WAP/WML 1
I. Мобилни технологии, Интернет и WAP
1. Фактори на разпространението на мобилните комуникации:
o технологични пробиви (от локални безжични към глобални мобилни технологии) – вкл.
намаляване на стойността (и търговската цена) на обмена
o средство за улесняване на персоналните и корпоративните комуникации
o интеграция с Интернет и нарастване на предлагането на информационни услуги в
Интернет
o нарастване на способностите и тренираността на потребителите за достъп и възприемане на информация с компютърни и мобилни технологии:
информационна услуга с WAP ср. време – мин. (Лондон)
март 2002 май 2002 преглед на новинарските заглавия 1.3 1.1 преглед на прогнозата за времето 2.7 1.9 преглед на ТВ програми 2.6 1.6
o психологически и социално-психологически фактори – напр. алиенация, нарастване на свободното време (респ. необходимост от развлечения)
2. Тенеднции в разпространението на мобилните комуникации и Интернет:
o различие в тенденциите по тип услуги (данни/звук) и в географски аспект
% от популацията
80
70
60
50
Разпространение на услугите
клетъчни телефони
Интернет
SMS
WAP
40
30
20
10
0
1999 г. 2000 г. 2001 г. 2002 г. 2003 г.
Стр. 1 от 4
WAP/WML 1
Разпорстранение на потребителите на WAP по региони
2000 2003 2005
САЩ 7% 44% 83%
Япония 21% 62% 90%
Далечен изток 1% 4% 8%
ЕС 23% 72% 91%
останалите
региони
0% 4% 10%
Общо 3% 12% 20%
% от
популацията разпространение
разпрастранине на клетъчни
(май 2002)
на Internet
телефони
САЩ 63% 44%
Финландия 49% 76%
Швеция 51% 77%
ЕС средно 34% 71%
3. Особености на информационните услуги при персоналните мобилни комуникации
o неустойчиво покритие
o малък екран
o енергоспестяване
o адаптивност към разширяване на преносната мрежа и нарастване броя на устройствата
o опериране с една ръка
4. Пречки пред разпространението на WAP
o Аналогия в развитието на WAP и ранния Internet (WML = Mozilla/Mosaic?)
o WAP vs. Internet
o субективни фактори
5. Характеристика на WAP
o Протокол за ефективен пренос на информация до потребители на мобилни устройства и същевременно платформа за съответния тип приложения, приет първоначално от Ericsson, Nokia, Motorola и Unwired Planet.
o обслужва малки мобилни комуникационни уреди: клетъчни телефони, смартфони и комуникатори
o подходящ за приложение във всички стандартни безжични мрежи: CDPD, CDMA, GSM, PDC, PHS, TDMA, FLEX, ReFLEX, iDEN, TETRA, DECT, DataTAC, Mobitex.
o съвместим със всички основни операционни системи
Стр. 2 от 4
WAP/WML 1
6. WAP и Bluetooth
o Bluetooth е стандарт за локални безжични комуникации (с радио връзка)
o Тъй като и двата стандарта са приети от оновните производители на устройства за мобилни комуникации, се очаква повечето портативни устройства да ги поддържат едновременно
o двете технологии имат съществени функционални различия, поради което са напълно съвместими и допълващи се.
7. WAP и 3G
o Актуалността на WAP се запазва и при новото поколение мобилни комуникации, тъй като
o с нарастване на пропускателната способност нараства и обема комуникации, необходимостта от ефективно използване на терминалите, радио-секциите и честотния спектър
o същевременно се запазват ограниченията, характерни за перосналните мобилни комуникации (т. 3.)
8. WAP и HTTP
WAP/WML HTTP/HTML
интерактивна среда за приложения представяне на документи (информация)
специализирани поратативни устройства, поддържащи микробраузери (user agents)
съдържанието се представя с кратки и специфични менюта, структурирани в карти и колоди
WML картите се състоят от видимо съдържание и управляващи диреткиви за смяната на текущата карта (от потребителя)
за персонални компютри в мрежи с устойчиви комуникационни канали
съдържаниетно се състои от текстови и графични страници без строги технически ограничения за обем
HTML страниците се състоят от видими и управляващи символи (и изрази)
9. WAP инфраструктура
o WAP-шлюзовете (протоколни конвертори) се явяват свързващото звено между
Интернет и джобните безжични устройства
o WAP-заявките включват адрес на Интернет сървера, представен с URL, които се предава през операторската мрежа до
o WAP се изпълнява върху основните Интернет протоколи: IP, UDP и HTTP, като поддържа интерпретация на markup езиците XML и HTML
o в безжични мрежи стека IP/TCP/HTTP(HTML) e неефективен поради
o големия обем управляваща информация в текстов вид
o ненадеждните комуникационни канали
o неадекватното представяне на HTML страници върху малки екрани
o WAP преодолява тези проблеми като
o използва двоичното кодиране на текстова информация за компресирано
предаване
o оптимизиран е за по-големи закъснения и по-бавен темп на обмен в каналите
Стр. 3 от 4
WAP/WML 1
o поддържа възстановяване на неустойчиви канали
o поддържа голямо разнообразие от безжичини стандарти на транспортно ниво
o поддържа слоестата архитектура на мрежите за данни, което позволява добавянето на нови протоколи (респ. нови типове устройства) в мрежата.
10. WAP и WML/WMLScript
o WML/WMLScript се прилагат за специфицилане на съдаржанието WAP обмена.
o тези markup/script езици са ориентиране към представяне и опериране на информация с една ръка и за малки екрани
o WAP съдържанието се представя в двуредов текстов дисплей като същевремнно може да се мащабира до значително по-големи графични дисплеи на смартфони
11. Приложение на WAP
o включва приложения за индивидуални и корпоративни клиенти в
o достъп до разпределени бази данни
o банково дело
o развлечения
o обмен на съобщения
WAP приложения по популярност (брой потребители; *прогноза)
2000 2003* 2005*
1. персонална информация 1. персонална информация 1. навигация и глобално позициониране
2. развлечение 2. развлечение 2. персонална информация
3. финансови услуги 3. навигация и глобално позициониране
3. развлечение
4. сърфиране в Интернет 4. финансови услуги 4. финансови услуги
5. навигация и глобално позициониране
5. сърфиране в Интернет 5. сърфиране в Интернет
6. електронна търговия 6. електронна търговия 6. електронна търговия
7. интранет (учрежденски мрежи)
7. интранет (учрежденски мрежи)
7. интранет (учрежденски мрежи)
WAP/WML 2
IІ . WAP архитектура : инфраструктура , програмен модел и йерархия на протоколите
1. Характеристика на мобилните терминали (клетъчни телефони и смартфони ):
o нископроизводителен процесор
o малък капацитет на паметта (ROM и RAM)
o ограничена електрическа мощност
o ниска разрешаваща способност и размер на екрана
o неконвенционално входно устойство
2. Функции на WAP:
o реализира платформа за услуги на базата на мобилните терминали
o специфицира отворен стандарт, приет от основните производители на оборудване
o дефинира
o протоколите на обмен
o форматите на съдържанието
o архитектурата на средата за услуги
3. Програмен модел на WAP:
o следва програмния модел на WWW:
o модел клиент-сървер: WAP браузер и сървер на съдържанието
o URL адресация
o аналогия в типовете данни на съдържанието
o разширение: WAP шлюз между мобилния терминал и сървера на съдържанието т. е. протоколен конвертор между WAP-стека (WSP, WTP, WTLS и WDP) и WWW-стека (HTTP, SSL, TCP, IP)
o WAP шлюза се поддържа от
o мобилен оператор
o доставчик на Интернет услуги (ISP)
o собственик на Уеб-сайт с WAP/WML съдържание
NB: проектирането на WAP-услугите започва с планиране на типа WAP шлюз,
който ще се използва
o цикъл на WAP-заявка
4. Защита на информацията при WAP-WWW конверсия
o информационният цикъл на WAP-заявка е защитен от съответните протоколи – WTLS за
WAP стека и SSL за WWW стека
o уязвима и незащитена точка в този цикъл е процедурата на протоколна конверсия,
която се изпълнява от WAP шлюза
o при ISP-базиран WAP шлюз защитената информация от потребителските заявки
(номера на кредитни карти, потребителски пароли, ...) може да не бъде защитена надеждно – напр. да бъде записана в log-файлове на сървера или да бъде обект на неоторизирана атака
Стр. 1 от 3
WAP/WML 2
o на по-надеждна защита може да се разчита при операторно базиране на WAP сървера, тъй като мобилните оператори обикновено имат правен ангажимент пред своите клиенти
o най-защитен е информационния цикъл при базиране на WAP шлюза във фирмите,
които осигуряват мобилен достъп до сървери с WAP съдържание
5. Логистика на WAP услугите
o за фирмите, предоставящи WAP услуги, оптимален вариант на организация на информационния цикъл е да притежават както WAP шлюз, така и собствена или арендована линия между шлюза и информационните сървери
o в този случай фирмата е независима както от мобилните оператори, така и от оператора на публичната телефонна мрежа
o предимствата на този вариант са:
o по-добра защита
o по-висока (или поне желана) надеждност
o независимост от операторите! – услугата се предоставя непосредствено на мобилните потребители без необходимост от споразумение с различните оператори
6. Промоция на WAP услугите
o икономическата ефективност на WAP услугите (като при WWW) зависи както от технически така и от маркетингови фактори
o промоцията на нова услуга може се осъществява обикновено чрез съществуващ WWW
сайт:
o публикуват се инструкции за настройка на мобилния терминал – номер за набиране, IP адрес на WAP шлюза, начална страница
o осигуряване на автоматична заредима настройка на мобилния терминал – OTA
provisioning
7. Приложен слой WAE – Wireless Application Environment:
o функционален аналог на WWW-браузерите (представяне на съдържанието и потребителски интерфейс)
o изпълнява WAP браузера, който интерпретира
o WML/WMLScript програми
o WTA/WTAI – wireless telephony applications и wireless telephony applications interface
o специфицира:
o форматите данни на съдържанието
o представянето на образи, телефонен указател и календар
o протокола на обмен между WAP съдържанието и локалните функции на мобилния терминал.
8. Сесиен слой WSP - Wireless Session Protocol:
o функционален аналог на HTTP – откриване и закриване на сесии и обмен на данни между клиентския и сърверния процес
o специфицира протокола на обмен (сесията) между комуникационните обекти – WAP
терминал и WAP шлюз
o поддържа два интерфейса между транспотния и приложния слой –
Стр. 2 от 3
WAP/WML 2
o гарантиран обмен с комутация на канали (connection-oriented)
o негарантиран обмен от WWW-тип с комутация на пакети (connectionless-oriented)
9. Слой на предаването WTP - Wireless Transmission Protocol:
o редуциран функционален аналог на TСP – гарантиран обмен на съобщения между клиентския и сърверния процес + интерпретация и изпращане на системни съобщения
10. Слой на защитата WTLS - Wireless Transport Layer Security:
o функционален аналог на TLS (Transport Layer Security, по-известен със старото си означение SSL, Secure Socket Layer) – осигурява
o защита на обменяните данни
o достоверност (integrity)
o идентификация на комуникиращите процеси
o оптимизиран за WAP обмен:
o оптимизирано откриване на сесии (handshaking): след еднократно откриване на сесия между терминала и шлюза, следващите заявки използват същата сесия, вместо да се открива нова сесия
o оптимизирана защита за безжичен (радио-) обмен: периодична договорена смяна на кодиращите ключове между двата процеса
o процедурата на идентификация е ориентирана към мобилни терминали и WAP
шлюзове – WTLS клас IІ и клас ІII
11. Слой на обмена на кадри WDP - Wireless Datagram Protocol:
o функционален аналог на транспортния слой в TCP/IP - т.е. на IP. Осигурява общ стандартен интерфейс на протоколите от високите нива към различните стандарти за мобилни комуникации (TDMA, GSM data, …) като по този осигурява съвместимост
o между отделните мобилни оператори
o между различинте поколения мобилни комуникации
12. Протоколен стек на WAP шлюз
o WAP шлюза изпълнява протоколна конверсия между WWW и WAP и обслужва двата протоколни стека
o за нуждите на разработване на WAP услуги и WAP съдържание се използват интегрирани сървери, които обединяват функциите на шлюз (proxy сървер) и на сървер на съдържанието – напр. Nokia WAP Server.
Стр. 3 от 3
IІІ. Структуриране и форматиране на текст в WML
1. Характеристика на WML:
WAP/WML 3
o Wireless Markup Language WML e форматиращ език (като HTML) и документен тип на
XML, оптимизиран за приложение на мобилни терминали
o произтича от HDML (Handheld Device Markup Language) и е модифициран за да дублира компонентите и спецификациите на HTML (за по-лесна транслация)
o структурира документите в карти и колоди, което съответства на WWW страницитe на
HTML)
o поддържа се от новите версии на HTML, HTTP и TCP
o състои се от набор форматиращи команди за спецификация на форматите, разположението, хипервръзките, графиката и формите на документа, както и йерархията от колоди и карти
2. WML документ :
o файл с WML съдържание
o представлява колода, ако се състои от поне една карта, която специфицира потребителски интерфейс
o съответства на HTML страница и се адресира чрез уникален URL адрес
o колодата или картата може да извиква услуги или сървери за изпълнение на задания
o заданията, изпълнявани от дадена карта, може да се имплементират и като WMLScript
функции
3. WML съдържание:
o WML съдържанието се състои от видим текст и форматиращи команди
o превключването между различни колоди обикновено генерира заявка от текущия WAP
шлюз към съответния сървер
o WML документите са статични или динамични:
o статичните документи се съхраняват като статични файлове
o динамичните документи се генерират при заявка от script програми (напр. CGI и
Perl)
o WML файловете представляват текстови файлове, но в обмена между шлюза и мобилния терминал са двоично (байтово) кодирани
4. Интерпретация на WML съдържание :
o WML e форматиращ език, т.е. командите му са форматиращи директиви, които се интерпретират от браузера
o различни браузери и различни типове мобилни терминали могат да произведат различаваща се интерпретация на една и съща форамтираща последователност
o при ограничен дисплей съдържанието на една карта може де се представи като съдържание на няколко последователни карти
o върху по-голям дисплей браузера може да изобрази няколко или всички карти от колодата
o за съвместимост съдържанието на една колода не трябва да е голямо, и не трябва да превишава обема информация, който може да се зареди еднократно в паметта на произволен мобилен терминал
5. Компоненти на WML кода:
Стр. 1 от 7
WAP/WML 3
o типов определител DTD (Document Type Definition – XML стандарт)
o форматиращи команди (директиви)
o команди за навигиране в текущата колода
o команди за достъп до хипервръзки o команди за стартиране на script код o параметри на командите (опция)
o променливи, асоциирани с картите и колодите (опция)
6. Типов определител на документа:
o стандартен текст, с който се открива всеки WML (и XML) документ
o съдържа публичната идентификация на езиковия стандарт в SGML (Standard
Generalized Markup Language):
"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
o използването на езикови компоненти от по-късна версия на езика (тук WML 1.1) ще изисква промяна на съответния текст в типовия определител
7 Форматиращи команди:
o аналогични на тези в HTML – задават се с “марки” (също “етикети”, tags)
o имат въвеждаща и закриваща форма: и
o параметри на командата са текста и вписаните команди, които тя съдържа и които се разпологат между откриващата и закриващата марка
o в случаите, когато между откриваща и закриваща марка не може да има съдържание
(параметър), се използва еднократна форма: - напр. марката за нов ред
o освен параметри, командите имат и аргументи, които се разполагат в откриващата марка:
...
8. Кодиране на символите в WML:
o прилага се паралелно символно-цифрово и цифрово кодиране (в десетичен и шестнайсетичен формат). Напр.:
“ " " "
# # #
$ $ $
% % %
& &s; & &
‘ ' ' '
< < < <
> > > >
o символи в горен и долен регистър се интерпретират като различни и това има значение при идентификаторите на променливи, атрибути. Напр. атрибутите
id=”Card1” id=”card1” id=”CARD1”
имат различни стойности
Стр. 2 от 7
WAP/WML 3
o командите и техните атрибути се въвеждат със символи в долен регистър
9. Коментари в WML:
o съдържание, което не се интерпретира
o заема произволен брой редове, но не допуска влагане на коментар (йерархия) и е нежелателно ползването на управляващи символи и комбинации в коментара
10. Карти и колоди:
o WML картата се състои от няколко текстови или графични обекти – напр. изборен списък, текстово поле или текстов екран, зададени с команда
...
o потребителя сменя последователно активните карти в браузера
o няколко карти се групират в колода, която се зарежда от сървера на съдържанието с един цикъл на достъп
o колодата се задава с команда
...
o всеки WML документ се състои от една колода и поне една вложена карта
"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
Hello!
11. Базови атрибути – id и class:
o те са асоциирани с всяка WML команда
o id съдържа уникален за съответната колода идентификатор на елемент – обикн. карта.
При карта този атрибут се комбинира с командата
id=”card1”...
и обръщението към тази карта от друга карта в колодата е с използване на символа
“#card1”
което позволява дефиницията на локални хипревръзки в колодата
o class задава принадлежността на съответния елемент към една или повече групи
o когато даден елемент принадлежи на няколко групи, техните идентификатори се изброяват последователно като стойности на неговия class атрибут (разделител – шпация)
12. Последователност на дефинициите в картата:
o подреждането на командите в картата има семантични а понякога и синтактични ограничения, като някои последователности са неправилни
o правилна последователност:
преди преди и
Стр. 3 от 7
WAP/WML 3
o пример:
1.1//EN"
"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
newcontext="true">
Hello!
13. Aтрибути на командата :
1.1//EN"
"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
newcontext="true">
Hello!
o в горния пример атрибути на командата са id, title и newcontext. Атрибута title е аналогичен на HTML, но WML браузера не го изобразява, а го ползва като идентификатор при съхраняване на bookmark
o атрибута newcontext приема булева стойност като при newcontext="true" контекста на браузера се преформатира като се заличават стойностите на всички атрибути от предходната карта
o други атрибути
ordered=boolean
onenterforward="href"
задава организацията на съдържанието в картата: при стойност true браузера запазва реда на компонентите от WML кода
превключва към мястото, зададено с href;
прилага се при навигация със задание go
onenterbackward="href"
превключва към мястото, зададено с href;
прилага се при навигация със задание prev
ontimer="href"
превключва към мястото, зададено с href
след определен период от време
xml:lang
специфицира езика на документа – естествен или формален
14. Изпълнителни шаблони - команда :
Стр. 4 от 7
WAP/WML 3
o задава шаблон за изпълнение на някои елементи на задание (справка – 5. в-с) при отваряне на всяка карта от колодата, освен ако изпълнението на даден елемент не е отменено явно от друг елемент на задание в съответната карата
o елементи, които могат да бъдат включени в шаблона на колодата, са
o do
o onevent
o onenterforward o onenterbackward o ontimer
14. Метаинформация за колодата - команда
Сподели с приятели: |