„Чалгизирането” на българската култура



Дата31.12.2017
Размер97.54 Kb.
#38347

„Чалгизирането” на българската култура


Таня Крушовска

Преди всичко трябва да изясним какво точно означава понятието „чалга”, от къде произлиза и в какъв смисъл се употребява, а след това ще проследим как този феномен влияе върху съвременната българска култура и как от вид музика чалгата се превръща в източник на културни модели.



Понятието „чалга” произлиза от арабски език през турското „çalgı”(свирня, музика). Въз основа на арабския произход на понятието можем да заключим, че чалгата няма славянски или български корени. От друга страна етимологическото значение на думата отправя към популярната развлекателна музика от българското Възраждане, изпълнява-на от етнически или смесени инструментални състави наречени „чалгии”1. В нашето съ-времие понятието се употребява за определяне на жанр в музиката известен още като поп-фолк, етнопоп и др. В някой среди понятието „чалга” се употребява в смисъла на обида, но привържениците на този жанр музика го употребяват като синоним на „поп-фолк” и свидетелство за това е появата на сайтове като chalgatube.com, дискотеки от типа „чалга клуб” и т.н.

По време на социалистическия режим чалгата в България е забранена поради естетически причини.Чалгата в Бълария се заражда в началото на 90-те години на XXв. и днес заема по-голяма част от българската музикална индустрия от който и да е друг жанр музика. Чалгата бързо се превръща в един от най-слушаниете, най-скъпо и най-бързо продавани жанрове музика в България. Но няма музика, която освен своите песни да не носи и определени културни модели, модели на поведение и подражание. Точно поради тази причина можем да гововорим за „чалгизация” на българската култура. Можем да кажем, че чалгата днес е не само едно масово явление, а масово явление, което моделира личности-тяхното държание, мечти и стремежи в живота. Сега този жанр музика и културата носена от него прониква в ежедневието на българина. От днес вече живеем в друга епоха - чалгата проби ефира на национално ниво.2 Няма и ден, в който да не чуем тази музика на улицата или да се сблъскаме с плодовете на нейното културно влияние върху хората. Ежедневието ни е изпълнено с „чалга” и ние сме принудени да се съобразяваме с нейното съществуване. В чисто музикален аспект ние се сблъскваме с нея всеки ден и навсякъде – от шофьорът от градския транспорт до кафенетата и сградите покрай, които преминаваме от телевизиите и радиата до големите концерти на открито. Но чалгата не е само музиката, а и културата, с която се срещаме всеки ден – облекло, маниери, поведение, а защо не и цялостен светоглед. Въпреки, че чалгата в днешно време е разпространена из цялото българско общество от социологическа гледна точка е важно да отбележим, че тя е по-разпространена сред младите хора. В тази среда основно влияние има копирането на поведение и присвояването му като свое. Така се моделират мечтитите и стремежите на младите хора в България. Те създават свои идеали за визия, маниери и поведение присвоени от чалга културата. Но „копирането” става не само от видяното по телевизията или другите медии, а младежите започват да копират и един от друг. Така те започват да изпълняват определени социални роли за да не се окажат отхвърлени от обществото или по-скоро от социалната група, към която се стремят да се приобщят, за да не бъдат определени от техните връстници за „ненормални”. Но както знаем в днешния свят е прекалено трудно да се преструваш. Най-често изпълнявайки някаква социална роля ти се превръщаш в това, което ролята изисква от теб взаимствайки напълно не само всички модели на поведение, стил на обличане, маниери, а и емоциите и чувствата. Ти се превръщаш в това, което играеш.3 Дори първоначално да си играел с цел да се приобщиш в последствие непременно социалната роля ще се срасне с идентичноста ти. Може би точно в това е силата на чалга инвазията в българската култура. Но логично бихме си задали въпроса защо точно чалгата, а не някой друг стил музика. Например в световен мащаб бихме могли да направим паралел между чалгата културата и диско културата в САЩ. Но диското не проникна в такава степен в България и не просъществува като водещ стил музика толкова дълго, колкото чалгата. Може би след падането на социализма в България, българите имаха нужда да се почувстват свободни, а най-логично е нещо което до скоро е било забранено изведнъж да се превърне в мания. Чалгата предложи тази „забранена” музика на българите и то на родният им език, което според мен е голямото и преимущество пред другите видове забранени жанрове през социализма. Днес независимо дали искаме или не ние трябва да се съобразяваме с този феномен, да го приемем такъв какъвто е – като започнем от музиката до културата която върви ръка за ръка с нея. И според мен този феномен заслужава да бъде коментиран, защото ако не друго трябва да признаем че разпространението му в българското общество доби масовост.

След като описахме явлението „чалга” в нейният музикален и културен аспект и доказахме нейната масовост в модерното българско общество следва да изясним какви културни и поведенчески модели носи чалгата и как определя битието на много голяма част млади (но не само) хора в България. Можем да твърдим, че след Хипи, Пънк или Скин хедс, (които така или иначе нямат такова влияние в България) чалгата се е превърнала в една нова микрокултура. Това е така, защото налице при чалгата са всички или поне почти всички белези на субкултурите от средата и края на миналия век. Чалга културата бързо се оформя като спонтанно обединие на малди хора обединени на основата на ценности, които са различни от тези, които доминират в животата на голямото общество.4 Но чалгата е нещо различно. Тя е надраснала нивото на микрокултурата, въпреки че носи нейните характерни белези. Различава я както масовото разпространение, така и голямото влияние, което оказва върху живота днес. За разлика от другите микрокултури чалгата не може да се определи като култура на малкия или големия град, не може да се определи и като култура на богати и бедни. Тя не може да бъде и музиката и културата на хора от български, турски или ромски произход. Но основната обединяваща сила на чалгата е в мечтите и стремежите, които тя налага. Независимо какъв си независимо къде живееш ти искаш да бъдеш такъв какъв чалгата ти казва, че трябва да бъдеш за да бъдеш щастлив. Искаш да бъдеш и това, което твоите връстници, приятели или близки искат да бъдат.

Днес хората определящи се като принадлежащи към културата на чалгата изглеждат почти еднакво. Облеклото и стилът на обличане служат като етикет и като определение. ”Облеклото на чалгата” се характеризира с крещящи цветове, екстравагантсност, предизвикателност. Жените носят къси поли, блузи с голи гърбове или рамене, а обувките са предимно на висок ток. При мъжете облеклото варира повече като започнем от дънки и прилепнали блузи до потници и т.н. Също така много характерно е старателното и продължително гримиране при жените, които прекарват дълги часове пред огледалото. Всичко това е взаимствено от визията на изпълнителите на този жанр музика, която непрестанно се налага чрез музикалните чалга телевизии, чрез рекламите, в които участват или при участията им в дискотеките. Но не можем да се ограничим само до описание на облеклото на чалгата. Друга важна характеристика на тази култура е поведението. Подхождайки на стила на обличане чалгата провокира демонстративно екстравагантно и дори предизвикателно поведение сред младите хора. Именно в поведението откриваме и друга черта на младежките микрокултури, а именно увеличаване на дистанцията между поколенията. Поведението провокирано от чалга културата, приемливо за младите и привърженици бива заклеймявано от по-възрастното поколение като неприемливо, шокиращо и неподхождащо на един млад човек, от който би следвало да се очаква благоприличието характерно за миналите поколения. Шокът в поведението настъпва от това, че чалгата провокира поведение, което може да се асоциира с демострация на явна сексуалност, което преди е било недопустимо. Това неприкриване на сексуалноста е породено както от текстовете на песните така и от визията на изпълнителите и не на последно място от визията на видео клиповете към чалга песните.

Като заговорихме за клиповете трябва да подчертаем, че именно там се заражда подмяната на светогледа, мечтите и стремежите сред младите хора. За младите жени става важно да изглеждат точно така както изглеждат техните идоли. В тяхна мечта се превръща силиконовия бюст, многото мъже, които да ги ухажват, но не какви да е мъже, а мъжете, които биват показвани в същите тези клипове. От своя страна мъжете трябва да бъдат такива каквито „тези” жени изискват от тях – здраво и атлетично телосложение, да бъдат финансово независими, като колата и куфарчето с пари биват считани за предимство. Така чалгата се превръща в един особен вид нов „диктатор на морал”, приласкавайки младите с разходване – консумирай алкохол, жени, коли, скъпи дрехи и най-после пари.5 Така чалгата формира особен нов светоглед сред младежите, който обхваща всяка сфера от съществуването им – от ежедневието до плановете за бъдещето.

Но както всяка появила се внезапно и оказало голямо влияние върху обществото субкултура и чалгата понася своите упреци. На първо място както казахме чалгата няма български корени и често бива обвинявана заради ориенталските мотиви, които внася заедно със своята култура. Не можем да не признаем ориенталщината, която носи чалгата – от музиката, през облеклото до характерните за нея танци. Така традиционната българска култура бързо губи своята стойност и се замества от културата на чалгата. Силното неудобрение на тази ориентализация има както културни, така и историчиски корени. Някой българи не могат да приемат масовоста на музика, която е произлязла от същите тези земи, от които са дошли и османските турци, завладяли България. Това неудобрение се превръща в расизъм противопоставяйки българските традиции на азиатски забавления. Все повече българи, неудобряващи това чуждо културно проникване се сещат за думите на Любен Каравелов : "Когато кьочеците играят, то турците ги гледат сладострастно, пъшкат, лигавят се, и хвърчат по Мохамедовия рай. ... Аз не зная нещо по-гнусаво”.

Друг основен упрек е свързан с това, че чалгата навява мисъл за агресивност, за насилие, пиянство и т.н. Някой журналисти, гравитиращи около Мартин Карбовски упрекват чалгата като причина за побоищата по дискотеките, агресията сред младежите. Срещат се дори и мнения, че чалгата е основен „виновник” за организираната престъпност в България и бива определяна като „културата на мутрите”. Привържениците на чалгата биват определяни като привърженици на мутрите и обвинявани, че възпитават децата си с тези ценности и в духа на тази смятана за модерна или дори престижна култура.6 Със своите текстове и клипове чалгата бива определяна като подривен елемент за българското общество, което се смята от много хора за напълно деградирало. Основните упреци към поведението и начина на живот, породени от културата на чалгата са свързани с пошлите текстове на песните, елементарните музикални мелодии, неприличните и не напълно издържаните естетически видео клипове, поп-фолк изпълнителите, които нямат никакви певчески качества както и безвкустното им най-често неприличино или оскъдно облекло.7 Много българи недоволстват от тези неща и изпитват носталгия от миналото време, когато това не е можело да се случи и в същото време настояват за налагане на стандарти за мярка и добър вкус.8

Но въпреки тези терзания на част от българите не трябва да забравяме, че чалгата (и като музика и като култура) се подкрепя от голяма част от обществото. А трябва и да признаем, че чалгата винаги е имала ниша в България. Макар че изгрява в зората на демокрацията в България чалгата е съществувала и през социализма, но се е слушала нелегално. Българските поп и рок певци упрекват чалгата в пошлотия, но всъщност трябва да признаем, че на концертите им събират може би от 3 до 5 пъти по-малко публика от концертите на чалгата9.

За да се опитам да проуча по-детайлно чалга културата в България проведох няколко дълбочинни интервюта предимно сред млади хора. Сред интервюираните има както мъже, така и жени, възрастите на респондентите варират от 18г до 31г, сред тях са хора от различни вероизповедания и с различни политически убеждения, но въпреки това не мога да претендирам за представителна извадка. Трябва да отбележим, че около 40% от интервюираните споделят, че не слушат поп-фолк(чалга) и по никакъв начин не се причисляват към културата на чалгата. За тях мисля да не говорим тъй като те споделят упреците, които описах по-горе. От интерес за мен бяха отговорите на останалите 60%, които отхвърлят всякакви упреци спрямо чалгата и открито признават, че слушат чалгата като музика или споделят стилът на обличане, поведението или маниерите свързани с чалга културата. На въпросът „Защо слушате чалга или се определяте като член на чалга културата?” отговорът е почти един и същ. Респондентите отговарят, че средата на приятелите и познатите е оказала значително влияние за техният избор и всъщност дори не се сещат как точно са започнали да слушат чалга (а от там и придобили културата на чалгата). Това всъщност потвърди и разшири моите разсъждения. Само един отговор се различава от този, но всъщност и в него има голяма доза истина. Един от респондентите споделя, че решаващо за неговия избор се е оказало масовото присъствие на чалгата в медиите както и в нощните клубове. Чалгата е толкова масова, че дори ограничава избора на начин за забавление. На въпросът „Сещате ли се за някой ваш мнго близък човек, който бихте причислили към чалга културата?” 100% от респондентите отговарят „Да.”-това смятам да оставя без коментар. Очевиден проблем се оказа въпросът „Как да се ограничи негативното влияние на чалгата върху българското общество и българската култура?”. Тук се срещат изключително разностранни отговори – от призив към безкомпромисно цензуриране през конкретни предложения за въвеждане на мярка до твърдения, че такова негативно влияние въобще не съществува. На последният въпрос, на който ще се спра „Според вас чалгата днес масово явление ли е?”, отговорите и на подкрепящите и на отхвърлящите е положителен.



От всичко казано до тук следва да заключим категорично, че чалгата се определя като масово явление и от тези, които се числят към нея и от тези, които я отхвърлят. Но ако кажем, че чалгата е просто масово явление няма да сме напълно коректи. По – точно бибило да кажем, че това е явление, което оказва огромно влияние върху живота на българина днес, върху ежедневнието му, върху мечтите му и върху цялостния му светоглед. И ако изглежда, че чалга културата има единствено негативни прояви трябва да опровергаем това.Чалгата обединява и сплотява и това е факт, обединява както групи българи, така и всички етноси живеещи в България. Ако не беше така дали чалгата щеше да бъде най – използваното „оръжие” на предизборните концерти. А ако погледнем от икономическа гледна точка – най – ценно е това, което струва най – много, а в България това е чалгата. Мнозинството българи се стреми към това, което чалгата предлага. Дали това е добре или не ще покаже единствено времето.


1Елисавета Вълчинова-Чендова. Градската традиционна инструментална практика и оркестрова култура в България (Средата на XIX – краят на ХХ век). С. 2000

2 Мартин Карбовски в-к "Стандарт"; 3 Октомври 2005

3 Питър Бъргър „Покана за Социология” изд.”Лик” 1999г. (гл.4 и 5)

4 Проф.Иван Стефанов „Природата на културата” изд. „Аскони” 2001г.

5 Бистра П. Величкова „Музиката и народопсихологията в годините на прехода”

6 Богомил Бонев Нова Тв „Здравей България” 4 ноември 2005г.

7 Проф. Юлиан Вучков в-к „24 часа” 16 февруари 2008г.

8 Гена Димитрова в-к „Монитор”

9 Кирил Маричков пред Тв7 10 януари 2008

Каталог: 2014
2014 -> Закон за правната помощ Обн., Дв, бр. 79 от 04. 10. 2005 г.; изм., бр. 105 от 2005 г., бр. 17 от 2006 г., бр. 30 от 2006 г.; изм и доп., б
2014 -> Роля на клъстерите за подобряване използването на човешките ресурси в малките и средни предприятия от сектора на информационните технологии
2014 -> П р а в и л а за провеждане на 68-ми Национален и Международен Туристически Поход "По пътя на Ботевата чета" Козлодуй Околчица" 27 май 2 юни 2014 година I. Цел и задачи
2014 -> Докладна записка от Петър Андреев Киров Кмет на община Елхово
2014 -> На финала на предизборната кампания голямата интрига са малките партии
2014 -> Рекламна оферта за Избори за народни представители 2014
2014 -> Дебелината на армираната изравнителна циментова замазка /позиция 3/ е 4 см


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница