София 1700, Студентски град “Христо Ботев”,
УЧЕБНА ПРОГРАМА
Учебна дисциплина:
|
|
ФОРМИРАНЕ И РАЗВИТИЕ НА АУДИТРИЯТА
Audience formation and development
|
Код на дисциплината:
|
|
|
Образователно-квалификационна степен:
|
|
МАГИСТЪР ПО МЕДИИ И ЖУРНАЛИСТИКА
спец. ПРОДУЦЕНТСТВО И КУЛТУРНИ ИНДУСТРИИ
|
Статут на дисциплината
|
|
ЗАДЪЛЖИТЕЛНА
|
Област на висше образование:
|
3
|
Социални, стопански и правни науки
|
Професионално направление:
|
3.5
|
Обществени комуникации и информационни науки
|
Специалност:
|
|
Медии и журналистика
|
Факултет:
|
|
Икономика на инфраструктурата
|
Катедра:
|
|
Медии и обществени комуникации
|
Хорариум:
|
|
45 часа лекции
|
Извън аудиторна заетост
|
|
45 часа
|
Кредити:
|
|
3
|
Титуляр:
|
|
Гл. ас. д-р Катя Михайлова
|
ПРЕДПОСТАВКИ
Студентите трябва да имат подготовка, осигурена от обучението в бакалавърската степен по журналистика и медии, най-вече по дисциплините “Социология”, “Социология на медиите”, „Обща икономическа теория”, „Медиямениджъмънт”, „Продуцентство”.
АНОТАЦИЯ
Дисциплината “Формиране и развитие на аудиторията” е задължителна в учебния план на магистърска програма „Медии и журналистика” със специализация „Продуцентство”.
Цел на дисциплината е овладяването на концепта медийна аудитория на теоретично и приложно ниво. Основна задача на “Формиране и развитие на аудиторията” е да представи пред студентите основни практики, процедури и начини за формиране и развитие, за управление на аудиторията на медийни продуцентски проекти.
Формирането и развитието на аудиторията е една от най-важните управленски дейности, включени в продуцентското портфолио. От стопанско-икономическа гледна точка, аудиторията в количествен и качествен аспект е в основата на пазара на медийни продукти. От обществено, социологическа гледна точка, формирането и развитието на медийни аудитории е възлов процес във формирането на обществено, мнение, нагласи, очаквания, типове социални поведения.
Изучаването на аудиторията към настоящия момент е предимно маркетингова дейност. С оглед социалните, икономически, политически и културни функции на медиите, погледът към аудиториите както на практическо, така и на научно-теоретично равнище е необходимо да се разшири. Необходим е интегриран подход към аудиторията, а той е в пределите на социологическата методология. Трансформациите на аудиториите в съвременната медийна среда предизвиква и трансформации в обществената среда. От гледна точка на интеграционните процеси в Европа, формирането и развитието на аудиториите е също с възлово значение.
-
Език на преподаване:
Български
СЪДЪРЖАНИЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА
А. ЛЕКЦИИ
№
|
ТЕМА
|
Часа
|
1
|
Аудиторията като теоретичен концепт. Дефинитивни особености на медийната аудитория.
|
3
|
2
|
Социологически подход при изследването на медийната аудитория. Иновации в изследването на медийната аудитория.
|
3
|
3
|
Маркетингов подход за изследване на медийната аудитория.
|
3
|
4
|
Типология на медийната аудитория. Основни класификатори за типологизиране на аудиторията.
|
3
|
5
|
Типове аудитории съобразно аудиторно поведение.
Активна и пасивна медийна аудитория.
|
3
|
6
|
Сегментиране на медийната аудитория. Социално-демографски класификатори.
|
|
7
|
Овластяване на аудиторията. Обратната връзка или гласът на аудиторията.
|
2
|
8
|
Медийната аудитория и моделите на потребление.
|
2
|
9
|
Медийната аудитория и пазара на медийни продукти.
|
2
|
10
|
Медийната аудитория като разпръсната тълпа.
|
2
|
11
|
Трансформации на аудиторията в съвременното дигитално пространство. Новите аудитории.
|
2
|
11
|
Глобални и национални медийни аудитории. Уязвими аудитории.
|
2
|
12
|
Трансформации на аудиторията и европейска интеграция.
|
2
|
13
|
Продуцентски проекти за различни типове аудитории
|
2
|
14
|
Емпирични изследвания на медийната аудитория.
|
2
|
15
|
Видове аудиторни изследвания според обхвата и типа медийна аудитория.
|
2
|
16
|
Измерване на аудиторията или количествено изследване. Най-често прилагани количествени методи за измерване на аудиторията. Анализ и интерпретация на количествена информация. Представителност и достоверност.
|
2
|
17
|
Качествени изследвания на аудиторията. Методика на извадката, набиране на качествена информация, обработка. Анализ и интерпретация на качествена информация. Достоверност и валидност.
|
2
|
18
|
Изработване на изследователски въпросник
|
2
|
19
|
Разработване на програма за емпирично изследване на медийна аудитория.
|
2
|
20
|
Функции на изследователските данни в продуцентските проекти
|
2
|
Метод / стратегия на преподаване:
-
Предвиждат се два часа лекции седмично. Подготовката за всяка лекция изисква отделянето на два часа извън аудиторна ангажираност от страна на студентите.
-
Необходимите технически ресурси за обучение са: флип-чарт, РРР, шрайб-проектор, видео, компютърен клас с Интернет-връзка.
САМОСТОЯТЕЛНА РАБОТА
Предвидени са четири задачи за самостоятелна работа на студентите в продължението на лекционния курс. Предвижда се също и практическа разработка за по конкретна тема. Тя се оценява отделно и има определена тежест при формирането на крайната оценка по дисциплината.
Методи на оценяване
-
Педвижда текущо оценяване на студентите.
-
Индивидуалното задание подлежи на открита защита пред учебната група.
-
Семестриалният изпит включва две оценки с еднаква тежест – оценка от писмен изпит, проведен под формата на тест и текущите оценки на студента.
-
Образуване на крайната оценка:
КО = 0,5 (ИТ + З) + 0,5 ИЗ,
Където
КО = крайна оценка
ИТ = оценката от изпитния тест
З = текуща оценка
ИЗ = оценката от защитата на индивидуалното задание,
-
Крайната оценка е по шестобалната система, минималната оценка за успешно приключване на обучението е “Среден /3/”. Съответствието на оценките с Европейската система за трансфер на кредит е следната:
Отличен /6/
|
Много добър /5/
|
Добър /4/
|
Среден /3/
|
Слаб /2/
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
FX
|
F
|
Присъждат се кредити както е по учебен план
|
Не се присъждат кредити
|
резултати от обучението
Дисциплината ще даде следните основни знания:
-
за съвременните стандарти, теории и методи за аудиторно изследване;
-
елементите на изследователската програма и логическата връзка между тях;
Обучението по дисциплината осигурява следните умения:
-
за планиране, изготвяне, изпълнение, мониторинг на медийна аудитория;
-
за ефективно управление на аудиториите като средство за повишаване на конкурентосопособността на продуцентските проекти;
Дисциплината “Формиране и развитие на аудиторията” дава базови познания и практически умения, задължителни за всеки, чиито професионални интереси или отговорности са свързани с изготвяне и изпълнение на продуцентски проекти: ръководители на проекти и екипи, членове на екипи, консултанти и представители на организации-реципиенти. Той представлява необходима основа за бъдещите магистри, които биха желали да усъвършенстват своята квалификация в областта и в други сходни направления. Основните очаквани резултати са свързани с усвояването на концепциите, методите и техниките, свързани с формирането и развитието на аудиториите и получаването на базисни умения за изготвяне и изпълнение на проекти за аудиторни изследвания.
разпространение на дисциплината
-
Vienna University of Economics and Business Administration (WU) - Austria
-
University of Amsterdam – Netherlands
-
University of Vaasa - Finland
РЕКАПИТУЛАЦИЯ НА СТУДЕНТСКАТА ЗАЕТОСТ
Вид на занятията/заетостта
|
Общ хорариум
|
Хорариум,
часа седмично
|
Извън-аудиторна заетост
|
Общо
| -
Лекции
|
45
|
9
|
|
45
| -
Семинарни
|
0
|
0
|
|
0
| -
Лабораторни
|
|
|
|
| -
Практически
|
|
|
|
| -
Курсова работа
|
|
|
15
|
15
| -
Реферат
|
|
|
|
| -
Индивидуално задание
|
|
|
15
|
15
| -
Междинен изпит/тест
|
|
|
|
| -
Текуща оценка
|
|
|
|
| -
Изпит
|
писмен
|
|
15
|
15
|
Общо
|
45
|
|
45
|
90
|
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
А. ОСНОВНА
-
ЕКО, У. Дали публиката вреди на телевизията?. // Съвременна журналистика, 1988/1. – стр. 164 -183
-
КАТРАНДЖИЕВ, Х. Медияпланиране на рекламната кампания.- София: Университескто издателство “Стопанство”, 2006. – 363 с.
-
КАТРАНДЖИЕВ, Х. Типология на телевизионните зрители. Методология и емпирични резултати. - София: Университескто издателство “Стопанство”, 2007. – 214 с.
-
МАЛЕЦКЕ, Г. Психология на масовата комуникация. – София: Хъски, 1994. – 302 с.
-
МЕЛТЕВ, М. Телевизионен продуцент. – София: Нов български университет, 1999.
-
МЕЧКОВ, Б. Продуцентът и предизвикателствата на новото аудиовизиуално пространство. – София: ИК “Две и половина”, 2002. – 205 с.
-
МИХАЙЛОВА, К. Телевизията за деца: между пазарната логика и обществената мисия. – София, М-8-М, 2011. – 330 с.
-
МОСКОВИЧИ, С. (ред.). Социална психология. – София: Дамян Яков, 2006. – 741 с.
-
МОСКОВИЧИ, С. Ерата на тълпите. София: Дамян Яков, 2007. – 470 с.
-
ОГНЯНОВА, Н. Аудиовизуална политика на Европейския съюз. – София: Унивескитескто издателство “Св. Климент Охридски”, 2005. – 468 с.
-
ПОПЙОРДАНОВ, И., Г. Чолаков. Професия Продуцент. – София: Болид, 1993. – 230 с.
-
СЪЙКОВА, Ив., С. ТОДОРОВА. Статистическото изследване. – София: ИК Люрен, 1994. – 319 с.
-
ТОМОВА, Б. Изкуство и пазар. – София: Образование, 2003. – с. 160
-
ФИЛЕВА, П. Икономика на средстванта за масови комуникации. – София: Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 1999. – 188 с.
-
ФИЛИПОВ, Д. Медийната революция. Икономическа теория на медиите. София: УИ “Стопанство”. 2002. – 156 с.
Б. ДОПЪЛНИТЕЛНА
-
БУРКАРТ, Р. Наука за комуникацията. - Велико Търново: Пик, 2000. – 495 с.
-
ГИДЪНС, А. Социология. - София: Прозорец, 2003. – 653 стр.
-
ДЖОНЕВ, С. Социална психология. Том 2 Общуване и личност. – София: Софи Р, 1996. - 348 с.
-
КАСТЕЛС, М., Възходът на мрежовото общество. Информационната епоха: икономика, общество и култура. – София: Лик, 2004. – 495 с.
-
КАСТЕЛС, М., Силата на идентичността. Информационната епоха: икономика, общество и култура. – София: Лик, 2006. – 390 с.
-
МАКЛУЪН, М., Е. МАКЛУЪН. Закони на медиите. – София, Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, 1995. – 256 стр.
-
ФИЛИПОВ, Д. Културата и развитието. София: УИ “Стопанство”. 2005. – 285 с.
СЪСТАВИЛИ:
Гл. ас. д-р Катя Михайлова ........................................... .
РЪКОВОДИТЕЛ КАТЕДРА:
(Доц. д-р Петко Тодоров)
ДЕКАН:
(Проф. д-р …………………)
Идентификация на статуса: ОДНК_7.1.3-3/ Версия 01/Изменение ____/____________; стр. __/__
Ниво на достъп: □ общодостъпен □ за служебно ползване □поверителен □секретен
Сподели с приятели: |