1. Ролята на заглавието



Дата25.11.2017
Размер28.28 Kb.
#35360
Атанас Далчев – „Болница”


1.Ролята на заглавието
- произведенията на Далчев имат кратки заглавия, означаващи предмети
- заглавието заявява предпочитанията на поета към реалистичната образност, чието изграждане започва още с първото внушение
- стихотворението е част от едноименната стихосбирка на поета, издадена през 1926 година
2.Теми и мотиви в стихотворението
- на мястото на романтичната чувствителност включва мотивите за болестите, бедността, вътрешното отчуждение от собственото съществуване
- депоетизира човешките отношения
- използва странни обекти – прозорци, врати, огледала, портрети, балкон, болница
- основното чувство, което излъчват предметите е безутешност, страдание
- стихотворението”Болница” може да се разглежда като модел на света, в който има едно състояние и движение – към смъртта
- болницата при Далчев не е възможност за оздравяване, а преход към смъртта
3.Традиционното символно значение на белия цвят в творбата
- символното значение на цветовете е нетрадиционно - белият цвят, който традиционно означава надежда, красота и безсмъртие, при Далчев носи характеристика на безнадеждност;
- той е символ на неизживяния живот;
- бялата варосана зала на градската болница е топос на обречеността, на мъртвилото;
- белите легла и стените, белите покривки разширяват цветовото пространство на застиналия ужас от смъртта;
- белият цвят е символ на изчистеното от тленност страдание, то е символ на неизживения живот;
- в стихотворението „Болница” отсъства философската идея, присъща на други Далчеви творби, че смъртта отваря вратите на бродещия човешки дух, пространството на безкрайната човешка свобода
4.Значение на останалите цветове в стихотворението
а/символно значение на жълтия цвят
- сред ледено-бездушната белота на мъртвилото в болничната стая се появява единственото цветно петно в графичния рисунък: ”...тъмножълтият цвят на студената зимна мъгла”
- жълтият цвят на мъглата носи смисловия знак на ужаса
- разширената определителна знаковост на мъглата внушава физическо усещане за задушаване, мъчителност, борба за въздух и живот
б/символно значение на черния цвят

- черният цвят традиционно регламентира драмата в човешките преживявания
- Далчев постига изразителен паралелизъм между човешкото тление и това в природата: ”Тез черни ръце връз прострените бели покривки / като черни оголени клони на зимния сняг,...”
- черните клони са предизвестие на смъртта
5.Ролята на прозореца като устойчив символ в Далчевите стихотворения
- единствено прозорците - граничната преграда между затвореното и отвореното пространство, отново чрез подсилване на грозното и зловещото/”със петна от мухи и с бразди от прахът и дъждът”/ допускат отграничаването на съдбата човешка „вътре” от тази „отвън”
- в това стихотворение липсва каквато и да е алюзия за път към живота, за път към спасение от света на мъртвината
6. Мястото на стихотворението”Болница” в Далчевата стихотворна традиция
- в стихотворението „Болница” очертанията на вечността са маски, зад които се улавя метафизичният подход към битийните тайни
- Далчевата философия за света клони решително към екзистенциалистките идеи. Философ по образование, поетът познава добре и идеалистическите идеи, и Шопенхауеровата теза за смъртта като „истинска цел на живота”. Поради това поетичната творба „Болница” е „врата” или „прозорец”, или „огледало”, ако си послужим с Далчевите предпочитани вещно-образни детайли, към познанието и съждението, че смъртта, сграбчила човека, телесната му обвивка, гниещата плът, в крайна сметка не е достигнала душата. Този извод лесно се потвърждава и от други произведения като „Камък”, „Метафизичен сонет” и „Дяволско”.


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница