Използването на театрални техники при хора с нарушено зрение от научна гледна точка
Клаудио Инголя & Зорница Станева Любомир Велков & Ивелина Ватева
ФРКБПГО, София, България СОУДНЗ, София, България
claudio.ingoglia@gmail.com & zornitsastaneva@gmail.com udnzsofia@yahoo.com
Росица Тодорова & ПЕтя Марчева Динос Аристиду, Никола Круз, Джейн Лейтъм
СНЦ „Надежда за всички”, Велико Търново, България UCAN Productions, Кардиф, Великобритания
rosi_todorova75@abv.bg & petiamarcheva@abv.bg dinos.theatre@gmail.com & jane@ucanproductions.org
Касимиро Алаймо Стефаниа Витале
I Bohémiens, Палермо, Италия Music'Arte, Палермо, Италия
casimiro1967@gmail.com stefivitale@yahoo.com
Даниела Манискалко
Società Dante Alighieri Luxembourg, Люксембург
maniscalcodaniela13@gmail.com
ВЪВЕДЕНИЕ
Този доклад има за цел да представи резултатите от общите усилия на група експерти, работили по спецификите на зрителните увреждания, погледнати от психологическа, тифлопедагогическа (експерти/обучители, специализирали в сферата на зрителните и други увреждания) гледна точка, както и от гледна точка на театралната експертиза.
Експертите, които взеха участие в разработването на този интелектуален продукт, са както следва:
Психолози:
Валентина Филингери – Music’Arte / I Bohemiens
Росица Тодорова & Петя Марчева – СНЦ „Надежда за всички”
Тифлопедагози:
Никола Круз - UCAN Productions
Ивелина Ватева & Любомир Велков – СОУДНЗ “Луи Брайл”
Театрални експери:
Динос Аристиду – UCAN Productions
Касимиро Алаймо – I Bohemiens
Стефаниа Витале – Music’Arte
Клаудио Инголя – FDCBPCS
Даниела Манискалко - Società Dante Alighieri
Благодарение на асинхронни дискусии и срещ във flashmeeting, които се случиха, както следва:
-
С фокус психологическа гледна точка на 24 април 2015г., 14:00 CET с участници Зорница Станева (ФРКБПГО) от името на Росица Тодорова и Петя Марчева, Стефаниа Витале (Music’Arte) и Даниела Манискалко (Società Dante Alighieri) - връзка: http://flashmeeting.e2bn.net/fm/fmm.php?pwd=19af0b-18723
-
С фокус театрална гледна точка на 24 април 2015г., 16:30 CET с участници Клаудио Инголя (ФРКБПГО), Стефаниа Витале (Music’Arte), Касимиро Алаймо (I Bohemiens) и Даниела Манискалко (Società Dante Alighieri) – връзка: http://flashmeeting.e2bn.net/fm/fmm.php?pwd=cb880c-18722
-
С фокус тифлопедагогическа гледна точка на 13 май 2015г., 14:00 CET с участници Зорница Станева (ФРКБПГО), Ивелина Ватева (СОУДНЗ „Луи Брайл”) и Джейн Лейтъм, Динос Аристиду & Никола Круз (UCAN Productions) – връзка: http://flashmeeting.e2bn.net/fm/fmm.php?pwd=5b7bde-18724
-
С фокус театрална гледна точка на 18 май 2015г. (2ра тематична среща), 15:30 CET с участници Динос Аристиду (UCAN Productions), Клаудио Инголя (ФРКБПГО), Стефаниа Витале (Music’Arte) и Касимиро Алаймо (I Bohemiens) – връзка: http://flashmeeting.e2bn.net/fm/fmm.php?pwd=29a373-18747
-
С фокус психологическа гледна точка на 8 юни 2015г. (2ра тематична среща), 17:00 CET с участници Зорница Станева (ФРКБПГО), Стефаниа Витале (Music’Arte) и Даниела Манискалко (Società Dante Alighieri) – връзка: http://flashmeeting.e2bn.net/fm/fmm.php?pwd=98d006-18808
Посредством предприемането на дейностите, свързани с настоящия интелектуален продукт, екипът на V.I.S.I.ON разшири резултатите в посока на нови научни измерения, свързани с познания в областта на психическото и физическо състояние на хората с нарушено зрение.
Контекст и участие (от Динос Аристиду, UCAN Productions)
В процеса на изпълнение на проекта и изработването на театралния подход е от ключово значение да обърнем внимание както на участващите млади хора, така и на участващите организации. Нивото на самочувствие на младите хора е свързано със следните контексти:
Личен: Отнася се до личността.
Отчита се индивидуалното зрително увреждане, домашната обстановка и ежедневие, възраст, пол, физическо развитие, емоционално и психологическо състояние (които често са производни на други контексти)
Социален: Отнася се до географското положение и взаимодействието на индивида с околния свят.
Отчита се образованието, приятелствата, прекарването на свободното време, услугите и подкрепата, които държавата предлага в помощ на хората с нарушено зрение.
Културен: Отнася се до етноса и различните отношения спрямо него, както и от него към другите етноси.
Отчита се етноса на младежа, образователната система, в която се обучава, позиционирането и отношението към хората с увреждания, културните възприятия и отношение към хората с нарушено зрение, положението на хората с нарушено зрение в обществото, исторически възприятия и отношения.
Театрален: Ролята, която театърът играе в културния живот.
Отчитат се възприятията на младите хора спрямо театъра и начина, по който театърът се използва и оценява в обществото и в сферата на образованието.
В процеса на работа и развитието на проекта, всички партньори трябва да са колкото е възможно по-добре информирани относно и чувствителни спрямо горните контексти. Променящите се местоположения на партньорските срещи, дискусиите и приносът на експертите и добрите практики са източник на информация за въпросните контексти.
След като казахме това, трябва също така да отчетем някои фактори, които са споделени за всички млади хора и не са задължително свързани с нарушеното зрение. Не всички млади хора участват в културния живот и в учебния процес по един и същи начин. Младежите на възраст между 12-17 години понякога се чувстват странно, несигурно, прекалено емоционални са и чувствителни. Това изобщо не е свързано с тяхното увредено зрение, а е част от природата на тяхното израстване. Когато, влезли в ролята на театрални експерти и обучители обмисляме стратегии за тяхното успешно включване, ние трябва да отчитаме фазата на развитие, в която се намират, както и увреждането на тяхното зрение и културния контекст.
Сподели с приятели: |