Програма за отраслова професионална подготовка по учебен предмет



Дата10.12.2017
Размер157.98 Kb.
#36448
ТипПрограма
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Министър на културата



З А П О В Е Д

РД 09………./……………….2017 г.

На основание чл. 13д, ал. 1 и ал. 2, т. 1 от Закона за професионалното образование и обучение, при спазване изискванията на чл. 66, ал. 1 и 2 от Административнопроцесуалния кодекс и във връзка с осигуряването на обучението по учебен предмет

У Т В Ъ Р Ж Д А В А М

Учебна програма за отраслова професионална подготовка по учебен предмет Теория на музикалните елементи за професии код 212010 „Музикант - инструменталист“, код 212030 „Музикант - вокалист от професионално направление код 212 “Музикални и сценични изкуства”.

Учебната програма влиза в сила от учебната 2017/2018 година.

БОИЛ БАНОВ

Министър на културата

Приложение

МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА



УЧЕБНА ПРОГРАМА

за отраслова професионална подготовка

по

ТЕОРИЯ НА МУЗИКАЛНИТЕ ЕЛЕМЕНТИ


Утвърдена със заповед № РД …………………………. 2017 г.


ПРОФЕСИОНАЛНО НАПРАВЛЕНИЕ:

код 212 “Музикални и сценични изкуства”

ПРОФЕСИИ:
код 212010 “Музикант-инструменталист”
код 212030 „Музикант – вокалист“

София, 2017 година
  1. ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА

Учебната програма по Теория на музикалните елементи (ТМЕ) обхваща знания за музикалното изкуство и неговите изразни средства, съставляващи основа на теоретичното образование на музиканта-професионалист. Съдържанието на програмата предполага предварителна подготовка на учащите в рамките на елементарната музикална грамотност и изпълнителски опит. Учебната програма позволява изграждането на солидна основа за изучаването на други дисциплини от теоретичния цикъл (хармония, полифония, музикален анализ). Предвид теоретико-практическия характер на дисциплината, учебният процес протича в няколко направления: наблюдение на музикалните явления, теоретично изложение и практическо овладяване на учебния материал. Всеки елемент от учебния процес се илюстрира и чрез наблюдение на примери от музикалната литература, четене на нотен текст, интониране, метроритмичен анализ и т.н.

Важните проблеми на музикалната теория са концентрирани в комплексни теми и са разположени в строга логическа последователност:

1. Звук. Тон. Шум. Свойства на тона. Обертонов ред

2. Музикална система. Музикален звукоред. Октавови групи

3. Линейно-нотна система. Нотни ключове

4. Видове тонови отношения



  • Музикален строй

  • Основни и производни степени. Хроматични знаци

  • Диатонични и хроматични тонове и полутонове

  • Енхармонизъм

5. Ритмика и метрика

  • Записване на тоновите трайности

  • Знаци за увеличаване продължителността на тоновете

  • Паузи

  • Основно и особено деление на двуделните и триделните нотни стойности

  • Метрум, размер, такт. Видове метруми и размери.

  • Синкоп. Видове синкопи

  • Темпо. Видове темпа и отклонения. Агогика

  • Динамика, динамични знаци.

6. Интервали

  • Прости и сложни интервали. Обръщение на интервалите

  • Диатонични и хроматични интервали

  • Консонантни и дисонантни интервали

  • Енхармонични интервали.

7. Ладова система

  • Лад. Гама. Мажор и минор

  • Разновидности на мажорния лад

  • Разновидности на минорния лад.

8. Тоналности

  • Мажорни и минорни тоналности с диези. Ред на диезите

  • Мажорни и минорни тоналности с бемоли. Ред на бемолите

  • Паралелни, едноименни, енхармонични и сродни тоналности

9. Диатоника и пентатоника. Тетрахорд. Старинни ладове

10. Хроматика



  • Хроматика. Хроматична гама. Алтерация

  • Правопис на хроматичната гама. Алтеровани степени. Хроматични интервали

  • Целотонна гама

11. Акорди

  • Акорд. Видове акорди

  • Тризвучие. Видове квинтакорди. Обръщения на квинтакорда.

  • Консонантни и дисонантни тризвучия

  • Главни и второстепенни тризвучия

  • Септакорд. Видове септакорди. Доминантов септакорд и обръщенията му.

12.Транспозиция

  • Транспозиция. Начини на транспониране

  • Секвенция. Видове секвенции

13. Украшения (мелизми)

14. Съкращения в нотописа (абревиатури)

15. Артикулация. Артикулационни знаци
Една от активните форми в процеса на обучение е работата с тестове. Тестовата форма провокира бързата и точна ориентация на учащите в новата практическа обстановка, както и творческата фантазия. Дава възможност за оценка на индивидуалните качества на обучаемите, така също и на придобитите в процеса на обучение теоретични знания и практически умения. Тестова е и формата на държавния зрелостен изпит по теория на музиката, където ТМЕ участва в модулите със затворен и отворен отговор, както и в комплексната слухова задача.

Теория на музикалните елементи се изучава две учебни години. Обучението се провежда на групи. Оценяването е текущо и финално, в края на първия срок и края на учебната година. Използва се устна и писмена форма за оценяване (тест).


II. ЦЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ

Основна цел на курса по теория на музикалните елементи е изграждането на солидна база от теоретични знания, практически умения и навици за възприемане, осмисляне и възпроизвеждане на музика.

След усвояването на курса се очаква учащите:


  • да покажат разбиране на същността на задачите,

  • да демонстрират подходящи за случая компетентности (знания и умения),

  • да демонстрират аналитични способности и разбиране на теоретичните аспекти на учебната дисциплина и връзката й с музикалната практика

  • да притежават умения за бързо и точно справяне с поставените задачи в теста


III. РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА УЧЕБНОТО ВРЕМЕ

Разпределението на часовете е в съответствие с утвърдените типови учебни планове за професиите музикант – инструменталист и музикант – вокалист.

VIII клас - 36 учебни седмици, 72 часа годишно

IX клас - 36 учебни седмици, 36 часа годишно

* Препоръчително е в ХII кл. учебното време да се увеличи с 1 факултативен час за допълнителна подготовка по предмета във връзка с ДЗИ

IV. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ

Структурирането на учебното съдържание е по раздели и теми. За всеки раздел в програмата са записани препоръчителен брой учебни часове и отделни теми. Учителят конкретизира броя на учебните часове за всяка тема в съответствие с посочените за раздела. Препоръчително е да се отделят повече часове за темите, включени в Националната изпитна програма за придобиване степен на професионална квалификация. Учителят разпределя броя на часовете, предвидени по учебния план и по учебната програма в годишното си разпределение.



За постигане целите на обучението учителят разпределя учебните часове за нови знания, упражнения и контрол.


по ред

Наименование на раздели и теми

Брой часове




VІІІ клас




0.

Въведение

1

0.1.

Музиката като вид изкуство




0.2.

Роля и значение на учебната дисциплина като основа на теоретичното образование




0.3

Разпределение на учебното съдържание. Запознаване с формите на контрол и оценяване.




1.

Звук. Тон. Шум. Свойства на тона. Обертонове


2

1.1.

Звук. Тон. Шум. Условия за усещане на звук




1.2.

Свойства на тона. Обертонов ред




2.

Музикална система. Музикален звукоред

6

2.1.

Основни и производни степени. Буквени и слогови/сричкови наименования на тоновете. Хроматични знаци




2.2.

Октавови групи. Буквени означения на тоновете




3.

Линейно-нотна система. Нотни ключове

8

3.1

Записване на тоновите височини




3.2.

Нотни ключове.




3..3.

Практическо овладяване на виолинов и басов ключ




4.

Видове тонови отношения

2

4.1.

Музикален строй




4.2.

Основни и производни степени. Хроматични знаци




4.3.

Диатонични и хроматични тонове и полутонове




4.4.

Енхармонизъм




5.

Ритмика и метрика

15

5.1.

Записване на тоновите трайности.




5.2

Основно деление на двуделните и триделните нотни стойност. Правопис




5.3.

Знаци за увеличаване продължителността на тоновете




5.4.

Паузи




5.5.

Ритъм. Метрум. Размер. Такт. Видове метруми и размери




5.6.

Синкоп. Видове синкоп




5.7.

Темпо. Видове темпа и отклонения. Агогика




6.

Интервали

10

6.1.

Прости диатонични интервали - мелодични и хармонични




6.2

Обръщение на интервалите.




6.3.

Устойчиви и неустойчиви интервали в мажор и минор




7.

Ладова система

8

7.1.

Лад. Гама. Мажор и минор




7.2.

Разновидности на мажорния лад




7.3.

Разновидности на минорния лад




8.

Тоналности

10

8.1.

Мажорни и минорни тоналности с диези. Ред на диезите




8.2.

Мажорни и минорни тоналности с бемоли. Ред на бемолите




8.3.

Паралелни, едноименни тоналности




8.4.

Практическо овладяване на тоналности до 7 знака




9.

Акорди

10

9.1.

Тризвучие. Видове тризвучия. Обръщение на dur и moll тризвучия.




9.2.

Доминантово септакорд и разрешението му в мажор и минор.







Общ брой часове годишно:

72



по ред

Наименование на раздели и теми


Брой часове




IX клас




1.

Тоналности

3

1.1.

Квинтов и квартов кръг на мажорните и минорни тоналности




1.2.

Мажорни и минорни тоналности до 12 знака




1.3.

Паралелни, едноименни, ехармонични тоналности. Сродни тоналности.




2.

Нотни ключове.

4

2.1.

Практическо овладяване на алтов и теноров ключ




2.2.

Транспониране чрез смяна на ключа




3.

Ритмика и метрика

3

3.1.

Особено деление на двуделните нотни стойност. Форми на особено деление - триола, квинтола, секстола и т.н.




3.2

Особено деление на триделните нотни стойност. Форми на особено деление - дуола, квартола, квинтола и т.н.




3.3.

Сложни метруми и размери




3.

Интервали

7

3.1.

Диатонични и хроматични интервали




3.2.

Консонантни и дисонантни интервали




3.3.

Енхармонични интервали




3.4.

Сложни интервали. Практически задачи




4.

Акорди

7

4.1.

Обръщение на умалено и увеличено тризвучие.




4.2.

Главни и второстепенни тризвучия в лада.




4.3.

Обръщения на доминантовия септакорд и разрешенията му.




4.4.

Видове септакорди




5.

Диатоника и пентатоника. Тетрахорд. Старинни ладове

3

5.1.

Диатонични ладове. Пентатоника




5.2.

Старинни ладове. Тетрахорд.




6.

Хроматика

3

6.1.

Хроматична гама. Правопис. Алтерация




6.2.

Хроматични интервали




6.3.

Целотонна гама




6.4.

Скали (звукореди) в поп музиката и джаза




7.

Транспозиция

2

7.1.

Начини на транспониране




7.2.

Секвенция. Видове секвенции.




8.

Динамика и динамични знаци

1

9.

Украшения (мелизми)

1

10.

Съкращения в нотописа (абревиатури)

1

11.

Артикулация. Артикулационни знаци.

1




Общ брой часове годишно:

36

V. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ

В резултат на обучението учениците трябва да придобият следните компетенции:



знаят:

  • елементите на съвременното нотно писмо.

  • закономерностите и средствата на музикалната изразност като тонове, интервали, ладове, тоналности, акорди, ритъм, темпо, динамика и т.н.

  • знаците за съкращение, изпълнителските знаци, украшения, транспозиция.

могат:

  • да разбират същността на поставените задачи и тяхната връзка с целите на курса.

  • да разбират същността на изпитните задачи и да демонстрират подходящи за случая компетентности.

  • да изразяват добре, в структуриран вид, устно и в писмена форма знанията и идеите си.

  • да демонстрират развитие на аналитичните си способности и разбиране на теоретичните аспекти и тяхната връзка с практическите умения.

VI. УЧЕБНА ЛИТЕРАТУРА
П. Хаджиев – Елементарная теория на музьиката, “Музика”, София 1978

Р. Дюлгерова-Пръвчева – Теория на музикалните елементи. Тестове + CD с музикални примери към слуховите задачи на тестовете, НБУ, София 2017.

П. Минчева, П. Попова – Елементарна теория на музиката Задачи и упражнения. ДИ Музика, София 1987

И. В. Способин – Элементарная теория музьки, Москва 1954.



В.А. Вахромеев – Элементарная теория музьки, Москва 1956


Авторски колектив:

проф. Росица Дюлгерова-Пръвчева

Антонина Неделчева

Ема Георгиева

Национално музикално училище „Любомир Пипков“ София


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница