ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ОБСЛУЖВАНЕ И ЛЕКА ПРОМИШЛЕНОСТ
гр. Добрич, бул. “25 септември” № 47,
тел/факс 058/602 197 Е-mail: pg_to@abv.bg
Проект
„РАВЕН ШАНС ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ“
Проект „Равен шанс за професионално образование“ BG051PO001-4.1.05–0153 се осъществява с финансовата подкрепа по ОП “Развитие на човешките ресурси”, съфинансирана от Европейски социален фонд 2007–2013 по Схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ: BG051PO001-4.1.05 “Образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства”.
Договарящ орган: Министерство на образованието и науката
Бенефициент: Професионална гимназия по транспорт, обслужване и лека промишленост – гр. Добрич
Партньор: Сдружение «КУБЕРА» със седалище и адрес на управление гр.Добрич, ул. „Д-р Иван Пенаков“ № 15, вх.А, партер
I. ЦЕЛИ НА ПРОГРАМАТА НА КРЪЖОК/КЛУБ „Ромски език, бит и култура“
Заниманията на учениците в извънкласните дейности на кръжок „ Ромски език, бит и култура“ са насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на учениците от етническите малцинства и превръщане на етнокултурното многообразие в източник на взаимно опознаване, уважение и сътрудничество в мултикултурна среда; усъвършенстване на информираността на ученици, родители и учители относно толерантността и дискриминацията, както и на техните умения за взаимодействие и работа в мултикултурна среда.
II. ИЗ ДЕЙНОСТИТЕ НА КРЪЖОК/КЛУБ „Ромски език, бит и култура “
РОМСКА МУЗИКА И ПЕСЕН
Учениците слушаха песни на ромски език от :
- музикалния диск към учебните помагала по ромски фолклор ,, Истории край огнището”
от фондация,, Амалипе”;
- записи на бивши студенти на академик Христо Кючуков;
- видеоклипове със субтитри на известни изпълнители и оркестри.
-
О, Васили, дае!
-
Сае рома
-
Бешав манги коркоро
-
Ущи, ущи, дае!
-
Чшайорие калорие
-
Сар вешески лулуги
-
Телал авела екх чшайори
-
Курки биавесте
-
Зекие
На кръжочниците им харесват ромските ритми, но не само , че не могат да запеят, но и не могат да си преведат текстовете.
След превода на текста от обучителите кръжочниците осмислиха стойностното им съдържание .
При слушането на ромска инструментална музика различиха най – често употребяваните инструменти:
- духови- кларинет, саксифон, тромпет, зурна, гайда;
- струнни- гъдулка, цигулка
- ударни- дайре, дърбука.
Проведе се дискусия по темата . Стигнаха до заключението, че песните са отражение на житейската действителност и най-вече , че чрез песните ромите изразяват своята болка, мъка, тъга и страдание. А когато празнуват, те истински се веселят с ромски традиционни танци, песни , веселие и смях.
РОМСКА КУЛТУРА
Учениците се запознаха с разнообразната култура на ромския етнос, която:
-
е доминантната религия на страната, в която живеят, като често запазват аспекти на собствените си вярвания;
-
бива изпълвана с развито чувство за морал, забрана и свръхестествено.
Дискутирайки за начина на живота на ромите (номадски- уседнал), религия и език , успяха да различат:
-
духовната страна на ромска култура или по- скоро културни образци, валидни за всички роми
- лоялност към семейството,
- вяра в Господ и Дявола
- правила и норми, които варират в различните групи
- адаптивност към постоянно променящите се условия на живот;
- мюсюлманска -мюсюлмански елементи се откриват във всекидневния им живот- в имената , кулинарията, дрехите;
- хриятиянска-през последните 50год. стават свещеници и за първи път създават свои черкви.
-
материалната ромска култура- резултат от типичните ромски занаяти на ромите и работата, която работят:
-
металообработка и търговия с метални изделия-една от най- старите и уважавани търговски дейности;
-
дървообработване- производство на лъжици, чаши, чинии и др. домакински съдове;
-
отглеждане на коне и др. домашни животни- стара, унаследена традиция
-
музиката и свързаните с нея танци- неизменна част от традиционния живот на ромите;
-
обучение на мечки( урсари) и маймуни.
Замислиха се, над това:
- че загубата на ромската духовна и материална култура е съставна част от асимилационния процес.
- че ромската култура е култура, която надхвърля националните граници и свързва хора от различни региони и континенти.
- че заради вековната политика на отричане на всичко ромско, много ромски творци са крили произхода си, а онези, които са го заявявали рядко са получавали признание.
- и над най- големия парадокс , че нации, които са се опитвали да заличат ромската култура през средновековието, по-късно са възприели най-много елементи от нея- възникването на фламенкото в Испания , чардаша в Унгария, а в Русия- руско-циганския романс.
Интерес представляваше това, че:
В Унгария:
-
Още през 15в. кралица Беатрис имала придворен музикант ром, който свирел на лютня.
-
Крал Лудвиг II през 16в.имал придворен музикант ром- китарист.
-
През 17в. кралица Изабела е имала вече цял ромски оркестър.
-
17-годиният Йоханес Брамс се научава на тънкости при свиренето на ,,alla zingareze”, днес го наричат ,,alla hungarese” от цигуларя- виртуоз Едуард Хофман –Ремени с ромски произход.Творческата дружба между тях вдъхновява Брамс и той написва прочутите по цял свят ,, Унгарски танци” .
Азучена и Кармен са две известни циганки.
В Италия:
Азучена е главна героиня в операта ,, Трабадур”, написана от най- големия италиански оперен композитор Джузепе Верди.
Във Франция:
Кармен е главната героиня в операта ,Кармен” от известният композитор Жорж Бизе .
В Испания
се е зародило фламенкото- съчетание от местната традиция и изкуството на ромите.
В Русия
-
Създаденият през 1774г. знаменит хор на граф А.Г. Орлов – Чесменски е бил от крепостни роми.
-
През 1931г. бил създаден театър ,, Романэ”, които трябвало да съхрани , дообогати и доразвие ромското изкуство.
-
По поемата на А. Пукин ,, Цыгане” са написани ,,Цыганская песня” и операта ,, Алеко” от Сергей Рахманинов- едно от наи- големите имена в световната музикална съкровищнца.
ИЗВЕСТНИ РОМСКИ ЛИЧНОСТИ
От предложения списък с имената на известни ромски личности познато им бе единствено името на Иво Папазов.Посочиха още имената на Софи Маринова, Кали и Бони ,Азис като известни фолк- певци и оркестрите ,, Начкови”, ,,Шувари” .
Запознаха са с приноса на отделните личности. Разгледани са и отделни моменти на учението им, развитие и принос .
В последствие допълниха имената на Пако де Лусия, Чарлс Спенсър Чаплин , Жуселину Кубичек ди Оливейра . Решиха да приложат и снимков материал с перспектива впоследствие да изработят постер с известни ромски личности , за да запознаят всички свои съученици от ПГ на ТОЛП:
Проф. д.п.н. Христо Кючуков - български педагог и филолог от цигански произход.
Александър Чирков - сърдечен хирург
Шакир Пашов- политик
Атанас Димитров- Философ, писател
Асен Колев -философ
Мануш Романов- политик
Руси Забунов-създател на първата ромска организация
Усин Керим -поет
Сали Ибрахим –поетеса
Георги Парушев -поет и журналист
Васил Чапразов -поет и журналист
Стоянка Соколова- журналист
Иван Кирилов -юрист, писател
Кирил Ламбов -пианист, композитор, диригент
Ибро Лолов Борис Карлов
Това са трима от най- известните акордеонисти в България
Иво Папазов Младен Малаков
Серафим Тодоров - Васко Василев- скулптор
световен шампион по бокс
Сули Сеферов – художник Жуселину Кубичек ди Оливейра –
Бразилски президент
Ради Атанасов- ентусиаст, активист, художник, журналист в Добричкото радио, поет, събирач на ромски носии. Превежда разкази на Елин Пелин, подготвил ромско- български разговорник и тълковен ромско- български речник.
Ата Бечева- поетеса
Михаил Георгиев- поет
Светлана Димитрова- актриса
Чарлс Спенсър Чаплин - британски актьор, режисьор, сценарист и композитор
Елвис Пресли- американски певец и актьор
,, През последните 500 години Европа е заимствала от ромите много в сферата на музиката, литературата, изобразителното изкуство, философията, модата, спорта, театъра и киното, днес ромският принос може да се види, да се чуе и дори да се пипне. Много значими личности в историята са имали ромски произход, но никой не е имал интерес това да се знае, разбира се сред най-известните са Чарли Чаплин и Елвис Пресли. Навярно ще мине много време преди светът да оцени приноса на ромите, но преди това самите роми трябва да осъзнаят какво са дали на света.’’
Пако де Лусия- уникален фламенко джаз музикант /испанец/
КАЛЕНДАРНИ ПРАЗНИЦИ
Края на декември и началото на януари при много народности и на хора от различни религии по света са свързани с поредица от зимни празници.
Кръжочниците анализираха, че :
- всички хора по света обичат празниците, защото на празниците забравят за трудностите в живота и проблемите си
- празниците са повод за събиране с близки роднини и приятели
- носят радост, добро и надежда
- се съхраняват традициите и културата на даден народ като се предават от поколение на поколение.
С наближаването на Коледа и Нова Година изработиха 3-D снежинки, гирлянди и др. подходящи украси.
Учениците от ПГ на ТОЛП отпразнуваха :
КОЛЕДА
БАНГО ВАСИЛИЙ- ВАСИЛИЦА
или
РОМСКАТА НОВА ГОДИНА се отпразнува в р-нт,, Троя”
Инициативата имаше за цел :
1. Опознаване, съхраняване и развитие на ромските обичаи, традиции и нрави .
2. Популяризиране на празника Василица, тъй като:
- Банго Васил е празник, който се празнува пищно от ромите в Западна България, а в Източна България се отбелязва само от някои групи или има само спомен за неговото празнуване преди години;
- Ромската Нова Година се отбелязва от ромите-християни , но не се празнува от ромите-мюсюлмани.
- предоставя възможност на учениците- нероми да се запознаят с празничния ритуал , да съпоставят битови елементи с празника на своя народ и по този начин да преодолеят част от предразсъдъците си спрямо ромите.
3. Традиция да се отбелязва старата Нова Година, която идва от разминаването в Юлиянския календар, т.н стар стил и Григориянския календар, този календар, по който днес живее почти целия свят. Разминаването през 20 и 21 век е 13 дена. Старата Нова Година или ромската Нова Година е един рядък исторически феномен, който можем да приемем за един допълнителен празник, който се получава от смяната на леточислението.
Събитието се отрази с присъствието на всички учници от ПГ на ТОЛП като кръжочниците подготвиха специална програма, която включваше:
-
предоставяне на исторически данни относно произхода на ромите;
-
разясняване начина на празнуване на Василица;
-
разказ на легенди и предания за Банго Василий;
-
песни , танци , веселие и др. , интерпретиращи празника в домашна обстановка.
БАШНУВДЕН
Споделиха обичая и празнуването на Башнувден (Петльовден, Ихтиямя):
- до обяд трябва да бъде заклан и специално подготвен за случая петел,
а ако има момичета – тиганички или мекици;
- от кръвта се поставя точица върху челото на момчето за здраве;
- прави се и кръст върху вратата, за да се помни , че кръвта от петела е спасила момченцата от избиване по време на турско робство.
С интерес прочетоха легендата от учебното помагало ,, Истории край огнището”:
ТРИФОН ЗАРЕЗАН , СВЕТИ ВАЛЕНТИН
Не бяха чували легендите легендите за:
-
Дионис – бога на виното и лозята, почитан от древни времена, когато българските земи били обитавани от племената на древните траки. През VIIв. съвременните българи приели тракийските традиции, вследствие на което се е наложил празника на виното. Празника е именуван в името на свещеник Трифон- защитник на земеделските производители.
-
Свети Валентин е бил свещенник, който тайно е женил легионерите с техните любими жени. Имало е недостиг на войници и се е считало ,че жената е основният враг на ,, наполеонските планове”-мислила е по- малко за славата на империята от това, как да нахрани семейството си. Валентин, въпреки гнева на императора, венчаел влюбени двойки. Изпълнявайки мисията си, бил заловен и екзекутиран на 14.02.269 г. за подстрекателство. Самата екзекуция била по-скоро тържество, тъй като хората го изпратили с цветя и сладки. Стотина години по-късно хората все още се сещали за това, на което ги учел Валентин и го провъзгласили за светец и покровител на влюбените.
Изрязването и декорирането на сърца, вдъхновено от любовна еуфория, породи нежен трепет, чувства , вълнения и емоции у младежите.
8-МИ МАРТ
Докато изработваха картички, с които да поздравят своите майки и баби, кръжочниците бяха информирани, че денят 8- ми Март:
-
в началото се е свързвал с икономическите, политическите и обществени постижения от жените, а не с признателността и обичта на детето към майката
и изразяване симпатии на мъжете към жените;
-
че календарната дата се свързва с първата масова проява на жени работнички, състояла се на 8 март 1857 г. в Ню Йорк. Жените от шивашки и текстилни предприятия излизат на протест против лошите условия на труд и ниските заплати.
Изработването на поздравителни картички им достави удоволствие и ги озадачи при стойностното изразяване на благодарност и признание за грижите към тях.
БАБА МАРТА
С Баба Марта и месец март се свързват много обичаи и празници, посветени на идващата пролет.
Най-известният обичай, свързан с Баба Марта, е закичването с мартеница- уникална традиция , която не се среща в другите народи. Мартениците са наследство от траките- коренното население на днешна България в древността. Не са познати на другите славянски народи.
Червеният цвят е символ на здравето, а белият- на дълголетието.
С това се свърза беседата, докато изработваха мартеници младежите от кръжока. Припомниха си легендата за Аспарух и Хуба.
Истински се забавляваха с наричането:
Баба Марта бързала,
мартенички вързала,
на момиче и кокиче,
на момче и на дръвче!
Аз пък ще вържа на теб,
с пожелание за късмет.
Пожелаха впоследствие, в домашни условия , да изработят още мартенички, за да закичат свои роднини.
ПЪРВА ПРОЛЕТ
Истински се забавляват , когато е празник, когато творят .
И беседите , свързани с подходящия повод , са приятни, непринудени, често озадачаващи.
РОМИТЕ В ОСМАНСКТАТА ИМПЕРИЯ
На учениците им е изнесена лекция за живота на ромите през Османската империя от учебно помагало за 9- 11кл. ,, История и култура на ромите ”- М. Раадева , Б. Алексиев и др., но преди това преговориха :
1) За произхода и появата на ромите на Балканите и техните миграциите от Индия:
2) Названия:
-
с които ги наричат другите - ,, ацигани”, „цигани”, ,,гифти”, ,,агупти”;
-
с които сами себе си назовават- ,,роми”, в миналото – „кало”, „синти”, „ манущи”
-
с които ромите наричат другите народи – „гаджо”или българите- „дас”, гърците- „баламо”, албанците- „чибано”, турците- „хорахай”.
3)Групи роми.
4) Занаяти и умения.
Запознаха се с това , че:
В навечерието на османското нашествие цигани се срещали по целия Балкански полуостров- във Византия, в България, Влашко, Молдова, Сърбия.
Те били приели християнската религия. С османците на Балканите дошли и нови групи роми, които били мюсюлмани.
СТАТУТ НА РОМИТЕ В ОСМАНСКАТА ИМПЕРИЯ
В местната и централна администрация ромското присъствие било отбелязано под названията „чингене”, „кибти”. Чаргарският им начин на живот препятствал редовното събиране на данъчни постъпления. Заемали особено място в социалната структура на османското общество. Всички роми в османската държава са били „рая”. Нямали право да служат в армията и да стават ислямски духовници. Независимо от своята религия плашали данък на неверниците ,,джизие". Като рая те носели тежестите на потиснатото население. Обикновено ромите били обособени в групи от 20 до 100 семейства начело с коджабашия, който събирал данъците. С малки привилегии били онези, които съпровождали войската. Те работели като превозвали топове, строели пътища, свирели като тръбачи в крепостите, поемали охраната на отделните планински проходи като дервенджии. За тези дейности получавали данъчни облекчения.
ПРЕЗ ЕРАТА НА РЕФОРМИТЕ (1839- 1878)
Промените в османската държава засегнали и ромите. През 1874г. им било разрешено да служат в редовата войска. В Дунавският вилает са правили опити да ги принудят към уседнал начин на живот. И в сравнение с официалната политика спрямо ромите в Западна и Централна Европа ромите в Османската империя не са били подложени на системни репресии, но са били най-бедната част от населението, спрямо тях е имало„социална нежелателност”: Изключение били групите, обслужващи османската армия (т.нар. „Цигански санджак”, уста-миллет).
Разгледан е :
НАЧИНЪТ НА ЖИВОТ И ПРОФЕСИОНАЛНА ХАРАКТЕРИСТИКА
Документи свидетелствали за упражняването на традиционните занаяти на ромите в Османската империя. В регистрите от 1522- 1523г. били отбелязани като калайджии , налбанти, обущари, решетари, ковачи. Ромите са водели номадски начин на живот. Но постепенно малка част от тях усядали за постоянно в дадено селище и са се занимавали със земеделие. Създавали махали в покрайнините на градове или села. Независимо от това коя религия изповядвали, ромите чествали празниците на всички народи, сред които живеели и се веселили заедно с тях. Не минавали празници или панаири без роми- мечкари, фокусници, музиканти и танцьори.
КУЛТУРА НА РОМИТЕ
Въпреки предвижването от страна в страна запазили езика, семейната организация и традиционните си занаяти. Езикът „романи” е средство за общуване в групата, който се е запазил и до сега. Но винаги са се старали да научат езика и да се адаптират към нравите и обичаите на местното население. По- голяма част приели и преобладаващата религия на страната, в която са се заселвали. Ромите и до днес вярват с доброто и злото- в Бога и в дявола. Религиозното светоусещане намира израз и в годишния празнично- обреден календар. Най- големите празници за всички роми са Гергьовден, наричан Хедерлези, Банго Васил(празнува се от роми- християни), Байрам(празнуван от роми-мюсюлмани). Важно място в системата насемейните празници заема сватбата, раждането на дете, кръщене.
Ромите се оказват способни да се вместят в наличните социално- икономически ниши при различни исторически условия, използвайки както своите традиционни занаяти , така и тяхната модификация и пълна замяна с други.
Вековете съжителство с останалите балкански народи оказват голямо влияние върху ромския фолклор. В него се вплитат българско-славянски и турско-арабски елементи, които заедно с "изконно-ромските" образуват една колоритна и неповторима цялост. Въпреки превратностите на историческата
Настоящият документ е изготвен с финансовата помощ на Европейския социален фонд. ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ОБСЛУЖВАНЕ И ЛЕКА ПРОМИШЛЕНОСТ носи цялата отговорност за съдържанието на настоящия документ, и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз или на Министерство на образованието и науката.
съдба ромската общност съумява да съхрани своята идентичност.
Ръководител на кръжока/клуба:
Гюлхан Сали
Димитрина Димитрова
Сподели с приятели: |