Закон през миналата година



Дата18.08.2017
Размер46.91 Kb.
Списание “Тема”

20-26 януари 2014 г.

Светослав Спасов

Екранни магии

Екстрасенси и телевизия „Алфа" си играха най-много с медийния закон през миналата година

От юли 2013 година до началото на януари Съветът за електронни медии (СЕМ) е констатирал 11 нарушения на Закона за радио и телевизия от медията на партия „Атака" - телевизия „Алфа", съобщи членът му Мария Стоянова. Собственикът й Волен Сидеров обаче не желае да получи актовете и по този начин засега я предпазва от глоби, допълни тя. Обратните разписки до офиса на „Алфа" се връщали и на тях пишело, че Сидеров отказва да получи кореспонденцията. Пет от нарушенията били за непредоставяне на информация, която съветът има право да изисква, а други са за език на омразата и враждебна реч. През 2013 година депутатът от "Атака" и водещ на предаване по „Алфа" Магдалена Ташева няколко пъти нарече сирийските бежанци „канибали", „изчадия", „сган", „масови убийци" и „диваци".

Мария Стоянова поясни, че няма друг подобен случай, в който собственик на медията така драстично да не се съобразява със закона и да се възползва от положението си, за да се предпази от глоби. Тя допълни, че СЕМ ще предложи законодателни промени, които да ограничат подобни възможности.

През седмицата председателят на СЕМ Георги Лозанов съобщи за „ТЕМА", че медийният регулатор е изпратил писмо до председателя на Народното събрание Михаил Миков. То информира Миков за проблема и го моли за съдействие за връчване на актовете на шефа на „Атака". Лозанов допълни, че СЕМ е готов с доклад за ситуацията с партийните телевизии в Европа, който скоро ще бъде публично оповестен. „Наблюденията са, че България е единствената държава в ЕС, в която съществува подобно явление - издаде той. - По закон партийните телевизии не са забранени никъде, но такива има само в Италия, където медиите на Силвио Берлускони са в заварено положение. Винаги досега съм бил за пълната либерализация на пазара и за правото на зрителя сам да решава какво да гледа и какво - не. Вече обаче започвам да се съмнявам дали законът трябва да е толкова либерален по отношение на партийните телевизии. Смятам, че депутатът би трябвало да има отговорно поведение и да спазва законите, когато е и собственик на медия. Когато това не се случва, последиците са сериозни. Второ, държавните субсидии за политическите сили родиха явление, при което самата мотивация за създаването на политическа медия води до конфликт на интереси, тъй като генезисът на една медия е да не обслужва политици, а да ги критикува."

На Сидеров все пак са връчени две наказателни постановления, личи от сайта на СЕМ. През октомври „Алфа" е глобена с 3000 лева за това, че не е дала право на отговор на лидера на партия Национален фронт за спасение на България и собственик на телевизия СКАТ Валери Симеонов. Преди години Сидеров и бургаският бизнесмен бяха приятели и дори Симеонов бе кум на сватбата на лидера на „Атака". По-късно двамата се скараха и днес са непримирими политически противници.

Освен за право на отговор „Алфа" е глобена и за език на омразата. Дни след атентата срещу Ахмед Доган зрител изрича в ефира й, че „симпатизантите на ДПС заслужават да бъдат изселени принудително в Турция и там да ги правят, каквото искат". „Това е и всеобщото мнение", потвърждава водещият. Този диалог също е оценен на 3000 лева за насаждане на политическа и етническа нетолерантност.

Телевизиите са глобявани най-често миналата година за скрита реклама, неспазване на авторските права и за липсва на адреса и информация за собственика на медията в интернет. bTV например e наказана за рекламен репортаж на голф комплекс, БНТ - за реклама на хотел в Оман, а „Дарик радио" - за реклама на нов магазин на мобилен оператор.
В практиката на СЕМ има и няколко глоби, от които човек започва да се пита дали Законът за радио и телевизия наистина различава нездравото любопитство от обществения интерес. Сред най-интересните казуси е глоба за „Господари на ефира" заради една от запазените му марки - репортаж за некоректна фирма. Заради него СЕМ е бил принуден да глоби Нова телевизия с шест хиляди лева, тъй като шефката на фирмата е подала жалба в съвета. В репортажа се вижда как тя 28 пъти казва на репортера Боби Ваклинов, че не желае да бъде снимана в собствения й офис. Въпреки това той прави репортажа, а предаването го пуска. От него става ясно, че жената взима пари от клиенти за услуги, които по-късно фирмата не извършва. След излъчването на репортажа в „Господари на ефира" СЕМ глобява „Нова" с мотив, че медията не е спазила изискването „при осъществяване на своята дейност доставчиците на медийни услуги да се ръководят от принципа на защита на личната неприкосновеност на гражданите".

СКАТ също е глобена в интересен казус. В предаването „Паралакс" телевизията разказва историята на българо-румънско семейство. През 2013 година бащата на шестгодишната Жасмина - Севдалин, започва гладна стачка, тъй като след развода с румънската си съпруга Смолянският окръжен съд отсъжда момиченцето на майката. Чрез разкази на съседи и на учители обаче „Паралакс" показва, че Жасмина всъщност е отгледана от таткото и че майката с години не се интересува от нея. Въпреки това съдът разрешава на чужденката да я отведе в родината си. Предаването прави внушение, че Темида е „мотивирана" да вземе това решение. Сезиран от председателя на смолянския съд, СЕМ глобява СКАТ с аргумент, че телевизиите „не могат да създават и предоставят за разпространение предавания, съдържащи информация за личния живот на гражданите, без тяхното съгласие". „Паралакс" не е получило такова от румънката.

През миналата година СЕМ е глобил няколко телевизии за предавания на магове, екстрасенси и знахари. От години на тях е забранено да твърдят в ефир, че са лечители и че лекуват от екрана. Затова медиумите смениха лексиката и започнаха да казват, че правят тестове. През 2013-а СЕМ глобява собствениците на Нова телевизия, които притежават и „Диема фемили", задето ясновидката Дора подканя зрителите на предаването „Езо TV" да се обаждат на импулсния й телефон, без на екрана да има ясен знак, че тя прави реклама. „Не искам да говорим за лечение, аз съм тук за своите тестове - казва Дора в началото. - Тази вечер аз ще бъда с вас със силата на магическия пръстен на Атланта, който никога не свалям от ръката си. Искам всеки, който се докосне до пръстена, да може да усети силата и мощта му. Това не са случайни бабини деветини, има много ритуали, предадени от нашите предци, които са доказали своята положителна стойност. Виждам, че в момента и Ани е свободна. Не я оставяйте да скучае. Виждам, че в момента има свободни и други колеги. Вие може да им се доверите, питайте ги." Апелът на Маг Дора също носи глоба от 3000 лева за собствениците на Нова телевизия и „Диема фемили". От СЕМ засега не дават информация кои от тези актове са платени, тъй като повечето от тях са обжалвани и се чака решение на съда.

Сидеров дължи пари на държавата

Към средата на декември м.г. телевизии СКАТ, СКАТ+ и „Алфа" не са платили на СЕМ годишните такси за дейността си, личи от справка, публикувана на страницата му. Програмите на Валери Симеонов дължат на държавата 10 000 лева, а телевизията на „Атака" - 5000.



Към средата на декември 27 000 лева има да дава и БНТ. Тя не е внесла годишните си такси за БНТ1, БНТ2 и за регионалните програми БНТ „Пирин", БНТ „Море", БНТ „Пловдив" и БНТ „Север". Общо 25 000 лева дължат и каналите от групата на Нова телевизия - едноименната ефирна телевизия и още „Диема", „Диема фемили плюс 1", „Кино Нова" и „Нова спорт". В списъка с длъжниците към средата на декември има общо 119 имена. Председателят на СЕМ Георги Лозанов призна, че през последната година се наблюдава все по-ниска събираемост на лицензионните такси, тъй като много от малките и средните оператори са в затруднено финансово положение или направо са прекратили дейността си.


База данных защищена авторским правом ©obuch.info 2016
отнасят до администрацията

    Начална страница