8 КЛАС
ГОДИШНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ЧАСОВЕТЕ ПО БЕЛ ЗП
34 СЕДМИЦИ Х 5 ЧАСА = 170 ЧАСА ГОДИШНО
|
СЕДМ
|
№
|
ТЕМА НА УРОКА
|
ОСНОВНИ ПОНЯТИЯ
|
ЗАБЕЛЕЖКА
|
1
|
1
|
Указания за работа по български език в VІІІ клас. Запознаване с учебника
|
|
|
2
|
Указание за работа в часовете по литература в VІІІ клас.
|
|
|
3
|
Езикът и общуването. Основни норми на езика
|
науки за езика
|
|
4
|
5
|
Преговор на наученото по литература в VІІ клас
|
|
|
2
|
6
|
Норми на българския книжовен език
|
Норма, видове норми
|
|
7
|
ПИСМЕНО УПРАЖНЕНИЕ
ВХОДНО НИВО
|
|
|
8
|
9
|
Норми на българския книжовен език
|
сфери на общуване, разговорен стил, книжовно-разговорна норма
|
|
10
|
Николай Лилиев – „музика, чистота, светиня“ (Иван Мешеков).
Житейски и творчески път
|
Реализъм, символизъм, лирик
|
|
3
|
11
|
Правописна норма
|
Двоеточие, тире, скоба, точка и запетая, кавички
|
|
12
|
ТЕСТ
ВХОДНО РАВНИЩЕ
|
|
|
13
|
Правописна грешка: замяна на букви за гласни и съгласни
|
Уместна и неуместна употреба
|
|
14
|
Лирическата миниатюра „Тихият пролетен дъжд“ – сложна гама от човешки състояния. Ролята на дъжда символ.
|
|
|
15
|
4
|
16
|
Поправка на ученическите текстове от входните равнища. Коментар на най-често допусканите грешки.
|
Начини за редактиране
|
|
17
|
18
|
Правописна грешка: замяна на букви в съчетания
|
Норма, правописна норма
|
|
19
|
„Тихият пролетен дъжд“ – характерен пример за символистичната поезия.
|
Символизъм
|
|
20
|
Димчо Дебелянов – най-нежният лирик (житейски и творчески път)
|
|
|
5
|
21
|
Правописна грешка: замяна на малка и главна буква
|
Норма, правописна норма
|
|
22
|
23
|
„Да се завърнеш в бащината къща“ – спомен, край на житейския път, възможност за постигане на хармония със света и със самия себе си.
|
поанта, художествено време, художествено пространство,
„ти”- форма,
притча
|
|
24
|
25
|
Домът – копнеж по уют и сигурност. Присъствието на лирическия говорител и печалния „странник“ в елегията.
|
Лирически герой, лирически субект, елегия
|
|
6
|
26
|
Правописна грешка: изпускане на букви
|
Норма, правописна норма
|
|
27
|
28
|
Стихотворна реч. Стихосложение. Ритмични стъпки.
|
Стихосложение, ямб, хорей, амфибрахий, дактил, анапест
|
|
29
|
30
|
Подготовка за писане на съчинение.
|
|
|
7
|
31
|
Слято, полуслято и разделно писане на съществителни имена, прилагателни имена и наречия
|
Главни букви, слято, полуслято и разделно писане
|
|
32
|
33
|
34
|
Писане на интерпретативно съчинение на тема:
Мотивът за носталгията по миналото в „Да се завърнеш в бащината къща“.
Умората от „безутешните дни“ и копнежът за бягство от нея в „Да се завърнеш в бащината къща“.
|
Интерпретативно съчинение, теза, аргументи
|
|
35
|
8
|
36
|
Правопис на сложни имена с първа част числително име и на сложни думи и изрази с първа част „не”
|
Норма, правописна норма
|
|
37
|
38
|
Христо Смирненски – кратък житейски път и богато творчество. Житейски и творчески път.
|
Реализъм, социална поезия, революционни мотиви, сатира
|
|
39
|
„Зимни вечери“ – цикъл от картини. Теми и мотиви в творбата.
|
фрагмент, символ, алегория
|
|
40
|
9
|
41
|
Граматична грешка: замяна на пълен член с кратък и обратно
|
Норма, граматична норма
|
|
42
|
43
|
44
|
Анализ на интерпретативното съчинение върху „Да се завърнеш в бащината къща“. Редактиране.
|
Редактиране
|
|
45
|
Безнадеждният свят на отхвърлените и онеправданите. Темата за човека и града.
|
Тема, сюжет, поема, цикъл
|
|
10
|
46
|
Граматична грешка: замяна на местоименни форми и местоимения
|
Норма, граматична норма
|
|
47
|
48
|
Символите, цветовата символика в „Зимни вечери”. Постсимволизмът и Христо Смирненски.
|
Постсимволизъм
|
|
49
|
Светослав Минков „писателят с рентгеновите очи”.
Житейски и творчески път.
|
|
|
50
|
„Дамата с рентгеновите очи”
Разказът – криво огледало на отразената действителност.
Сюжет. Тематично многообразие.
|
Хумор, сатира, красиво и грозно
Диаболизъм
Пародия
Сюжет
Фабула
|
|
11
|
51
|
Неправилна употреба на бройни форми, форми за учтивост и форми на глаголи в 1л. мн. ч.
|
Норма, граматична норма, книжовна норма, бройна форма
|
|
52
|
53
|
„Дамата с рентгеновите очи”
Разказът – криво огледало на отразената действителност.
Сюжет. Тематично многообразие.
|
Иронично изображение, реализъм, послание
|
|
54
|
„Дамата с рентгеновите очи”
Особености на повествованието и композицията на разказа.
|
фантастична приказка
|
|
55
|
„Дамата с рентгеновите очи”
Смехът на сатирата и смехът на комичното в разказа. Гротеска.
|
Сатира
Гротеска
|
|
12
|
56
|
Изпускане на разделяща запетая в простото и сложното изречение
|
Пунктуационна норма
|
|
57
|
58
|
Елисавета Багряна - „родната сестра на вятъра”
Житейски и творчески път.
|
|
|
59
|
„Потомка“ – щерката на майката земя, събирателен образ на жената.
|
|
|
60
|
13
|
61
|
Ограждащи запетаи в сложното изречение.
|
Пунктуационна норма
|
|
62
|
63
|
Подготовка за класна работа.
|
|
|
64
|
КЛАСНА РАБОТА
|
|
|
65
|
14
|
66
|
Ограждащи запетаи при обособени части
|
Обособени части, пунктуационна норма
|
|
67
|
68
|
Никола Й. Вапцаров – поетът работник. Житейски и творчески път.
|
|
|
69
|
„Песен за човека” – драма, епос, лирика. Духовното помъдряване и нравственото просветление на човека жертва.
|
Полемика
Екзистенция
Реторика
|
|
70
|
ПОПРАВКА НА КЛАСНАТА РАБОТА
|
|
|
15
|
71
|
Ограждащи запетаи при вметнати части
|
Пунктуационна норма, вметнати части
|
|
72
|
73
|
74
|
„Песен за човека”
Темите в творбата.
|
Анализ на лирическо произведение
|
|
75
|
Мотивът за пеенето и песента в стихосбирката ,,Моторни песни” на Н. Вапцаров.
|
Реализъм, социална тематика, романтика
|
|
16
|
76
|
Съдържанието на текста и езиковото му изразяване.
|
Социокултурни сфери на общуване
|
|
77
|
78
|
Езикът и общуването
|
Език, сфери на общуване
|
|
79
|
Подготовка за домашна работа – интерпретативно съчинение на тема: Драмата на човека според „Песен за човека“
„Песен за човека“ – поема за вярата в човешкото у човека“.
|
Интерпретативно съчинение, тема, теза, аргументи, увод и заключение
|
|
80
|
Емилиян Станев – дълбок мислител, познавач на човешката душа и мъдър тълкувател на историята. Житейски и творчески път. Творческа история на повестта.
|
|
|
17
|
81
|
Функционални стилове на българския книжовен език
|
Стил, индивидуален, колективен стил
|
|
82
|
83
|
84
|
„Крадецът на праскови“ – сюжет и композиция на повестта.
|
повест, повествовател, ретроспекция
|
|
85
|
Общочовешката проблематика на повестта: любовта, войната, човечността и омразата?
|
композиционна рамка
|
|
18
|
86
|
Разговорен стил. Общуването и текстът в битовата сфера.
|
Териториален диалект, социален диалект, жаргон
|
|
87
|
88
|
89
|
Общочовешката проблематика на повестта: любовта, войната, човечността и омразата?
|
Общочовешки мотиви, универсални ценности
|
|
90
|
Поправка на домашна работа върху „Песен за човека“
|
Редактиране, начини за редактиране
|
|
19
|
91
|
Култура на общуването.
|
Естетическа сфера на общуването
|
|
92
|
93
|
Особености на повествованието в „Крадецът на праскови“.
|
гледна точка
|
|
94
|
„Крадецът на праскови“
Герои и похвати при изграждане на образите им.
|
Портретна характеристика, речева характеристика, описание, повествование
|
|
95
|
20
|
96
|
Научен стил - общуването и текстът в научната сфера.
|
Научен стил, общуване в научната сфера, лексикални, морфологични и синтактични особености
|
|
97
|
98
|
Упражнение на тема: „Една невъзможна любов във време на зло и разруха“.
|
Теза и аргументи
|
|
99
|
100
|
Блага Димитрова – творец с активна гражданска позиция.
Житейски и творчески път.
|
|
|
21
|
101
|
Стилово маркирани граматични средства в научен текст
|
Научен стил, термини
|
|
102
|
103
|
„Жена“ – многоликият и противоречив образ на жената.
|
Свободен /бял/ стих
Феминистична тема, реализъм, романтични мотиви
|
|
104
|
105
|
Николай Хайтов – творецът с „вътрешна дълбоко скрита и покоряваща красота“. Сборникът „Диви разкази“ – литературна история.
Житейски и творчески път.
|
|
|
22
|
106
|
Официално-делови стил – общуването и текстът в деловата сфера.
|
Официално-делови стил, общуване в деловата сфера, лексикални, морфологични и синтактични особености
|
|
107
|
108
|
Особености на повествованието в разказа „Дервишово семе“.
|
личностен избор, отговорност, отмъщение, дълг
|
|
109
|
110
|
Светът на патриархалните хора и тяхната родова повеля – запазване и продължаване на рода.
|
Патриархален свят, родов дълг
|
|
23
|
111
|
Официално-делови стил – общуването и текстът в деловата сфера.
|
Лексикални, морфологични и синтактични особености на официално-деловия стил
|
|
112
|
113
|
Светът на патриархалните хора и тяхната родова повеля – запазване и продължаване на рода.
|
Родови ценности, патриархален морал
|
|
114
|
Публично изказване на тема: „Родът – окови или устои?“.
|
публично изказване
|
|
115
|
24
|
116
|
Текстът в сферата на медиите.
Публицистичен стил.
|
Общуване в медийната сфера. Лексикални особености на медийните текстове.
|
|
117
|
118
|
Ивайло Петров и неговият „смях от дистанцията на времето“ (С. Султанов).
Житейски и творчески път.
|
автобиография
|
|
119
|
„Преди да се родя“ – повест за възвишеното, героичното и ежедневното, обикновеното и грубото в живота. Композиция, теми в повестта.
|
аз-повествование,
пародия
|
|
120
|
25
|
121
|
Текстът в сферата на медиите.
Публицистичен стил.
|
Общуване в медийната сфера. Лексикални особености на медийните текстове
|
|
122
|
123
|
„Преди да се родя“
Героите в повестта – модели на патриархалния човек.
|
Хумор, ирония, сатирично описание
|
|
124
|
Валери Петров – културен феномен (поет, сценарист, блестящ преводач).
Житейски и творчески път.
|
|
|
125
|
„Японският филм“ – стихотворение за трудния диалог между изкуството и зрителя.
|
Реализъм, социални мотиви
|
|
26
|
126
|
Художествен стил. Общуването и текстът в художествената сфера.
|
Естетическа сфера на общуване. Езикови особености на художествените текстове. Публично изказване
|
|
127
|
128
|
Упражнение на тема: „Човекът и изкуството“.
|
изкуството
|
|
129
|
Павел Вежинов – философът разказвач. Житейски и творчески път.
|
|
|
130
|
„В един есенен ден по шосето“ – особености на сюжета.
Композицията в разказа.
|
фантастични елементи
фантастичен сюжет
|
|
27
|
131
|
Художествен стил. Общуването и текстът в художествената сфера.
|
Езикови особености на художествените текстове
|
|
132
|
133
|
„В един есенен ден по шосето“ – особености на сюжета.
Композицията в разказа.
|
фантастични елементи
фантастичен сюжет
|
|
134
|
„В един есенен ден по шосето“
Проблемът за смисъла на човешкото съществуване през оптиката на различни гледни точки – на болния приятел, на писателя и на пришълеца.
|
Философска проблематика, универсални човешки ценности
|
|
135
|
28
|
136
|
Публично изказване
|
Правоговорна норма. Морфологични и синтактични особености, публично изказване
|
|
137
|
138
|
139
|
Упражнение на тема: ,,Фантастичното в „Дамата с рентгеновите очи“ и „В един есенен ден по шосето“.
|
Фантастично, реалистично, хумористично
|
|
140
|
Подготовка за класна работа
|
|
|
29
|
141
|
КЛАСНА РАБОТА
|
|
|
142
|
143
|
Публично изказване
|
синтактични особености, публично изказване
|
|
144
|
145
|
Йордан Радичков – „магьосникът на словото“ (Св. Игов)
Житейски и творчески път.
Литературна история на разказа „Нежната спирала“.
|
|
|
30
|
146
|
Интерпретативно съчинение
|
Теза, аргументи, увод, обобщение /заключение/
|
|
147
|
148
|
„Нежната спирала“ – диалог между човека и природата.
|
ретроспекция, асоциации
|
|
149
|
150
|
„Нежната спирала“
Мотиви и символи в разказа.
|
спирала
|
|
31
|
151
|
Интерпретативно съчинение
|
Теза, аргументи, увод, обобщение /заключение/
|
|
152
|
153
|
Писане на интерпретативно съчинение на тема: „Човекът и насилието над природата („Нежната спирала“).
|
Теза, аргументи, увод и заключение
|
|
154
|
155
|
ПОПРАВКА НА КЛАСНАТА РАБОТА
|
|
|
32
|
156
|
Есе
|
Есе, описание, повествование, разсъждение
|
|
157
|
158
|
159
|
Публично изказване на тема: „Съвременните екологични проблеми“.
|
Публично изказване
Екология
|
|
160
|
Поправка на интерпретативното съчинение върху „Нежната спирала“.
|
Умения за редактиране
|
|
33
|
161
|
ГОДИШЕН ПРЕГОВОР
Човекът, родът, ценностите.
|
Личност и общество, общочовешки ценности
|
|
162
|
163
|
164
|
Упражнение на тема:
Проект за филмов сценарий /текст по избор/.
|
сценарий
|
|
165
|
34
|
166
|
ГОДИШЕН ПРЕГОВОР
Правопис и правоговор
|
Правопис и правоговор
|
|
167
|
168
|
169
|
Какво да четем през лятото,
за да е по-успешно обучението ни
по литература в 9 клас.
|
|
|
170
|
Час в резерв на учителя
|
|
|