Урок №10 ( computer network)



Дата10.02.2017
Размер79.28 Kb.
#14606
ТипУрок
Урок №10



( computer network)

1.Същност –два или повече компютъра, свързани с помощта на необходимия за целта хардуер и софтуер

А) мрежови протоколи (network protocol )– осигуряват предаването на данни в мрежата.Това са множество софтуерно реализирани правила;

Б) пример: мрежата Интернет се основава на протокол наречен TCP/IP Network

В) какво представлява мрежата – механизъм, който позволява на отделните компютри и потребители да комуникират помежду си и да споделят различни ресурси, файлове, устройства и изчислителна мощ.

Г) осъществяване на връзката между компютрите – чрез кабели и безжично

2.Категоризиране на компютърните мрежи

А) според разстоянието , на което са разположени:



  • Локални - LAN – Local Area Networks(свързва компютри и периферни устройства на относително къси разстояние – в рамките на стая, сграда);

  • Глобални - WAN – Wide Area Networks(свързване на няколко отдалечени помежду си локални мрежи . За свързването се използва устройство - рутер (Router);

  • По-високо ниво в мрежовата йерархия – няколко свързани помежду си глобални мрежи

Б) според топологията(Network topology) т.е. според начина на физическо разположение и връзка между устройствата в мрежата; Те биват:

  • Линейна(последователна или шинна) – Bus –мрежовите устройства се свързват последователно към кабел(наречен шина –Bus).Сигналът от всяко устройство достига до всички останали.Ако се повреди някъде, мрежата престава да работи;

  • кръгова топология – Ring-

всяко устройство има точно две съседни на себе си и цялата връзка може да се оприличи на кръг..Всички пакети с информация се движат кръгово в една посока, а прекъсването на кабела прекъсва работата на цялата мрежа.

  • Топология „звезда” – Star -

най-използваната в момента.При нея всеки компютър е свързан към устройство, наречено концентратор или хъб (Hub), което разпределя сигналите между отделните компютри.При този тип свързване се използва повече кабел, но ако се наруши връзката между едно устройство и концентратора(служи като свързваща точка в мрежата), това не пречи на останалата част от мрежата;


  • Дървовидна топология – tree - комбинирана от няколко топологии „звезда”, като концентраторите на отделните топологии са свързани помежду си. Този начин на свързване дава добра възможност за разширяване на мрежата на по-късен етап.

3.Мрежова архитектура – начин по който информацията се пренася по мрежата.

А)Всеки различен вид мрежова архитектура има набор от стандарти (протоколи), които определят как информацията се пренася по мрежата;


    • Най популярната и най-евтина архитектура – Ethernet.

Б)Типове мрежова архитектура



      • Ethernet – изпраща информация по мрежата с различна скорост.

      • Най разпространеният - 100BaseT.Информацията се пренася със скорост - 100Mbit/s.

      • Съществува Gigabit Ethernet, който пренася информация повече от десет пъти по-бързо.

4.Типове компютри според предназначението и функциите

А) сървър (Server) – компютър, който предоставя на другите включени в мрежата компютри данни, услуги и периферни устройства, като по този начин се осигурява функционирането на мрежата;

Б) клиент (Client) – изисква и получава информация, използва предоставените услуги;Често използван термин е „работна станция” – Workstation – потребителски компютър, който е свързан към мрежата по този начин може да използва услугите, предоставени от нея.


5.Типове мрежи според правата, които имат свързаните в мрежата компютри:

А) локални мрежи с равноправен достъп ( Peer-to-Peer)

В мрежата с равноправен достъп всеки от компютрите може да работи и като клиент, и като сървър, т.е. да предоставя собствени ресурси и да използва предоставени.Този тип мрежи са неудобни за администриране, защото споделените файлове са разпръснати на различни компютри

Б) мрежи от типа клиент – сървър (Client-server)

В мрежата от този тип правата в мрежата на отделните компютри се определят от сървъра.
5. Мрежов софтуер – терминът клиент – сървър се използва не

само за компютри, но и за програми, като водеща роля има мрежовият софтуер

а) роля – задава режима на работа на компютрите в мрежата и определя различната им роля(два еднакви компютъра могат да работят различно в мрежата в зависимост от инсталирания на тях софтуер)
6. Пренос на данни между устройствата в една мрежа:

А)осъществяване:



  • по кабел(в локалните мрежи(LAN) се използват медни кабели.Основни типове кабел:

    • коаксиален;

    • кабел тип ”усукана двойка”




      • UTP ( Unshielded Twister Pair) – неекранирана усукана двойка) – състоят се от четири двойки усукани двойки ;

Стандартният накрайник(конектор) за UTP кабелите е RJ45

  • FTP ( Foiled Twister Pair) - използват се там, където кабелите са изложени на лоши условия.Стандартният накрайник(конектор) за UTP кабелите е RJ45

    • Оптични кабели – за пренос на информация се използва светлина, което позволява достигане на много високи скорости на пренос на данни.

  • Безжични локални мрежи - WLAN (Wireless Local Area Networks)– те използват електромагнитни радио вълни за предаване и приемане на данни по въздуха;Технологията, по която работи се нарича Wi-Fi

7.Мрежова карта - NIC - Networks Interface Card - още LAN адаптатор – платка, която осъществява връзката на компютъра към локалната мрежа;

А) МАС адрес ( Media Access Control)

– всяка мрежова карта има уникален 48-битов сериен номер.В света няма две мрежови карти с еднакви МАС адреси.


8.Мрежови комуникатори – изпълняват роля, подобна на концентраторите, но правят това „по-интелигентно”.Те са комбинация от хардуерно устройство и софтуер .
9. Маршрутизаторите – хардуерни устройства със своя операционна система. Използват се за разделяне на големи локални мрежи на логически части, наречени подмрежи и така позволяват пакетите с данни да се движат по оптимален маршрут.

Копирайте и попълнете кръстословицата като използвате английските термини:





9




8




6







1























































7










2









































































3





































4









































































5














































Хоризонтално:

1.Два или повече компютъра, свързани с помощта на необходимия за целта хардуер.

2.Софтуерно реализирани правила за предаване на данни в компютърната мрежа(мн. ч.)

3.Компютър, който предоставя на други включени в мрежата компютри данни, услуги и периферни устройства.

4.Потребителски компютър, който е свързан към мрежата и по този начин може да използва услугите, предоставени от нея.

5.Начин на физическо разположение и връзка между и устройства в мрежа.
Вертикално:
6.Мрежово устройство за свързване на мрежи от различен тип.

7. Мрежова топология, при която устройства са свързани към устройство, разпределящо сигналите между отделните компютри.

8. Най-популярната мрежова архитектура.

9.Компютър в мрежа, изискващ информация и използващ услугите, предоставени в нея.





Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница