ИНФОРМАТИКА - I част
Програмиране на Pascal
Курсови проекти
Проект 1:
Да се напише програма на Pascal,която да генерира N на брой случайни,неповтарящи се комбинации от числа за играта на Български спортен тотализатор TOTO2 - 5/35 със следните изисквания:
1.Да се въведе броя N на комбинациите за генериране - (N>100);
2.Във всяка генерирана комбинация от 5 числа да бъдат избегнати повтарящите се числа;
3.Да се показват на екран по 20 генерирани комбинации,с предвидена пауза за продължение или изход от програмата;
4.Показваните комбинации от числа на екрана да се записват във файл с име TOTO.DAT;
Пояснение:
1.За генериране на случайни числа да се използва функцията в езика Pascal - Random , която има следното описание:
Random(X) , където
X представлява горната граница на случайно генерираните числа.Функцията връща като резултат цяло случайно число в интервала [0,X].
2.Файлът TOTO.DAT да бъде от тип TEXT като всяко генерирано число се записва на отделен ред;
Проект 2:
Да се напише програма на Pascal,която да генерира N на брой случайни,неповтарящи се комбинации от числа за играта на Български спортен тотализатор TOTO2 - 5/35 със следните изисквания:
1.Да се въведе броя N на комбинациите за генериране - (N>500)
2.Във всяка генерирана комбинация от 5 числа да бъдат избегнати повтарящите се числа;
3.Да се показват на екран по 20 генерирани комбинации,с предвидена пауза за продължение или изход от програмата;
4.Да се анализира броят на повторенията на числата от 1 до 35 и да се покажат на екрана.
Пояснение: За генериране на случайни числа да се използва функцията в езика Pascal - Random , която има следното описание:
Random(X) , където
X представлява горната граница на случайно генерираните числа.Функцията връща като резултат цяло случайно число в интервала [0,X].
Проект 3:
Да се напише програма на Pascal,която да прочита от файл TOTO.DAT предварително записани случайни,неповтарящи се комбинации от числа за играта на Български спортен тотализатор TOTO2 - 5/35 със следните изисквания:
1.Да се показват на екран по 20 прочетени комбинации,с предвидена пауза за продължение или изход от програмата;
2.Да се анализира броят на повторенията на числата от 1 до 35 като се покажат на екрана.
3.Получените резултати от анализа да се запишат във файл ANALIZ.DAT.
Пояснение:
1.Файлът TOTO.DAT да бъде от тип TEXT като всяко генерирано случайно число е записано на отделен ред;
2.Файлът ANALIZ.DAT да бъде от тип TEXT като на всеки отделен ред се записва резултата от анализа на повторенията за конкретното число.
Проект 4:
Да се напише програма на Pascal,която да генерира N на брой случайни,неповтарящи се комбинации от числа за играта на Български спортен тотализатор TOTO2 - 6/42 със следните изисквания:
1.Да се въведе броя N на комбинациите за генериране - (N>200);
2.Във всяка генерирана комбинация от 6 числа да бъдат избегнати повтарящите се числа;
3.Да се показват на екран по 20 генерирани комбинации,с предвидена пауза за продължение или изход от програмата;
4.Показваните комбинации от числа на екрана да се записват във файл с име TOTO.DAT;
Пояснение:
1.За генериране на случайни числа да се използва функцията в езика Pascal - Random , която има следното описание:
Random(X) , където
X представлява горната граница на случайно генерираните числа.Функцията връща като резултат цяло случайно число в интервала [0,X].
2.Файлът TOTO.DAT да бъде от тип TEXT като всяко генерирано число се записва на отделен ред;
Проект 5:
Да се напише програма на Pascal,която да генерира N на брой случайни,неповтарящи се комбинации от числа за играта на Български спортен тотализатор TOTO2 - 6/42 със следните изисквания:
1.Да се въведе броя N на комбинациите за генериране - (N>400)
2.Във всяка генерирана комбинация от 6 числа да бъдат избегнати повтарящите се числа;
3.Да се показват на екран по 20 генерирани комбинации,с предвидена пауза за продължение или изход от програмата;
4.Да се анализира броят на повторенията на числата от 1 до 42 и да се покажат на екрана.
Пояснение: За генериране на случайни числа да се използва функцията в езика Pascal - Random , която има следното описание:
Random(X) , където
X представлява горната граница на случайно генерираните числа.Функцията връща като резултат цяло случайно число в интервала [0,X].
Проект 6:
Да се напише програма на Pascal,която да прочита от файл TOTO.DAT предварително записани случайни,неповтарящи се комбинации от числа за играта на Български спортен тотализатор TOTO2 - 6/42 със следните изисквания:
1.Да се показват на екран по 20 прочетени комбинации,с предвидена пауза за продължение или изход от програмата;
2.Да се анализира броят на повторенията на числата от 1 до 42 като се покажат на екрана.
3.Получените резултати от анализа да се запишат във файл ANALIZ.DAT.
Пояснение:
1.Файлът TOTO.DAT да бъде от тип TEXT като всяко генерирано случайно число е записано на отделен ред;
2.Файлът ANALIZ.DAT да бъде от тип TEXT като на всеки отделен ред се записва резултата от анализа на повторенията за конкретното число.
Проект 7:
Да се напише програма на Pascal,която да генерира N на брой случайни,неповтарящи се комбинации от числа за играта на Български спортен тотализатор TOTO2 - 6/49 със следните изисквания:
1.Да се въведе броя N на комбинациите за генериране - (N>300);
2.Във всяка генерирана комбинация от 6 числа да бъдат избегнати повтарящите се числа;
3.Да се показват на екран по 20 генерирани комбинации,с предвидена пауза за продължение или изход от програмата;
4.Показваните комбинации от числа на екрана да се записват във файл с име TOTO.DAT;
Пояснение:
1.За генериране на случайни числа да се използва функцията в езика Pascal - Random , която има следното описание:
Random(X) , където
X представлява горната граница на случайно генерираните числа.Функцията връща като резултат цяло случайно число в интервала [0,X].
2.Файлът TOTO.DAT да бъде от тип TEXT като всяко генерирано число се записва на отделен ред;
Проект 8:
Да се напише програма на Pascal,която да генерира N на брой случайни,неповтарящи се комбинации от числа за играта на Български спортен тотализатор TOTO2 - 6/49 със следните изисквания:
1.Да се въведе броя N на комбинациите за генериране - (N>1000)
2.Във всяка генерирана комбинация от 6 числа да бъдат избегнати повтарящите се числа;
3.Да се показват на екран по 20 генерирани комбинации,с предвидена пауза за продължение или изход от програмата;
4.Да се анализира броят на повторенията на числата от 1 до 49 и да се покажат на екрана.
Пояснение: За генериране на случайни числа да се използва функцията в езика Pascal - Random , която има следното описание:
Random(X) , където
X представлява горната граница на случайно генерираните числа.Функцията връща като резултат цяло случайно число в интервала [0,X].
Проект 9:
Да се напише програма на Pascal,която да прочита от файл TOTO.DAT предварително записани случайни,неповтарящи се комбинации от числа за играта на Български спортен тотализатор TOTO2 - 6/49 със следните изисквания:
1.Да се показват на екран по 20 прочетени комбинации,с предвидена пауза за продължение или изход от програмата;
2.Да се анализира броят на повторенията на числата от 1 до 49 като се покажат на екрана.
3.Получените резултати от анализа да се запишат във файл ANALIZ.DAT.
Пояснение:
1.Файлът TOTO.DAT да бъде от тип TEXT като всяко генерирано случайно число е записано на отделен ред;
2.Файлът ANALIZ.DAT да бъде от тип TEXT като на всеки отделен ред се записва резултата от анализа на повторенията за конкретното число.
Проект 10:
Да се състави програма на Pascal,която да пресмята спирачният път на автомобил по формулата:
St = ².ke/254. , където
St - спирачен път на автомобил, [м]
ke - коефициент на ефективност на спирачната система на автомобила
ke =/1.1-2.0/
254 – коефициент
таблица 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Категория
|
Състояние на пътната натилка
|
|
|
|
|
на
|
сух
|
|
мокър
|
|
сняг
|
|
лед
|
|
пътя
|
п
|
н
|
И
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
клас I
|
0,8
|
0,75
|
0,7
|
0,45
|
0,375
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас II
|
0,7
|
0,65
|
0,6
|
0,4
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,25
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас III
|
0,6
|
0,55
|
0,5
|
0,3
|
0,25
|
0,2
|
0,25
|
0,225
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
легенда:
|
п - перфектни гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н - нормални гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и - износени гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Изисквания:
1.Данните от таблица 1 за коефициента да бъдат предварително въведени във файл fi.dat,който е от тип Text.
2.Данните за коефициента да се прочитат от файл fi.dat и поместват в масив fi с размерност 3 реда 12 колони.
3.Полученият резултат да се извежда на екрана на компютъра за категориите път/клас I,клас II,клас III/.
Проект 11:
Да се състави програма на Pascal,която да пресмята спирачният път на автомобил по формулата:
St = ².ke/254. , където
St - спирачен път на автомобил, [м]
-
- скорост на автомобила преди натискане на спирачките, [km/h]
ke - коефициент на ефективност на спирачната система на автомобила
ke =/1.1-2.0/
254 – коефициент
-
- коефициент на сцепление на автомобилните гуми с пътя,съгласно данните от таблица 1;
таблица 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Категория
|
Състояние на пътната натилка
|
|
|
|
|
на
|
сух
|
|
мокър
|
|
сняг
|
|
лед
|
|
пътя
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
клас I
|
0,8
|
0,75
|
0,7
|
0,45
|
0,375
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
Клас II
|
0,7
|
0,65
|
0,6
|
0,4
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,25
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас III
|
0,6
|
0,55
|
0,5
|
0,3
|
0,25
|
0,2
|
0,25
|
0,225
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
легенда:
|
п - перфектни гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н - нормални гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и - износени гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Изисквания:
1.Данните от таблица 1 за коефициента да бъдат предварително въведени в
масив fi с размерност 3 реда 12 колони.
2.Входните данни за пресмятане на спирачният път/ , ke, 254, / да се записват във файл с име Input.dat , който е от тип Text.
3.Полученият резултат да се извежда на екрана на компютъра за категориите път/клас I,клас II,клас III/.
Проект 12:
Да се състави програма на Pascal,която да пресмята спирачният път на автомобил по формулата:
St = ².ke/254. , където
St - спирачен път на автомобил, [м]
-
- скорост на автомобила преди натискане на спирачките, [km/h]
ke - коефициент на ефективност на спирачната система на автомобила
ke =/1.1-2.0/
254 – коефициент
-
- коефициент на сцепление на автомобилните гуми с пътя,съгласно данните от таблица 1;
таблица 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Категория
|
Състояние на пътната натилка
|
|
|
|
|
На
|
сух
|
|
мокър
|
|
сняг
|
|
лед
|
|
Пътя
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
клас I
|
0,8
|
0,75
|
0,7
|
0,45
|
0,375
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас II
|
0,7
|
0,65
|
0,6
|
0,4
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,25
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас III
|
0,6
|
0,55
|
0,5
|
0,3
|
0,25
|
0,2
|
0,25
|
0,225
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
легенда:
|
п - перфектни гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н - нормални гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и - износени гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Изисквания:
1.Данните за коефициента от таблица 1 да се прочитат от файл fi.dat и поместват в масив fi с размерност 3 реда 12 колони.
2.Входните данни за пресмятане на спирачният път/ , ke, 254, / да се прочитат от файл с име Input.dat , който е от тип Text.
3.Полученият резултат да се извежда на екрана на компютъра за категориите път/клас I,клас II,клас III/.
Проект 13:
Да се състави програма на Pascal,която да пресмята спирачният път на автомобил по формулата:
St = ².ke/254. , където
St - спирачен път на автомобил, [м]
-
- скорост на автомобила преди натискане на спирачките, [km/h]
ke - коефициент на ефективност на спирачната система на автомобила
ke =/1.1-2.0/
254 – коефициент
-
- коефициент на сцепление на автомобилните гуми с пътя,съгласно данните от таблица 1;
таблица 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Категория
|
Състояние на пътната натилка
|
|
|
|
|
на
|
сух
|
|
мокър
|
|
сняг
|
|
лед
|
|
пътя
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
клас I
|
0,8
|
0,75
|
0,7
|
0,45
|
0,375
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас II
|
0,7
|
0,65
|
0,6
|
0,4
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,25
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас III
|
0,6
|
0,55
|
0,5
|
0,3
|
0,25
|
0,2
|
0,25
|
0,225
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
легенда:
|
п - перфектни гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н - нормални гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и - износени гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Изисквания:
1.Данните от таблица 1 за коефициента да бъдат предварително въведени в
масив fi с размерност 3 реда 12 колони.
2.Входните данни за пресмятане на спирачният път/ , ke, 254, / да се записват във файл с име Input.dat , който е от тип Text.
3.Полученият резултат да се записва във файл с име Output.dat за категориите път/клас I,клас II,клас III/.
Проект 14:
Да се състави програма на Pascal,която да пресмята спирачният път на автомобил по формулата:
St = ².ke/254. , където
St - спирачен път на автомобил, [м]
-
- скорост на автомобила преди натискане на спирачките, [km/h]
ke - коефициент на ефективност на спирачната система на автомобила
ke =/1.1-2.0/
254 – коефициент
-
- коефициент на сцепление на автомобилните гуми с пътя,съгласно данните от таблица 1;
таблица 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Категория
|
Състояние на пътната натилка
|
|
|
|
|
На
|
сух
|
|
мокър
|
|
сняг
|
|
лед
|
|
Пътя
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
клас I
|
0,8
|
0,75
|
0,7
|
0,45
|
0,375
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас II
|
0,7
|
0,65
|
0,6
|
0,4
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,25
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас III
|
0,6
|
0,55
|
0,5
|
0,3
|
0,25
|
0,2
|
0,25
|
0,225
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
легенда:
|
п - перфектни гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н - нормални гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и - износени гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Изисквания:
1.Данните за коефициента от таблица 1 да се прочитат от файл fi.dat и поместват в масив fi с размерност 3 реда 12 колони.
2.Входните данни за пресмятане на спирачният път/ , ke, 254, / да се прочитат от файл с име Input.dat , който е от тип Text.
3.Полученият резултат да се записва във файл с име Output.dat за категориите път/клас I,клас II,клас III/.
Проект 15:
Да се състави програма на Pascal,която да пресмята спирачният път на автомобил по формулата:
St = ².ke/254. , където
St - спирачен път на автомобил, [м]
-
- скорост на автомобила преди натискане на спирачките, [km/h]
ke - коефициент на ефективност на спирачната система на автомобила
ke =/1.1-2.0/
254 – коефициент
-
- коефициент на сцепление на автомобилните гуми с пътя,съгласно данните от таблица 1;
таблица 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Категория
|
Състояние на пътната натилка
|
|
|
|
|
На
|
сух
|
|
мокър
|
|
сняг
|
|
лед
|
|
Пътя
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
п
|
н
|
и
|
клас I
|
0,8
|
0,75
|
0,7
|
0,45
|
0,375
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас II
|
0,7
|
0,65
|
0,6
|
0,4
|
0,35
|
0,3
|
0,275
|
0,25
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
клас III
|
0,6
|
0,55
|
0,5
|
0,3
|
0,25
|
0,2
|
0,25
|
0,225
|
0,2
|
0,15
|
0,125
|
0,1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
легенда:
|
п - перфектни гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н - нормални гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и - износени гуми
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Изисквания:
1.Данните за коефициента от таблица 1 да се запишат във файл fi.dat и поместят в масив fi с размерност 3 реда 12 колони.
2.Входните данни за пресмятане на спирачният път/ , ke, 254, / да се запишат във файл с име Input.dat , който е от тип Text.
3.Полученият резултат да се извежда на екрана на компютъра за категориите път/клас I,клас II,клас III/ и да се запише във файл Output.dat,който е от тип Text.
Проект X:
Да се напише програма на Pascal, която да изпълнява функцията на командата от ДОС – “tree”.
Изисквания:
1.Файлът на Pascal да бъде с име dirtree.pas.
2.Програмата да се стартира с параметър от командния ред:
dirtree [drive:\][path][directory]
3.Полученият резултат да се изведе на екрана на компютъра в следния вид:
[drive:\][directory][subdirectory]…..
……………………………………...
4.Да се изведе на екрана на монитора общият брой на поддиректориите и
броят на файловете в тях.
Проект XX:
Да се напише програма на Pascal,която да изпълнява функцията на командата от ДОС – “xcopy”.
Изисквания:
1.Файлът на Pascal да бъде с име copyx.pas.
2.Програмата да се стартира с параметър от командния ред:
copyx [drive:\][path][directory] [drive:\][path][newdirectory]
Проект XXX:
Да се напише програма на Pascal, която да изпълнява функцията на командата от ДОС – “diskcopy”.
Изисквания:
1.Файлът на Pascal да бъде с име dcopy.pas.
2.Програмата да извършва копиране само на дискети 3’5” /1.44 Mb/
Сподели с приятели: |