Вежди Рашидов: Моята мисия е изпълнена, осигурих 6 милиона левa



Дата07.05.2018
Размер44.97 Kb.
Вежди Рашидов: Моята мисия е изпълнена, осигурих 6 милиона левa

29 Февруари 2012


Министърът на културата в интервю за Мила Вачева, в. „24 часа”
Г-н министър, защо ви "награбиха" за новите фестивали? Вместо да чуете едно благодаря за осигурените 6 млн. лева европейски пари...
Задължително е да правим разлика за фестивали, които държавата финансира и подпомага, и европейски средства, които са предназначени за конкретни цели. Ако държавата е имала практика да финансира без каквито и да е условия и раздава “на калпак” средства, то европейските проекти са с конкретни изисквания и задължителни правила. И тук е едно от неразбиранията по този въпрос. Европа предоставя средства по ясни принципи и неспазването им означава да не ни признаят проектите или да ги спрат. В условията изрично е казано, че се дават пари за нови фестивали, които имат за цел да развиват културния туризъм. От две години Министерството на културата работи упорито върху този проект по Оперативна програма "Регионално развитие" и са положени огромни усилия, за да можем да спечелим тези средства. Министерството на културата успя да осигури не за себе си, а за събития, които ще се проведат в България в подкрепа на туризма, 6 милиона лева европейски пари. Сега всяка организация - културна или комерсиална, може да кандидатства за организирането на тези събития и най-добрите проекти ще спечелят.
Обявяването на тези конкурси обаче предизвика необяснимо негодуване от организатори на досега съществуващи фестивали, които, изглежда, смятат, че те единствени имат права и знания да организират подобни събития. Тази дискусия, която колегите повдигнаха, обаче се оказа полезна. Тя ни подсказа, че може би е дошло времето, както е навсякъде в Европа, където единствената форма е състезанието, и в България да бъде така, а именно: и досега съществуващите фестивали да получават финансиране на конкурсен принцип. В същото време е прекрасно да има диалог, защото той ни помага като ползваме критичните бележки да вземем най-правилните решения.
Има ли опасност да загубим тези пари?
Вариантите са много. Има реална възможност да ги усвоим, има реална възможност да ги загубим, но онова, което е важно, е, че след като две години сме работили и вече имаме готови спечелени средства от ЕС, би било престъпление и грях тези пари да не ги усвоим. Но трябва да се знае, че битката за тези средства не е моя битка. Моята битка да осигуря тези средства е спечелена. Оттук нататък, ако обществената воля е да не усвоим тези пари и да ги върнем, аз ще се съобразя с тази воля. Но тогава ще искам всеки да поеме своята отговорност.
Ако бях безотговорен и не търсех възможност за финансиране и за европроекти, които сме подписали сто процента, то днес нямаше да имаме няколко основно ремонтирани училища, пет-шест театри и опери също основно ремонтирани, нямаше да имаме музеи и нова археология, нямаше да има 6 милиона за български фестивали. И догодина отново ще се боря за спечелване на европейски средства за български творци, за български събития. Другото просто не е честно.
Ако вие предлагахте кое да стане "нематериално наследство" в ЮНЕСКО, какъв би бил вашият списък?
Че кой друг освен Министерството на културата, под чиято юрисдикция е току-що откритият Регионален център на ЮНЕСКО в София, да приема предложенията? В една държава уникалните традиции са толкова много, че това не може да бъде емоционален изблик за едно или друго нещо, а по-скоро много сериозна експертна работа, добра селекция и дълъг път, който трябва да се извърви. (Вижте повече по тази тема на 22-а и 23-а стр. в броя - бел. ред.)
Доста галерии протекоха при снеготопенето. Имате ли корпус за бързо реагиране?
Не само галерии, доста течове имаше по язовири, по ниви, по домовете на хората и галериите не правят изключение. Корпусът за бързо реагиране се нарича средства и ние ще ги търсим, а останалото е беда - че години наред за съжаление не е имало добри стопани и те не са били обгрижвани.
Кога ще видим новата експозиция на НХГ. Доволен ли сте от ремонта?
Остава още съвсем малко да приключи ремонтът. НХГ не спря своята дейност, тя гастролира с най-доброто от колекциите си в различни музеи в страната, а утре откриваме в Брюксел изложба с най-хубавото от фонда й от 30-те години на миналия век. Благодарение на подкрепата на еврокомисар Кристалина Георгиева 3 март и 24 май са онези дати, в които пространствата на Европейската комисия ще бъдат предоставени, за да показваме развитието на българската пластична култура от всички епохи и поколения. Тази година българските музеи ще покажат онези майстори на българската живопис, които са формирали тенденциите и развитието на европейската култура през 30-те години на миналия век. В пространствата са наредени творби на изключителни имена - Владимир Димитров - Майстора, Златю Бояджиев, Васил Бараков, Вера Недкова. Да споменем и автори като Иван Ненов, Бенчо Обрешков, Елиезер Алшех, както и за изключителните импресионистични платна на Никола Танев.
Може би същата колекция може да отиде направо в "Пти пале"...
Аз се радвам, че дойде време "Пти пале" да гостува с огромна колекция в нашите музеи. Това значи, че Европа все повече трябва да бъде в Европа, а ние все повече трябва да живеем със самочувствието на хора, които присъстват и оформят пластичния вкус на света. Така че, когато му дойде времето, България също ще бъде показана и трябва да бъде показана в престижните европейски музеи с най-доброто, което притежава. Това е начинът светът да ни опознае.
Заговорихте за ремонта на кино "Одеон", за червени килими пред българското кино, европейски фестивал...
Години наред говорим за това, че с продаването на българските киносалони е извършено едно зло спрямо българското кино. Аз лично смятам, че това е едно престъпление спрямо българското кино. Убеден съм, че нашето кино е неделима част от европейското и заслужава да има своя дом, своя пристан, за да има самочувствие като част от световния талант. За щастие в Министерството на културата е останало едно филмотечно кино. То е в окаяно състояние, салонът е амортизиран. Твърдото ми решение е да отделим средства и "Одеон" да бъде ремонтирано, оборудвано със съвременна технология като всяко съвременно кино по света. И, разбира се - не без червен килим, който българските филмови творци заслужават да имат. Необходимо е да се създаде и финансира на високо ниво фестивал на европейското кино - това, което ще направи България държава с отношение към съвременното кино и значима за Европа. Мисля, че българските творци заслужават това и аз имам волята да създам техния дом, където да са "в свои води".
Ще се запази ли и неговият уникален филмотечен характер?
Да, точно това е целта.
Какво ще се случи в Москва - научихме, че ще посетите руската столица?
В Москва ще се открие новият културен център на България. Докато години наред са се закривали културни центрове и са се разпродавали български имоти, то днес може с гордост да кажем, че открихме обновения ни културен институт в Париж, изцяло нов Български културен институт в Лондон, че преговаряме с турското правителство за културен център на България. Следващата ни цел е Испания. Българската култура ще пробие навсякъде - там, където е мястото на голямата култура.


База данных защищена авторским правом ©obuch.info 2016
отнасят до администрацията

    Начална страница