Анализ/ „ Към брата си



Дата28.10.2018
Размер39 Kb.
#103003
Към брата си”

/анализ/


  1. Към брата си” – включва се в групата на ранните Ботеви творби

а/ носи в първичен синтезиран вид поетическите тези на цялата Ботева лирика като национална проблематика

б/ своеобразно поредно послание към индивидуалното азово присъствие на българина


  1. Жанрова характеристика на творбата – елегия




  1. Роля на заглавието на творбата - адресира посланието си към света на родното, съкровеното, обичаното

    • целият текст е диалогично отворен към “брата” – онзи, който е най-близък и свой, онзи, който може да разбере и подкрепи, да бъде съмишленик и най-надеждна опора

    • пред брата лирическият Аз може да изрече прозренията си и да назове тревогите си




  1. Основна фигура в стихотворението – страдащият човек, разкъсван между любовта към народа и свободата, омразата към робството и поробителя и непримиримостта към онези, които нехаят за народната участ




  1. Лирическото пространство в стихотворението: разполовено между света вътре в човека и света, който го заобикаля /”мъртъв свят коварен”/




  1. Опозицията „Аз – Те” – категорично откроена от робското пространство на „глупци неразбрани”

    • единият полюс на това противопоставяне се обвързва с искрените чувства на Ботевия лирически Аз, с духовната му енергия и патриотична всеотдайност, с откликващо вслушване в гласа на народното страдание

    • другият полюс насочва към мащабите на злото и апатията в един “мъртъв свят коварен”, ням и безучастен към народната съдба

  • откроява идеята за самотата на Ботевия лирически човек, за неговата “различност”, за избора, който го дистанцира от света на еснафското спокойствие и добруване

  • това е достойният избор – онзи, който прави човека човек и осмисля съществуването му




  1. Заявеното от героя ново патриотично ангажирано мислене – „отечество мило любя, неговият завет пазя”

а/ любовта към родината, болката и съпричастността към народното страдание – неизменни характеристики на Ботевия лирически герой

б/ своеобразна заявка за бъдещото развитие на лирическия герой



  1. Осъзнатата и избрана самота на Ботевия лирически Аз - превръща се в тежко бреме и опустошава неговия вътрешен свят




  1. Изразни средства

а/ Антитезата – тук е композиционен похват, чрез който текстът постига структурното си своеобразие:

Отечество мило любя,

неговият завет пазя:

но себе си, брате, губя,

тия глупци като мразя

  • Аз-ът все по-болезнено осъзнава драмата на своята “различност

  • той се разпъва между любовта и омразата, между копнеещия за свобода “глас искрен, благороден” и приелите робството “глупци неразбрани”


б/ метафората „душата ми в огън тлее / сърцето ми в люти рани” – внушава душевните терзания на героя, силата на порива за свобода /огънят/ и безсилието да постигне мечтата си сам – „тлее”, а не „гори”
в/ двукратните отрицания „никой, никой” и „нищо, нищо” – допълнително подсилват драматизма, усещането за самота на лирическия герой в пътя му към народно освобождение
г/ оксиморонът „мечти мрачни” – внушава безизходицата, в която се намира лирическият герой
д/ метафората „народен гроб печален”

  • със значението си на място на всеобща агония и гибел, метафората се употребява за първи път именно в стихотворението „Към брата си”

  • разкрива дълбоката скръб на лирическия герой, който пролива сълзите си заради този „мъртъв свят коварен”

    • този свят е застинал в своята историческа неподвижност и чертае народната смърт

    • времето на летаргия и на „мъртвешки” сън обрича всички

    • дори отзивчивото сърце не би могло да спре този разрушителен процес – особено когато дори и най-близките му хора са безответни и глухи

  1. Финални послания на творбата

а/ ако в началото на творбата е налице очакване за братско разбиране, то финалът говори за драмата на неразбрания самотник

    • духовното пътуване на човека към човека не се е състояло - братът не е успял да осмисли посланията на един искрен глас

    • със своята “душа няма” братът се нарежда между онези “глупци неразбрани”, които предизвикват единствено омерзение и гневно негодувание

б/ „глас божи, плач народен”

  • така, както божието слово трябва да бъде следвано, чуто – така и плачът на народа не трябва да остава без отзвук у съотечествениците на лирическия герой

  • картина на пустотата в света на лирическия герой, в който хората, незачитайки плача на народа, погазват според героя и божиите закони






Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница