Програма април 2011 Габрово 1, петък 17. 30 ч., Дом на хумора и сатирата, Залата на жирафите



Дата22.07.2016
Размер198.69 Kb.
М
есечна програма април 2011
Габрово

1, петък


17.30 ч., Дом на хумора и сатирата, Залата на жирафите

  • Представяне на книгата на Божко Божков „От Гомулка до Квашневски и от Живков до Първанов. Спомени на преводача“. (Издателство „Валентин Траянов“). Книгата ще представи ст.н.с. І ст. д-р Агоп Гарабедян.

Представянето ще протече под наслова «Хуморът – най-популярният език на дипломацията. ВИП спомени на един ВИП преводач» и е част от отбелязването на 39-я рожден ден на музея в Дома на хумора и сатирата и 35 години от откриването на Планета Габрово.

„От Гомулка до Квашневски и от Живков до Първановса спомени на най-дългогодишния държавен и правителствен преводач от полски език в България (а може би и в Европа) – Божко Божков. По един увлекателен, типичен за него начин на разказване, авторът ни описва своето израстване като преводач и специалист по полски език и многобройните си контакти с поляци както в България, така и по време на двата мандата на работа в Българския културен център във Варшава.

Книгата дава представа и за развитието на полско-българските отношения в продължение на 48 години – от 1962, когато авторът още като студент втори курс за първи път е преводач на полска делегация, до 2010. Богатият снимков материал, характерното за Божко Божков чувство за хумор и ирония правят тези спомени една изключително интересна и приятна книга.

Божко Божков – полонист, завършил полска филология в СУ „Климент Охридски”, прекрасен преводач на полска проза и поезия, правителствен преводач. Член на Съюза на българските преводачи и Съюза на българските журналисти. В негов превод излизат от печат: 5 пиеси на Тадеуш Ружевич, 2 пиеси на Славомир Мрожек, „Братът на нашия бог” на Карол Войтила. Издава стихосбирка с превод на стихове на млади полски поети, Полско-български разговорник и др. Превежда стихове на Едвард Стахура, Збигнев Йоахимяк, Винценти Ружански и др. В периода 1968-1971 е зам.-директор на Българския културен център във Варшава. От 1964 г. работи в тясно сътрудничество с Полския институт в София. Притежава най-дълъг стаж като преподавател по полски език на курсовете по полски език и култура, организирани от Полския институт в София – от 1971 г. За заслуги в развитието на полско-българското сътрудничество е отличен със знака „Заслужил за полската култура” (1979) и с Офицерски кръст на Ордена за заслуги на Република Полша (2000).

Ст.н.с.І ст. д-р Агоп Гарабедян работи в Института по балканистика при БАН и е преподавател по „Геополитика на Балканите” в СУ „Св. Климент Охридски” и ПУ „Паисий Хилендарски”. Д-р Гарабедян е председател на българската част на Българо-полската историческа комисия, която се занимава с разработването на съвместни проекти, изследващи формирането на нациите и политическото развитие на държавите в Средна и Югоизточна Европа.




4, понеделник

Полски институт



  • Изложба фотография „Силезийският Одисей” на Йоанна Худи

Йоанна Худи е завършила Художествената академия в Краков (2002) и фотография в Театралната и филмова академия в Лодз (дипломира се в специалността креативна фотография). През 2009 започва докторантура със специализация фотография в графичния факултет на варшавската Художествена академия. Йоанна Худи участва в многобройни фотоизложби (в т.ч. в Градската галерия в Тарнов, Галерия Пакамера в Сувалки, галерия Ел в Елблонг). Тя е финалист на конкурса ShowOff на една от най-големите фотографски прояви в Европа – „Месец на фотографията в Краков” 2010, лауреат на Гран при на VІ Варшавски фестивал за художествена фотография през 2010. Тазгодишна стипендиантка на полското Министерство на културата и националното наследство. Работи и живее в Белско Бяла. От няколко години преподава основи на фотографията и филма в едно от училищата по изкуства в Белско Бяла.

Проектът „Силезийският Одисей” е фотографски запис на разходките по улиците на градовете в днешната Горна Силезия и на първо място по миньорските квартали, които постепенно остават в миналото. Според авторката Силезия, с цялото си богатство, разнообразие и контрасти, съхранява картини, подобни на тези, които се появяват пред героя на романа на Джеймс Джойс. Начинът, по който Джойс написва своя „Одисей”, е канава и вдъхновение за авторката да снима Силезия. А целта е свеждането на фотографския образ до обикновено ежедневие, в което животът си тече от ранна утрин да късна нощ и представлява миниатюра на човешкото битие. Авторката скъсва с традиционното отразяване на Силезия, излиза извън рамките на документалната/репортажната фотография. Тя разказва историята на Силезия с простички ежедневни образи, които са в контраст с импресионистичната форма на фотографията.



Изложбата продължава до 20 април.


Стара Загора

4, понеделник

19.00 ч., Драматичен театър „Гео Милев”



  • Вечните песни - концерт с музика на Карол Шимановски и Мечислав Карлович.

Участват: Анна Дитри (сопран), Павлина Кангалова (пиано), Милена Петрова (цигулка), Марта Петкова (танц), Асен Наков (танц), Евгения Тагарева (автор на преводите на песните, водещ).



5, вторник

11 ч., СУ „Св. Климент Охридски”, Полонистичен кабинет № 149

Съвместно с Школата за полски език и култура на Силезийския университет в Катовице и факултет „Славянски филологии” на Софийския университет


  • Лекции за студентите-полонисти от преподаватели от Силезийския университет в Катовице.

  1. Лекция на д-р Анна Шаверна-Диршка Близките покрайнини на Милош

Анна Шаверна-Диршка е хабилитиран доктор, литературовед, адюнкт в Института за полска литература на Силезийския университет в Катовице. Тя е автор на очерци и есета, посветени на поезията на втората емиграция и междувоенния 20-годишен период. Резултат от нейните изследвания върху емиграционната литература е книгата Да изпитваш времето.За поезията на Вацлав Иванюк. (Doświadczanie czasu. O poezji Wacława Iwaniuka). От интереса й към поезията на т.нар. Втори авангард (събирателно название на поетични групи и направления от втората половина на междувоенния период 1918-1939) се ражда книгата Смехът на катастрофиста. Теодор Буйницки в кръга на Жагари. ( Śmiech katastrofisty. Teodor Bujnicki w kręgu Żagarów). Подготвя за печат сборник очерци, посветени на творчеството на Чеслав Милош.


12 ч., СУ „Св. Климент Охридски”, Полонистичен кабинет № 149

  • Лекция на Магдалена Бонк Романтици? Днес? Романтични инспирации в полската литература от ХХІ в.

Магдалена Бонк е адюнкт в Института за полска литература на Силезийския университет в Катовице. Обект на нейните интереси е романтичната литература, функционирането на романтичната традиция в съвременната полска литература и присъствието на австралийски сюжети в полската литература от ХІХ и ХХ в. Тя е автор на книгата Мицкевич като ерудит (във вилненско-ковненския и руския период).


5, вторник

19 ч., НДК – Зала 9, вход с покани (на разположение в Полския институт от 28 март)



  • Вечните песни - концерт с музика на Карол Шимановски и Мечислав Карлович.

Участват: Анна Дитри (сопран), Павлина Кангалова (пиано), Милена Петрова (цигулка), Марта Петкова (танц), Асен Наков (танц), Евгения Тагарева (автор на преводите на песните, водещ).

Анна Дитри е родена в Полша. Завършва цигулка и пеене в музикално училище в Полша и класа на Калуди Калудов по класическо пеене в НБУ в София .

Била е член на ансамбъла за барокова музика „Студио 27” и е пяла в „Схола Канторум Познаниенсис”. Дебютира през 2005 в операта на Хендел „Giulio Cesare” в ролята на Корнелия, по-късно - в ролята на Сесто (Катовице, Полша). През 2009-2010 е солистка на Оперно-филхармоничното дружество – Пловдив, а от 2010 г. – на Държавната опера в Стара Загора. Участвала е в редица фестивали в Полша. Най-значими изяви: концерт по време на аудиенцията на папа Йоан Павел II във Ватикана (2004), цикъл от концерти по случай 250 години от рождението на Моцарт (Полша, 2006), концерт в зала „Далас” (Румъния, 2008), концерти с филхармониите в Плевен и Шумен концерти във Виена и Братислава (март 2010). През февруари 2010 Анна Дитри откри Годината на Шопен в България с цикъл от песни на Шопен.



Павлина Кангалова (пиано) завършва пиано в СМУ „Хр. Морфова” в Стара Загора. Продължава образованието си в ДМА „Панчо Владигеров”в класа по пиано на проф. Атанас Куртев. През годините на обучението си работи с изтъкнати наши пианисти, в т.ч. Ростислав Йовчев, Виктор Чучков и др. През 1997 започва работа в СМУ „Христина Морфова” – Стара Загора като преподавател по пиано. Нейни ученици са отличавани на наши и международни конкурси. От 2008 година работи и като корепетитор към Държавна опера Стара Загора. През годините П. Кангалова има изяви като солов изпълнител и участник в различни камерни формации в страната и в чужбина.

Милена Петрова (цигулка) – завършва СМУ „Христина Морфова” в Стара Загора и Академията за музикално и танцово изкуство в Пловдив. През 1986 е отличена на конкурса за млади цигулари „Неделина Симеонова”. Работи в старозагорската Държавна опера. През годините М. Петрова има изяви като солов изпълнител и участник в различни камерни формации в Италия и Германия.

Марта Петкова (танц) завършва през 2004 Националното училище за танцово изкуство. От 2002 е в Националната балетна трупа. Изпълнява солови партии в класически и съвременни творби от репертоара. Носителка на голямата награда от Националния конкурс „Анастас Петров”, на Награда за млада надежда „Силвия Ко" от Международния балетен конкурс във Варна (2002), финалистка на международни конкурси.

По време на тримесечна специализация и стаж в Мариинския театър Марта Петкова подготвя ролята на Одета-Одилия от “Лебедово езеро” и прави своя дебют. Марта Петкова представя България на престижния международен балетен фестивал “Звезди на световния балет” през 2009 година. Нейното име е в престижния списък от  солисти на Большой театр, Гран опера, Държавния берлински балет, Беларуския национален академичен театър, редом с такива като з.а. на Русия Анастасия Волочкова и водещи солисти от Япония, Куба, Израел, Казахстан, Бразилия.

Асен Наков (танц) завършва Държавното хореографско училище като класически балетист. Работил е джаз и степ техника с Дона Браун. В развитието си като балетист се изявява в спектаклите на Националното училище за танцово изкуство, Софийска опера и балет. От 1995 е солист на Държавен балет “Арабеск”. В творческия си път работи както с най-изявените български хореографи, така и чужди. С репертоара на “Арабеск” гастролира в чужбина, участва и в няколко ТВ продукции. в реклами и промоционални участия на Рено, Ауди, Мерседес, Нивея и др. През 1999 Асен Наков е отличен с голямата награда на Националния съюз на музикалните и танцови дейци “Кристална лира” за най-добър балетен изпълнител за спектакъла “Танго” на Светлин Ивелинов. Асен Наков успешно се реализира като хореограф, занимава се и с педагогическа дейност.

Евгения Тагарева - поетеса, музикален педагог, организатор на Лятна академия по изкуство “Огънят на Орфей”. Завършила е Академията за музикално и танцово изкуство в Пловдив (специалност преподавател по пиано, музика и естетика). Работи като преподавател по пиано и културология. Пише поезия, има издадени на български език две стихосбирки. Голяма част от третата й поетична книга „Музика от храма” е публикувана през 1999 в литературното списание „Страница”. Има преводи на стихове от косовския поет Милойе Дончич. Нейни стихове са публикувани на немски език в списание „Орт дер Ауген” през 2003 . Член на дружеството на пловдивските писатели и основател на младежката Творческа литературна школа „Делфина” – гр. Пловдив. Организира и участва в авторски рецитали със собствена поезия и музика.


Варна

6, сряда

19 ч., Фестивален комплекс, Зала "Европа"

Съвместно със Сдружение „Световен фестивал на анимационния филм Варна 2011” и Община Варна


  • Ден на полската анимация.

Проявата е част от въвеждащата програма на предстоящия Световен фестивал на анимационния филм Варна 2011 и представя националните анимации.



Благоевград

8, петък

19 ч., Драматичен театър “Н. Вапцаров” – Благоевград.

Със съдействието на Полския институт в София


  • ПУЯКЪТ” от Славомир Мрожек - премиера

Режисьор - Г. Ашикян,художник - М. Пантелеева.

В ролите: Фахрадин Фахрадинов – Фери (гост), Божана Косева, Кънчо Кънев, Николай Кимчев, Лъчезар Кацарски, Мартин Лазаревски (гост), Андраш Кончалиев, Румен Попкостадинов, Александър Митев, Методи Методиев (сътр.), Иво Карадаков (сътр.)

Въпреки огромната си популярност, полският класик Славомир Мрожек не е лесен автор. Обикновено причисляват пиесите му към онова етико-естетическо пространство, наречено “театър на абсурда”, в което през 50-те и 60-те години на ХХ век твориха драматурзи като Й. Йонеско, Ж. Жьоне, С. Бекет, Ф. Арабал, Х. Пинтър”.

Обаянието на драматургията на Мрожек е в неуловимата изменчивост, в грациозната чистота на преходите от жанр в жанр: интелектуалната драма се превръща в откровен фарс; сатирата - в мелодрама и пр. Съвременният свят, който Мрожек безпощадно анализира, му се струва абсурдно струпване на духовни и психически стереотипи.

Самият Мрожек признава: “ В живота никога не съм се замислял за абсурда. А когато все пак се замислих, разбрах, че живея в този абсурд.”




11, понеделник

19 ч., Народен театър „Иван Вазов”, сцена „Сълза и смях”



  • Тестостерон – пиеса на Анджей Сарамонович (превод - Йоанна Попова)

Постановка - Пламен Панев, сценография – Татяна Димова, Ралица Русева. 

С участието на: Филип Трифонов, Захари Бахаров, ДобринДосев, Малин Кръстев, Герасим Георгиев, Стефан Денолюбов, Васил Сумрачки.


Билети на касата

Велико Търново

12, вторник

14 ч., Великотърновски университет „Св.св. Кирил и Методий”, Полонистичен кабинет

Съвместно със Школата за полски език и култура на Силезийския университет в Катовице и филологическия факултет на Великотърновския университет





  • Лекция на проф. д-р Данута Опацка-Валасек В мен има пламък, който мисли. За поезията на Збигнев Херберт.

Проф. д-р Данута Опацка-Валасек е научен работник в Силезийския университет, работи в Института за полска литература. Литературовед, специалист по съвременна полска поезия. Автор на три книги и няколко десетки статии за лириката от 20- години на ХХ в., в т.ч. посветени на творчеството на Збигнев Херберт („...pozostać wiernym niepewnej jasności”. Wybrane problemy poezji Zbigniewa Herberta, Katowice 1995; Czytając Herberta, Katowice 2001), на проблема време в литературата (Chwile i eony. Obrazy czasu w polskiej poezji drugiej połowy XX wieku, Katowice 2005), на поезията на Чеслав Милош, Вислава Шимборска, Уршула Кожьол, Станислав Баранчак и други. От 20 години се занимава с глотодидактика (иновационен метод на полския учен Бронислав Роцлавски, подготвящ децата за овладяване на четене и писане), като преподава в Школата за полски език и култура, в Полша и в чужбина. Ръководител на докторантски програми във филологическия факултет на Силезийския университет.


13, сряда

14 ч., Великотърновски университет „Св.св. Кирил и Методий”, Полонистичен кабинет

Съвместно със Школата за полски език и култура на Силезийския университет в Катовице и филологическия факултет на Великотърновския университет



  • Лекция на проф. д-р Дариуш Павелец Чеслав Милош – химничен поет.

Дариуш Павелец е професор в Силезийския университет в Катовице, ръководител на Института за историческа поетика и изкуство на интерпретацията, директор на университетската библиотека. Своите критически очерци и рецензии публикува в редица авторитетни списания като Res Publicа, Brulion, Kresу и др. Научните му занимания са в областта на историческата поетика, генология (наука за литературните видове) и полската поезия от ХХ в. Автор на следните книги: Poezja Stanisława Barańczaka. Reguły i konteksty (1992), Lingwiści i inni (1994), Czytając Barańczaka (1995), Debiuty i powroty (1998), Świat jako Ty. Poezja polska wobec adresata w drugiej połowie XX wieku (2003), Od kołysanki do trenów. Z hermeneutyki form poetyckich (2006) и поетични антологии: Powiedz prawdę. Antologia poezji Pokolenia 68 (1990), Martwe punkty. Antologia poezji „Na Dziko” (2004; издание на словашки: Братислава 2003; издание на чешки: Острава 2006).


14, четвъртък

14 ч., кинозала НАТФИЗ

Прожекции за студентите от киноспециалностите


  • Килер (Kiler) – реж. Юлиуш Махулски (Juliusz Machulski, Полша, 1997, 116 мин.), с превод

Герой на тази криминална комедия е симпатичният таксиджия Юрек К. – човек в много отношения съвсем обикновен, но с необикновено лош късмет. Едно събитие преобръща живота му – Юрек е арестуван като неумолимия професионален убиец с псевдонима Килър.




14, четвъртък

18 ч., Полски институт, вход свободен



  • Летаргия (Senność) – реж. Магдалена Пекож (Magdalena Piekorz, 2008, 106 мин.), с превод

Разказ за хора, чийто живот е изтекъл като пясък през пръстите, изпаднали в емоционална летаргия и които, макар че са живи, не живеят истински живот. Всеки от тези герои получава импулс, който ще го събуди за нов живот, ще го тласне към поредния опит да тръгне по собствен път, по който може да срещне любов, омраза, изневяра, смърт… Всичко.


Перник

15, петък

16 ч., Технологична професионална гимназия „Мария Кюри”

2011 – Година на Мария Склодовска-Кюри

100 години от връчването на Нобелова награда за химия на Мария Склодовска-Кюри



  • Мария (Maria) – док.филм на реж. Кшищоф Шмагер (Krzysztof Szmagier, 1998, 45 мин.), с превод



18, понеделник

18 ч., Полски институт



  • Концерт на Акустично джаз трио – Димитровград.

Участват: Димитър Русев (китара), Найден Клинчев (контрабас), Петър Ганев (ударни), Мария Арнаудова (вокал) – солист.

Дългогодишният партньор на Полския институт в София Джаз клуб Хасково, организатор на джазовия фестивал в града, отбелязва няколко юбилея – 25 години от своето основаване, 15 години международен фестивал „Хасково джаз” и 25 години творческа дейност на Акустично Джаз Трио – Димитровград.

Триото е създадено през 1986 към Община Димитровград и е гостувало на джазовите фестивали в София, Пловдив, Русе, Варна, Банско и Хасково. Носител е на наградата „Асен Овчаров” от джаз срещата в Сопот през 1989. Формацията е изнасяла концерти в Германия и Гърция. Прави записи в Радио София, Стара Загора и БНТ. С постоянната си вокалистка Мария Арнаудова триото записва първия си самостоятелeн албум „Gershwin Songs” (1996) в студио „Пайнер” – Димитровград. Репертоарът им съчетава джазови стандарти и авторски композиции. Изпълнителите се докосват до богатството на тази музика по един деликатен и класически начин, като използват магическото звучене на камерното джаз трио със солист.

Вход с покани от Полския институт, които са на разположение от 11 април.

Пловдив

19, вторник

19 ч., Куклен театър



  • Вечните песни - концерт с музика на Карол Шимановски и Мечислав Карлович.

Участват: Анна Дитри (сопран), Павлина Кангалова (съпровод на пиано), Милена Петрова (цигулка), Марта Петкова (танц), Асен Наков (танц), Евгения Тагарева (автор на преводите на песните, водещ).




21, четвъртък

18 ч., Полски институт, вход свободен

2011 – Година на Мария Склодовска-Кюри

100 години от връчването на Нобелова награда за химия на Мария Склодовска-Кюри



  • Мария – док.филм, реж. Кшищоф Шмагер (Krzysztof Szmagier, 1998, 45 мин.), с превод

Биографичен филм за живота на великата полякиня, лауреат на две Нобелови награди, който разказва за драматичната й научна кариера и представя малко известни факти от живота й. Филмът представя Мария като девойка, изпълнена с ентусиазъм студентка, като учен със силна интуиция, като жена и майка. Полякиня, която, дължейки много на Франция, никога не забравя своята родина. Филмът е създаден по случай 100 години от откриването на полония и радия.



28, четвъртък

19.30 ч., Театрално студио на „Алма Алтер”, вход свободен до запълване на местата в салона

СУ “Св. Климент Охридски”, бул. „Цар Освободител” № 15

2011 – Година на Мария Склодовска-Кюри

100 години от връчването на Нобеловата награда за химия и физика на Мария Склодовска-Кюри.


  • РЕКВИЕМ за най-прекрасното приключение в историята на човечеството – спектакъл на Театър – Лаборатория „Aлма Aлтер”.

Режисьор и постановчик – Николай Георгиев, хореограф - Петя Йосифова; художник - Снежина Джангозова; музика - Румен Бальозов;

Участват: Петя Йосифова (главна женска роля); Иван Стоянов (главна мъжка роля), Зорница Антонова, Николета Цоцоманска, Албена Иванова, Мария Александрова, Красимира Кръстева, Бранислав Петров, Цветомир Радев.

Спектакълът е подготвен по случай обявяването от полския Сейм на 2011 за Година на Мария Склодовска-Кюри и разказва за корените на великата полякиня, срещата й с Пиер Кюри, изследователската й работа върху радиацията, научните открития и големите й заслуги за развитието на световната наука и последвалото признание.



Мария Склодовска-Кюри (1867-1934) – полска физичка и химичка, велик учен с огромни заслуги за световната наука. Изключителен талант, с интереси преди всичко към точните науки. През 1891 заминава за Париж – в Сорбоната тя задълбочава придобитите във Варшава знания. Мария Склодовска-Кюри е първата жена, защитила докторска дисертация в Сорбоната и първата жена професор, която завежда катедра в същото учебно заведение.

Мария Склодовска-Кюри и съпругът й Пиер Кюри се прославят с изследванията си на мистериозно лъчение, открито от Анри Бекерел. Едва по-късно Мария въвежда термина радиоактивност. Двамата съпрузи поставят основите на нова научна дисциплина – изучаването на радиоактивността. Дългогодишните изследвания довеждат до откриване на неизвестни до този момент елементи – радий и полоний, наречен така в чест на родината на неговата откривателка. За това откритие Мария Склодовска-Кюри получава два пъти Нобелова награда: за физика през 1903 и за химия през 1911. Тя разработва теорията за радиацията и начина за изолиране на радиоактивни изотопи. Благодарение на откритията й се ражда нова област на химията – радиохимията. Под нейно ръководство се провеждат първите опити за лечение на рак с йонизиращо лъчение. Мария Склодовска-Кюри е единствената жена, участвала в конференциите на Солвей – ежегодни срещи на най-изтъкнати учени. След смъртта й Алберт Айнщайн в прекрасно есе пише, че тя единствена измежду всички, които е познавал, не е била развалена от славата.



Плевен

29, петък

18.30 ч., Художествена галерия „Илия Бешков”



  • Официално откриване на Седмото международно Биенале "ФОДАР". Участие на полската фотографка Йоанна Худи в съпътстващата биеналето програма със самостоятелна изложба «Силезийският Одисей».

Биенале “ФОДАР” е мащабен фотографски проект в България, включващ в програмата си международен фотоконкурс, журиран от компетентно жури с международно участие, съпътстващи изложби на български и чуждестранни автори и теоретичен семинар.

През 1999 Фондация “Фодар” организира Първия международен фотосалон “Арт-документ-фото”, прераснал по-късно в Биенале “ФОДАР” . До момента във форума са участвали над 10 000 фотографии от повече от 800 фотографа от 31 страни.

Предстои Седмото международно Биенале "ФОДАР". Темата на салона е "Съвременни митове". Вторият модул на Биенале “ФОДАР” – “Съпътстващи изложби” е своеобразно допълнение към фотоконкурса, резултат от контактите на организаторите с чуждестранните културни центрове, работещи у нас и на лични контакти с автори от България и други страни.



30, събота

19 ч., Народен театър „Иван Вазов”, сцена „Сълза и смях”



  • Тестостерон – пиеса на Анджей Сарамонович (превод - Йоанна Попова)

Постановка - Пламен Панев, сценография – Татяна Димова, Ралица Русева. 

С участието на: Филип Трифонов, Захари Бахаров, ДобринДосев, Малин Кръстев, Герасим Георгиев, Стефан Денолюбов, Васил Сумрачки.


Билети на касата

Културни събития в Полша



31 Варшавски театрални срещи

Варшава, 01.-17.04.2011

www.warszawskie.org
От 1 до 17 април за пореден път Варшава ще се превърне в столица на полския театър. Варшавските театрални срещи са един от най-старите и най-важни театрални фестивали в Полша, който се провежда от 1965. През 2008, след осемгодишно прекъсване, той е възстановен и отново се превръща в голям празник на полската култура, печелейки огромното признание на публиката. Това потвърждава двойната номинация за наградата „Въздишки”, присъждана от Газета виборча, и тазгодишната награда „Въздишки” в категорията „Събитие на годината”.

Последното издание на фестивала през 2009 събра над 8000 зрители, бяха поканени 23 спектакъла, проведоха се 72 съпътстващи прояви (прожекции на филми, дискусии, срещи, концерти), в които са участвали над 4 500 души. В кафенето на ул. „Нови швят” се е помещавал Фестивалният център, отново освежил пространството на това култово за светския живот на столицата място. В поредните издания на Polish Showcase на фестивала са участвали театрални куратори, продуценти, директори на фестивали от цял свят.

Варшавските театрални срещи са завръщане към традициите, но в модерна, многопосочна формула, съответстваща на стандартите и темпото на артистичния живот във Варшава от ХХІ век. В продължение на две седмици Варшава се превръща в център на полския театрален живот, място за обмяна на опит, място за срещи и размяна на възгледи между творци, професионалисти, занимаващи се с театър, и варшавските зрители. Включените в програмата фестивални спектакли се играят както на сцените на столичните театри, така и в нетеатрални пространства. .

Организатор на Варшавските театрални срещи е Театралният институт „Збигнев Рашевски” във Варшава. Фестивалът се провежда с финансовата подкрепа на Столична община Варшава.

На 3 април 2011 по време на 31 Варшавски театрални срещи на сцената на Театр Полски във Варшава ще бъде представен спектакъла на Театр Вибжеже Залезът на боговете на Лукино Висконти, режисиран от Гжегож Вишневски.
4 международен фестивал на независимото кино Off Plus Camera

Краков, 08-17.04.2011

www.offpluscamera.com.

Международният фестивал на независимото кино е един от най-важните и същевременно най-млади филмови фестивали в Полша. Той се провежда ежегодно в Краков и е част от градския културен проект "6 сетива".

Off Plus Camera е проява, посветена изцяло на световното независимо кино. През декември 2010 фестивалът подписва договор за партньорство със Sundance Institute, който разрешава на двете организации съвместното осъществяване на мисията им в подкрепа на независимите режисьори. Въз основа на подписания договор краковският фестивал получава статут „Institute Associate" и ежегодно ще показва най-интересните американски филми, създадени под егидата на Sundance Lab.

Филмът, който ще открие тазгодишното издание на фестивала е най-новата творба на Питър Уеър "Непобедимите" ("The Way Back"). За 10 дни ще бъдат представени почти 100 премиери от цял свят, в по-голямата си част независими продукции.

В програмата на фестивала Off Plus Camera най-важен е международният конкурс за игрални филми "Проправяне на път". В рамките на конкурса 12 първи или втори филми на млади творци ще се борят за Краковската филмова награда, връчвана на режисьора на филма-победител от международно жури, съставено от изтъкнати филмови творци и световноизвестни киноексперти.

По време на фестивала, извън конкурса, ще бъдат представени най-новите продукции, наградени на големите световни фестивали. В Краков се организират полските премиери на много известни филми, преди да започне дистрибуцията им в цяла Полша. В програмата на Off Plus Camera се включени прегледи на национални кинематографии, тематични секции като например "From The Gut", представящи на полските зрители най-оригиналните продукции на "американските независими", както и ретроспективи на иконите на авторското кино.

Off Plus Camera е богата презентация на хубавото, често трудно кино, както и място за срещи, дискусии и размяна на възгледи. Отличителен белег на проявата е пренасянето на филмовите прожекции в малки и средни, студийни зали на краковските кина. Фестивалът е съпътстван от уъркшопи, срещи с творци и дискусионни маси, специални прожекции и концерти.
Нови книги в библиотеката
Czesław Miłosz – Legendy nowoczesności. Dzieła zebrane.

Kolejny tom dzieł Czesława Miłosza zawiera zbiór esejów pisanych w latach 1942-1943. Książka to przenikliwy rozrachunek intelektualisty z nowoczesnymi mitami i ideałami, przeprowadzony w obliczu ich klęski, a dokonany w cyklu 9-ciu esejów poświęconych wybitnym tekstom literackim i filozoficznym. Drugą część tomu wypełnia eseistyczna korespondencja Miłosza z Jerzym Andrzejewskim.


Henryk Dasko – Odlot malowanego ptaka.

Wybór esejów literackich, w których Henryk Dasko, krytyk literacki i pisarz, sam emigrant z 1968 roku, przypomina o pisarzach emigrantach i wygnańcach: Jerzym Kosińskim, Andrzeju Brychcie, Leopoldzie Tyrmandzie, Vladimirze Nabokowie. Autor opowiada o niełatwych kolejach ich losów, o szukaniu nowej tożsamości, podejmowanych walkach o twórcze zaistnienie w nowym języku.


Antoni Libera – Godot i jego cień.

Autobiograficzna opowieść o magii literatury i fascynacji osobą Samuela Becketta (1906-1989) – jednego z największych pisarzy XX wieku, uważanego za spadkobiercę Szekspira, Dantego i tragików greckich.


Marek Nowakowski – Moja Warszawa . Powidoki.

Na niniejszy tom składa się wybór tekstów, opublikowanych w trzech tomach „Powidoków”: („Chłopcy z tamtych lat”, „Wspomnij ten domek na Gęsiówce, „Warszawiak pilnie poszukiwany”) w latach 1995-1998.


Kompleks Konwicki. Praca zbiorowa.

Materiały z sesji naukowej, poświęconej twórczości Tadeusza Konwickiego. Sześćdziesiąt lat twórczości prozaika, scenarzysty i reżysera Tadeusza Konwickiego (ur.1926) zaowocowało dziełami, które weszły do kanonu literatury powojennej oraz klasyki filmu polskiego.


Jerzy Nowak, Maria Andruszkiewicz-Nowak – Książka o miłości.

Wspomnienia dwójki znakomitych aktorów, znających doskonale teatr, pełne są nostalgii i tęsknoty za „dawnymi czasy”. Książka zawiera dziesiątki anegdot o wielkich artystach, z którymi mieli szczęście współpracować, opowiada o niezwykłych kolegach, z którymi los ich zetknął.


Polska XX wieku. Pod redakcją Wiesława Kozuba-Ciembroniewicza i Bogdana Szlachty.

Książka prezentuje doświadczenia historyczne, społeczne, kulturalne i intelektualne Polski w XX wieku, opisane przez specjalistów z kilku dyscyplin humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dostarcza odpowiedzi na pytania jakim krajem jest Polska i kim są Polacy.


Mariusz Wrona – Fryderyk Chopin. Poeta fortepianu.

Mariusz Wrona - muzykolog i muzyk instrumentalista, skupił się na osobowości Fryderyka Chopina, na jego relacjach z rodziną i przyjaciółmi. Autor obficie cytuje źródła – korespondencję, recenzje prasowe i wspomnienia, dzięki czemu z kart książki wyłania się prawdziwy człowiek – wrażliwy, mający swoje słabości, kochający i kochany.


Dariusz Michalski – Piosenka przypomni ci… Historia polskiej muzyki rozrywkowej. Lata 1945-1958.

Druga część „Historii polskiej muzyki rozrywkowej” Dariusza Michalskiego. Drugi tom, zatytułowany „Piosenka przypomni ci…” obejmuje lata 1945-1958. Książka jest wspaniałym przewodnikiem po polskiej muzyce rozrywkowej. Zawiera dwadzieścia pięć szkiców, które porządkują dokonania w dziedzinie muzyki rozrywkowej powojnia.


Wątroba. Słownik polskiego teatru po 1997 roku.

Praca zbiorowa 24 autorów pod redakcją Romana Pawłowskiego. Słownik zawiera 223 hasła osobowe, problemowe (np. gender, performance i inne) oraz opisy najważniejszych spektakli po 1995 roku. Każde hasło opatrzone jest bibliografią. Książka powstała w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.


Jerzy Szyłak – Komiks: świat przerysowany.

Pierwsza w Polsce monografia komiksu. Autor przedstawia komiks jednocześnie jako element kultury masowej i jako kontynuację malarstwa narracyjnego. Książka jest bogato ilustrowana, prezentuje wielość odmian stylistyki komiksu od czasów jego powstania pod koniec XIX wieku do chwili obecnej.


Elżbieta Zarych – Podróż przez tradycję.

Album, w sposób przystępny, przybliża tradycje polskie związane z rokiem kalendarzowym, z życiem ludzkim oraz grupami etnograficznymi i miejscami. Prezentuje tradycje kościelne i świeckie, chrześcijańskie i pogańskie, słowiańskie i zapożyczone.


Joanna Krzyżanek, Marcin Cisel – Cecylka Knedelek i Wielkanoc.

Książka dla dzieci i tych wszystkich, którzy chcieliby, aby świętom wielkanocnym w ich domach towarzyszyły nie tylko podniosły nastrój i radość ze Zmartwychwstania, ale też najpiękniejsze kolory, smaki i zapachy. Znaleźć w niej można 20 przepisów na świąteczne potrawy. W ich przygotowaniu pomogą szczegółowe rysunki, pokazujące poszczególne etapy pracy.


База данных защищена авторским правом ©obuch.info 2016
отнасят до администрацията

    Начална страница