ДВИГАТЕЛНА ДЕЙНОСТ1. Ритмични движения в кръг и редица, за ръце и един зад друг; маршируване 2. На звучаща музика – движения в кръг и редица, по двойки; реагират на темпови промени на музиката 3. Серия от движения – елементи на танц; импровизират танцови стъпки – маршови, хороводни, валсови, както и съвременни танци4. Спазва хореография; подходящи движения на различна по характер музика, на различни националности 1
ДВИГАТЕЛНА ДЕЙНОСТВидове музикално-ритмични движения: игри, танци, упражнения, построения (шествие) ИГРИ с песен – сюжетни и хороводни, движенията са подчинени на текста и съдържанието на песента, на настроението и характера, на формата (куплетна, припев), средствата на музикална изразностСЮЖЕТНИ ИГРИ при инструментален съпровод – сюжет, герои, взаимоотношения между тях, съобразно музиката БЕЗСЮЖЕТНИ ИГРИ с инструментална музика – танцови движения, с предмети (знамена, топки, цветя…) 2
ДВИГАТЕЛНА ДЕЙНОСТТАНЦИ – народни, с т.нар. класически движения; изразителност, красота на движенията, различни видове комбинации от стъпки и форми в пространството (кръг, линии…) Характерни танци – има персонаж, герой (танц на снежинките, на мечката…) Детски бални танци – полка, валс, хоро, ръченица… С фиксирани движения или свободни танци 3
ДВИГАТЕЛНА ДЕЙНОСТМузикално-ритмични движения (екзерсиз): изграждат умения (съгласуваност на движения с темпо, динамика, ритъм, метрум); помагат за овладяване на стъпки, движения (ходене, бягане, подскоци; танцови движения – на хоро, на валс, на полка…; имитационни движения – имитиращи човек, животни, природа…; напред, назад, встрани; единични, двойни…; завъртане; без движение на ръце и със ръце) Шествие – ходене, бягане; престрояване – по двама, четирима…; в кръг, в редица, зиг-заг… 4
ДВИГАТЕЛНА ДЕЙНОСТНай-важното, към което трябва да се стреми учителят в това отношение, е възможно най-голям брой деца да могат да импровизират свободни танцови движения, но не просто да подскачат, а движенията да бъдат в унисон с метрума, с характера на съответната музика. От простото към сложното (движение-шествие – музикално-ритмични движения; игра; танц…); от малкото към повече – една – две- три крачки, 1-2-3 движения…; от краткото към дългото – 20-30 сек. – 2-3 минути; кратък сюжет – дълъг сюжет… Според особеностите на децата 5
Орф педагогика / Шулверк (училищна работа) ➢ петтомен сборник „Музика за деца“, концепция на Карл Орф ➢ цялостна система за възпитание и обучение чрез изкуство и творчество, основана на музикално развитие чрез музика, движение и слово; интеграция на различни видове активности – пеене, танци, двигателна дейност, свирене на специални инструменти и импровизация; без систематизирани, етапно разписани процедури, без да са еднакво приложими към ситуации на работа Базови идеи• синтез на движение, музика, слово (древногръцка концепция) • елементарни музика и танц (не в смисъл на примитивни, а на първоначални, съставени от първоелементи; възможни за всеки…) • цялостно развитие на човек в единен творчески процес, със съдействието на ум, интелект, емоции, телесни усещания и преживявания… • използване на инструменти – звучащи жестове, перкусии, Орф инструменти, др. 6
Орф практики Базови идеи• стъпка по стъпка• игри по правила • хуманизъм, откритост, общителност• художествен материал от различни култури, епохи; от фолклора• мощна мотивация за децата; радост, удовлетворение, взаимодействие• привличане на родители, други възрастни• КОМБИНАЦИЯ от музика, говорене, пеене, движение (тяло, ръце), свирене…7
Сподели с приятели: |