Тренировка по християнство 4



страница1/10
Дата08.05.2018
Размер1.72 Mb.
#67919
ТипЛекция
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10
Колвин/Гибсън

ТРЕНИРОВКА

по християнство - 4

Ученичество
clv
ДЖшш Гибсън

Тренировка


по християнство 4

Издателстбо ВЕРЕН


п.к. 91, София 1408

cLv

Christliche


Literatur-Verbreitung e.V.

Postfach 110135.33661 Bielefeld

© by Fairhaven Bible Chapel

San Leandro, California, USA

© на немското издание, 1991

CLV • Christliche Literatur-Verbreitung

Postfach 110135 • 33661 Bielefeld

© на българското издание, 1994

CLV • Christliche Literatur-Verbreitung

Postfach 110135 • 33661 Bielefeld

ПреВод от немски: Ваня ДимитроВа

Предпечатна подготовка: ИздателстВо ВЕРЕН

п. к. 91, София 1408

Корица: Dieter Otten, Bergneustadt

Типография: Ebner Ulm

ISBN 3-89397-241-2

Съдържание

Предговор към българското издание 7

Предговор към немското издание 9

ВЪВЕДЕНИЕ

Призивът за следване 11

Учебно ръководство към въведението 17

ЛЕКЦИЯ 1

Цената на следването 19

Учебно ръководство към лекция 1 27

ЛЕКЦИЯ 2


Исус Христос - истинският Ученик 29

Учебно ръководство към лекция 2 37

ЛЕКЦИЯ 3

Исус Христос - Човекът с мисия 39

Учебно ръководство към лекция 3 45

ЛЕКЦИЯ 4


Приоритетите в ученичеството 47

Учебно ръководство към лекция 4 57

ЛЕКЦИЯ 5

Ученикът като роб на Исус Христос 61

Учебно ръководство към лекция 5 69

ЛЕКЦИЯ 6


Ученикът в БоЖието училище 71

Учебно ръководство към лекция 6 83

ЛЕКЦИЯ 7

Отношението на ученика към неспасения свят 85

Учебно ръководство към лекция 7 95

5

ЛЕКЦИЯ 8



Отношението на ученика към църкВата 97

Учебно ръкоВодстВо към лекция 8 105

ЛЕКЦИЯ 9

Ученикът като работник 109

Учебно ръкоВодстВо към лекция 9 117

ЛЕКЦИЯ 10

Печелене на ученици 119

Учебно ръкоВодстВо към лекция 10 129

ЛЕКЦИЯ 11

Духовната борба В ученичеството 131

Учебно ръкоВодстВо към лекция 11 139

ЛЕКЦИЯ 12

ЖертВоготоВният Живот на ученика 141

Учебно ръкоВодстВо към лекция 12 153

ЛЕКЦИЯ 13

ИзграЖдането на характера при ученичеството 157

Учебно ръкоВодстВо към лекция 13 165

Послеслов 169

ПрилоЖение 174

Предговор към българското издание

Драги читателк), радВам се да Ви представя днес този труд Вър-
ху Библията, който е имал, има и, надяВам се, ще има значение
за ЖиВота на много хора и В нашата страна. Пиша „ЖиВота"
с глабно „Ж" за разлика от ЖиВота с малко „Ж" - нашето същес-
твуване на тази земя, което ние по наВик наричаме със същата
дума. В Евангелието на Йоан 1:4 е казано следното: „В Него (В
Исус Христос) бе ЖиВотът и ЖиВотът бе светлина на човеци-
те." Това означава, че Животът не моЖе да съществува отдел-
но от Христос. Този, който не познава и няма Христа в себе си,
не притеЖава и Живота.

Животът, за който говоря, е пряко свързан с вярата в БоЖия


Син. Тази Вяра започва със слушане на БоЖието Слово - на Еван-
гелието. Тази книга е едно пътуване из цялата Библия, едно пъ-
туване по теми, които са всъщност отговори на въпросите на
Живота. А целта на тази книга е Вашето запознаване с този
Живот или по-дълбокото му опознаване. В 13-те глаВи-теми ду-
мата се gaßa на Библията, обясненията са кратки, лаконични и
gaßam изцяло възможността на читателя сам да си извади зак-
лкзченията-отговори по посочения огромен библейски факти-
чески материал. Това изклк>чва възмоЖността за преднамере-
но влияние върху читателя.

За много християни, които вече са намерили спасение чрез вяра


в БоЖия Син, тази книга моЖе да бъде едно помощно средство
за тренировка по християнство, а именно: знанията, получени
от Словото, да станат част от еЖедневието им, да им дадат
увереност и стабилност, повече доверие и упование в Бога и Не-
говия Христос, „за да не бъдем вече деца, блъскани и завличани
от всеки вятър на учение". Задълбочаването на вярата на хрис-
тиянина, опознаването и всеотдайното следване на Христа са
невъзможни без тази еЖеднеВна „тренировка" - т. е. четене на
Словото и прилагане на практика на прочетеното. Тази книга,
която е предназначена както за самостоятелни, така и за гру-
пови занимания със Словото, е един подходящ инструмент или
„тренировъчен уред" за целта.

Най-сърдечно Ви поЖелавам успех и БоЖие благословение по пъ-


тя към целта.

Посочените 8 курса места от Библията са по българския й пре-


вод от 1924 година. За ръководители и обучавани ще бъде из-
дадено и едно ръководство към курса с много практически ука-
зания и съвети, което ще моЖе да се получи безплатно от
изд ателството.

Здравко Ненов

Предговор към немското издание

„Цялото Писание е боговдъхновено и полезно за поучение... за


наставление ß правдата, за да бъде БоЖият човек усъвършенс-
тван, съвършено приготвен за всяко добро дело" (2. Тим. 3:16,
17). Тук Бог поставя пред нас една ясна цел - християнинът ка-
то „съвършен", израснал „БоЖи човек", чиято духовна зрелост
се изразява в практическите му способности „за всяко добро де-
ло". Той ни дава и едно-единствено изкл1очително средство за
постигането на тази цел - „цялото Писание", прилоЖено за по-
учение и практическо „наставление в правдата".

Днес тази задача отново излиза на преден план. За това свиде-


телстват многобройните излизащи библейски учебни матери-
али, както и растящият брой на Вътрешноцърковните семина-
ри и меЖдуцърковните съботно-неделни курсове.

Една изпитана от много участници и ръководители слабост


обаче е, че много неща остават В рамките на теорията, защо-
то липсват време и възмоЖност за практическото им упраЖ-
няване и прилагане. Също така Всички по-дългосрочни библейс-
ки курсове, редовни и задочни, са ограничени и насочени към пре-
подаване на теоретични познания по Въпроси на учението и Жи-
вота.

Настоящият курс - последен в поредицата от пет курса - се


опитва да запълни и реши този проблем. Той не трябва да бъде
разбиран като „курс", който периодично се изучава и писмено
се проверява, а както казва и заглавието, като част от една
„тренировъчна програма" в християнската Вяра, която чрез ед-
но последователно свързване на учение и практически задачи по-
мага на младия християнин при усвояване на обучението и раз-
биването на практически духовни способности.

Настоящият материал е разработен и изпитан преди повече


от десет години във Fairhaven Bible Chapel, San Leandro, Кали-
форния - една независима местна църква по новозаветен обра-
зец, в която меЖду другото като сътрудник е работил У. Мак-
доналд, световно известен автор на многобройни публикации на

тема ученичество, църква и тълкуване на Библията. Междув-


ременно тези курсове са преведени на доста езици и в първона-
чалния си вид още преди години са прилагани с голямо благосло-
вение в редица църкви - преди всичко в Австрия и ЮЖна Герма-
ния. Нарастващото търсене доведе до тяхното издаване в по-
добрен и преработен вариант.

Все пак не трябва да се забравя едно. Никой материал, вклкзчи-


телно и настоящият, не е „чудотворно средство". Решаващи са
характерът и духовната всеотдайност на човека, който пред-
ставя материала, както и мотивацията и ентусиазмът на те-
зи, които ще да работят с него. Но ако тези предпоставки са
налице, този тренировъчен курс моЖе да бъде една много полез-
на крачка към голямата цел - обучени, духовно зрели и способни
работници.

Алоис Вагнер



10

ВЪВЕДЕНИЕ В КУРСА ЗА УЧЕНИЧЕСТВО

ПризиВът за следбане

Следвайте Ме" - им каза Той (Йоан 1:43; Лука 5:27) и те изос-


maßuxa мреЖите си, лодките си и домовете си, за да се отпра-
Вят на едно пътуване, което щеше да разтърси cßema. МноЖес-
mßa от хора обсаЖдаха Господ Исус, но moßa не изглеЖдаше да
Му npaßu голямо Впечатление. По-голяма част от скъпоценно-
то Си Време Той прекарваше насаме с тези, които призова при
Себе Си и които станаха известни като НегоВи ученици. Исус
изрече един уникален призиВ - „Вървете след Мен" (Марк 1:17-
20). Действителната прицелна точка беше Сам Господ. Той бе-
ше целта, центърът и единствената привличаща сила. Всичко,
което те ценяха, преди да Ги познаят, се стопи в нищото. Не
християнството, което по-късно стана известно, а Самият
Христос действаше като магнит.

Отначало Той призова дванадесетте да Го последват, после се-


демдесетте (Лука 10:1), а накрая заповяда този призив да се раз-
пространява по целия свят. Той стана известен като мисионер-
ската заповед: „И така, идете, правете ученици всичките на-
роди и ги кръщавайте в името на Отца и Сина и Светия Дух, ка-
то ги учите да пазят Всичко, което съм Ви заповядал" (Мат.
28:19-20). Всички Вярващи, а не само една избрана група от осо-
бено предани последователи, са призовани към ученичество и
към това да обучават ученици. Това беше призив, който включ-
ваше всичко, което те бяха и което имаха. Принципите на уче-
ничеството щяха да ги направят способни да Живеят правилно
пред Бога и така да повлияят на един град, на един народ и нак-
рая на целия свят. Неговият план е да достигне до целия свят,
като призовава мъЖе и Жени за Свои ученици, които да Го пред-
ставят пред цялото човечество.

Същността на ученичеството

Думата „ученик" е била употребявана дълго преди времето на
Исус. С нея е бил обозначаван всеки, който открито следва един
учител. Гърците я използвали за отношението меЖду учителя

11

u ученика при cßoume прочути учители и философи и тези, кои-


то следВали техните принципи и начина им на Живот. Гръцка-
та дума матетес (обучаем) отговаря на латинската дисципу-
лус (на английски: disciple). В четирите Евангелия тя се изпол-
зва доста често, както и думата „следвам", с която често е
свързана. Последната се употребяВа и В други части на Новия
Завет: „Бъдете подраЖатели на мен, както съм и аз на Хрис-
тос" (1. Кор. 11:1; Ефес. 5:1; 1. Сол. 1:6). В Светото писание се
споменават последователите на различни учители: а) ученици-
те на Йоан Кръстител (Мат. 9:14; Лука 7:18; Йоан 3:25); б) уче-
ниците на фарисеите (Мат. 22:15,16; Марк 2:18; Лука 5:33); в) фа-
рисеите, които твърдяха, че са ученици на Мойсей (Йоан 9:28).

Ето защо тази дума се употребява и за учениците на Исус. Но


не всички ученици имаха едно и също отношение към Него. Има-
ше тайни ученици като Йосиф от Ариматея (Йоан 19:38). Има-
ше такива, които следваха Исус само за кратко време, с което
доказаха, че не са истински ученици (Йоан 6:66). Те счетоха Не-
говите изисквания за твърде теЖки и неразбираеми, напуснаха
Го и повече не Го последваха. Изразът се използва по особен на-
чин и за дванадесетте, които бяха наречени и апостоли (Мат.
10:1,2; Лука 6:13). ИзглеЖда, Библията използва думата „ученик"
в три различни смисъла:

  1. Широк смисъл. Тя се отнася за всички, които твърдяха, че
    следват Исус, или които дойдоха, за да се учат от Него
    (Мат. 5:1,2). Някои от тях, изглеЖда, бяха просто лк)бопит-
    ни, които нямаха лично отношение към Исус.

  2. Общ смисъл. Тя се употребява като синоним на християни.
    Учениците бяха наречени за първи път християни в Антио-
    хия (Деян. 11:26). В този смисъл думата се използва многок-
    ратно (Деян. 6:1; 11:29; 21:16). Тя обхваща както истински-
    те вярващи, така и тези, които само твърдяха, че Го след-
    ват.

  3. Тесен смисъл. В тесен смисъл тя обозначава тези, които от-
    говарят на поставените от Господа изискванията за истин-
    ско отдаване. Те бяха наречени от Спасителя истински уче-
    ници (Йоан 8:31). Тези истински ученици трябваше да „сто-

12

ят В Неговото слово" u ga Го следват с необходимото себе-


отрицание, разбирано в буквалния смисъл на думата. В нас-
тоящия курс ще се занимаваме предимно с този вид ученици,
признати от Исус за истински. За ученик в тесния смисъл на
думата се предлагат следните дефиниции:

A) „Някой, който следва учението на друг не просто като


ученик, а като привърженик. Поради това той бива наре-
чен подраЖател на учителя си (Йоан 8:31; 15:8)" (Вайн,
Обяснителен речник).

Б) „То означава, че една личност не само възприема възгле-


дите на учителя си, но че ги прилага и на практика като
привърЖеник" (МеЖдународна стандартна библейска ен-
циклопедия).

B) „Някой, който всецяло е отдаден на личността на Исус


Христос и Неговото слово. Той признава, че Исус има пра-
вото да управлява Живота му и е изцяло на Негово разпо-
лоЖение, не претендира за никакви собствени права" (Ду-
айт Пентекост).

Г) „Ученик е християнинът, който Все поВече се уподобява


на Христос; който принася плод в евангелизацията и се
старае да опази този плод, като работи за утВърЖдава-
нето му" (Гари Куун, ЕВангелизация, а след moßa?). Това
бихме могли да наречем динамична и съвременна дефини-
ция за ученик.

Очевидно тези дефиниции съдърЖат нещо поВече от твърдени-


ето, че сме християни, от редовното ходене на църкВа и също
поВече от някой и друг ангаЖимент от Време на Време. Те взе-
мат npegßug изискванията, поставени от Господа към тези, ко-
ито искат да бъдат Негови истински ученици. Тук става дума
за нещо поВече от просто спасението.

Съпротивата срещу ученичеството

Няма причина, поради която призивът към такъВ Вид следВане


на Христос да бъде харесван. Той не се хареса на отстъпници-

13

me om Йоан 6, както u на голяма част от мноЖестВото, което


чу Неговата покана, но не я последва (Лука 14:25). Перспекти-
вата да се откаЖем от собствения си Живот заради Христос и
да поЖертваме всичко заради Него не е особено привлекателна
за естествения човек или пък за плътта.

Нашият начин на Живот, свързан с удобства, излишества и са-


модоволство, е напълно противоположен на Живота в ученичес-
твото. В институционализираното християнство този вид
следване няма място - нито по пътя на слуЖението, нито в из-
дигането след това. Това би било дори шокиращо. Съществу-
ват доводи срещу ученичеството от различни източници и по-
ради различни причини:

  1. Дулата „ученик" не се среща в Посланията." Думите „след-
    вам" и „последовател" обаче, както вече посочихме, се изпол-
    зват в този смисъл в други части на Новия Завет. Освен то-
    ва хора като Павел, Тимотей и някои други ученици с Живо-
    та си дадоха пример за ученичество. Трябва ли липсата на
    тези дума в Писмата да поставя под въпрос валидността на
    призива на Господа в Евангелията? Има ли библейско осно-
    вание за това?

  2. Думата се отнася само за дванадесетте или засяга само из-
    клЬчително преданите." Мисионерската заповед се отнася
    за всички народи. Господ говореше за ученичество пред мно-
    Жества от хора. Дори изрично каза, че нашата задача е да
    правим хората ученици.

  3. Подробности от учението за ученичеството се оспорват или
    отричат. Това, че някой отхвърля възгледите на определе-
    ни автори или оспорва различни понятия, които Господ ни е
    дал, далеч не означава, че ученичеството като учение е ста-
    нало несъстоятелно. То трябва да бъде разбрано, прието и
    последвано от всеки ученик.

МоЖе би обезценяването на това понятие спада към най-голе-
мите врагове на ученичеството в днешно време. В много общес-
тва то се използва като лозунг, с който се привличат лкзбопит-
ни. Често погрешно ученичество бива наричано група за изуча-

14

Ване на Библията или затвърЖдаващ курс за новоповярвали, или


някоя особена програма, при което обаче не се изследва задълбо-
чено и не се прилага moßa, което Исус е казал за следването.

Една от причините, поради които Израел изгуби слабата си, бе-


ше упадъкът на назарейстВото, една група от посветени БоЖии
последоВатели (Числа 6). Те бяха отделени, „cßemu на Господа",
принадлежаха изцяло на Него и бяха посВетени да Му слуЖат.
От Времето на Самуил (1. Царе 1:11) до Йоан Кръстител (Лу-
ка 1:15) те бяха част от духовната слаба на нацията (Плач. 4:7;
Амос2:11).

Когато нацията се отВърна от Бога, изчезнаха и назареите. По


същия начин и истинското ученичество изчезна от църквата,
когато дръзноВението на апостолското Време охладня до мър-
твешка застиналост. Днес това ученичество се възраЖда за ноВ
ЖиВот, особено сред младите хора, които искат благата Вест
да достигне до целия сВят.

Необходимостта от ученичество

Както В пророчеството, така и при изпълнението му В Новия


Завет Господ извиква: „Ревността за Твоя дом Ме изяде" (Пс.
69:9; Йоан 2:17). Огънят на БоЖия Дух гореше в Него, докато
Той слуЖеше на Отца. Господ каза за Йоан Кръстител: „Той бе-
ше светилото, което гореше и светеше" (Йоан 5:35). Тези, ко-
ито В отдаването си на Бога горят, светейки, могат да разтър-
сят света със силата на Светия Дух. Този вид духовна енергия
и благословение съществува само при условията, определени от
Бога.

Библията ни казва със сигурност, че нашите духовни против-


ници са силни. „Защото нашата борба не е срещу кръв и плът, а
срещу началствата, срещу властите, срещу световните вла-
детели на мрака на тоя свят, срещу духовете на злото В небес-
ните места" (Ефес. 6:12). Как моЖем да устоим срещу тях, ако
не следваме Господа като верни ученици? Ние сме призовани да
„вокзваме В добрата война" (1. Тим. 1:18) и да бъдем добри вой-
ници на Исус Христос (2. Тим. 2:3-4). Как моЖем бъдем такива,

15

без да следВаме нашия Военачалник? МоЖе ли духовната битка


да бъде спечелена от Войници, които не са предани? Когато Гос-
под Исус обясняваше сериозните условия за ученичеството, Той
знаеше какво ни е необходимо, за да бъдем победители. Призи-
Вът, който Той отправи преди 2000 години, днес отноВо тряб-
ва да бъде оповестен. Ние трябва да призоваваме мъЖе и Жени,
които да поемат кръста си и да се откаЖат от себе си. Също
както тогава, и сега са малцина тези, които са готови на това.
Но малцината могат да станат мощни инструменти в БоЖи-
ите ръце, хора, които да обърнат света или поне местата, къ-
дето работят „с краката нагоре".

Ако днес Исус каЖеше: „Върви след Мен" - бихте ли Го послед-


вали? Бихте ли работили с Него за великата цел- спечелването
на ученици? Или и за вас биха се чули тъЖните думи: „той не мо-
Же да бъде Мой ученик", защото не сте последвали призива Му?

16

УЧЕБНО РЪКОВОДСТВО КЪМ ВЪВЕДЕНИЕТО



ПризиВът за следване

1. Защо решихте да изучавате този курс?

2. КакВо означаВа, според Вас, да бъдеш ученик на Исус Хрис-
тос?

3. Кого призоВа Господ Исус да бъде НегоВ ученик? ОбосноВе-


те отговора си с цитати от Библията.

4. ОтгоВорете на твърдението „Не Всички сме призовани да


бъдем ученици."

17

5. Необходимо ли е да сме ученици на Исус? Да или не, и защо?



6. Кое от наученото от тази лекция Вие лично бихте прилоЖи-
ли на практика?

18

ЛЕКЦИЯ 1



Цената на следването

„Ако някой е Жаден, нека дойде при Мен и да пие" (Йоан 7:37).


„Елате при Мен Всички, които сте отрудени и обременени, и Аз
ще Ви успокоя" (Мат. 11:28). Без да поставя условия, Господ ка-
ни Всеки, който иска да намери покой, мир, прошка и Вечен Жи-
Вот, да дойде при Него. За спасението ни е необходима само го-
тоВността да дойдем при Господ Исус като изгубени грешници
(Лука 19:10; Йоан 1:12). Но когато призоВаВа хората да станат
наистина НегоВи ученици, Той постаВя Високи изисквания. То-
зи, който не иска да ги изпълни, „не моЖе да бъде Мой ученик" -
казВа Господ (Лука 14:26-27,33). Тези изисквания са наистина Ви-
соки. За тяхното изпълнение е необходимо пълно подчинение на
авторитета на Господ Исус Христос, без да запазваме kakßu-
то и да било npaßa за себе си. Тук не cmaßa дума за moßa, да зас-
луЖим спасението си. В Библията няма нито едно указание, че
трябва да заслуЖим БоЖията лЬбов, ставайки Негови истинс-
ки ученици. Ученичеството е доброволно. Тези, които послед-
ват Неговия призив, изразяват с това, че уповават на Негова-
та мъдрост. Те Му omgaßam ЖиВота си, за да изразят л1обяща-
та си преданост към Него.

Една от главните цели в света е успехът в различни области


на ЖиВота. В професията, В спорта, в икономическия и общес-
твения ЖиВот се постаВят най-високи изисквания към всички,
които искат да получат изключително признание. Един бегач
на дълги разстояния моЖе да измине 80 или повече километра в
еЖедневните тренировки. Един бизнесмен моЖе да има 16-часов
работен ден 7 дни в седмицата. Музиканти репетират по мно-
го часове всеки ден в продълЖение на години или дори през целия
си Живот. Тези изклкзчително високи изисквания трябва да бъ-
дат изпълнени, за да се постигне успех. Но когато Господ Исус
поставя Своите високи изисквания, те ни се струват твърде
фанатични и крайни. Това, което хората от този свят смятат
за логично и необходимо, за да имат успех, става нелогично и не-
нуЖно, когато в светлината на Вечността става въпрос за то-
ва, да поставим БоЖието царство на първо място. Действи-

19

телният духовен успех, за който говори Божието слово, идва


чрез силата и дръзновението, почерпени от ежедневното зани-
мание с него и стриктното послушание (Ис. Нав. 1:7-8). Също-
то това слово от устата на Господ Исус показва u високата це-
на на истинското ученичество.

Един от най-обширните откъси относно ученичеството се на-


мира в Лука 14. Съмнителните религиозни критици на нашия
Господ отказаха да дойдат при Него (Лука 14:1-4). По този по-
вод Той разказа притчата за голямата вечеря (cm. 16-24). Мно-
зина бяха поканени, но те отклониха поканата с празни извине-
ния. Той очевидно имаше предвид празните извинения на свои-
те критици, които не искаха да Го приемат. Затова в притча-
та господарят заповядва на слугите Си да излязат по пътища-
та и оградите ида поканят на вечерята слепите и недъгавите.
Това беше ясен намек за презираните от евреите езичници. Те-
зи, които първоначално лекомислено бяха отклонили поканата,
сега бяха отхвърлени. На това място Исус се обръща към мно-
жеството и обяснява условията за ученичеството. Той не се
обърна към една избрана група, а към цялото насъбрало се мно-
жество. Поради това не можем да ограничим призива Му само
върху една малка група особено предани християни. Призивът е
отправен към всички, които твърдят, че вярват в Господ Исус.

Не конкуренция, а Вярност към Христос

„Ако дойде някой при Мен и не намрази баща си и майка си, же-


на си и децата си, братята си и сестрите си, а и още и собстве-
ния си живот, не може да бъде Мой ученик"(Лука 14:26).

Господ Исус Христос помоли тези, които искаха да станат Не-


гови ученици, за тяхната първа лкзбов. В привързаността и ло-
ялността ни Спасителят трябва да бъде далеч над всички ос-
танали. Лк)бовта ни към Него трябва да бъде много по-дълбо-
ка от лк>бовта ни към най-милите и скъпи хора от семейства-
та ни. Тук Господ не ни дава разрешение да мразим другите в
смисъла, който ние влагаме. В израза „обичам и мразя" „да мра-
зиш" означава no-скоро „да обичаш някого по-малко". Става ду-
ма за избор - кого да предпочетем. Точно тази възможност за

Каталог: bulgarian -> JeanGibson
bulgarian -> Програма за прилагане на директива 99/13/ЕС
bulgarian -> Един различен фестивал През тази година Международната фондация за българско изкуство проф. П. Детев ни предложи един по-различен филмов фестивал с конференция на тема „Културното наследство и новите технологии”
bulgarian -> Уилиям макдоналд о м
bulgarian -> Уилиям Макдоналд Истинско следване на Христос
bulgarian -> Божествено откровение за Времето изтича! Мери К. Бакстър
bulgarian -> Програма по европейска интеграция към Центъра за европейски изследвания и информация в София и в програма по публична администрация в американските университети „Джорджтаун" и „Джордж Вашингтон"
JeanGibson -> Тренировка по християнство 2
JeanGibson -> Тренировка по християнство -1
JeanGibson -> Тренировка по християнство 3


Сподели с приятели:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница