Програма по български език и литература самостоятелна форма на обучение І. Формат на изпита



Дата01.02.2018
Размер141.05 Kb.
#52662
ТипПрограма
УЧЕБНО-ИЗПИТНА ПРОГРАМА ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА САМОСТОЯТЕЛНА ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ

І. Формат на изпита

Изпитът е писмен и включва:

1. Тестови задачи.

1.1. Задачи от затворен тип с четири възможни отговора, от които само един е верен.

1.2. Задачи със свободен отговор.

2. Задача за създаване на текст.

2.1. Преразказ на изучаван художествен текст (подробен или сбит).

2.2. Преразказ на неизучаван художествен текст с определена дидактическа задача.

2.3. Задача за създаване на аргументативен текст, свързан с художествена творба или с откъс от нея (интерпретативно съчинение или есе).



ІІ. Учебно съдържание / *Всички учебници са на издателство Просвета/

Български език Литература

5. клас

• Текстът в речевото общуване.

• Изречението в текста.Видове изречения.

• Изречението в текста.Строеж на простото изречение.

• Думата в изречението и в текста.Правоговор и правопис.

• Думата в изречението и в текста.Изменяеми части на речта.Глагол, имена, местоимения.

• Думата в изречението и в текста.Неизменяеми части на речта.

• Звукова страна на думата.

• Подробен преразказ.Трансформиращ преразказ.

• Светът и човекът.Митове и легенди за сътворението.

• Фолклорни представи за света.Фолклорни песни („Славки си рожба не трае”, „Събра Марко триесе юнаци”).Фолклорни приказки („Тримата братя и златната ябълка”, „Слънцето и Луната”, „Легенда за рома”). Фолклорни предания (за Крали Марко)

• Фолклорен празничен календар.Коледа. Прошка. Великден. Гергьовден. Еньовден. Димитровден. Пасха. Курбан байрам.Семеен календар (сватба, раждане).

• Човекът и общността. Фолклорни песни („Овде дърво столовито”, „Два са бора ред поредом расли”, „Троица братя града градяха”, „Бил се Марко с турци еничари”, „Даваш ли, даваш, балканджи Йово”). Приказки („Котаракът в чизми”, „Гъсарката на кладенеца”, „Грозното патенце”, „Главатарят, който искал да плени месечината”). Разкази(„Търговецът”, „Най-справедливият”, „Момче с крила”). Стихотворения („Приспивна песен”, „Родната реч”)

6. клас

• Текстът в научната сфера на общуване.

• Изречение. Видове прости изречения по състав.

• Обособени части.

• Вметнати думи и изрази.

• Видове сложни изречения.Сложно съчинено изречение.

• Думата като морфологично средство в текста.

• Части на речта.Местоимение.

• Нелични глаголни форми.Причастия.

• Сложни глаголни времена.

• Думата в речниковия състав на българския език.

• Звукови промени в думата.

• Сбит преразказ.Трансформиращ преразказ.

Човекът и фантазията.

Ел. Пелин – „Косачи”, М. Енде – „Приказка без край”, О. Уайлд – „Щастливият принц”

• Човекът и другите.

Й. Йовков – „Серафим”, А. Екзюпери – „Малкият принц”, Лафонтен - басни

• Човекът и реалността.

Хр. Смирненски – „Братчетата на Гаврош”, М. Твен – „Принцът и просякът”, Бр. Нушич – „Автобиография”

• Човекът и изкуството.

В. Ханчев – „Художник”, Х. К. Андерсен – „Славеят на китайския император”

• Човекът в българския свят.

П. Хилендарски – „История славянобългарска”, Д. Чинтулов – стихотворения, Л. Каравелов – „Хубава си моя горо”, Хр. Ботев – „Хайдути”, Ив. Вазов – „Под игото”, „Отечество любезно, как хубаво си ти”, Ат. Далчев – „Към родината”

7. клас

• Текстът в медийната и в естетическата сфера на общуване.

• Изречението в текста.Сложно съставно изречение.Видове. Сложно смесено изречение.

• Думата като лексикално средство в текста.

• Фразеологични словосъчетания.

• Думата като част на речта.Глагол. Вид на глагола.Наклонение на глагола.

• Езикова система.

• Трансформиращ преразказ.Съчинение разсъждение.

Христо Ботев – „На прощаване”

Иван Вазов - „Немили-недраги”, „Една българка”, „Опълченците на Шипка”, „Българският език”

Алеко Константинов - „До Чикаго и назад”, „Бай Ганьо”

Пенчо Славейков – „Неразделни”

Пейо Яворов – „Заточеници”

Елин Пелин – „По жътва”

Йордан Йовков – „По жицата”

8. клас


• Единство на българския език в неговите основни разновидности. Книжовен език

• Основно диалектно членене на българския език.

• Книжовни норми и диалектни употреби.

• Социални диалекти.

• Норми на СБКЕ.

• Функционални разновидности на СБКЕ.Стил. Видове стил.

• Изисквания към качествата на речта.Правилност. Точност и яснота.Стегнатост и благозвучие.

• Стилистични функции на някои морфологични средства

• Стилистични функции на някои синтактични средства.

• Аргументативен текст.Интерпретативно съчинение. Есе. Николай Хайтов - "Дервишово семе"

Ивайло Петров - "Преди да се родя"

Димчо Дебелянов - "Скрити вопли", "Помниш ли..."

Елисавета Багряна - "Потомка"

Николай Лилиев - “Тихият пролетен дъжд”,”Светло утро”, „Кръгозори надвесени”

Христо Смирненски - “Зимни вечери”

Светослав Минков – “Дамата с рентгеновите очи”

Никола Вапцаров – “Песен за човека”

Емилиян Станев – “Крадецът на праскови”

Йордан Радичков – “Нежната спирала”

Валери Петров – “Тавански спомен”, „Японският филм”

Блага Димитрова – “Жена”

Павел Вежинов – “В един есенен ден по шосето”

9. клас

• Текстът и социокултурният контекст.



• Текстът – смислово и езиково образувание.

• Смислова цялостност и членимост на текста.

• Означаване на информацията за предмета на общуването в текста.

• Анализ на текстообразуващите средства в художествен текст.

• Текстът и комуникативният акт.Комуникативните избори на говорещия.

• Комуникативните функции на текста и комуникативните избори на автора

• Комуникативните избори на говорещия.Езикови средства за означаване на важно и неважно в текста.

• Аргументативен текст.Интерпретативно съчинение.Есе. Старогръцка митология. Особености и еволюция

Старогръцки епос. Възникване и развитие

Омир - “Илиада” (I, II, VI, XVIII, XXII, XXIV), „Одисея”

Антична лирика - Алкей или Сафо

Есхил - “Прикованият Прометей”, „Хоефорите”

Софокъл - “Едип цар”, “Антигона”, „Електра”

Еврипид - “Електра”

Старогръцки роман - „Романът за Александър”

Библията като културен феномен

Историята на Мойсей. Историята за Йов и неговите братя

Десетте божи заповеди

Евангелие от Матея. Евангелие от Йоан

Литература и култура на западноевропейското средновековие. Жанрове. Артуров цикъл

Старобългарска литература.Поетика, жанрове.

Кирил и Методий. Основни паметници за Кирил и Методий

Пространно житие на Св. Кирил

Учениците на Кирил и Методий

“Проглас към евангелието”

Константин Преславски - “Азбучна молитва”

Виктор Юго - "Парижката света Богородица"

Александър Дюма - "Граф Монте Кристо"

Социален реализъм натурална школа. Балзак "Дядо Горио", Стендал - "Червено и черно",

Мопасан - "Бел Ами", Гогол - "Шинел"

А. П. Чехов - разкази

Модернизъм. Шарл Бодлер "Цветя на злото",

• Алеко Константиновфейлетонът "Разни хора, разни идеали"; книгата "Бай Ганьо"

• Пенчо Славейков поезия: "Cis moll", "Ни лъх не дъхва над полени", "Спи езерото; белостволи буки", "Самотен гроб в самотен кът"; поемата "Ралица"

• Пейо Яворов поезия Пол Черноризец Храбър - “За буквите”

Йоан Екзарх - „Шестоднев”

Григорий Цамблак - “Похвално слово за Евтимий”

Презвитер Козма - “Беседа против Богомилите”

“Ходене на Богородица по мъките”, Богомилско евангелие

10. клас


• Сфера на научното общуване и сфера на художествената комуникация.

• Задължителност и свобода при употребата на езикови средства в научния текст.

• Жанрови разновидности на научните текстове.

• Анализационен прочит на научен текст.

• Езиковите употреби в художествения текст и езиковите употреби в текстовете от другите комуникативни сфери.

• Задължителност и свобода на избора на езикови средства в художествения текст.

• Литературнокритическият текст – посредник между автора на художествената творба и читателя.

• Художественият текст - литературнокритическият текст – интерпретативното съчинение.

• Публично изказване.Езикови средства за изразяване на чувства и оценки.„Езикът” на тялото.

• Аргументативен текст.Интерпретативно съчинение. Есе. Ренесанс. Данте - "Ад", Бокачо - "Декамерон",

Сервантес - "Дон Кихот", Шекспир "Хамлет", "Ромео и Жулиета"

Класицизъм. Молиер - "Тартюф", Пиер Корней - "Сид"

Просвещение. Д. Дефо - "Робинзон Крузо", Гьоте - "Фауст"

Романтизъм. Байрон, П. Б. Шели, Ал. Пушкин

Верлен, Артюр Рембо, Ал. Блок "Дванадесетте"

Българско възраждане . Паисий Хилендарски -

"История славянобългарска", Софроний Врачански - "Житие и страдание грешнаго Софрония", Добри Чинтулов – лирика,

Петко Р. Славейков - "Изворът на Белоногата",

Любен Каравелов - "Българи от старо време" ,

Добри Войников - "Криворазбраната цивилизация", Васил Друмев - "Иванко"

11. клас

• Общуването в гражданската, институционалната и стопанската сфера.Специфика на комуникативната ситуация.

• Текстове документи.Задължителност и свобода при избора на езикови средства в текстовете документи.

• Извличане на информация от текстове документи.

• Общуването в медийната сфера.Специфика на комуникативната ситуация.

• Текстове в медийната сфера.Медийни жанрове – новина, коментар, интервю.Задължителност и свобода при избора на езикови средства в медийните текстове.

• Публично изказване по граждански проблем.

• Техники за изграждане на аргументативен текст.Интерпретативно съчинение. Есе. • Христо Ботевпоезия: "Майце си", "Към брата си", "Елегия", "Борба", "До моето първо либе", "На прощаване", "Хаджи Димитър", "Моята молитва", "Обесването на Васил Левски"

• Иван Вазовпоезия: "Българският език", "Отечество любезно", "При Рилския манастир", "Елате ни вижте", "Линее нашто поколение", "Епопея на забравените" - "Левски", "Паисий", "Кочо", "Опълченците на Шипка"; разказът "Дядо Йоцо гледа"; повестта "Чичовци"; романът "Под игото"

: "Градушка", "Заточеници", "Ще бъдеш в бяло", "Две хубави очи", "Стон", "Две души", "Сенки", "Песента на човека", "Маска"

• Елин Пелинразкази: "Ветрената мелница", "Косачи", "Задушница", "Мечтатели", "На оня свят", "Андрешко", "Чорба от греховете на отец Никодим", "Занемелите камбани"; повестта "Гераците"

• Димчо Дебеляновпоезия: "Черна песен", "Пловдив", "Да се завърнеш...", "Помниш ли, помниш ли...", "Спи градът", "Миг", "Един убит", "Сиротна песен", "Тиха победа"

12. клас

• Език и общуване.Дискурсът.

• Езикът като система.Специфика на езиковия знак.Отношение между означаващо и означавано.

• Езикът като система.Отношение между езиковите единици от различни езикови равнища (фонетично, граматично, лексикално). Системни езикови правила

• Подготвяне на набор от текстове документи, необходими за социалната реализация на зрелостниците – автобиография (CV) и заявление (молба).

• Подготвяне на набор от текстове документи, необходими за социалната реализация на зрелостниците – конкурсно есе.

• Подготвяне на набор от текстове документи, необходими за социалната реализация на зрелостниците – мотивационно писмо.

• Подготвяне на набор от текстове документи, необходими за социалната реализация на зрелостниците – интервю

при кандидатстване за работа.

• Аргументативен текст.Интерпретативно съчинение. Есе. • Христо Смирненски

поезия: "Да бъде ден!", "Ний", "Йохан", "Юноша", "Стария музикант", "Цветарка", "Зимни вечери"

• Гео Милев - поемата "Септември"

• Атанас Далчевпоезия: "Прозорец", "Болница", "Стаята", "Къщата", "Повест", "Книгите", "Камък", "Дяволско"

• Елисавета Багрянапоезия: "Кукувица", "Стихии", "Потомка", "Вечната"

• Йордан Йовковразкази: "Песента на колелетата", "Последна радост", "Шибил", "През чумавото", "Индже", "Албена", "Другоселец", "Серафим"

• Никола Вапцаровпоезия: "Вяра", "Писмо" ("Ти помниш ли..."), "Песен за човека", "Сън", "История", "Завод", "Кино", "Прощално", "Борбата е безмилостно жестока..."

• Димитър Димовроманът "Тютюн"

• Димитър Талевроманът "Железният светилник"

ІІІ. Критерии за оценяване на:

1. Подробен преразказ:

• Достоверно и цялостно пресъздаване на съдържанието на текста, като не се пропускат смислови компоненти или се добавят измислени сюжетни или извънсюжетни елементи

• Последователно преобразуване на пряката реч в непряка

• Последователна употреба на подходящо глаголно време

• Спазване на граматичната, на правописната и на пунктуационната норма

• Графично оформление на ученическия текст

2. Сбит преразказ:

• Оригиналният текст е предаден вярно и сбито:

• Не са включени извънсюжетни елементи от оригиналния текст, описания, природни картини, разсъждения и др.;

• Не са допуснати преки оценки, мнения, разсъждения и други отклонения

• Пряката реч е преобразувана в непряка, полупряка или е пропусната.

• Използвани са подходящи за сбития преразказ глаголни форми в целия текст.

• Не са допуснати лексикални, граматични, правописни и пунктуационни грешки.

• Спазени са изискванията за графично оформление на текста.

3. Трансформиращ преразказ:

• Предава съдържанието вярно, изчерпателно и в съответствие с развитието на действието.

• Изпълнява дидактическата задача; предава подробно епизодите, които са съществени за изпълнението на дидактическата задача, и сбито – епизодите, които са несъществени, но изграждат смисловата и логическата взаимосвързаност както на художествения текст, така и на преразказа.

• Преразказва, като не допуска елементи на разсъждение (от аналитичен и интерпретативен характер).

• Преобразува правилно и последователно пряката реч в непряка и/или полупряка, като не допуска необосновани лексикални повторения.

• Преразказва в съответствие с дидактическата задача в подходящо основно глаголно време и в съответните му спомагателни времена и наклонения.

• Не допуска граматични, правописни или пунктуационни грешки; използва разнообразни синтактични конструкции.

• Употребява стилово уместни думи и изрази; използва подходящи синоними при замяна на думи и синтактични конструкции, специфични за езика на писателя.

• Откроява графично всички абзаци; пише с ясна графика главните и малките букви, отделя думите; редактира четливо текста си при необходимост.

матичната норма

• Владеене и прилагане на правописната норма

4. Интерпретативно съчинение:

4.1. Литературни компетентности :

•Разбиране на условния характер на художествената литература

• Знания за автора и творбата и свързаните с тях процеси в българската литературна история

• Знания за строежа и функционирането на художествената творба и умение да се прилагат при изясняване на зададения проблем

• Умение за интерпретиране на художествения смисъл

4.2. Компетентности за изграждане на аргументативен текст.

• Теза, съответстваща на формулирания проблем

• Целенасочена и задълбочена аргументация

• Логически последователна аргументация

• Ясно обособени, логически последователни и смислово обвързани композиционни части

4.3. Езикови компетентности :

• Владеене и прилагане на лексикалната норма

• Владеене и прилагане на граматичната норма

• Владеене и прилагане на правописната норма

• Владеене и прилагане на пунктуационната норма

5. Есе:

5.1. Компетентности за изграждане на есе:

• Недвусмислено изразяване на лична позиция, провокирана от поставения проблем

• Полагане на проблема в актуален контекст

• Използване на подходящи стилно-езикови средства за постигане на убедителност и въздействие

• Умение за интерпретиране на различни аспекти на проблема

• Теза, съответстваща на формулирания проблем

• Целенасочена и задълбочена аргументация

• Логическа или асоциативна организация на текста

• Логически последователни и смислово обвързани композиционни части



5.2. Езикови компетентности:

• Владеене и прилагане на лексикалната норма

• Владеене и прилагане на гра ма

• Владеене и прилагане на пунктуационната норма



Отлична оценка :

- отлична литературна култура / познаване на авторовото творчество; познаване на част от критиката за него ; знания за културно-историческия контекст ; умение да се ориентира в идейно-естетическата специфика на поставения проблем/ - висока степен на овладяване на принципите на литературно-критическата аргументация - открояване на проблема в увода ; ясно изразена , цялостна и точна теза ; логически последователно и целенасочено изведени аргументативни микротези /подтези/ и разгърнати след тях микротекстове ; убедителни и задълбочени разсъждения , подкрепени от литературния текст и други факти ; подходящ подбор на художествени факти от творбата ; наличие на композиционен център на текста - подчиняване на работата на един замисъл ; съчинението е издържано в еднаква степен и съдържателно , и структурно - композиционно , и по отношение на проявените методически и мирогледни качества на автора / в посочените критерии / - уместни паралели с други културни и литературни факти , показващи широта на знанията и умение те да бъдат поставени в услуга на аргументацията - полагане на авторовото творчество в различни контекстове ; умение фактът да бъде разглеждан в целостта на литературния процес , авторовото творчество , националната литература - нова , задълбочена интерпретация на фактите ; творческо отношение ; интересни литературоведски концепции ; самостоятелност на гледната точка - наличие на конкретни анализи - наличие на изпитани или нови литературно-критически процедури - откриване на свои ракурси ; отстояване на лична гледна точка ; представяне на собствен стил на мислене - умение да изрази съжденията си ; прецизност на формулировките ; допуска се наличие на една-две неповтарящи се грешки от езиков и правописен характер



Много добра оценка :

- логически последователен и цялостен текст , адекватен на поставения в заглавието проблем и отговарящ на жанровите особености на съчинението - тезата вярно насочва към основните моменти , на които се гради аргументацията - целенасочен подбор на художествените факти - верни , точни , значими , но недостатъчни разсъждения - допуснати незначителни неточности в съдържанието - незначителни слабости в композицията или несъществени отклонения от основната тема - недостатъчна самостоятелност при интерпретацията на проблемите - познаване на литературната терминология - стилово уместен изказ ; отделни пропуски в правописа и пунктуацията ; допускат се три-четири пропуска / неповтарящи се / от правописен или езиков характер



Добра оценка :

- непълнота в обхвата на темата ; неубедителна постановка на проблема и тезата - неточно изясняване на литературните факти и явления - механично свързване на отделните компоненти - недобро умение да се осъществяват логически преходи - проява на отклонения от основната тема - несъществени грешки от фактологически характер / при споменаване и при цитиране / - недостатъчно ясно заявена лична позиция - добра езикова култура ; допускат се четири-пет езикови грешки , от които не повече от две устойчиво проявяващи се



Средна оценка :

- ясно проличава непълнота в обхвата и интерпретирането на темата - съществено отклонение от темата в заглавието и от жанровите изисквания - непознаване на литературната терминология - определена несамостоятелност на разсъжденията - повърхностни разсъждения ; не проличава разбиране и вярна интерпретация на художествените факти - липса на собствена позиция в основната мисъл - недобро познаване на литературните , културните и историческите факти - сериозни слабости в стилно-езиково отношение ; допускат се до пет-шест езикови грешки , от които една-две с устойчив характер



Слаба оценка :

- неспособност да се обхване темата и съдържащите се проблеми - неумение да се излагат свои мисли и разсъждения по тях - непознаване на жанровите особености на съчинението - непознаване на литературните факти - правописните , пунктуационните и стилистичните грешки са повече от пет-шест.
Каталог: wp-content -> uploads -> 2015
2015 -> Висше военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“
2015 -> Правила за изменение и допълнение на Правила за търговия с електрическа енергия Съществуващ текст
2015 -> 120 Основно училище “Георги С. Раковски” София
2015 -> Премиерният сериал Изкушение от 12 октомври по бтв lady
2015 -> Агнешко месо седмична справка: средни цени за периода 7 – 14 януари 2015 г
2015 -> Пилешко месо седмична справка: средни цени за периода 7 14 януари 2015 г
2015 -> Бяла кристална захар седмична справка: средни цени за периода 7 – 14 януари 2015 Г


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница