдите, че страната им е била и пак ще стане модел за етническа толерантност и междуетническо съжителство. Дай Боже да стане. Сега обаче не е, нито пък някой може да си спомни през последните 50-60 години да е било безопасно да заявиш на глас, че си българин. Не че за това е необходима етническа толерантност…
Дори хипотетично да допуснем, че на територията на РМ е възможно някога да се оформи македонска нация, това не елиминира правото на нейните граждани да знаят историческата истина и въз основа на това свободно да се самоопределят. Македонската нация може да е идеал или утопия за някои, но правото да знаеш истината е висше човешко право. В генезиса на един народ обособяването на част от него в отделна нация не е нещо нечувано и невиждано. Причините за това могат да бъдат различни - не винаги естествени, логични и оправдани. Най-малко пък може да се оправдае поведението на насилие срещу онези, които не искат да бъдат част от този процес. Ако апологетите на въпросната хипотетична нация упорстват в оформянето й, те не бива да забравят, че вече е 21-ви век и Балканите, все пак, са в Европа, а дискриминацията не е на мода.
В заключение се изкушавам да попитам: българската държава докога ще продължава да бъде толерантна към издевателствата срещу сънародниците ни в РМ?
Калина Боева
Сподели с приятели: |