№
|
Тема
|
Муз. материал за пеене
|
Муз. материал за слушане
|
Понятия и задачи
|
1.
|
Да запеем нови песни
|
„Пети клас“ –
м. Г. Красимиров, т. Б. Мирчев, песни по избор от начален курс
|
|
Разучаване на новата песен, припомняне на певчески навици, колективно и солово изпълнение на любими песни. Понятия – хор, солист, диригент, съпровод (преговор).
|
2.
|
Да си припомним
|
Припомняне на любими песни от четвърти клас
|
Право хоро Пайдушко
Дайчово
|
Тест (стр. 4–5). По избор на учителя тестът може да се реализира в един час или да се раздели в различни уроци паралелно с новите теми.
|
3.
|
Химн
|
„Мила родино“ – т. и м. Цв. Радославов
Химн на Европейския съюз
|
Химн на Република България Химн на Европейския съюз – инструментални варианти
|
Химн, държавни символи и уважението ни към тях. Знания за Цв. Радославов и Бетовен, коментар на характера на творбите и преговор на проста двуделна форма. Разучаване на Химна на
Р България и Химна на ЕС.
|
4.
|
Да запеем нови песни
|
„Есенен пазар“ – м. Б. Карадимчев, т. Б. Мирчев
|
Слушане на рап изпълнители по избор
|
Стил рап, репертоар, информация за известни рап изпълнители по избор и с активното участие на учениците. Сравняване на пеенето (речитативно) в стил рап и школуваното пеене.
Работа върху дикция, дишане, артистичност, ансамблово и индивидуално пеене.
|
5.
|
Духови музикални инструменти
|
„Край Босфора“ – т. Ив. Вазов
|
Марш „Ний ще победим“ Дунавско хоро от Дико Илиев
|
Духов оркестър, духови музикални инструменти, звукоизвличане. Приносът на Д. Илиев за развитието на духовите оркестри в България.
|
6.
|
Дървени духови музикални инструменти
|
Песни по избор
|
Из „Утро“ от Едвард Григ
Из Концерт за кларинет и оркестър от В. А. Моцарт
Из „Бадинера“ от Й. С. Бах
|
Тембър, флейта, обой, кларинет, фагот. Сравняване и разграничаване на тембрите на дърв. духови инструменти. Определяне на солиращия инструмент при слушане, характер на мелодиите, настроение.
|
7.
|
Медни духови музикални инструменти
|
|
Из „Неаполитанска песен“ от П. И. Чайковски
Из „Музика на водата“ от Г. Фр. Хендел
|
Тромпет, цугтромбон, валдхорна, туба. Разпознаване на инструментите в муз. творба по тембъра; характер и настроение на творбата. Тембърът – изразно средство в музиката.
|
8.
|
Изразни средства в музиката – ритъм
|
„Скривалица“ –
м. Н. Радулович, т. Д. Машович
|
По избор за илюстрация на понятието ритъм
|
Ритъм, изразни възможности на ритъма, богатство на ритмични модели, изпълнение на ритмични модели на познати песни, разпознаване на песен по ритмичен модел.
|
9.
|
Изразни средства в музиката – метрум
|
„Скривалица“ –
м. Н. Радулович, т. Д. Машович и песни по избор
|
Из „Музикално пътешествие“ от Добри Палиев: „Пътуване“, „Валс на горски те птици“, „Марш на жабите“
Из „На хубавия син Дунав“ от
Й. Щраус-син
|
Метрум, разнообразие и изразни възможности. Разлика между ритъм и метрум, равноделен и неравноделен метрум, изпълнение на дву- и тривременен метрум с ударни муз. инструменти или пляскане. Съчиняване на мелодии по текст в различен метрум.
|
10.
|
Безмензурна музика
|
|
„Излел е Дельо хайдутин“
„Ой, Яно, Яно“
|
Безмензурност, безмензурните песни – най-сложен и съвършен жанр в бълг. нар. музика. Орнамент, мелодия, характер и съдържание на песните. Изпълнители на безмензурни песни, майсторство.
|
11.
|
Неравноделни метруми и размери.
Размер 7/8 – разновидности
|
„Девойче бело, цървено, джанъм“
|
Гайдарска ръченица
|
7/8 с тривременна група в края и 7/8 с тривременна група в началото. Определяне на мястото на тривременната група при слушане на различни муз. илюстрации. Разграничаване на мъжка и женска ръченица.
|
12.
|
Размер 9/8 – разновидности
|
„Грънчар си грънците продава“ „Девойче бело, цървено, джанъм“
|
Дайчово хоро Ръченица Пайдушко хоро Грънчарско хоро
|
9/8 с тривременна група в края 9/8 с тривременна група във втори дял. Разграничаване на Дайчово от Грънчарско при непознати творби. Понятие за народен стил на пеене, изпълнение на песните от стр. 18 и 19.
|
13.
|
Ударни музикални инструменти
|
„Грънчар си грънците продава“
|
„Тракийски танци“ от П. Стайнов, изп. на ансамбъл „Полиритмия“.
„Кукерски танц“
из „Картини от България“ от В. Казанджиев
|
Перкусии, перкусионист. Разпознаване на уд. муз. инструменти с неопределена височина на тона – тъпан, барабан, дайре, кастанети, маракаси, и с определена височина на тона – ксилофон, маримба, вибрафон, камбани. Изразни възможности на уд. муз. инструменти.
|
14.
|
Изразни средства в музиката: – мелодия; – мажорен и минорен лад
|
„Моя страна, моя България“ –
м. Ем. Димитров, т. В. Андреев „Край Босфора“ – т. Ив. Вазов
|
„Адажио“ от Т. Албинони „Време е да си кажем сбогом“,
изп. А. Бочели
и С. Брайтмън
|
Мелодията – основно изразно средство в музиката. Характер, изразителност, посока на мелодическото движение, национална принадлежност. Мажорен и минорен лад – общо понятие, разграничаване при слушане в муз. творба.
|
15.
|
Музикален фолклор в България – Тракия
|
„Ходих долу, ходих горе“
„Тудоро, Тудорке“
|
„Тракийски напеви“
„Ясен месец“ Песни от Тракия по избор
|
Характерни особености на муз. фолклор на Тракия – муз. инструменти, мелодии, метроритъм, известни изпълнители. Разучаване на песните и изпълнение – солово и ансамблово с характерен народен стил на пеене. Древната култура и съкровищата на Тракия, Орфей.
|
16.
|
Коледа и Нова година
|
„Коледа“ –
м. Д. Христов Английска песен „Януарски гости“ – м. П. Ступел,
т. Д. Спасов „Дядо Коледа“ – м. Б. Карадимчев, т. М. Стоянов
|
„Алелуя“ от Хендел
|
Коледа, коледуване в различни области на България. Християнският празник Рождество Христово. Нова година, сурвакане.
|
17.
|
Струнни музикални инструменти
|
„Януарски гости“ – м. П. Ступел,
т. Д. Спасов
|
Из Концерт за цигулка и орк. от Менделсон
Из „Атмосферата“ от „Сътворението“ м. Вл. Джамбазов
|
Струнни лъкови и струнни арфови (дърпащи) инструменти, звукоизвличане, характерен тембър, лютиер, спейс-цигулка. Сравняване на тембрите и изразно богатство.
|
18.
|
Музикален фолклор в България – Родопи
|
„Радо мари“ „Шинко льо“ „Рипни, Калинке“ „Пустоно лудо и младо“
|
„Руфинка“ „Бела съм, бела, юначе“ оркестър „Стоте гайди“
|
Понятие за муз. фолкл. област Родопи. Характер на муз. фолклор: – песенен и танцов, типични муз. инструменти; каба гайда, събори, надпявания. Разучаване на песните.
|
19.
|
Клавишни музикални инструменти
|
По избор
|
„Тема с вариации“ от Бетовен
|
Понятие за клавишен инструмент – пиано, орган, акордеон, електронни клавишни инструменти, звукоизвличане, известни композитори и изпълнители на клавирни творби.
|
20.
|
Музикален фолклор в България – Пирин
|
„Снощи е Добра“
„Китчице, буйна лобода“
„Ай да идем, Яно“
|
Чорбаджийско хоро „Расти, боре“ изп. мъжка група от гр. Банско „Йовано, Йованке“ и др. по избор
|
Специфика на муз. фолклор в Пиринския край, характерен исов и терцов двуглас. Муз. инструменти – тамбура, прозодия.
|
21.
|
Музикални форми Рондо
|
По избор
|
Из Рондо соната №8 „Патетична“ от Л. в. Бетовен „На Елиза“ от Л. в. Бетовен
|
Понятие за муз. форма, що е рондо форма? Рефрен – епизод, проследяване. Преговор на формообразуващи принципи – еднаквост, подобие, контраст.
|
22.
|
Музикални форми Вариационна форма
|
|
„Тема с вариации“ – Бетовен „Вариации върху тема от Пърсел“ от Б. Бритън
|
Понятие за вариационна форма, видоизменение на основна тема, майсторство. Изпълнение на муз. пример, разграничаване по размер, жанр, лад. Проследяване на оркестровите групи.
|
23.
|
Местни фолклорни обреди и обичаи
|
„Брала мома, Лазаре“
„На седенка ще отида“
|
„Джелем, джелем“ – ромска песен
„Нъ вълогъ никъ“ – армънска нар. песен
|
Разучаване на лазарската песен, лазаруване и пролетни обичаи, музикална визитка, характерни интонации на ромската песен, армъните в България. Богатата палитра от етноси, интерес и уважение към фолклора и традициите на другите.
|
24.
|
Автор, изпълнител, произведение. Първите български композитори
|
Припомняне на учени песни от
Д. Христов,
П. Пипков и др.
|
По избор муз. примери – „Бадинера“ от Бах Изпълнения на рок групи „Щурците“, „Куин“ и др.
|
Автор, безименни автори на нар. песни, първите български композитори и техният принос. Изпъл нител на музика, разграничаване на автора и изпълнителя, авторите могат да са и изпълнители. Колективното творчество в музиката.
|
25.
|
Музикални жанрове – сюита
|
„Брала мома, Лазаре“ теми из сюитата „Тракийски танци“от
П. Стайнов
|
Из„Тракийски танци“ от
П. Стайнов
Из „Пер Гинт“ от Е. Григ – „Утро“ и „Танц на Анитра“
|
Сюита – формообразуващи признаци, тема, различие, еднаквост, подобие. Характер на музиката. Бълг. муз. фолклор – вдъхновение за композиторите ни.
|
26.
|
Музика на нашите съседи
|
„Скривалица“ „Снощи е Добра“
|
Муз. из филма „Аризонска мечта“ и сиртаки из филма „Зорба гъркът“, муз. откъси от Румъния, Турция, Сър бия, Македония като муз. викторина
|
Музиката на Балканите – представа за облика на региона, национална принадлежност на мелодиите по интонации, характер и метроритъм, музикална викторина. Балкански творци заедно в музиката.
|
27.
|
Теми от слушани творби
|
„Свръхбагаж“ м. В.Чучков,
т. М. Стоянов
|
Теми от слушани муз. творби от Бетовен, Моцарт, Менделсон, Григ
|
Тема – муз. построение, муз. тема – сигнал, разпознаване на муз. теми от изучавани творби, мелодия, изразност, настроение.
|
28.
|
Химн Да си припомним
|
Химн на св. св. Кирил и Методий – м. П. Пипков,
т. Ст. Михайловски
|
Химн на св. св. Кирил и Методий – м. П. Пипков,
т. Ст. Михайловски
|
История на създаването на песента, определяне на формата на песента, разпознаване на ладовото наклонение, припомняне на признаците на химн. Разучаване на песента.
|
29.
|
|
Изпълнение на любими песни, разу чени през годината.
|
По избор
|
Урокът е разработен като тест за проверка на усвоеното през годината.
|