Информатика за клас първи учебен срок – 18 седмици Х 2 часа в блок седмично = 36 часа



страница1/2
Дата09.04.2018
Размер460.11 Kb.
#65424
  1   2
УТВЪРДИЛ

Директор: ………………………….............….



(Име, фамилия, подпис)

ГОДИШНО ТЕМАТИЧНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ
по учебния предмет информатика за 8. клас

ПЪРВИ УЧЕБЕН СРОК – 18 седмици х 2 часа в блок седмично = 36 часа

по ред

Учебна седмица по ред

Тема на урочната единица

Вид урочна единица

Компетентности като очаквани резултати от обучението

Нови понятия

Контекст и дейности за всяка урочна единица

Методи и форми на оценяване по теми и/или раздели

Забележка

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

(9)

1

1

Начален инструктаж и установяване на входното ниво

Проверка на знанията

Ученикът знае и спазва правилата за безопасна работа в компютърен кабинет.




Ученикът:
– се запознава с правилата за работа в компютърните кабинети и интернет и удостоверява това с подписа си;
– попълва тест за входно ниво или участва в дискусия за определяне на познанията и компетентностите му.

Тест за проверка на началните знания/участие в дискусия

Учителят преценява дали учениците да попълнят входно ниво или да участват в дискусия.

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

(9)

TEMA 1. Основи на информатиката

    1. Числата и техните представяния

2

1

1.1.1. Бройни системи

Нови знания и упражнения

Ученикът:

– разширява и обобщава знанията, свързани с числата и техните представяния: непозиционни бройни системи; същност на позиционните бройни системи; формат на числата в десетична, двоична и шестнадесетична бройна система;

– дава примери за използване на двоична и шестнадесетична бройна система.


Непозиционни бройни системи;

позиционни бройни системи;

експоненциален формат и неговото предназначение; двоична бройна система; шестнадесетична бройна система


Учениците:

– отговарят на въпроси;

– участват в дискусия;


  • решават задачи, свързани с представянето на числата.

Устно: обсъждане на задачи и аргументация;

писмено: решаване на задачи.

Практическа работа





3

2

1.1.2. Превръщане на числа в различни бройни системи

Нови знания и упражнения

Ученикът превръща числа от десетична в двоична и шестнадесетична бройна система и обратно.




Ученикът:

– превръща цели числа от десетична в двоична и шестнадесетична бройна система;

– превръща цели числа от двоична или шестнадесетична в десетична бройна система.


Устно: обсъждане на задачи и аргументация;

писмено: решаване на задачи.

Практическа работа





4

2

1.1.3. Аритметични операции в двоична бройна система

Практическа дейност

Ученикът извършва събиране, изваждане и умножение на две числа в двоична бройна система.




Ученикът отговаря на въпроси.

Писмено: решаване на задачи. Практическа работа




5

3

1.2. Информационни дейности и процеси

Нови знания и упражнения

Ученикът:
– обяснява предмета на информатиката и ролята ѝ в съвременното общество;

– изброява и описва основните информационни дейности: събиране, съхраняване, преработка и разпространение и общата схема на информационните потоци;

– описва „понятието информационен процес“ и дава примери на информационни процеси, свързани с решаването на житейски задачи;

– различава понятията „информация“ и „данни“;

– обяснява и илюстрира с примери връзката между информация и данни;


  • обяснява и илюстрира с примери същността на дискретното представяне на информацията за трансформирането ѝ в данни.

Основни информационни дейности; информация;

данни; дискретно представяне на информацията



Ученикът:
– отговаря на въпроси;
– работи в екип за изпълнение на практически задачи.

Устно: обсъждане и предлагане на примери за информация, данни, информационен процес. Практическа

работа


Учениците работят по двойки.

1.3. Алгоритми и езици за програмиране

6

3

1.3.1. Алгоритъм

Нови знания и упражнение

Ученикът:

– дефинира понятието „алгоритъм“ и описва основните му характеристики (резултатност, крайност, детерминираност, масовост);



  • описва и проследява несложни, линейни и разклонени алгоритми с различни средства.

Алгоритъм

Ученикът:
– дава примери за алгоритми от живота;

– описва алгоритми чрез текст и блок схема.



Практическа работа




7

4

1.3.2. Видове алгоритми

Нови знания и упражнение

Ученикът описва същността, структурата и разновидностите на цикличните алгоритмични конструкции.

Линеен алгоритъм, разклонен алгоритъм, цикличен алгоритъм

Ученикът:

  • описва различни видове алгоритми;

  • работи в екип от двама.

Практическа работа по двойки




8

4

1.3.3. Езици за програмиране

Нови знания и упражнение

Ученикът:

– обяснява същността и функционалното предназначение на език за програмиране;

– обяснява същността и предназначението на транслатор (интерпретатор, компилатор);


  • представя исторически факти, свързани със създаването и развитието на съвременните езици и среди за програмиране.

Език за програмиране;

транслатор



Ученикът:

  • участва в беседа;

  • проучва информация в интернет;

  • сравнява езици за програмиране.

Участие в обсъждане, практическа изследователска работа




TEMA 2. Среда за визуално програмиране

9

5

Тема 1. Тест

2.1. Интегрирана среда за визуално програмиране


Нови знания и упражнение



Ученикът проверява в каква степен е овладял изучените понятия в темата.
Ученикът:
– отваря проект в интегрирана среда за визуално програмиране;

– редактира дизайна на графичния потребителски интерфейс на приложение в интегрирана среда за програмиране;



  • запазва проект на приложение чрез средствата на интегрирана среда за програмиране.

Интегрирана среда за програмиране;

свързващ редактор (linker);

програма за откриване и отстраняване на грешки (debugger);

редактор за проектиране на дизайн на графичен потребителски интерфейс


Ученикът решава тест за самопроверка.

Ученикът:



  • се запознава на практика с ИСП Eclipse;

  • разглежда инструмент за визуално програмиране Windows Builder в Eclipse;

  • зарежда предварително създаден проект в ИСП;

  • редактира ГПИ на приложение в ИСП;

  • запазва проект.

Тест за самопроверка

Практическа работа



В първата половина на часа се прави тест за самопроверка върху тема 1.

10

5

2.1. Интегрирана среда за визуално програмиране

Практическа дейност

Ученикът:

– стартира приложение с графичен потребителски интерфейс чрез средствата на интегрирана среда за програмиране;



  • разпознава основни компоненти на интегрирана среда за програмиране – графичен и текстов редактор, панел с контроли, панел за свойства на обект, панел за съобщения, панел за преглед на структурата на приложението.




Ученикът работи с предварително предоставен проект в ИСП.

Практическа работа

 







2.2. Основни етапи на създаване и изпълнение на компютърна програма

11

6

2.2.1. Създаване и тестване на компютърна програма

Нови знания и упражнение

Ученикът:

– анализира задача с несложен математически модел;

– създава математически модел за решаване на несложна задача;

– съпоставя математически модел с програмно решение на даден проблем;

– открива основните компоненти на математически модел в демонстрирано програмно решение на даден проблем;

– стартира чрез средствата на интегрирана среда предварително подготвена компютърна програма с графичен потребителски интерфейс;



  • тества предварително подготвен несложен проект.




Ученикът:

  • участва в беседа, свързана с етапите от разработка на проект;

  • проиграва на практика основните етапи с помощта на предварително подготвен проект;

  • описва етапите от разработка на проект, решаващ конкретна практическа задача от ежедневието.

Практическа работа





12

6

2.2.2. Видове грешки при програмиране

Практическа дейност

Ученикът:
– разпознава видовете грешки при програмиране;

– разчита и прави предположение за естеството на синтактична грешка в даден проект;

– открива и прави предположение за причината за логическа грешка в дадено приложение;


  • открива и прави предположение за причината за грешка по време на изпълнение на приложение.

Синтактични грешки в компютърна програма;

логически грешки в компютърна програма;

грешки по време на изпълнение на програмата


Ученикът:
– разглежда и анализира в ИСП предварително подготвени проекти, съдържащи различни типове грешки;

  • разчита съобщения за синтактични грешки;

  • прави предположения за причината за грешка;

  • открива логически грешки в предварително предоставени приложения.

Участие в беседа.

Дискусия.

Практическа работа


 

2.3. Проектиране на графичен потребителски интерфейс

13

7

2.3.1. Компоненти на графичен потребителски интерфейс

Нови знания и упражнение

Ученикът:

– знае предназначението на основни контейнери и контроли – форма, етикет, текстово поле, бутон, диалогова кутия;

– разпознава основни свойства на графични обекти-контроли – име, състояние, етикет, фон, настройка на шрифт и др.;

– проектира несложна форма, съдържаща етикет, текстово поле, бутон;

– настройва основни свойства на форма, етикет, текстово поле и бутон;

– именува обекти-контроли съгласно общоприета конвенция;



  • задава функционалност на бутон, свързана с извеждането на статично съобщение в диалогова кутия.

Интерфейсен компонент (контрола);

контейнер на контроли;

свойство на обект;

метод на обект



Ученикът:
– създава приложение с ГПИ (Hello, Java!);

– проектира чрез средства за визуално програмиране собствена форма, отговаряща на изискванията на графичен дизайн;



  • управлява свойства на основни контроли;

  • описва метод, асоцииран със събитие на бутон.

Практическа работа



 

14

7

2.3.2. Управление на разположението на компонентите

Практическа дейност




Ученикът:

  • усъвършенства проекта Hello, Java! чрез добавяне на функционалност на останалите бутони;

  • тества изгледи на приложение при различни разположения на контролите върху контейнер (Layouts) – променя стойности на свойства на контроли чрез програмен код;

  • създава самостоятелно прости приложения с ГПИ.

Практическа работа






TEMA 3. ПРОГРАМИРАНЕ

3.1. Основни типове данни

15

8

3.1.1. Тип низ

Нови знания и упражнение

Ученикът:
– познава правила за именуване на константи и променливи;

– декларира, описва и инициализира променливи и константи от тип низ;

– присвоява стойност на променлива от тип низ;

– въвежда и извежда данни от тип низ в/от текстово поле;

– извежда данни от тип низ в/от етикет;

– извършва конкатенация на низове;



  • използва стандартни методи на интерфейсни компоненти за форматиране на текст.

Символ; низ; множество на допустимите данни; множество на допустимите операции;

име, тип и стойност на променлива;

име, тип и стойност на константа;

присвояване на стойност;

конкатенация


Ученикът създава с помощ приложение с ГПИ, което извежда персонализиран поздрав в текстово поле и стандартна диалогова кутия.

Участие в беседа.

Практическа работа





 

16

8

Тип низ – упражнение

Практическа дейност




Ученикът самостоятелно създава:
– приложение с ГПИ, което симулира работата на телевизор в хотел;

  • приложение, което извежда рекламен афиш за постановка на ученически театър.

Практическа работа




17

9

3.1.2. Целочислени типове данни

Нови знания и упражнения

Ученикът:
– декларира, описва и инициализира променливи и константи от целочислен тип данни;

– използва вградени функции за преобразуване на низ в цяло число и обратното;

– въвежда и извежда данни от целочислен тип;

– използва различни целочислени типове данни;

– познава целочислените аритметични операции и техния приоритет;

– конструира аритметични изрази, съдържащи само целочислени данни, спазвайки синтаксиса и семантиката на конкретния език за програмиране;

– прилага и анализира резултатите от операциите събиране, изваждане, умножение, деление, намиране на цяла част и остатък от целочислено деление;


  • реализира модел за решаване на задачи, базиран на целочислени типове данни.

Целочислен тип данни;

конвенция за именуване на константи и променливи



Ученикът:

– създава с помощ приложение с ГПИ за намиране на периметъра на правоъгълник;



  • самостоятелно преобразува приложението за намиране на периметъра на друга геометрична фигура.

Участие в беседа.

Коментиране на примери и очаквани резултати от изпълнението на команди.

Практическа работа






18

9

Целочислени типове данни – упражнение

Практическа работа




Ученикът:

– създава с помощта на упътване в учебника приложение за намиране на сумата на монетите в касичка;



  • самостоятелно създава приложение с ГПИ за пресмятане на необходимия брой опаковки с продукти за изпълнение на готварска рецепта.

Практическа работа






19

10

3.1.3. Реални типове данни

Нови знания и упражнение

Ученикът:
– декларира, описва и инициализира променливи и константи от реален тип;

– използва вградени функции за преобразуване на низ в реално число и обратното;

– въвежда и извежда данни от реален тип данни;

– използва различни реални типове данни;

– познава приоритетите на аритметичните операции при реални типове данни;

– конструира аритметични изрази, съдържащ реални типове данни, спазвайки синтаксиса и семантиката на конкретния език за програмиране;

– прилага и анализира резултатите от операциите събиране, изваждане, умножение и деление.


  • реализира модел за решаване на задачи, базиран на реални типове данни.

Реален тип данни

Ученикът създава приложение с ГПИ за пресмятане на началната скорост при изпреварване при зададени ограничения.

Практическа работа






20

10

Реални типове данни – упражнение

Практическа дейност




Ученикът:

  • създава приложение, което пресмята скоростта и ускорението на асансьор при зададени от потребителя разстояние и време за изкачване;

  • проучва информация за асансьорите в известни сгради.

Практическа работа






3.1.4. Аритметични изрази и вградени математически функции. Приоритет на операциите

21

11

3.1.4.1. Аритметични изрази в език за програмиране

Нови знания и упражнение

Ученикът:
– оценява числената стойност на аритметичен израз, записан на език за програмиране;

– записва аритметичен израз със средствата на език за програмиране;

– прилага и използва вградени в езика за програмиране математически функции – абсолютна стойност, повдигане на степен, закръгляване, извличане на цялата част на реално число;

– използва приоритет на операциите в аритметични изрази, съдържащи вградени функции;



  • описва синтаксис и семантика на оператор за присвояване.

Аритметичен израз в език за програмиране;

вградени математически функции в език за програмиране;

съвместимост на типове данни


Ученикът:

– създава приложение за конвертиране на валута.



Участие в беседа.

Практическа работа








22

11

Аритметични изрази в език за програмиране – упражнение

Практическа дейност




Ученикът:

  • създава приложение за намиране на броя стандартни опаковки на хранителни продукти, необходими за изпълнението на готварска рецепта;

  • създава приложение за пресмятане на дължимите данъци и осигуровки по дадена заплата.

Устно: анализ и разработка на математически модел.

Практическа работа








23

12

3.1.4.2. Аритметични изрази, съдържащи различни типове данни

Нови знания и упражнение

Ученикът:
– създава аритметични изрази, съдържащ различни типове данни, като се съобразява със съвместимостта им;

  • форматира изхода на реално число.

Форматиран изход

Ученикът създава приложение за намиране на най-къс маршрут в 2D и 3D пространство при определени условия.

Практическа работа






24

12

Аритметични изрази, съдържащи различни типове данни – обобщение

Обобщение

Ученикът:
– си припомня и затвърждава изучените в темата
понятия;

– си припомня и отработва изучените конструкции;


– работи уверено по практически задачи от темата.




Ученикът създава приложение с ГПИ за изчисляване на индекса „усеща се“ на температура при зададени реална температура и скорост на вятъра.

Практическа работа






25

13

Аритметични изрази, съдържащи различни типове данни – обобщение


3.1. Тест

Обобщение и контрол

Проследява се текущото развитие на ученика.




Ученикът:

  • създава приложение с ГПИ за изчисляване на индекса „усеща се“ на температура при зададени реална температура и влажност на въздуха;

  • решава тест за самопроверка.

Практическа работа

Тест за самопроверка



Тестът за самопроверка се прави в клас, а този за оценяване – в началото на следващото занятие.

3.2. Създаване на компютърна програма за решаване на конкретна задача

26

13

3.2.1. Оформяне на програмния код. Коментари

Практическа дейност

Ученикът спазва изисквания за оформяне на програмния код, включващи подравняване, коментари, именуване на програмните единици.

Коментари; оформяне на програмния код

Ученикът добавя коментари и оформя код в готово приложение.

Практическа работа

Започва се с тест върху тема 3.1.

27

14

3.2.2. Създаване на компютърна програма за решаване на конкретна задача

Обобщение

Ученикът:

– знае основните етапи при създаване на компютърна програма;

– анализира и проектира решението на конкретна задача;

– създава математическия модел за решаване на задачата;

– разработва алгоритъм за решаване на задачата;

– определя входно-изходни данни и техните типове;

– структурира и разработва графичен интерфейс, като използва обекти и декларира променливи;


  • създава и описва програмния код;

  • стартира, тества и валидира готовия проект;

  • открива синтактични и логически грешки в програмата;

  • отстранява синтактични и логически грешки при програмиране;

  • спазва изисквания за оформяне на програмния код, включващи подравняване, коментари, именуване на програмните единици.




Ученикът:

  • проектира и създава приложение с ГПИ – симулатор на касов апарат;

  • тества и отстранява грешки в приложението.

Практическа работа




28

14

3.2.3. Създаване на компютърна програма – практически задачи

Обобщение




Ученикът:

  • създава приложение с ГПИ за пресмятане на броя ролки тапети, необходими за облепване на стая;

  • създава приложение с ГПИ, симулиращо работата на автомат за напитки.

Практическа работа




3.3. Програмни конструкции за реализация на разклонен алгоритъм

3.3.1. Булев тип данни

29

15

3.3.1.1. Булеви изрази

Нови знания и упражнения

Ученикът:
– обосновава необходимостта от разклоняване на алгоритмичния процес;

– използва константите от булев тип данни;

– дава примери, в които се използва булев тип данни;

– декларира булева променлива;



  • присвоява стойност на булева променлива.

Булев тип данни;

булеви константи – false, true;

булев израз


Ученикът описва булеви изрази, свързани с условия за пране и гладене на дрехи.

Устно: участие в беседа;

писмено: описание на булеви изрази. Практическа работа








30

15

Булеви изрази. Операции за сравнение – упражнение

Практическа дейност

Ученикът записва на език за програмиране булев израз, съдържащ операция за сравнение.




Ученикът дефинира булеви изрази за проверка дали:

– дадени число е „квадратно“;

– дадено число удовлетворява условията на математически трик.


Практическа работа






31

16

3.3.1.2. Логически операции

Практическа дейност

Ученикът:

– изписва синтактично правилно на езика за програмиране основните логически операции – логическо отрицание, дизюнкция, конюнкция;

– познава приоритета на логическите операции;


  • пресмята без използване на компютър стойността на булев израз.

Логически операции;

приоритет на логическите операции



Ученикът описва съставен булев израз за проверка дали определени климатични условия удовлетворяват зададени изисквания.

Устно: участие в беседа или дискусия;

писмено прилагане на логически операции при формиране на съставен булев израз. Практическа работа






32

16

Съставяне със средствата на език за програмиране сложен булев израз – упражнение

Практическа дейност

Ученикът съставя със средствата на език за програмиране сложен булев израз, отговарящ на дадена логическа ситуация.




Ученикът:

– описва съставни логически изрази, проверяващи дали:



  • шахматна фигура „заплашва“ поле от шахматната дъска;

  • дадено поле от шахматната дъска е черно.

Писмено: описание на съставен булев израз.
Практическа работа




33

17

3.3.2. Условен оператор

Нови знания и упражнение

Ученикът:

– описва синтаксиса и семантиката на кратка и пълна форма на условен оператор;



  • описва разклонен алгоритъм с помощта на условен оператор;

– използва условен оператор за проверка на коректността на входните данни за програма;

  • използва условен оператор за обработка на свойства на радио бутон и поле за отметка.

Условен оператор; съставен оператор

Ученикът:

  • създава приложение с ГПИ за определяне на вида на триъгълник;

  • проверява коректност на входните данни за приложение.

Устно: анализ и създаване на математически модел. Практическа работа






34

17

Условен оператор – упражнение

Практическа дейност




Ученикът:

– създава приложение с ГПИ за изчисляване на цената на услуга във фризьорски салон;



  • използва полета за отметка за избор на набор от услуги.

Устно: анализ и създаване на математически модел.

Практическа работа






35

18

3.3.3. Вложени условни оператори

Нови знания и упражнение

Ученикът:

– обяснява семантиката на вложени условни оператори в кратка и пълна форма;



  • проиграва изпълнението на фрагмент на програма, съдържаща

вложени условни оператори;

– записва синтактично и логически правилно вложени условни оператори;

– създава модел и алгоритъм за решаване на задача чрез използване на вложени условни конструкции;

– реализира модел за решаване на задача чрез използване на вложени условни оператори;



  • заменя вложен условен оператор с единичен и обратно.

Вложен условен оператор

Ученикът създава приложение с ГПИ за пресмятане на оценката от тест с избираеми отговори.

Устно: анализ и създаване на математически модел.

Практическа работа






36

18

Вложени условни оператори – упражнение

Практическа дейност




Ученикът създава приложение с ГПИ за:

  • определяне вида на електромагнитна вълна по зададена дължина на вълната;

  • определяне на вида на шум по зададени децибели.

Практическа работа




Каталог: uploads -> files -> PGR 2017-2018 -> PGR 8kl
PGR 8kl -> Годишно тематично разпределение по английски език teen zone за клас
PGR 8kl -> Утвърдил директор
PGR 8kl -> Примерно годишно тематично разпределение по учебния предмет химия и опазване на околната среда
PGR 8kl -> Примерно годишно тематично разпределение по учебния предмет химия и опазване на околната среда
PGR 8kl -> Литература за клас препоръчително процентно разпределение на задължителните учебни часове за годината
PGR 8kl -> Литература за клас препоръчително процентно разпределение на задължителните учебни часове за годината
PGR 8kl -> Годишно тематично разпределение по география и икономика за клас
PGR 8kl -> Утвърдил директор: (Име, фамилия, подпис) годишно тематично разпределение
PGR 8kl -> № по ред на урока № по ред на седмицата Тема на урочна единица за Компетентности като очаквани резултати от обучението


Сподели с приятели:
  1   2




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница