.1Аплети
Аплетите представляват малки програми на Java, които се вграждат в HTML страници. Аплетът е част от една HTML страница, както примерно образ (картинка) или текст са част от нея. Както браузерът се грижи да зареди образ, посочен в HTML документа, така и браузерите, поддържащи Java, намират и стартират аплета. Когато вашият браузер, поддържащ Java, зареди един HTML документ, Java аплетът също се зарежда и изпълнява. Между браузерът, който ще стартира аплета, и системата, на която той се намира, се осъществява комуникация от тип клиент/сървър. В случая на аплет, клиент е системата, която се опитва да покаже HTML документ, съдържащ аплет. Сървърът е системата, която предоставя аплета за използване от други компютри. За потребителя тези комуникации са напълно невидими.
Java аплетите са един сигурен начин за обмен на програми по Internet, защото Java интерпретаторът не старира байткода на аплет докато не се увери, че оригиналният байткод не е повреден или променен по някакъв начин.
.2Жизнен цикъл на аплета
Всеки аплет, който създавате наследява класа Applet. Този клас предлага множество от полезни методи, които лежат в основата на всички аплети. Този клас заедно с други полезни класове и интерфейси (като например интерфейса AppletContext) се намира в пакета java.applet. Дори един аплет да не прави нищо особено, във фонов режим се извършва доста работа. Нека разгледаме четирите фази на жизнения цикъл на аплета. На всяка от тези фази съответства метод, който можете да пренапишете, ако искате да промените поведението на аплета.
-
Инициализация – В тази част се създават и зареждат обектите на аплета. Подходящо е тук да се инициализират стойностите на тези обекти. Тази фаза се изпълнява само веднъж при първото зареждане на страницата в браузера.
-
Стартиране – Тази фаза настъпва, когато системата стартира аплета. Тя може да се изпълни след инициализацията или когато аплетът се рестартира. Това обикновено се получава, когато потребителят се върне към вашия аплет, след като е разглеждал друга страница в браузера.За разлика от инициализацията, тази фаза може да се изпълни няколко пъти по време на жизнения цикъл на аплета. Ако пренапишете метода start() на класа Applet, ще можете да управлявате тази фаза.
-
Спиране – Тази фаза е противоположна на фазата стартиране. Java изпълнява тази фаза, когато аплетът не се вижда на екрана, което се получава например, когато се превключва между Web страници. По подразбиране, когато се изпълнява тази фаза, аплетът работи във фонов режим. Ако искате да промените това, просто пренапишете метода stop() на класа Applet.
-
Унищожаване – Тази фаза е противоположна на инициализацията. Тя се изпълнява, когато аплетът се премахне от паметта. Както инициализацията, тази фаза се изпълнява само веднъж. Ако аплетът използва ресурси, които трябва да бъдат унищожени преди излизането от него, трябва да направите това тук. За тази цел пренапишете метода destroy().
Забележка: Въпреки че не се приема официално, можем да смятаме, че между фазите на стартиране и спиране има още една фаза – визуализиране. Тя се изпълнява винаги, когато аплетът трябва да се изчертае на екрана.
Не е задължително пренаписването на споменатите методи, защото в класа Applet те са реализирани. Ако все пак желаете да промените някой от методите от жизнения цикъл, ето къде трябва да го направите:
import java.awt.*;
import java.applet.*;
public class MyApplet extends Applet {
public void init() {
//Тук се въвежда кодът за инициализация.
}
public void start() {
//Тук се въвежда кодът на жизнения цикъл start.
}
public void stop() {
//Тук се въвежда кодът на жизнения цикъл stop.
}
public void destroy() {
//Тук се въвежда кодът на жизнения цикъл destroy.
}
public void paint(Graphics g){
//Тук се въвежда кодът на жизнения цикъл paint.
}
}
Забележка: Ако искате да пренапишете метода paint(), трябва да включите библиотеките java.awt.*, които съдържат информация за класа Graphics. Този клас служи за извеждане на информация и графики на екрана.
.3Създаване и вграждане на аплет в HTML документ
Нека дадем един прост пример за аплет, който изписва текст на екрана.
import java.awt. Graphics;
import java.applet.*;
public class MyFirstApplet extends Applet {
public void paint(Graphics g){
q.drawString(“This is my first applet!”,0,50);
}
}
В програмата има използвани два класа. Първият е java.applet.Applet, а вторият е java.awt. Graphics. Този клас съдържа всички средства за чертане на екрана. Самият екран се третира кати обект от тип Graphics.
Включването на аплет в HTML страница става с подходящ таг
Сподели с приятели: |