К: Но какво да кажем по отношение на тези поверия,които казват че някои от откритите стихове вече не са част от Корана?
Шиа не вярват в имунитета на нито един писател, коментатор или разказвач от грешки и следователно не приемат нито един сборник от хадитс за изцяло верен и точен. Единствената книга, която е изцяло имунизирана от всякакви грешки е Коранът. Тези поверия и легенди най- общо са разглеждани като слаби или интерпретации отнасящи се до текстове не от Корана.
-
Интересно е да отбележим, че много легенди, отпечатвани в Сахих Ал-Букхари и Сахих Мюслим, твърдят че много от стиховете на Корана липсват. [Ал-Букхари, Ал-Сахих, том. 8 стр. 208; Мюслим, Ал-Сахих, том. 3 стр. 1317]
-
И не само това, тези доклади на Сунна твърдят,че 2 Сури от Корана липсват, едната от тях е подобна на Сурата Ал-Бара'aх (Сура 9) по дължина!!! [Мюслим, Ал-Сахих, Китаб ал-Закат, том. 2 стр. 726]
-
Някои легенди на Сунна дори претендират че, Сурата АЛ-Азхаб (Сура 33) е била със същата дължина както Сура Ал-Бакара (Сура 2)!!! Сурата Ал-Бакара е най- голямата в Корана. Разказите в Сахих Ал-Букхари и Мюслим дори дават в детайли някои от липсващите стихове- Айи. [Ал-Букхари, Ал-Сахих, том. 8 стр. 208]
Досега, за щастие Шиа никога не са обвинявали братята и сестрите от Сунна в убеждението,че Коранът е непълен. Ние казваме че тези доклади на Сунна са слаби или изфабрикувани.
Заключение:
"Нашето убеждение е, че Коранът който Господ откри на своя Пророк Мохамед(с) е (същия както) този между двете корици (дафатайан). И той е този, който е в ръцете на хората и е не по- голям отколкото е… И този, който казва че сигурно според нас Коранът е по-голям отколкото (настоящия текст) е лъжец."
[Ас-Садук, Китабул-И`тикадат (Техеран: 1370 AH) стр. 63; Английски превод, Вярата на Шиа. A.A.A. Файзее (Калкута: 1942) стр. 85]
За да откриете повече за истинския Ислям, посетете:
http://al-islam.org/faq/
v1.0
|
Със сигурност Ние изпратихме Книгата (Коран) и със сигурност Ние я пазим.
(Коран: Сура 15, Айя 9)
Дали Шиа вярват в различен Коран?
Шаитите често са обвинявани, че вярват в Тахриф в Корана, което означава, че те вярват че Корана е бил подправян и не е същия както този, който е бил разкрит на Пророка. (с).
|
Това не е вярно!!!
Всичките дванадесет велики Шаитски ученици от най-ранния период до сегашния век са вярвали в пълното съхранение на Корана. Някои известни ранни Шаитски ученици ясно са изложили това свое вярване в своите книги:
-
Шейх Ал-Садук ( 381 AH), Китабул-Итигадат, (Техеран, 1370) стр. 63.
-
Шейх Ал-Муфид ( 413 AH), Ауаилу Л-Магадат, стр. 55-6;
-
Шейх Ал-Муртада ( 436 AH), Бахру Л-Фалаид (Tehran, 1314) стр. 69;
-
Shaykh at-Tusi ( 460 AH), Тафсир Ат-Тибуан, (Нажаф, 1376), том 1 стр. 3;
-
Шейх Ат-Табраси ( 548), Мажмау Ал-Байан, (Ливан), том. 1 стр. 15.
Някои от по-късните ученици, които показват същите възгледи са:
-
Мохамед Мухсин Ал- Файд Ал-Кашани ( 1019 AH), Ал-Уафл, том. 1 стр. 273-4, и Ал-Асфа фи ТафсирАл- Коран, стр. 348;
-
Мохамед Бакир Ал-Маджлиси ( 1111 AH), Бихар Ал-Ануар, том. 89 стр. 75
Това убеждение продължава до днес без прекъсване. Учениците на Шиа от този век, които продължиха да вярват, че Коранът е изцяло закрилян и непроменен, включват такива известни имена като Саид Мухсин Ал-Амин Ал-Амили ( 1371 AH); Саид Шараф Ал-Дин Ал-Мусаули ( 1377 AH.); Шейх Мохамед Хусейн Касхиф Ал-Гхита ( 1373 AH); Саид Мухсин Ал-Хаким ( 1390 AH); Алламах Ал-Табатабауи ( 1402 AH); Саид Рухулла Ал-Кумейни ( 1409 AH); Саид Абу Ал-Казим Ал-Куии ( 1413 AH) и Саид Мохамед Рида Ал-Гулрейгани ( 1414 AH).
Това разбира се не е изчерпателен списък.
К: Но в какво е било положението на Шиа преди тези ученици, не са ли вярвали всички те в тахриф ?
Изобщо не! Като имаме предвид примера на Убайдулла бн. Муса Ал-Абси (120-213 AH), посветен Шаитски ученик, чиито разкази от Имамите могат да бъдат намерени в известните сборници Шаитски разкази, като Ал-Тахдхиб и Ал-Истибсар. Нека сега видим какво казват някои ученици на Сунна за него:
-
"... вярващ човек, един от най-важните Шаитски ученици ... той беше смятан за благонадежден от Йахуа б. Маин, Абу Хатим казвал, че той е бил сигурен, заслужаващ доверие ... Ал- Ижли казва, че той специалист в Корана..."
[Ал- Дхахаби, Тадхкират Ал-Хуффаз (Хайдарабат, 1333 AH), том. 1 стр. 322]
-
"... Той беше Имам в науката за религията и в разказите и Корана характеризиращ се с милосърдност и праведност, но той беше и един от водачите на Шиа."
[Ибн Ал-Имад Ал-Ханбали, Шадхарат Ал-Дхахаб (Кайро, 1350 AH), том. 2 стр. 29]
Нито един от тези ученици на Сунна, нямаше да го хвалят за неговото познание в Корана, ако смятаха че той вярва в друг различен Коран!!!
И Убайдулла беше смятан за заслужаващ доверие, въпреки че беше Шиа, толкова че най-известните ,разказвачи на Сунна Ал-Букхари и Мюслим както и много други записаха от него легенди и поверия в своите сборници с разкази!
[Вярата на Имама на Хадиис Ал-Букхари (Салафи, Англия, 1997), стр. 87-89]
К: Не вярват ли Шиа в Мусхаф Фатима, който е три пъти по- голям по размер от Корана?
Коранът е Мусхаф /книга/, но не всяка книга непременно е Коран. Не Съществува Коран от Фатима! Мусхаф Фатима беше книга написана или диктувана от Фатима(а) след смъртта на Пророка (с). Тази книга не е част от Корана и няма нищо общо със заповедите или правилата на Господ.
К: Но не съществуват ли Шаитски разкази, в които са споменати стихове от Корана, съдържащи допълнителни думи?
Има някои случаи, където допълнителни думи са употребени само като начин на обяснение, това не означава, че оригиналния текст на Корана е бил изопачен. Това се е случвало и в източниците на Шиа и на Сунна. Да разгледаме следните два примера, и двата от известни коментари на Сунна на Корана:
-
"Убайу б. Кааб често казваше '… тогава на тези, с които сте се уговорили за определен период дайте им тяхната зестра както е било уговорено…' (Коран Сура 4, Айя 24) това също е било казвано отИбн Аббас."
[Факхр Ал-Дин Ал-Рази, Мафатих Ал-Гхейб (Бейрут, 1981), том. 9 стр. 53] [Ибн Катир, Тафсир Ал-Коран Ал-Азим (Бейрут, 1987), том. 2 стр. 244]
Бележка под черта в “Тафсир” от Ибн Катир обяснява че допълнителните думи, използвани по-горе не са част от Корана, те са използвани от Последователите на Пророка (с) само по начин за Тафсир и обяснение.
-
"Ибн Масауд е казал: В дните на Пророка (с) ние често казвахме, Хей Пратенико (Мохамед) възвести онова, което ти е спуснато от твоя Господар, че Али е господар на вярващите , ако не направиш ти това, все едно че не възвестяваш че си негов Вестител. (Коран Сура 5, Айя 67)
[Джалал Ал-Дин Ал-Суайути, Дурр Ал-Мантур, том. 2 стр. 298]
В този случай също, частта от текста в италикс със сигурност не е част от текста на Корана, въпреки това Последователят Ибн Масауд е свикнал да го казва по този начин за да обясни контекста на това откритие.
|
Сподели с приятели: |