Регионални медии: Варна традициите на платеното "медийно присъствие"



Дата14.01.2019
Размер47.11 Kb.

Регионални медии: Варна - традициите на платеното "медийно присъствие"




Анализ на "Дневник", публикуван в края март т.г. показа, че в периода 2013 - 2015г. десет от големите общини в България са похарчили за т.нар. "медийни услуги" близо 2.6 млн. лв. Обобщение на данни от разследването, направено по документи, получени по Закона за достъп до обществена информация, може да прочетете тук. "Дневник" продължава с публикации за резултатите за всяка от споменатите общини.

Спазвайки "традицията" си от последните няколко годни, в началото на януари Общинският съвет във Варна гласува разходи в размер на 144 хил. лв. за финансирането на три частни медии и "Радио Варна", част от веригата на БНР. Средствата бяха отпуснати по вече позната "технология" - общинската комисия "Бюджет и финанси" разглежда предложенията, направени от самите медии, след което ги предлага за одобрение от Общинския съвет.



Най-голямата сума

от61.2 хил. лв. получи дружеството "24 часа Варна". Според текста на направеното предложение, сумата трябва да обезпечи "информационно сътрудничество", както и "логистична и медийна подкрепа в популяризиране работата на органите на местната власт".

Според информацията, публикувана в търговския регистър "24 часа Варна" е регистрирано на 19 януари т.г. - т.е. само десетина дни преди гласуването на решение за финансиране на дейността му с публични средства. Съуправители на компанията са журналистите Виолета Камбурова – Симеонова и Росица Пенкова. До 2009г. те бяха част от местния екип на в. "24 часа" във Варна.

"Целта, с която мотивирахме искането си за финансиране от Общинския съвет е да възстановим регионалното приложение на националния ежедневник", обясни през януари Росица Пенкова.

Според нея това намерение е съгласувано с издателите на "24 часа". Искането за общинско финансиране обаче било инициатива само на местния екип на бъдещото приложение, което не е започнало да излиза и до този момент.

Друга сума - 42.5 хил. лв. беше отпусната по искане на "Дарик радио". Както и в предходни години те са за петдесет минутното седмично местно предаване на медията "Зала пленарна". Неговото съдържание трябва да бъде мултиплицирано и през онлайн платформите на медията. Финансиране в приблизително същия размер и за същото предаване "Дарик" получаваше и през предходните години.

реализацията на проекта

медийното присъствие на варненските управляващи

стана много по-осезаемо, а гражданите са много по-редовно и обективно информирани за работата на своите избраници", е написала в предложението си за финансиране до кмета и председателя на Общинския съвет Наталия Господинова, главен редактор на "Дарик Варна".

С общинска подкрепа от 40 хил. лв. ще развива дейността си през 2016 г. и "Радио Варна", което е част от регионалната верига на БНР.

Срещу 36 хил. лв., които получава от общинския бюджет, свързваната със собствениците на "Химимпорт" и "Централна кооперативна банка" "Медийна група Черно море" ще предоставя време за седмичното предаване "Европейска Варна" в телевизия "Черно море". Финансирането ще покрива и публикации във вестник и две онлайн платформи със същото име, страници в социалните мрежи и канал в Youtube.

В предложението си за съвместна дейност до председателя на варненския Общински съвет управителят на телевизия "Черно море" Нася Атанасова е написала следното:

"Ние сме убедени, че съвместната ни дейност ще допринесе за



формирането на устойчиво гражданско общество

с помощта на което усилията на всички ни за развитие и просперитет на гр. Варна". (Цитатът е по оригиналния текст на писмото)

Сумата от 36 хил. Лв., която "Медийна група Черно море" ще получи от общинския бюджет през 2016г. вероятно не е окончателна.

Според едно от приложенията към Бюджета, за издаването на информационен бюлетин "Заповядайте във Варна" и "изработка на аудиовизуално произведение" са предвидени 32 хил. лв., осигурени от туристически данък.

Приблизително същата сума, с буквално същата цел Общинският съвет във Варна плати без конкурс и в началото на миналата година на вестник "Черно море" - част от едноименната медийна група.

Още преди месец "Дневник" изпрати до председателя на Общинския съвет във Варна Тодор Балабанов няколко въпроса, от чиито отговори трябваше да стане ясно, какви са били мотивите му да продължи практиката на предшествениците си за купуване на медийни услуги с публични средства. До този момент Балабанов не е отговорил на въпросите.

Така стоят нещата през този година. Но справката, предоставена на "Дневник" по Закона за достъп до обществена информация показва, че за периода 2013г. - 2015г. медии, или свързани с тях дружества, са получили от общинския бюджет общо над 618 хил лв. В тази сума не влизат

средствата за публичност

по различни проекти финансирани от местния бюджет или по европейски програми. Те са в размер на близо 1.2 млн. лв.

Най-обща представа за начина, по който са похарчени тези пари дават следните два примера:

Само през 2014 г. с две свои решения ОбС във Варна е отпуснал пак на местната телевизия "Черно море" над 80 хил. лв. Близо половината от тях е трябвало да осигурят отразяването на дейности, свързани с кандидатурата на града за Европейска столица на културата.

През бюджета на кандидатурата през с.г. са били платени и над 42 хил. лв. на местния в. "Народно дело", свързван с градския лидер на БСП Борислав Гуцанов. Други 24 хил. лв. е получила компанията "Дарик скай", собственост на едноименната медия. Парите са за заснемане на клип с ветроходи във Варненския залив по време на регатата "Тол шипс".

В друг случай, в навечерието на изборите за местна власт през м.г. след конкурс за възлагане на обществена поръчка, различни медии и свързани с тях търговски дружества получиха през дружеството "Силвър адвъртайзинг" около 580 хил. лв. Те трябваше да обезпечат популяризирането на проекта "Интегриран градски транспорт", финансиран със средства по програма "Регионално развитие".

Едно от дружествата, ангажирани с тази дейност е вече споменатия "Портал Варна", собственик на сайта "Варна утре". Справка в Търговския регистър показва, че към момента на финансиране то е било свързано с майката на министъра на младежта и спорта Красен Кралев Султанка.

Друга справка, получена този път от общинската администрация във Варна, показва, че през 2014г. и 2015г. за реклама, текстове и съобщения в различни медии са били платени около 220 хил. лв.

"Особен случай" във Варна е финансирането на медии през

рекламни договори с общински дружества

За тази цел през последните две години сайтовете - "Варна утре", "Днес +", "Версия", "Варна спорт", "Барометър" и "Интриги" са получили над 32 хил. лв. Част от парите са осигурили реклама и в "Радио Варна".

Проверката на "Дневник" по този повод показа, че по-голямата част от договорите за реклама в посочените сайтове са минали през един и същ едноличен търговец - "Магнат - Живко Дилянов". Според данните, публикувани в Търговския регистър, фирмата е регистрирана на адрес, посочен и от четири дружества, в които мажоритарен собственик е зам.-председателят на общинския съвет във Варна Янко Станев.

Друг от сайтовете, предпочетен за реклама от общинските компании във Варна - "Интриги" е собственост на бившия общински съветник Веселин Данов. През 2009г. заедно със сина си Христо (също общински съветник) той беше осъден за разпространение на наркотици, склоняване към проституция, пране на пари, трафик на хора и други престъпления.

Анализът на всички, посочени до тук данни, показва, че по общите си разходи за медийни услуги само в рамките на три годни Варна се класира на второ място след "шампиона" Бургас. Изводът е тежък:

Начинът, по който местната власт в един от петте най-големи градове в страната общува с гражданите си е дълбоко компрометиран. А потвърдената и в началото на тази година тенденция показва, че воля за промяна няма.



* Тази статия е разработена с подкрепата на "Програма достъп до информация" и Фондация "Америка за България".


База данных защищена авторским правом ©obuch.info 2016
отнасят до администрацията

    Начална страница