Коптски апокалипсис на петър



Дата21.01.2018
Размер66.85 Kb.
#50017
КОПТСКИ АПОКАЛИПСИС НА ПЕТЪР

Има 3 оцелели апокалипсиса, приписвани на Симон Петър, ученикът на Иисус. Този тук е открит в Наг Хамади. Книгата съдържа, серия от виждания, разкрити от Иисус на Петър (от там и думата “apocalypse” или “revelation”- Разкриетие), които после той записва в първо лице. В тези разкрития Иисус изказва изключително важни апокалиптични предупреждения [в смисъл, че ако не се вслушаш в предупреждението, може да има катастрофални последици] срещу еретиците, които проповядват фалшиви учения. Изненадващото в случая е , че еретиците са епископите и дяконите на прото-ортодоксалната църква и техните фалшиви учения, че Иисус е всъщност Христос, който е страдал в буквална смърт на кръста. Авторът смята, че твърдата прото-ортодоксална гледна точка е просто смехотворна, той ги обявява за слепи. За този автор, истинското значение на Иисусовата смърт се простира много по-дълбоко. Въпреки, че плътта на Иисус била убита, самият Христос, бил премахнат от страданието;тези, които са приели кръста с пълен гносис (знание) не са видели страдащия Иисус, а живия Христос, който самият се е смеел на целия процес на разпъването. Иисус бил само привидното проявление на Христос, точно както простите християни не са нищо по-различчно от външно проявление на истинските живи, които са просветлени от духовната истина на безсмъртния Христос.


Повечето учени датират този текст към 3-ти век.

* * *

“...И когато аз казах тези неща, Спасителят рече: “Казах ти, че тези (хора) са слепи и глухи. Затова сега слушай нещата, които ще ти бъдат казани в тайна и пази ги. Не ги казвай на децата от тези времена. Защото ще бъдеш презрян в тези векове, че те са невежи за тебе. Но ти ще бъдеш възхваляван във времената на знанието. Защото много ще възприемат нашето учение в началото. Но ще се извърнат (отрекат) от него в съгласие с желанието на бащата на грешката, защото те ще направят това, което иска той. И той ще покаже явно, кои са слугите на думата. Но онези, които се смесят с тези, ще станат техни затворници, тъй като те са без усет. И нелукавите, добрите, чистите, ще бъдат избутани към екзекутора, даже в царството на онези, които славят подновен Христос. И те ще възхваляват хората, които разпространяват фалш, онези които ще те наследят. И те ще спазват пости в името на мъртъв мъж, докато си мислят, че ще се пречистват. Но те ще бъдат страшно осквернени. И те ще изпаднат в неминуема грешка и в ръцете на зъл, коварен човек, с разновидни доктрини. И те ще бъдат управлявани еретично.

Защото някои от тях ще хулят истината и ще прокламират зли учения и ще казват зли неща едни на други.

И на някои, защото застават зад силата на аркхоните, ще им бъде дадено име на мъж и на гола жена, която е разнолика и чувствена. И онези, които казват тези неща, ще попитат за сънищата. И ако те кажат, че сън идва от грешен демон, ще им бъде дадено разрушение вместо безсмъртие.

Защото злото не дава добър плод, защото всеки източник произвежда себеподобни. Защото не всяка душа идва от истината и от безсмъртието. Че всяка душа от тези времена, смърт й е отредена, по наше виждане. Следователно винаги е роб. Сътворена е за нейните желания и тяхното вечно разрушение, за които те съществуват и в които те съществуват. Те (душите) обичат материалните създания, които дойдоха с тях. Но безсмъртните души не са такива, О Петре. Дори нещо повече, докато не настъпи часът, тя (безсмъртната душа), наистина ше прилича на смъртната. Но тя няма да разкрие същността си, въпреки, че самата тя е безсмъртна и мисли за безсмътрието. Тя има вяра и желае да се отрече от тези материални неща. Защото хората не събират смокини от тръни – или тръни от плодни дървета ако са мъдри, или гозде от къпинака. Защото от една страна едно определено нещо винаги остава в същото състояние, в което съществува. Ако съществува в недобро състояние, това състояние става негово разрушение и смърт. От друга страна безсмъртната душа изчаква търпеливо в Безсмъртния Единствен, в онзи на живота и безсмъртието, които са като него.

Ето защо, всичко, което не изчаква търпеливо, ще се разпадне, в това, което не съществува. Защото глухите и слепите се събират с подобните на тях. Но някои ще се отрекат от зли думи и заблудителни мистерии.

Други не рзбират мистериите, въпреки, че говорят за тези неща, които не разбират. Въпреки това, те ще се възгордеят, че мистерията на истината е тяхна и само тяхна [т.е ще имат самочувствието, че само те знаят истината] И в надменност те ще започнат да завиждат на безсмъртната душа, която е отдадена на Бог.

Защото всеки авторитет и власт и първенец на своето време (големият на деня) още от сътворението иска да отъждествява себе си с безсмъртните, така, че дори и да не обитава ( в Безсмъртния единсвен), защото е невеж и арогантен, да може онези, които са всъщност търпеливите( в Единствения безсмъртен) да го прославят. ( С по-прости думи: Още от сътворението, крале, свещеници, големци, влиятелни , известни хора, първенци на деня, си приписват божественост, така, че истинските, скромни безсмъртни души да ги прославят; истинската безсмъртна душа не се стреми към слава, власт и не се прокламира сама като безсмъртна) И тези влиятелни хора не са станали влиятелни, защото са заслужили или са добри, въпреки, че винаги са искали да станат безсмъртни. Защото ако безсмъртната душа получи сила, чрез интелектуален дух, тя несъмнено винаги бива последвана от онези заблудените. И многобройни други, които опонират на истината, които са пратеници на грешката ще заговорничат срещу моите чисти мисли. Тъй като те виждат само една гледна точка (тяхната) те мислят, че доброто и злото идват от един и същи източник. Те, представяйки се от мое име ще създадат сурова ( груба, безчувствена ) вяра, в която расата на безсмъртните ще се подвизава без успех чак до моето завръщане. Защото те ще останат сред тях. И аз ще им простя греховете, в които те са паднали, защото са били подведени от неправедните. Аз приех техния откуп, за робството, в което са съществували и им дадох свобода. Защото те ще създадат имитация (подобие) в името на мъртъв мъж, който е Хермас, първороденият неправеден (враг), за да не може малките (светлини) да повярват в истинската светлина. Но онези от този вид (неправедния) са работниците, които ще бъдат захвърлени в далечния мрак, далече от децата на светлината. Защото те няма да влязат, нито ще позволят на техните следовници да влязат. И въпреки това, други от тях, които имат чувсвена натура, мислят, че ще усъвършенстват мъдростта на братството, което наистина съществува. Духовното приятелсво с тези съучастници, преплетени в братсво, онези, чрез които връзката на неподкупността ще бъде разкрита.

Подобната раса на сестринството ще се появи като имитация. Това са тези, които пдтискат (гнетят) техните братя, казват им: “Чрез това(имитацията), нашият Бог има милост, тъй като спасението, както се знае, идва до нас чрез това. Те не съзнават наказанието за онези, които ликуват от злото сторено на малките, които те обсебиха и затвориха. И ще има още други от тези които са вън от нашия брой, които ще наричат себе си епископи, дякони, учители, сякаш са получили техните знания и авторитет от Бог. Те отстъпват пред решението на лидерите. Тези хора са пресъхнали канали.

Но аз казах: “ Аз се страхувам, заради това, което ми каза – че малките са всъщност фалшиви (имитация). Всъщност те са множество, което ще подведе друго множество от живи и те ще бъдат разрушени всред тях. И когато те фалшивите казват твоето име, ще им се вярва.”

Спасителят каза: “За преиод от време, пропорционално на тяхната грешка, те ще управляват (ще имат влияние) над малките. Но след завършване на грешката, неостаряващият (един) от безсмъртното разбиране ще бъде продължен и тогава малките ще господстват над техните управници. Коренът на тяхната грешка ще бъде изтръгнат и той ще бъде разкрит в цялата му безочливост и наглост, която си е въобразил. И такива хора ще останат непроменени, О Петре.

Затова ела. Нека да пристъпим към изпълнение на волята на неопетнения, безупречен Отец.

Защото гледай. Онези, които ще донесат възмездие върху себе си идват. И те сами ще засрамят себе си. Но мен те не могат да докоснат. И ти, Петре, ще застанеш всред тях. Не се притеснявай от своята страхливост. Техните съзнания ще бъдат затворени. Защото невидмият им се възпротиви.

Когато той каза тези неща, аз го видях очевидно обзет от тях. И аз казах: “Какво виждам, О Господарю! Ти ли си този, когото те взимат? И с мен ли си още? Кой е този над кръста, който е доволен и се смее? И друг ли е човекът, чиито ръце и крака те приковават?”

Спасителят ми каза:” Този, когото виждаш над кръста, доволен и смеещ се, е живият Иисус. Не онзи, в чиито ръце и крака те забиват пирони, който е подменен. Те заклеймяват това, което е тяхното подобие. Но погледни него и погледни мен”.

Но аз когато погледнах казах: “Но, Гоподарю, никой не гледа към теб. Хайде да избягаме от тук. “

Но той ми рече: “ Казах ти вече, остави слепите! И забележи как те не знаят какво казват. Защото синът на тяхната слава, вместо моя слуга те заклеймяват.

И аз видях някой да ни приближава, който приличаше на него, дори на него, който се смееше над кръста и този някой беше изпълнен с чист дух и той беше Спасителят. И имаше великолепна безпрекословна светлина около тях и множество необясними невидими ангели които ги благославят.

И бях аз този, който го видя, когато този който прославя се разкри. И той ми каза: Бъди силен! Защото ти си този на когото тези тайни бяха дадени, да знаеш, чрез разкритието, че оня, когото те разпнаха е първороден и е домът на демони и е глинен съд, в който те обитават, принадлежащ към Елохим и принадлежащ към кръста, който е под закона. Но оня, който е застанал до него е живият Спасител, първочастицата в него, която те му взеха. Той беше свободен. Той стои, ликувайки над тези, които го преследваха. Те са разделени помежду си. Затова той се смее над тяхната липса на възприятие (разбиране) и той знае, че те са родени слепи.

И наистина заради това, страдащите трябва да останат, докато плътта е заместник. Но това, което беше освободено е моето нетленно тяло. Но аз съм интелектуалният дух, изпълнен с лъчиста светлина. Този, когото ти видя да идва към мен е нашата интелектуална плерома (pleroma означава в гностицизма, свещената светлина над света от която идват еоните и аркхоните, а в по-съвременно значение – всички светове, Космосът), която съединява перфектната светлина с моят неопетнен дух.

Затова нещата, които ти видя ще представиш на онези от друга раса, които не са от тия времена. Защото няма да има достойнство в този, който не е безсмъртен, но достойнството ще бъде само в тези, които бидеха избрани от безсмъртната есенция, която е показала, че може да приеме него, който раздава неограничено.



И затова аз казах: на всеки, които има, ще му бъде дадено и той ще има неограничено. Но на онзи, който няма, тоест този от това място, бидейки напълно мъртъв и променен от посаждането на създаването, и съзиданието, онзи, който, ако някой от безсмъртната есенция, се появи, той си мисли, че той (от безсмъртната есенция ) е обзет – ще бъде взет от него. И ще бъде добавен към онзи, който е. За това , имай кураж и не се страхувай от нищо. Защото аз ще бъда с теб, за да не те победи (надмогне) нито един от враговете ти. Мир на теб! Бъди силен!

Когато той (Спасителят) каза тези неща, той (Петър) се осъзна. (Стана просветлен).
Каталог: sites -> default -> files
files -> Образец №3 справка-декларация
files -> Р е п у б л и к а б ъ л г а р и я
files -> Отчет за разкопките на праисторическото селище в района на вуз до Стара Загора. Аор през 1981 г. ХХVІІ нац конф по археология в Михайловград, 1982
files -> Медии и преход възникване и развитие на централните всекидневници в българия след 1989 година
files -> Окръжен съд – смолян помагало на съдебния заседател
files -> Семинар на тема „Техники за управление на делата" 18 19 юни 2010 г. Хисар, Хотел „Аугуста спа" Приложение
files -> Чинция Бруно Елица Ненчева Директор Изпълнителен директор иче софия бкдмп приложения: програма
files -> 1. По пътя към паметник „1300 години България


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница