Доц. Любомир Кавалджиев
Лекции по
Психология
на
изкуствата
Записала: Марияна Димитрова Шиварова
Студентка V-ти курс; Ф№ 21101
Специалност: психология
Философски факултет
СУ “Кл.Охридски”
Уточнение:
1. ... а не върху анализа на “творческия процес” ...
2. Източници на когнитивната наука Пиаже, Виготски и пр.вс. “гещалтпсихологията”, заедно с всичките й приложения в систематичните познания. Фактически сплитането на тези три линии и тяхното комбиниране с постиженията на информатиката чертае пътя на развитието на когнитивната наука ...
3. Когн.изследвания (независимо от разнообразните им приложения) имат перманентна връзка пр.вс. с “обучението” ....
Лекция №1
Моделите, като средство за описание, обяснение и прогнозиране в психологията на художествената култура.
Двуделни, триделни, четириделни модели и техните комбинации.
Пентабазис и кръгът на Хевнер.
Световното дърво като фундаментален модел в митопоетичното съзнание
Уточняване на смисъла, вложен в употребяваните понятия: “модел”, “когнитивни модели” ...
Уточнението е необходимо, защото често дори от специалисти терминът “модел” се из-ползва неправомерно – т.е. “обърнато” (“огледално”). Прекрасна илюстрация на казаното е начинът, по който например се възприема една картина (произведение на изкуството) и съответно обектът, който тя изобразява. Масово обектът на изображение се приема за “модел”. Всъщност реално картината е модел на същия този обект ...
Моделът е такова изображение на избрани свойства на определена предметна област, наречена ори-гинал, при което релациите между свойствата на модела са същите както тези на оригинала ...
| -
Моделът е представител, “заместител” на обекта – т.е. винаги е “модел на нещо”. Подобен е на реалния обект в някои, определени от конструиращия модела субект – свойства. А тъй като се абстрахира1 от други свойства – на модела може да се гледа като на общото, противопоставено на частното...
Субект
Модел .................... Обект
(аналогия2)
|
Конструирането на един модел има за цел по-ясно (нагледно) да представи (опише, обясни) даден обект (предмет, явление, отношение). Инструментът, чрез който се реализира тази цел е “аналогията” ....
-
Векове наред – аналогията се е възприемала като елементарно3 средство за обяснение, докато водещо значение (преимущество!) в това отношение са имали индукцията и дедукцията. Едва информационната революция – разкрива действителните (при това водещи) възможности на аналогията като обяснително средство ....
Класификации на моделите (според аналогията м/у Модел и Оригинал):
|
Критерий: “обхват” на аналогията (А)
-
Хомоморфни модели – “пълна” А
Обхващат обекта в неговата цялост. Рядко се създават и най-често пред-ставят някакво природно явление
напр.: Менделеевата таблица
-
Изоморфни модели
Представляват съзнателно търсени непълни, “груби” аналози м/у М-О...
|
Критерий: “съдържание” на аналогията (А)
-
Структурни модели ...
Аналогията м/у М-О се състои в съответствие м/у рела-циите, свързващи елементите на дадена система. Моделират се вътрешните механизми ...
2. Функционални модели ...
Моделират се външните/вътрешните начини на поведе-ние на дадена система чрез входно-изходни връзки. Моделирането протича при абстрахиране от структурата ...
|
Принципни постановки при моделирането
Когато се конструира или анализира кой да е “модел” трябва да се отчита:
|
и субективния фактор ...
Трябва да се подхожда със съзнанието, че мо-дела е създаден от конкретен субект аналог на някакъв обект и съответно да се отчита въз-можността същия обект да бъде пресъздаден от друг субект по друг начин ...4
Моделирането е плуралистично! Субектът трябва да съзнава, че създавания от него модел не е единствено възможния на обекта, а винаги обслужва нечия представа, критерии или цел ...
|
и фактора “време” ...
Ако се пропусне фактът, че в рамките на времето докато се конструира модела обектът (чийто аналог се явява той) се променя – готовият модел ще се превърне в исторически 5 ...
Според фактора “време” моделите биват:
-
Диахронни – “модели на развитието”, включващи времето ...6
-
Синхронни – “срезови модели”, абстрахиращи се от времето ... 7
|
Целта на моделирането е:
1. Описание
|
2. Обяснение
|
3. Прогнозиране
|
Често грубо; непълно, но включващо поне 2 дадености; неточно и в известен смисъл произволно, но пък съдържащо особен вид информация и с преимуществото да свързва иначе несвързващи се помежду си 2 или повече области ...
|
Функционално8, а не каузално или структурно ...
Функционалното моделиране представлява опит за пред-ставяне или обяснение на отношенията на даден обект с външни за него обекти ....
|
Изграждане на прогноза за някакво бъдещо състояние на обекта според анализа за неговото настоящо и минало състояние
Запълване на “белите петна” в историята на обекта ...
|
!!! “Силата на моделирането” е пр.вс. в способността му да реализира прогноза...
* * *
В психологията на художествената култура – моделите също се ползват като средство за описание, обяснение и прогнозиране ...
* * *
Сред възможните класификации на моделите е и тази, която ги представя като:
-
“Двуделни” модели – Най-разпространеният вид модели ...
-
“Триделни” модели – Предполага се, че включват известна повторяемост – напр.: възможно е последния дял да повтаря с известна вариация първия или да обобщава останалите ...
“Триделността” е особено разпространена в символиката на християнската религия – напр.: “светата троица”, 3 като свещено число и прочие ...
-
“Четириделни” модели – Изискват координатна система ...
Такива модели са “пентабазиса”, “кръгът на Хевнер”, “кръстът на функциите” на Юнг ...
|
|
|
|
|
“Пентабазисът”,
Съдържа 4 квадранта
+ една важна точка
в средата ...
|
|
Кръстът на функциите (Юнг)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
“Кръгът на Хевнер”
Изследва възприятията, които разпределя в 4-ри групи – напр.: как се възприема някакво произведение на изкуството ...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* * *
“Световното дърво”
(Фундаментален модел в митопоетичното съзнание)
Особено популярен модел – Функционален. Универсален. Състоящ се от 7 части9 – 3 по вертикала, описващи времето – минало настояще, бъдеще и 4 по хоризонтала – т.е. съчетаващ триделната диахрония и четириделната синхрония.
Погледнат отгоре – моделът има формата на “пентабазис” и в този смисъл може да покаже 4-ри състояния на явлението, 4-рите посоки на света и пр ...
Погледнат отстрани – моделът има формата на триъгълник, разделен на 2 части.
|
|
* * *
Лекция № 2
Сподели с приятели: |