РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА
З А П О В Е Д
№ РД 09………./………………. г.
На основание чл. 13д, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от Закона за професионалното образование и обучение, при спазване изискванията на чл. 66, ал. 1 и 2 от Административнопроцесуалния кодекс и във връзка с осигуряването на обучението по учебен предмет
У Т В Ъ Р Ж Д А В А М
Учебна програма по учебния предмет „Иконопис“ за специалност код 2150705 „Иконопис” от професия код 215070 „Художник - приложни изкуства” от професионално направление код 215 „Приложни изкуства и занаяти”, съгласно приложението.
Програмата влиза в сила от учебната 2017/2018 година.
БОИЛ БАНОВ
МИНИСТЪР НА КУЛТУРАТА
Приложение
МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА
УЧЕБНА ПРОГРАМА
ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ С ПРИДОБИВАНЕ НА
ТРЕТА СТЕПЕН НА ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ
ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА
Учебната програма по „Иконопис” се основава на последователното усвояване на знания и умения в областта на геометричната, растителната и зооморфната композиция, традиционната и творческа интерпретация на икона.
Градацията на теми и задачи позволява устойчиво развиване на учениците, тяхното мислене и способности.
Успоредно с темите по композиция се преподават и теми по цветознание, технология, комбинаторика, история на орнамента, иконография, способстващи усвояване на геометричния, растителния и зооморфния орнамент и композиция и прилагане в храмовото пространство.
Съпътстващото обучение по история на религиите и иконография спомага учениците да получават обща представа за православната декоративна система, теологичната и обосновка, изискване на канона, иконографски предписания и иконописна практика.
През петгодишното си обучение в специалност „Иконопис”, учениците получават широк диапазон от знания и умения, които са предпоставка за успешното има развитие като съвременни автори, владеещи традиционната иконопис и притежаващи способността да се изявят в сферата на иконописта, сакралната и светската стенопис.
Програма по „Иконопис” е в синхрон с програмите на останалите специални предмети, изучавани в средните художествени училища (рисуване, живопис, пластична анатомия, перспектива) и не нарушава логиката в образователния процес и постепенното натрупване на знания и умения в учениците.
В съответствие с този процес, антропоморфни форми навлизат в обучението по „Иконопис”в края на десети и началото на единадесети клас – заедно в навлизане на човешка глава и ¾ фигура по рисуване и живопис.
Това осигурява комплексно и качествено обучение на учениците и е предпоставка за по-високи резултати в образователния процес на средните художествени училища.
Програмата дава възможност за разгръщане на индивидуалния подход на обучение, съобразен с възможностите и темпа на напредък на учениците.
При обучението по „Иконопис”, както и при изучаването на всяко изкуство, теорията и практиката са органично свързани в единно цяло.
Разделянето им в настоящата учебна програма, която представя само теоретичната основа на иконописта е за административно удобство.
За да не се къса връзката с практиката, при организацията на учебния процес е препоръчително програмите по теория и тряктика да се ползват в синхрон.
Обема от знания и умения предвидени в програмата предполагат допълване учебното време, както с часове прехвърлени от раздел „А“ така и с факултативни учебни часове. В програмата е посочен и препоръчителният им брой.
Предвидените и препоръчаните в програмата часове се основават на типовия учебен план утвърден със Заповед № РД 09 – 4644 / 31.08.2017 г..
II. ЦЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ
Обучението в специалност Иконопис си поставя за цел, бъдещите художници:
-
да опознаят богатото ни изобразително наследство
-
да почувстват, осмислят и обикнат красотата в ортодоксалното изобразяване
-
да натрупат познания и умения в областта на православния изобразителен канон, православната иконография, техниката и технологията на иконописта, разпределението на изображенията и декорацията в интериора и екстериора на храма, позволяващи им да проектират и изпълняват декоративни и фигурални композиции за Българската Православна Църква
-
да възродят и пренесат във времето иконописната традиция
-
да ценят и ползват в творчеството си пластичните достижения на дълголетната ни духовност, оцелели в ръкописи, щампи, храмове и манастири
Православната изобразителна култура е интегрирала в сложен композиционен и семантичен синтез, геометричен, флорален и зооморфен орнамент, човешки фигури и фигури на животни, пейзажни и архитектурни елементи, одеяния, атрибути и аксесоари. Това предполага значително художническо умение.
III. РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА УЧЕБНОТО ВРЕМЕ
ПЪРВИ ГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП
VIII КЛАС
1.5 часа седмично
36 седмици
54 часа годишно 1ч. от СПП и 0.5ч. от раздел „А“
/изучават геометричен орнамент/
*препоръка - 72 часа годишно от ФУЧ за усвояване на предвидения в програмата обем знания.
IX КЛАС
2 часа седмично
36 седмици
72 часа годишно 1ч. от СПП и 1ч. от раздел „А“
/изучават флорален орнамент, като реализират и
знанията от 8 клас, създавайки декоративна
композиция с православна символика/
*препоръка - 90 часа годишно от ФУЧ за усвояване на предвидения в програмата обем знания.
X КЛАС
3 час седмично,
36 седмици
108 часа годишно 1ч. от СПП и 2ч. от раздел „А“
/изучават зооморфни форми, като реализират и
знанията от 8 и 9 клас, създавайки декоративна
композиция с православна символика/
*препоръка - 72 часа годишно от ФУЧ за усвояване на предвидения в програмата обем знания.
ВТОРИ ГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП
XI КЛАС
1 час седмично,
36 седмици
36 часа годишно от СПП
/през първия срок изучават метричните зависимости,
предписани от православния канон за глава и фигура и
правят графично копие на икона,
през втория срок изпълняват в материал копието на
икона/
*препоръка - 36 часа годишно от ФУЧ за усвояване на предвидения в програмата обем знания.
XII КЛАС
3 часа седмично
29 седмици
87 часа годишно от СПП
/проект и изпълнение на творческа интерпретация на икона
или на декоративен мотив за иконостас в рамките на православния канон и традиция/
*препоръка - 29 часа годишно от ФУЧ за усвояване на предвидения в програмата обем знания.
IV.УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
Структурирането на учебното съдържание е по раздели и теми и е разделено на теоретични, практически занимания и съпътстващи теми. За всеки раздел в програмата е записан броят учебни часове по СПП.
За успешното изпълнение на учебната програма е добре в плана на училището да предвидят ФУЧ – факултативни учебни часове както е препоръчано по горе.
Учителят конкретизира броя на учебните часове за всяка тема и разпределя броя на часовете, предвидени по учебния план и по учебната програма в годишното си разпределение.
ПЪРВИ ГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП
VIII КЛАС
№ по ред
|
Наименование на раздели и теми
|
Брой часове
|
1.
|
Основи на геометричната композиция
|
2+1
|
1.1
|
Понятие за композиция, композиционни оси, геометричен център, естетичен център, златно сечение
|
|
2.
|
Основи на фризовата композиция
|
3+2
|
2.1
|
Фризова композиция, просто и сложно повторение, ударение, ритъм, краен и безкраен ред, повторения на редове.
|
|
2.2
|
Съпътстваща тема: История на орнамента. Възникване и развитие на геометричния орнамент.
|
|
3.
|
Централна геометрична композиция
|
4+2
|
3.1
|
Композиция с мотив в геометричния център,
развит по основните оси, пауза и обрамчващ фриз
|
|
3.2
|
Съпътстващи теми:
Комбинаторика: Правилни мрежи, построяване и работа с тях.
Технология: Видове бои, състав, качества и изобразителни възможности
Цветознание: Хроматични, ахроматични цветове, цветен кръг
|
|
4.
|
Геометричният орнамент в християнството
|
4+2
|
4.1
|
Християнски символи, изразими с геометрични форми
|
|
4.2
|
Съпътстващи теми:
*Цветознание: Понятие за гама, видове гами
*История на орнамента: Геометричен орнамент в православната изобразителна традиция
|
|
5.
|
Срочна задача: Композиция с православен мотив в геометричния център, развит по основните оси, пауза и обрамчващ фриз с акценти
|
5+4
|
6.
|
Геометричният орнамент в българската православна традиция
|
2+1
|
6.1
|
Геометричния орнамент в иконописната ни традиция.
|
|
6.3
|
Съпътстваща тема:
*Технология: Темперни бои, състав и техниката работа
|
|
7.
|
Геометричният орнамент и архитектурата
|
2+1
|
7.1
|
Геометричен орнамент в конкретна архитектурна среда и произтичащите от това композиционни, пластични, сюжетни, иконографски, канонични и технологични ограничения и задължения.
|
|
7.2
|
Съпътстваща тема:
*Иконография: Място, роля, семантика и канон на геометричния орнамент в православната декоративна система
|
|
8.
|
Срочна задача за втори срок: Проект на декоративна композиция от геометрични форми, съдържаща православни символи, (предназначена за конкретно храмово пространство по възможност) :
А) идеен проект и линеален вариант
Б) тонален вариант
В) цветен вариант
|
6+5
|
9.
|
Годишен изпит-
Организиране на идеен проект за композиция от геометрични форми с изразен център, православен символ и обрамчващ фриз с акценти.
*Представяне пред изпитната комисия на идейния проект и портфолио – учебните задачи по иконопис от изминалата учебна година.
|
8
|
|
Общ брой часове
|
56
|
Раздел 1. Основи на геометричната композиция
1.1 Понятие за композиция, композиционни оси, геометричен център, естетичен център, златно сечение
Цели: Въведение в теория на композицията, запознаване с понятийния апарат. Учениците се научават да изпълняват прости геометрични композиции по зададена тема с акцент върху симетрали, диагонали или комбинации от тях.
Раздел 2.Основи на фризовата композиция
2.1 Фризова композиция, просто и сложно повторение, ударение, ритъм, краен и безкраен ред, повторения на редове.
2.2 Съпътстваща тема: История на орнамента. Възникване и развитие на геометричния орнамент.
Цели: Учениците усвояват принципите на фризовата композиция и видовете фризове според елементите, участващи в него. Практическата задача затвърждава получените знания по темата.
Раздел 3.Централна геометрична композиция
3.1 Композиция с мотив в геометричния център,развит по основните оси, пауза и обрамчващ фриз
3.2 Съпътстващи теми: *Комбинаторика: Правилни мрежи, построяване и работа с тях.
*Технология: Видове бои, състав, качества и изобразителни възможности.
*Цветознание: Хроматични, ахроматични цветове, цветен кръг.
Цели: Учениците разширяват знанията си, научавайки се да използват принципите на централната и фризовата композиция в квадрат, окръжност и триъгълник. Съпътстващите теми по технология и цветознание развиват практическите им умения в работата с темперни бои и колоритно организиране на композицията.
Раздел 4. Геометричният орнамент в християнството
4.1 Християнски символи, изразими с геометрични форми
4.2 Съпътстващи теми: *Цветознание: Понятие за гама, видове гами.
*История на орнамента: Геометричен орнамент в православната изобразителна традиция.
Цели: Задачите по композиция се конкретизират в областта на православната символика, запознавайки учениците с историческото развитие и значението на най-популярните християнски символи. Тези символи се включват в усвоените до момента принципи на геометричната композиция с цел организиране на произведение, подходящо за сакрално пространство.
Раздел 5. Срочна задача:
Композиция с православен мотив в геометричния център на изобразителното поле, развит по основните оси, пауза и обрамчващ фриз с акценти.
Цели: Придобитите до момента знания и умения намират приложение при изпълнение на сложна геометрична композиция, която включва усвоеното в областта на композиция, цветознание и технология. Със срочната задача приключва първият учебен срок.
Раздел 6. Геометричният елемент в българската православна традиция
6.1 Теория: Геометричния орнамент в иконописната ни традиция.
6.2 Съпътстваща тема: *Технология: Темперни бои, състав и техника на работа.
Цели: Учениците имат за цел да се докоснат до орнаменталната ни традиция, изучавайки и копирайки примери за върхови постижения в областта на иконата и църковната стенопис.
Раздел 7. Геометричният орнамент и архитектурата
7.1 Теория: Геометричен орнамент в конкретна архитектурна среда и произтичащите от това композиционни, пластични, сюжетни, иконографски, канонични и технологични ограничения и задължения.
Цели: Този раздел има за цел на възпита в учениците способност за работа в конкретна архитектурна среда, което е в основата на професионалното творческо мислене. Учениците получават практическа подготовка за финалната задача за годината.
Раздел 8.Срочна задача за втори срок:
Проект на декоративна композиция от геометрични форми, съдържаща православни символи, (предназначена за конкретно храмово пространство по възможност) :
А) идеен проект и линеален вариант
Б) тонален вариант
В) цветен вариант
Съпътстваща тема:
*Иконография: Място, роля, семантика и канон на геометричния
орнамент в православната декоративна система.
Цели: Учениците проектират и изпълняват сложна геометрична композиция, отговаряща на предварително зададени архитектурни и стилови особености. Етапите на проектиране и реализация възпитават в професионално отношение към работния процес.
Раздел 9. Годишен изпит
Организиране на идеен проект за композиция от геометрични форми с изразен център, православен символ и обрамчващ фриз с акценти.
* Представяне пред изпитната комисия на идейния проект и портфолио – учебните задачи по иконопис от изминалата учебна година.
Цели:
Изпитът проверява способностите на учениците да проектират и изпълнят в цвят геометрична композиция, която е подчинена на символите, характерни за православната иконопис.
Представянето и на учебните задачи по иконопис от изминалата учебна година пред комисията дава цялостна представа за постиженията на ученика и прецизира оценката.
IX КЛАС
№ по ред
|
Наименование на теми и раздели
|
Брой часове
|
1.
|
Натурата в растителния орнамент
|
4
|
1.1.
|
Понятие за натурна и декоративна форма ,
необходимост от познаване на натурата за успешна стилизация и декорация.
|
|
2.
|
Стилизация
|
8
|
2.1
|
Понятие за стилизация и методи за стилизация.
|
|
2.2
|
Съпътстващи теми: История на орнамента. Растителен орнамент. Растителен орнамент в православната изобразителна традиция.
|
|
3.
|
Растителният орнамент в християнството и обвързаността му с православни символи и текстове
|
5
|
3.1
|
Растителният орнамент в православните стенописи, икони, иконостаси и ръкописи
|
|
4.
|
Растителна фризова композиция
|
8
|
4.1
|
Растителна фризова композиция - място и роля в православната декоративна система
|
|
4.2
|
Съпътстващи теми:
*Цветознание: Понятие за чистота, наситеност, интензивност, светлосила, упражнения с доминантни и контрастни гами
*Комбинаторика: Повторение, ритъм, краен - безкраен ред,
симетрия, ротация, история и практика на българското писмо
|
|
5.
|
Срочна задача:
Проект на растителна фризова композиция с възможност за интегриране на символи и текстове
А) идеен проект и линеален вариант
Б) тонален вариант
В) цветен вариант
|
11
|
6.
|
Растителният орнамент в българската православна традиция
|
6
|
6.1
|
Растителен орнамент в иконописната ни традиция
|
|
7.
|
Растителният орнамент и архитектурата
|
10
|
7.1
|
Растителен орнамент в конкретна архитектурна среда и произтичащите от това композиционни, пластични, сюжетни, иконографски, канонични и технологични ограничения и задължения.
|
|
7.2
|
Съпътстваща тема:
*Иконография: Място, роля, семантика и канон на растителния орнамент в православната декоративна система.
|
|
8.
|
Срочна задача за втори срок:
Проект на декоративна композиция от растителни форми предназначена за конкретно храмово пространство -
А) идеен проект и линеален вариант
Б) тонален вариант
В) цветен вариант и изпълнение в материал
|
12
|
9.
|
Годишен изпит:
Организиране на идеен проект за декоративна композиция на основата на реални растителни форми в стилистиката на православната иконопис
*Представяне пред изпитната комисия на идейния проект и портфолио – учебните задачи по иконопис от изминалата учебна година.
|
8
|
|
Общ брой часове:
|
72
|
Раздел 1. Натурата в растителния орнамент
1.1. Теория: Понятие за натурна и декоративна форма ,
необходимост от познаване на натурата за успешна стилизация и декорация.
Цели: Учениците се запознават с изучаване от натура на представители на растителния свят, придобивайки умения за подбор на елементите от натурата, участващи в един проучвателен етюд
Раздел 2. Стилизация
2.1 Понятие за натурна и декоративна форма ,
необходимост от познаване на натурата за успешна стилизация и декорация.
2.3 Съпътстващи теми:
История на орнамента;
Растителен орнамент;
Растителен орнамент в православната изобразителна традиция.
Цели: Навлиза основното понятие стилизация, като с теоретични и практически задачи се придобиват знания за различните методи за стилизиране на натурата.
Сподели с приятели: |