Румен Спасов култура или война университетска критика и есеистика



страница1/3
Дата25.09.2017
Размер0.73 Mb.
#31008
  1   2   3

Румен Спасов




КУЛТУРА ИЛИ ВОЙНА

УНИВЕРСИТЕТСКА КРИТИКА И ЕСЕИСТИКА




II. ПОКРАЙ ЗЛОБИТЕ НА ДЕНЯ


1.НАПРЕЖЕНИЯ В РАЗБИРАНЕТО ЗА ИНФОРМАЦИЯ ДНЕС*


Очевидно информацията, която дава горното заглавие, настоява на това, че изявлението след него не се интересува от исторически напластявания. Векове след Декарт ще разчитаме на собствения си опит, придобит повече в досега с конкретни проблеми, отколкото с разните определения за "информация", които впрочем съперничат по многобройност и разнопосочност на тези за понятието "култура". Не от вчера терминът информация е основен в опитите на интегралната културология да осмисля "подразбиращото се", за да възвиси цялостта на човека като смисъл на науката и на знанието въобще. И тези опити в следвоенния свят, въпреки отчайващите резултати на стремежа да се обхване в точни данни неподдаващото се на измерване, продължаваха да се случват. Докато през последните няколко десетилетия в българското обществено пространство прелитаха отглаголни съществителни с негативистичен отенък като "информатор", например, с които отвреме навреме хората се замеряха с особена отмъстителност към мизерността на битието си. От няколко години този синдром сякаш е преболедуван, заслуга за което имат и колеги литератори, осмелили се да очовечат стеснителния и изчервяващ се български език, употребявайки в пренията помежду си (освен всичко друго) много по-откровената и изяснена като обвинителен патос думица "ченге". При това не в смисъла, в който се употребява в американски филм или във френското ежедневие.

Очевидно времето на студените войни, психологическите противоборства (винаги изискващи оптимистичен победител) и железните завеси, е зад нас. Шпиономанията днес е почти симпатично неадекватна, поради което можем да се съсредоточим върху действително същностни неща. С други думи, обществото и хуманитаристиката ни

навлизат (най-после) в своя следвоенен период, за да открият своята естественост и самоценност. Това не значи, че досега са липсвали достойни учени, както и изследвания извън военизираната (включително университетска) конюнктура. Но те винаги са се съобразявали, а в някои случаи са правели компромиси с нея, винаги са се "старонагласявали" като "втора цигулка".

Днес източният човек, в това число и този на Балканите, макар и с известно закъснение, проумява ценността на заниманието да осмисляш, за да съграждаш, нежели да бъдеш войник (включително словесно) и да побеждаваш на всяка цена, а когато победата липсва - да си я съчиниш... Разбира се, и у нас все още има индивидуални практики, които и утре ще предизвикват неудобства на носителите си, но тенденцията наистина е неповърхностно оптимистична. И точно тук ми се иска да призова: нека не забравяме фразата на българския поет на 20-ти век Атанас Далчев (дано в бодронастъпващия 21-ви век бъде четен повече), че оптимизмът е понятие от областта на пропагандта.



Един от изстраданите поводи да разсъждавам напоследък (отново) по въпроса що е това информация, беше рязкото отрицание на сп. "Аудиториум" от страна на мой бивш университетски преподавател. Според него първите два (книжовните) броя на списанието са "ни риба, ни рак", тоест нито само информационни, нито само аналитични. Това беше основната му претенция, родена от виждате какво измислено и схематично противопоставяне на едното на другото. Аз бих добавил още, че изданието не е нито само за българска университетска култура, нито само за световния опит във висшето образование, нито само литературно (с хедонистичен отенък), нито само академично-научно (с цитати и позовавания). Нито само есеистично - защото известно е че есето най-добре смирява две такива тенденции. Така е поради стремежа ни авторите в "Аудиториум" да са от всички налични университети и факултети, различни като темперамент и равнище на убедителност, но притежаващи автентичност в най-широкия, а не чисто литературен смисъл на творчеството. За мен това бяха само някои от предимствата и посмяванията на "Аудиториум". В тази еклектика не виждах нищо осъдително, напротив, точно тя най-адекватно, безхитростно и без претенциите на университетския кариеризъм, отразява духа на времето и новия порив за самопознание на университетския човек. Но аз можех само да имам доброто мнение за изделието "Аудиториум", докато бившият ми преподавател трябваше да вземе тежкото решение - да не го подкрепи финансово. Решение, поради което бях не на шега отчаян, но за което днес по-скоро трябва да съм благодарен. Защото от "историческа" гледна точка има непреходното значение "Аудиториум" да стане първото българско подобно (или безподобно) издание за университетска култура в ИНТЕРНЕТ.

И така, в какво се изразяваха различията ни в разбирането за информация в оня момент на афектирани предизвикателства? Трудно е да се определи точно, защото където няма прагматизъм и конкретен интерес, нещата се размиват по един лош начин, характерен за Изтока изобщо и за винаги оцеляващото у нас бюрократично левичарство в частност. По-важно е, че в тишината след "историческото" събитие затвърдих някои предишни свои убеждения. Наистина, информация означава да знаеш какво от интересуващото те (и къде) ще се случи точно утре в 12.00 часа. Това би казал мениджърът на Ройтерс за централна и източна Европа. Но информация е и това, че е недопустимо университетите ни днес да са такива, каквито ги знаем от вчера и от оня ден, казва "Аудиториум". Точният анализ, имащ за цел конкретна задача, също притежава определена информация, която хората в други страни ценят поради нейната близост с прагматичното чудо, наричано "ноу хао". Информация е програмата на ИНФОПРОФЕСИЯ '2000, споделена чрез WWW.ART.BG с целия свят в мига в който изобщо беше възможно да се публикува, но информация би бил и анализът защо са необходими понякога повече от час усилия, за да влезе в ИНТЕРНЕТ потребителят на някои днешни университетски мрежи в страната ни. Информация е това, че месечната заплатата на доктор на науките в някои български университети е като седмичната на неквалифицирани работници другаде. Но информация е и тъжният факт, че ако имаш пред името си "проф.д-р", "чл.-кор." или дори "акад." това далеч не означава, че си емоционално грамотен и цялостен човек, да не говорим за адекватност спрямо нови изисквания. Като приятел на художници и музиканти ще кажа още, че информация не са само думите, но и идеограмите, знаците, понятия от вида "изчистеност на рисунъка". "Всичко ми говори" е симптоматично заглавие на книга, която като че най-точно изразява патоса на тези редове. Споделям също разбирането на Георги Лозанов, че живеем в епоха на "засраменото слово" и разбирам защо Кирил Маричков изисква от водещите в радио "Тангра" по-малко да говорят и повече да пускат музика. Та нали информация може да бъде и хармонията или мелодията, както и изкривеността им, с цел да се постигнат определени внушения. При това тази информация е една за масовия слушател, друга за музиканта-композитор, трета за виртуоза-пианист, а за четвърти и пети, на който липсват сетивата и подготовката - просто шум от пеизажа. Информация са думите, но и звуците, и образите, които в постмодерното и в постиндустриалното общество са по скоро колажно разпокъсани, отколкото подредени в единна и еднопосочновнушителна последователност. Чуваме ги от всякакви източници, към някои от които сме толерантни по навик, а други са като заплаха за спокойствието ни, защото изискват постоянното усилие на самоусъвършенстването. И не че във всичко това няма логика, но логиката е нелинейна и неформална - адекватна е на наличностите, на онтичността, би казал философът. За сина ми четвъртокласник информация е всичко, което попива с бистри сетива от компютърния екран, нежели моето мърморене, че трябва да си пази очите.

Много колеги преимат разделението на информацията на стандартна (подредима в парадигми) и естетическа (чиито отличителен белег според друг общ наш преподавател е "ефектът на опроверганото очакване"). Но при цялото уважение, което дължим на университетските си преподаватели, новите софтуерни продукти, резултат от определени научни усилия, също изненадват. Докато в музиката или в другите изкуства все повече предпочитам да се връщам отново и отново към вече познати неща. Те не ме изненадват, но съм склонен да ги слушам и гледам пак и пак. Знам че ще бъде така и занапред. Без на всяка цена да откривам новост или изненада в тях... Искам да кажа, че електронните технологии (почти както масовата възпроизводимост) са изпитание и възможност за естетическото, точно като преплетеност, като съ-съществуване с познатия опит и практики на общественото и на индивидуалното съзнание.

Напрегнатостта в разбиранията за информация днес идва първо от самата варираща менталност на този универсален феномен. На второ място от желанието на човека да бъде цялостен. Да бъде задълбочен, но без да е сухар, да постигне университетски успехи, но не за сметка на реализацията си в семейството. Да мисли стратегически, но да съумява да си купи нови обувки, а защо не и нова кола. Напрегнатостта идва и от това, че индивидът притежава относително малък ресурс от време, за да стане личност. Само няколко десетилетия. Докато пространствата на информацията и информационните носители сякаш все повече клонят към безкрайност. Днес информацията идва от всякакви медии (по-точно от източници, настояващи да бъдат медии), от преплетения поток на масовата възпроизводимост, до устното осведомяване, от слуховете, до предизвикателното безмълвие на библиотеките. Тук е третият причинител на напрегнатост. Но постмодерният човек постоянно ще преоткрива и спокойствието, то ще става все по-насъщно. Точно като такъв символ и стремеж приемам факта, че един от големите философи на века до ден днешен продължава да пише нещата си само на ръка. Казано иначе, конкретният човек както никога до сега има право да избира - да бъде само консуматор или и да произвежда информация. Дали само да "пазарува", при това бегло и което се предлага на улицата, докато бърза да се скрие в къщи, или действително да уважава усилията на търговеца, който се интересува от личността му, от качеството, от стандарта на живота, който ще се споделя с производителя и с купувача.

В епохата на ИНТЕРНЕТ повече от всякога да излъчваш информация означава да бъдеш автентичен, да имаш идентичност, да изразяваш себе си, да имаш какво да изразиш по начин, сходен с други неповърхностни люде по света... Затова замисълът на ИНФОПРОФЕСИЯ, която днес стартира в София (да припомним, че в превод това наименование означава "мъдрост" или "Премъдрост Божия"), е едно ноухао към което трябва да се отнасяме с грижа, наместо с традиционния нихилизъм на университетските хора по нашенско. С Цветелина Кънчева написахме това съставно съществително в една от търсачките, оказа се че никъде у нас и по света не са се сетили за infoprofesion. От тук нататък наистина това може да бъде форумът, от който да споделяме направеното, в който взаимно да се радваме (и критикуваме) автентичностите си, както и оригинални български (в постмодерния смисъл на думата) продукти и представяния.

Информация може да бъде от друга гледна точка само това, което ни върши работа в момента. Да си припомним убеждението на Изобретателя с главна буква Джон Атанасов, че в съвременното общество съществуват само практически задачи и само практически решения. Затова е разбираемо, как информацията става синоним на икономика (ако погледнем към доклада на Румяна Гоцева); или това как идеалната фирма за разпространение се премества от Манхатън в новия сайт на "Артефакт" www.abonamenti.com (ако погледнем темата на Станко Йорданов); или поучителния пример на една еволюционна последователност, носеща името на конкретния някогашен книжар от Хага Мартинус Найхоф. Крайно време е да се приеме и у нас, че информация е само ефективната информация, сиреч това, което формира убеждения. Така както поезията се ражда само чрез точните думи, а музиката - в тоновете, изразяващи човешките емоции. По точно актуалната емоция на конкретния възприемател. Свръхспециализираният жаргон с позоваване на авторитетни имена, извадени от контекста си и не намиращи никаква опора в родния контекст, е начин да не кажеш нищо, начин за университетския чиновник да подчертава своята самодостатъчност. И подобни, окопани в университетския щат и псевдоавторитет текстове (за който се интересува съм готов да посоча типични примери), по вътрешната ми интуиция, изискват не по-малко напрегнатост от изморителното занимание да търсиш точната дума, чрез която ще бъдеш разбран. В крайна сметка напрежението на всичките ни усилия иде да ни убеди в нещо банално и отдавна известно на други преди нас - нищо ценно не може да се случи без съпричастието, любовта, приятелството, вдъхновението да посмяваш. За тях искам да благодаря на всичките си приятели, чиито думи и активности ще допълнят и конкретизират непълнотата и несъвършенството на казаното и на направеното в една отколе пренебрегвана у нас посока.


  • Въвеждащ доклад към симпозиума "Инфопрофесия'2000", организиран от Мартинус Найхоф Интернешънъл и "Артефакт" в Националния дворец на културата

2. ПРИЕМСТВЕНОСТ ИЛИ УТОПИИ*


Поколенията в културата имат няколко възможности, които най често се противопоставят като две. Първата - Да взаимодействат, утвърждавайки общи ценности. Втората - да останат "сами при себе си", обитавайки взаимни отрицания, обвинения, недоверие - независимо дали изразени вербално или с мълчаливо безучастие. Разбира се, това е схема, в която обществената практика винаги е добавяла нюанси. Най-съществените се завъртат около това, че творческата личност не винаги се съобразява със законите на формалната логика, с обществената конвенция, с принадлежността си към каквато и да било група. Напротив, много по-чести са случаите, говорещи за обратното. А "поколение" всъщност е колективистично понятие, чиято актуалност винаги е била проблематична в "царството на индивидуалността", каквото е изкуството.

Обикновено се наблюдава как "младите", бидейки по-действени и неуморени, оспорват установения свят на "старите", утвърждавайки се чрез отрицание. Примери - от ренесансовото разкрепостяване през "щурм унд дранг", до всякакви "оварварявания" и постмодернистични издевателства над "наследството". Но следва да се отбележи, че несъгласието да се взаимодейства, да се съ-трудничи, обикновено е несъгласие за вписване в рамките (и идеологиите) на установеностите. Отвратени от двойния морал на соцдействителността, в края на 80-те и началото на 90-те оповестихме съществуването на литературен кръг "Стрелец - 2". Недоволни (кой знае защо) от "родителите", се обърнахме към "дядовците", поради убеждението си, споделяно и днес, че да останеш без корени е толкова банално и нихилистично, колкото да утвърждаваш наличното като най-доброто възможно... Строго погледнато това си беше вид авантюра, но и предизвикателство - да откриеш нещо трайно и безспорно в разпадащия се (за кой ли път) български социум. (В скоби ще споделя, че дори чисто физически Димитър Пантелеев приличаше на дядо ми, докато официалните "априлци" заменяха най-силния си патерналистичен период с дни на "гузна подсладеност" - нещо което не знам защо винаги съм свързвал със соц-бащата - умален образ не на Отец от Светата троица, а на един друг, северен Бащица, при това, (о нима е възможно!) усетил греховността си... Собственият ми баща бе талантлив инженер и строител, но... пребивавал в казарма три години и няколко месеца, след което - един от най-добросъвестните запасняци, които някога е имало някъде по света... Днес съм убеден, че това не е по-малко изпитание за човека със съвест от който и да било "лагер на смъртта".)

Изглеждаше ни, че на литературното поколение преди нашето му трябваха "служители", хора без собствени възгледи, готови да възприемат техните. Това, внушаваха литературните чиновници в текст и в подтекст, бе начин за утвърждаване - по схемата от техните младини. Внушаваше ни се приемствеността на о-казармената литературност, извън която всичко друго се смяташе за еклектика, неподреденост, разпиляване... Старият кръг "Стрелец" между войните ни допадна точно с тази естественост, чрез която разпръснати в различни посоки писатели и личности успяваха да оцялостят взаимодействието на литературата с "новата предметност", с пластичното изображение и философстване, с творческите практики на настъпващата технологична епоха. Тази еклектична естественост ни се виждаше достатъчно категорично противопоставена на казармения образ, статус и обще-житие между "новобранеца" и "старото куче". Схема, в която е по-логично да се говори не за поколения, а за "набори". Но ние търсехме приятели (в дълбинния творчески смисъл на думата) и ги открихме (или си ги въобразихме) повече в дядовците и в по младите от нас.

Тук ще подчертая едно несъгласие (не първото и не последно, предполагам) с Бойко Пенчев. Младите не отричат ценностите на предишните поколения, а само това, което се представя за ценности, без да е. В студентската си книга пространно разсъждавах в тая посока по повод осмислянето на роккуллтурата. Младите търсят ценностите, но не такива, каквито се вменяват по скалата на патернализма. Те искат да ги разпознаят като способни да докоснат същността им, творческите импулси, себереализацията, защитена с достойнство извън битността на "обслужващия". Тъкмо ценностното взаимодействие между поколенията наричам тук приемственост. Приемствеността е първата необходимост за наличието на институцията като обществен и граждански феномен, тя е същностна за институцията, тя о-съществява институцията, споделяща ценностите на обществото, предавайки ги от поколение на поколение. В случай като българския - понякога през поколение.

И това, че Йордан Евтимов по най-зуилски начин се нахвърля срещу последната (поредната) книга на Блага Димитрова не означава, че те не споделят едни и същи ценности. А от чисто рекламна гледна точка който и да е автор винаги печели от унищожителната критика и от дързостния критик, стига да не е единственият забелязал отреченото произведение. По сходен начин класиката ни печели немалко от пародийната "Българска христоматия"... А това, че толкова одумахме "априлското поколение" само подчертава наличието и съществената му, особено поучителна, роля в българската литература в последните години на отминалия век.

Приемствеността не означава безкритичност, точно обратното. Но има и критичност, която е способна в конкретен случай да скъса самата възможност за приемственост. Това е радикалното отрицание от революционистки тип, което много прилича на унищожителство. На автори, но и на предмети, на нагласи, на разбирания, свързани с индивидуалната съкровеност. Също така няма приемственост където единият - обикновено по-старият - дава, а другият взема, най-често без да пита. Приемствеността е взаимен процес, или както учехме по педагогическа психология, да бъде светла паметта на проф. Ангушев, има два субекта, а не активен субект и пасивен обект, комуто се "налива". Затова най-добрите преподаватели в университета са взискателните, но тези, които изискват критичност, у-частие, спо-деляне-на-част от това, което трябва да се осмисли и свърши, а не демонстриращите превъзходството на комплексирания.



Твърдя, че гражданското общество по принцип е общество на приемствеността. Несъстояването му в страната ни върви паралелно с екзистенциалната виновност на всички и на всеки през българския двайсти век. Войните в началото на века бяха като трагично обвинение за непремерения възрожденски ентусиазъм, възседнат от чужди на българската психика политици, както и към нихилизма, поетично изплакан в Дебеляновото "Жал никого не ще попари..." В името на царя по късно за терористи бяха обявявани инакомислещи учители, които след попадането в затвора (и на хора) ставаха убедени и екзалтирани революционери. "Народнодемократичната власт" пък накара три четвърти (ако не и повече) от българите да се чувстват виновни от "кулашкия" си произход, който днес основателно може да бъде разпознат като "произход на действителните стопани". Септемврийското поколение се преля в априлско, отрицавайки лагерите, но само живеещо в лагер... После военизираното съзнание и действеност стигнаха до последната си (последна ли?) висина - "възродителния процес", от който едва ли не всеки българин, внушава кампанията, трябвало да се срамува. Революционерският хъс на закъснялото отричане на комунягите, подчинено на "вземането на властта", беше нещо, което надали е впечатлило някой от действителните престъпници или дъртите ченгета (днес неслучайно се оказва, че пак ги имало във и особено около властта). Но доогорчи немалко хора със съвест, затворили се в себе си през последното десетилетие. Днес всеки вид артистичност е оправдана, за да бъде прокарана, съхранена, ефективна, приемствеността. Да се неутрализира лесното обвинителство, изземващо приоритети на съда. Колкото тромав и без традиции да е днес той в България... Приемствеността е единствена, тя е надредово понятие. Тя е основа на еволюиращото, на устойчивото общество, обществото на ежедневните конфликти, спестяващи големия и катастрофичния - революцията. Без да навлизам в пространна критика на понятието "ретроутопия", което Пламен Дойнов употреби по отношение на намерението ни да възродим духа на "Стрелец" от края на 20-те и на 30-те години, ще споделя, че утопиите следва да се мислят свързани повече с настоящето и с бъдещето, нежели с миналото, както прави прогресистката критика не от вчера. Утопиите са тук и сега, често се предлагат като по-доброто от действителността, като необходимост от справедливост, като възмездие на някакво староизвършено престъпление. Утопия е нагърбването на журналисти с несвършеното от съдебната система. Утопия е, че е необходимо наказание по-голямо от това, с което всеки е наказан още с раждането си. Утопия е потъването в иновацията: ИНТЕРНЕТ - алтернатива на живото общуване. Подобни лъже-институции, с лъже-приемственост може би са най-точният образ на утопиите след разпада на единствената и монолитната, която, впрочем, май е била такава само в представите на хората. Как иначе е съхранена българската култура и литература на 20-ти век? Защото се оказва, че въпреки военизирания комунизъм се е правело и кино, и театър, и са се пишели книги, които остават...

Съществен днес изглежда въпросът - утопия ли е справедливото общество. Има аргументи, които дават основание да се отговори да, утопия е. Защото не може да стоиш пасивен и да очакваш някой вместо теб да "донесе рая на земята". Не може да оставиш разобличаването на побойниците за неопределеното време, когато ще си набрал достатъчно смелост, за да го направиш. Утопичността в страната ни е предпоставена от ежедневната бездеятелност на интелигентните хора, съчетана с активизма на "строеваците". Като се говори за култура у нас все още се разбира най-вече наука и изкуство, съвсем както преди десет или двайсет години. По подобен начин, когато се говори за история се разбира политическа история. А и историята и културата следва да имат достатъчно предметност, достатъчно опора в ежедневния живот, в елементарната, учебникарска човешка етика. Тъкмо там е семейството, там е завещаването на Божията искра от бащата на сина, там е любовта, която единствено всеотдайната майка може да "преподаде" на децата си, за да проумеят не само с разума си, но и да я почувстват с интуиции, за да бъдат способни по-късно - отраснали - да се доближат с цялостното си същество до някакво призвание и да се слеят с него.

Ако трябва да изброи утопиите днес, правоверният хуманитарист непременно ще започне с комунизма. Но така както си задаваме политизирания въпрос имало ли е фашизъм преди петдесет и повече години, не бива ли да проблематизираме и това - имало ли е комунизъм... Да, ще каже пропагандата, която винаги си е измисляла жертви, за да застане до тях и да придобие част от мъченическия им ореол. Правеха го активните борци преди 89-та, правят го и активни демократи след това, влезли в политиката със същия тип мъченичество, което лично за мен буди повече подозрение, отколкото съпричастие. Да, имало е жертви, но надали точно те са, които свидетелстват днес. Не е неоснователно опасението, че подобно политиканско преекспониране на жертвеността и особено приемането му от обществото, много прилича на подготовка за оправдание на ново палачество. Поне в миналото не веднъж е еставало така. Т. нар. "народен съд" става възможен поради представата, че много хора са били изтезавани, убивани, преследвани без съд и присъда. Излишно е да питаме който и да било християнин може ли едно престъпление (или несправедливост) да бъде поправяно с друго? По скоро е способно да продължи трагичния низ на разпокъсаност, залутаност, виновност - извън действителната лична отговорност.


Каталог: kniga
kniga -> Николай Слатински “Надеждата като лабиринт” София, Издателство “виденов & син”, 1993 год
kniga -> София, Издателство “Българска книжница”, 2004 год. Рецензенти доц д. ик н. Димитър Йончев, проф д-р Нина Дюлгерова Научен редактор проф д-р Петър Иванов
kniga -> Николай Слатински “Измерения на сигурността” София, Издателство “Парадигма”, 2000 год
kniga -> Иван войников история на българските държавни символи
kniga -> И ш е м к и н о с ц е н а р и й (Теоретико-практически аспекти на кинодраматургията) Светла Христова 2003 г. С ъ д ъ р ж а н и е идея и тема как да проверим идеята и темата си за сценарий
kniga -> Съдържание 2 Увод 3 I. Мегалитите обекти на културния туризъм
kniga -> Задача Изследване на обратната връзка Дисциплина: "Книгата като медия" Изготвил: Проверил
kniga -> Нови пътища на терапия
kniga -> Предговор проф д-р Борис Донев Борисов


Сподели с приятели:
  1   2   3




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница