531134-LLP-1-2012-1-BG-KA3-KA3MP
SGSCC (Електронни обучителни игри за развиване на социални и творчески компетентности)
|
|
Резултат No.
|
5.1.
|
Работен пакет No.
|
РП5
|
Статус
|
Финален
|
Този проект се финансира от Европейската Комисия. Тази публикация отразява само мнението на авторите и Комисията не е отговорна за информацията в нея, както и възможните начини за нейното интерпретиране.
РЕЗЮМЕ
Въведение: В рамките на проекта „SGSCC“ се проведе пилотна фаза в седем държави от Европейският съюз (Австрия, Белгия, България, Великобритания, Литва, Сърбия, Турция). Основната цел на тази фаза бе да се тества пригодността, приложимостта и да се оцени въздействието на обучителната програма, практическите упражнения, както и игрите за компютър и смартфон. Проведеното пилотно апробиране обхвана шесте основни групи на социални компетентности (общуване, коопериране, решаване на конфликт, самоконтрол, самоуважение и асертивност), както и творческата компетентност. Тази пилотна фаза обхвана месеците от Декември 2014г. до Юли 2015 година. В нея взеха участие обучители с различен професионален опит и специалност, както и обучаеми от няколко групи в неравностойно положение. Всички продукти на проекта бяха адаптирано поднесени в зависимост от индивидуалните особености на всеки един обучаем. На базата на получената обратна връзка и резултати бяха направени съответни подобрения на продуктите на проекта, чийто финални версии са достъпни напълно безплатно на официалният сайт на проекта.
Описание на методологията за осъществяване на пилотна фаза: Процесът на пилотиране се състои от две части. Първата част беше анализът на напредъка в областта на развитието на социалната компетентност и креативност в рамките на обучителният процес. Това бе проверено с помощта на предварителен и финален тест, а именно, чрез оценка на разликата между рейтингите на учители / обучители и самооценка на обучаемите преди и след обучението.
Във втората част на процеса на пилотиране се състоеше в тестването за ползваемостта на електронните обучителни игри, както и оценката на практическите упражнения и насоки в ръководството за обучители и професионалисти. По време на пилотната фаза, тестване на ползваемостта е била извършена и за да се определят проблемите, които биха могли да попречат на потребителите от успешно взаимодействие с игрите. В този процес, освен методът на наблюдение бяха използвани и оценъчни въпросници след всяка сесия. Наблюдението обхваща и процесът на надграждане на социалните и творчески компетентности чрез многократната употреба на игрите и обратната връзка от страна на обучители и обучаеми е включена в разширената версия на този доклад.
Профил на участниците – Общо 304 обучаемие и 67 обучители взеха участие е пилотната фаза. Преобладаващата част от обучаемите са на възраст между 16-20 години (56%), а останалите между 21 и 40 години. Съотношението между половете бе почти 1 към 1 (процентът на жените бе 54%). По отношение на тяхнния образователен ценз варира между лица с леки до средни обучителни трудности, както и такива, които са отпаднали от образователната степен в ранен етап. Лицата с увреждания конструират 70 % от общият брой участници. Сред тях има лица със сензорни и двигателни увреждания, както и такива, които имат комплексни (комбинирани) увреждания, в това число и лица с психични състояния. В 30% от останалите участници бяха включени лица с девиантно поведение, лица с тежък социален статус, както представители на малцинствата.
Резултати от пилотната фаза:
-
В най-голяма степен бе доказана полезността на продуктите на проекта „SGSCC“ по отношение на полезността им за подобряване на общуването, себеуважението и творчеството. В голяма степен самите участници в обучителните сесии сами успяха да усетят подобрение в тяхната комуникативност и самоконтрол, което потвърди очакването, че обучителната програма на проекта осъществява позитивна промяна в социалните компетентности на лицата със специални образователни потребности, които те биха могли да трансферират в реалния живот всекидневно. По-конкретно, в някои пилотни държави, участниците в обучението са показали солидна мотивация за използване на придобитите знания и умения, по време на обучението, особено в процесът на търсене на работа и взаимоотношения с колеги на работното място. Това потърждава, че благодарение на това обучение може да се осигури по-голямо включване на пазара на труда на хора с увреждания и на лица от групи в неравностойно положение.
-
Обучителите/учителите посочват високо ниво на ангажираност в обучителният процес на обучаемите. Това е много сериозно постижение имайки предвид спецификата на тази целева група и трудностите в задържането на тяхното внимание за по-дълъг период от време. Солиден прогрес бе отчетен в обучаемите по отноешение на преносът на наученото в реален контекст от житейски ситуации.
-
Ръководството за обучители „Социални и творчески компетентности“ доказа своята ефективност, получавайки средна оценка от 4.35 ( при максимум 5) от страна на обучители, които са го тествали. Практическите упражнения и тестове към него получиха също много висока оценка по отношение на добрата им организация, логичност и пълнота.
-
Компютърната игра „Островът на инките“ бе оценена като силно ангажираща вниманието на обучаемиете, но същевременно изискваща повече време на многократна употреба, особено за нива с различна степен на трудност. Графичното и изображение, подбраните аватари и случки изключително много подпомагат кооперирането и работата в екип в обучаемите.
-
Мобилното приложение „Въпросите на инките“ е лесно за употреба и също доста ангажиращо и въвличащо в игровото си съдържание. Интерактивните му елементи са позитивно оценени и от обучители и от обучаемите в рамките на пилотната фаза.
Изводи от пилотната фаза:
-
Извод 1: Качеството на обучителните материали и тяхната приложимост в практиката на професионалистите и обучителите на лица със специални образователни потребности до голяма степен зависи от личните качества и опит на обучителите и начинът, по които те ангажират и мотивират своите обучаеми. Ангажираността е свързана със подходът, които те използват в организацията на обучителният процес.
-
Извод 2: Обучителните материали на проекта „SGSCC“ биха могли да бъдат отправна точка за обучители, учители и ментори по отношение на управлението на различни ситуации в обучителния процес. Те трябва да адаптират тези материали спрямо индивидуалните способности на техните обучаеми. Винаги трябва винаги да се има предвид взаимовръзката между ръководството за обучителя, практическите упражнения, ръководството в картинки, заедно със компютърната игра и мобилното приложение. Те биха могли да бъдат допълнени от други съществуващи материали като видео файлове, рисунки, истории и др.
-
Извод 3: В голяма степен обучителните продукти на проекта доказват своята ефективност по отношение на прехвърлянето на придобитите знания, умения и компетентности в ситуации от реалния живот и на работното място ( напр. упражненията за активно слушане, емпатия, стартиране на разговор, спазване на правила и инструкции, показване на доверие и др. Друга част от тези упражнения са по-сложни и изискват повече участие на обучителите в процесът на тяхното придобиване и разбиране (напр. изразяване на благодарност, доверие и асертивно поведение). Това се дължи на различието в степента на обучителни трудности, както и от особеностите на конкретният обучителен процес. В тези случай ролята на обучителят е да направи предварителна оценка на тези материали преди включването им в обучителният процес на базата на своят професионален опит. Голямо значение също има осъзнаването от страна на обучаемиете на техните силни страни и възможности. Някой упражнения затрудняват по-специално лица с разстройства от Аутистичният спектър (напр. разпознаване на емоциите и мета-когниции (разбиране на нещата от гледната точка на другите). Въпросникът на самооценяване на социалните и творчески компетентности и този за оценка на тяхното въздействия са много полезни в такива ситуации.
-
Извод 4: Насърчаването на подобряването на социалните и творчески компетентности на хора с увреждания изисква подготовка на техните обучители / ментори / учители. Тези компетности са доказано изключително важни за всички дейности на работното място и като цяло в тяхното ежедневие. Някои упражнения могат да позволят по-висок трансфер в ситуации на работното място (напр. за разрешаване на конфликти и сътрудничество), докато други са по-тясно свързани с ежедневните житейски ситуации (за доверие, за иницииране на разговор и др.).
Научете повече на: www.games4competence.eu
Сподели с приятели: |