Литература (конкурсен изпит за докторантура по „История на китайската литература )



Дата10.02.2018
Размер21.71 Kb.
КОНСПЕКТ ПО ИСТОРИЯ НА КИТАЙСКАТА ЛИТЕРАТУРА

(конкурсен изпит за докторантура по „История на китайската литература”)




  1. Обща характеристика на древнокитайската литература. Проблеми на периодизацията, взаимоотношения между писмена и устна традиция. Полисемантичност на понятието уън 文. Херменевтика и роля на коментара.

  2. Песенно-поетично творчество в “Маошъ” 毛诗 – версии за историята на паметника, характеристика, състав, тематика. Видове песни. Идеалният модел на поезията според Големия предговор 大序; функции на малките предговори 小序. Различните подходи за интерпретация на шестте категории 六义.

  3. “Чуски строфи” 楚辞като първи сборник с авторска поезия. Постановка за Централната и Южната литературна традиция. Първи поети – Цю Юен, Сун Ю, Дзя И, Съма Сянжу. Литературно-типологична съпоставка на “Маошъ” и “Чуски строфи”. Формиране и жанрова атрибуция на фу 赋.

  4. Древнокитайска философия. Полифоничност, акценти и нюансиране на основните понятия. Проблеми на автентичността, авторството, датировката. Главни школи и мислители. Конфуцианска и даоистка концепция за писаното слово.

  5. Преход от древност към средновековие – датиране, типология и характеристика на процеса. Установяване и корпус на конфуцианския канон.

  6. Юефу 乐府 – ранни и късни (уънжен юефу 文人乐府 ). Поява, специфика и влияние на жанра. Цикълът Деветнайсет древни стиха 古诗十九首.

  7. Литература на периода дзиен’ан 建安 – идейно-политически фон и същностни прояви. Съдържание на понятието建安风格. Литература на тримата Цао.

  8. Брожение на идеите, разцвет на сюенсюе 玄学, прояви на скептицизъм към конфуцианската доктрина. Философско своеобразие и литературен облик на Дзи Кан, Жуан Дзи и кръга около тях.

  9. Тао Юенмин – “поет на полята и градините”. Творчеството му като синтез на традицията и новаторски изяви. Значение и влияние.

  10. Типология на ранните повествователни форми сяошуо 小说; сборникът “Издирени и записани чудновати истории” 搜神记 на Ган Бао и др. Безсюжетна проза (散文).

  11. Будизъм – исторически преглед и особености при процеса на адаптиране в пространството на китайската семиосфера. Китайски будистки школи. Чан будизъм и неговото влияние.

  12. Паралелният стил пиен’уън 骈文като белег за стремеж към формално съвършенство и неговото надмогване в творчеството на автори като Четиримата изтъкнати 四杰 (Уан Бо, Ян Тун, Лу Джао’лин, Луо Бин’уан) и Чън Дзъ’ан.

  13. Пейзажна лирика 山水诗词- проследяване на акцентите в отношението субект-обект през периодите преди династия Тан. Формален облик, философска наситеност и емоционална обагреност в пейзажната лирика на Мън Хаожан, Уан Уей и др.

  14. Поетика и теми на танската поезия. Формални особености на „съвременния” (近体诗) и „старинния стих” (古体诗). Поети от периода на класически разцвет:

А. Ли Бай.

Б. Ду Фу.

В. Бай Дзю’и.

Изготвил конспекта: ас. Веселин Карастойчев



София, юни, 2009 г.


База данных защищена авторским правом ©obuch.info 2016
отнасят до администрацията

    Начална страница