Колективна памет и история
Раздел II - Тема №2
1. Колективната памет като основа на човешката общност.
a) колективна памет - това са споделените спомени на една човешка общност (от приятелска компания до цяло национално общество)
- хаджилъкът на мюсюлманите е пример
- страстната седмица преди Великден е друг пример
б) социалния характер на колективната памет
- ритуалите са „културни форми, създадени специално за припомняне” според френския социолог Морис Халбвакс
2. Институции на паметта и на забравата.
а) единствено човекът погребва мъртвите и пази опита им
б) колективната памет може да се манипулира
- модерните институции поставят „актуализиращи” спомените знаци по случай войни, научни открития, бедствия и пр.
в) колективната памет има политическо измерение
- разрушаването на загиналите през балканските войни през 1944г. в България от комунистическия режим
- разрушаването на символите, оставени от комунизма в България през 1990+г.; по същия начин - Хитлер (Германия), Петен (Франция) и др.
г) техники на забравата
- прошката на християните на Заговезни; Йом Кипур на евреите
- амнистия; помилване
- обратното на забравата: кръвното отмъщение
3. Памет и история.
а) памет - емоционално натоварена, пристрастна, цели да легитимира своето
б) история - обективен, научен поглед към миналото, мотивирана единствено от истината
в) нужни са между 40 и 50 години, за да премине нещо от паметта в историята
4. Музеят - една европейска институция на паметта.
а) музеят - европейско явление
б) той е на границата между памет и история
в) музеят има достоверен материал, но подоборът на материала е пристрастен
г) той е колективната памет за пред другите
Сподели с приятели: |