Актуални новини-Интервю от 15. 09. 2012



Дата20.01.2017
Размер38.52 Kb.
#13135

Актуални новини-Интервю от 15.09.2012


Аз се боря за няколко вълшебни мигове”
Новият музикален директор Йордан Камджалов дирижира в сряда първият концерт на Хайделбергската филхармония
Приятелите на музиката в Хайделберг очакват с радостно нетърпение вечерта на идната сряда, когато главният музикален директор Йордан Камджалов ще дирижира първият си филхармоничен концерт в Щатхале-Хайделберг. Кореспондентът на вестник „Рейн-Некар” разговаря с 32-годишния диригент.

 Вие се движете из града със сегуей. Това някаква спортна страст ли е, или просто сте капитулирали пред проблемите на градския трафик?

От една година аз се запалих по сегуей и си го докарах в Хайделберг. За мен това е най-бързата възможност за предвижване от моето жилище на брега на Некар до градския театър- стигам дотам само за десет минути. Освен това сегуей е екологично и икономично превозно средство, а за мен това е важно.



 Как свиквате с Хайделберг? Как се чувства семейството Ви в новия си дом?

Чувстваме се невероятно добре. Живеем само на 20 метра от прекрасната река Некар и сме съвсем близо до природата. Нямахме такава възможност , докато живеехме в Берлин. Моята съпруга и трите ни деца също са очаровани. Между другото, не ни беше лесно да си намерим жилище; търсехме цели 11 месеца.  В понеделник Вие за пръв път ще репетирате с градския оркестър в щатхалето. С какви чувства очаквате тази премиера?

Да правя изкуство, за мен е голяма радост и отговорност. Хайделберг има много взискателна публика, и затова очакванията са големи. Но аз самият съм изпълнен с големи очаквания спрямо себе си, и затова залагам много на добрата подготовка. Оркестърът е добре мотивиран, и ние всички много се вълнуваме. Един диригент сам по себе си не може да бъде успешен музикален творец, както и един оркестър без диригент; трябва да се получи „химията”. При един успешен концерт публиката изживява вълшебни мигове. Оркестърът и аз също ги изживяваме. Успехът не идва от само себе си; трябва да се работи много здраво, и аз се боря именно за това.

 Вие избрахте за премиерата творбите на чешкия композитор Дворжак, и на американския Коупланд. Последният в „тройката” е руснакът Стравински, който на един по-късен етап също заминава за Щатите. С какво Ви привлича тази комбинация?

Трите творби, избрани от мен за премиерния концерт тук, в Хайделберг, изиграха значителна роля в досегашната ми творческа биография: Деветата симфония на Дворжак беше творбата, която дирижирах по време на последния ми концерт в моята родина България преди десет години, след което заминах за Германия. С „Жар-птицата” на Стравински аз направих успешен дебют в Берлин, Лондон и Цюрих. Така тази творба се превърна за мен в един своеобразен талисман, с който не исках да се разделям и в този град. Що се отнася за Концерта за кларнет на Коупланд, за пръв път над тази творба сме работили заедно със Саша Ратъл, сина на сър Саймън Ратъл. С него заедно следвахме в Берлин и тогава се сприятелихме. Много се надявам, че и занапред с него заедно ще творим музиката.



 Да хвърлим малко поглед и напред: през първите пет месеца на 2013 Ви предстоят турнета в Швеция, България. Цюрих, Сингапур и Рига. Как ще успеете да съчетаете това с Вашата работа в Хайделберг?

Хайделберг е, и ще продължава да бъде моята първостепенна грижа, но градът има нужда от диригент, който работи на международно ниво. Ще се опитам да поддържам баланса между всичките си ангажименти . Това ще бъде голямо предизвикателство за мен, но аз го посрещам с удоволствие.



 Често Ви сравняват с младия Серджу Челибидаке. Досаждат ли Ви подобни сравнения, или се чувствате поласкан от тях?

В началото аз страшно се изненадах от подобно сравнение от страна на музикалните критици, в същото време обаче го чух и от редица различни оркестранти-изпълнители. Досега не съм се запознавал в детайли с работата на Челибидаке, но се възхищавам от невероятния обхват на други сфери, в които той се отличава наред с музиката, например философия, математика и лингвистика.



 През март 2010 година Вие основахте една фондация, която подкрепя изявени млади творци във Вашата родина България. Защо го вземате толкова присърце?

България е страна на невероятно много музикални дарования. Да вземем само един пример: цигуларката Албена Данаилова, която е първата жена-концертмайстор в цялата история на Виенската филхармония. Фондацията целенасочено подпомага индивидуални проекти на инструменталисти, композитори, певци и диригенти. Винаги, когато мога да подам ръка на млади творци, аз го правя с удоволствие. Мисля, че това е най-хубавото и най-смисленото нещо, което аз, като човек, мога да сторя за бъдещето.




Aktuelles Presse-Interview: RNZ 15.09.2012


Ich kämpfe für einige magische Momente“
Der neue Generalmusikdirektor Yordan Kamdzhalov dirigiert am Mittwoch das erste Philharmonische Konzert

Die Heidelberger Musikfreunde sehen dem Mittwochabend mit gespannter Vorfreude entgegen, dann dirigiert nämlich der neue Generalmusikdirektor Yordan Kamdzhalov in der Stadthalle sein erstes Philharmonisches Konzert. Die RNZ sprach mit dem 32-Jährigen.


 Sie fahren auf einem Segway durch die Stadt. Sind Sie so sportlich oder haben Sie vor den Verkehrsproblemen kapituliert?
Ich fahre seit einem Jahr begeistert Segway und habe es mit nach Heidelberg gebracht. Das ist die schnellste Möglichkeit, von meiner Wohnung am Neckar zum Theater zu kommen, ich brauche nur zehn Minuten. Außerdem ist es sehr umweltfreundlich und sparsam, und das ist mir wichtig.
 Wie haben Sie sich in Heidelberg eingelebt? Wie geht es Ihrer Familie in dem neuen Zuhause?
Wir fühlen uns unglaublich wohl. Wir wohnen nur 20 Meter von dem wunderschönen Fluss entfernt und sind so schnell in der Natur. Das kannten wir von Berlin nicht. Auch für meine Frau und unsere drei Kinder ist das toll. Allerdings war es ziemlich schwer eine Wohnung zu finden, wir haben elf Monate gesucht.
 Am Montag proben Sie mit dem Orchester erstmals in der Stadthalle, am Mittwoch dirigieren Sie das erste Philharmonische Konzert. Mit welchen Gefühlen gehen Sie dieser „Premiere“ entgegen?
Kunst zu  machen ist für mich eine große Freude und eine große Verantwortung. Heidelberg hat ein sehr anspruchsvolles Publikum, und die Erwartungen sind deshalb hoch. Ich habe aber auch an mich selbst sehr hohe Erwartungen und lege deshalb großen Wert auf eine gute Vorbereitung. Das Orchester ist hoch motiviert, und wir sind alle gespannt. Ein Dirigent allein kann nicht erfolgreich musizieren, ein Orchester ebenso wenig; die Chemie muss stimmen. Wenn ein Konzert gelingt, dann erlebt das Publikum einige magische Momente, und das Orchester und ich erleben sie auch. Die bekommt man nicht geschenkt, man muss sehr hart arbeiten, und dafür kämpfe ich.
 Sie haben für das Programm mit Dvorak einen tschechischen, mit Copland einen US-amerikanischen Komponisten ausgewählt. Der dritte im Bunde ist der Russe Strawinsky, der später ebenfalls US-Amerikaner wurde. Was reizt Sie an dieser Mischung?
Alle drei Werke, die ich für mein Eröffnungskonzert hier in Heidelberg auswählte, hatten in meinem bisherigen künstlerischen Leben eine sehr bedeutende Rolle gespielt: Dvoraks Neunte Symphonie war das letzte Konzert, das ich in meiner Heimat Bulgarien dirigiert habe, bevor ich vor zehn Jahren nach Deutschland ging. Mit Strawinskys „Feuervogel“ habe ich jeweils in Berlin, London und Zürich sehr erfolgreich mein Debüt gefeiert. Und somit wurde das Stück für mich so etwas wie mein Talisman, den ich auch für meinen ersten Auftritt als Generalmusikdirektor dieser Stadt mitnehmen wollte. Und bei Coplands Konzert für Klarinette habe ich zum ersten Mal mit Sacha Rattle, dem Sohn von Sir Simon Rattle, zusammengearbeitet. Wir haben gemeinsam in Berlin studiert und sind auch befreundet. Ich hoffe sehr, wir werden ein Leben lang zusammen Musik machen.
 Blicken wir ein wenig voraus. 2013 gastieren Sie in den ersten fünf Monaten in Schweden, Bulgarien, Zürich, Singapur und Riga. Wie können Sie das mit Ihrer Arbeit in Heidelberg vereinbaren?
Heidelberg ist und bleibt meine Nummer eins, aber die Stadt wünscht sich auch einen Dirigenten, der international arbeitet. Ich werde versuchen, die Balance zwischen allen Verpflichtungen zu  halten. Das wird eine sehr große Herausforderung für mich, der ich mich aber sehr gern stelle.
 Sie werden oft mit dem jungen Celibidache verglichen. Nerven Sie solche Vergleiche oder empfinden Sie sie als Ehre?
Ich war zunächst überrascht von dem Vergleich, den Musikkritiker aufgebracht haben, ich habe ihn aber auch schon von verschiedenen Orchestermusikern gehört. Ich habe mich bisher nie ausführlich mit Celibidache beschäftigt, jedoch bewundere ich sein außerordentlich breites Spektrum für weitere Fachgebiete neben der Musik wie beispielsweise Philosophie, Mathematik und Linguistik.
 Sie haben im März 2010 eine Stiftung ins Leben gerufen, die außergewöhnlich talentierte junge Künstler in Ihrer Heimat Bulgarien unterstützt. Warum liegt Ihnen das so am Herzen?
Bulgarien ist ein Land mit unglaublich vielen musikalischen Talenten. So ist die Geigerin Albena Danailova die erste weibliche Konzertmeisterin der Wiener Philharmoniker in deren Geschichte überhaupt, um nur ein Beispiel zu nennen.  Die Stiftung fördert ganz gezielt einzelne Projekte von Instrumentalisten, Komponisten, Sängern und Dirigenten. Wenn ich jungen Künstlern die Hand reichen und helfen kann, tue ich das sehr gerne. Ich halte das für das Schönste und Sinnvollste überhaupt, was ich als Mensch für die Zukunft einbringen kann.
Каталог: news -> file
file -> За оценка на компетенциите на работната сила по браншове и региони
file -> Програма "Регионално развитие"
file -> Дирекция „Култура и образование“ Отдел „Култура“ Камерна сцена София 2007
file -> Програма "Регионално развитие"
file -> Програма „ развитие на конкурентоспособността на българската икономика 2007-2013
file -> София Филм Фест в Ямбол Събитието е факт благодарение на съвместните усилия на Арт Фест/София Филм Фест и община Ямбол, с подкрепата на Националния Филмов Център и програма
file -> List of Moldovan companies participating in the economic mission to Bulgaria organized within the official visit of the Prime-minister
file -> Важни срокове: Краен срок за изпращане на заявките
file -> Среща на церн с българската индустрия
file -> Проучване на пазара на кари в Узбекистан


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница