Европейските филми представляват почти две трети от новите филми, пускани по екраните в ес, но имат дял от едва една трета от продажбите на билети



Дата11.05.2017
Размер42.96 Kb.



Европейска комисия

Съобщение за медиите

Брюксел, 15 май 2014 г.



Нова европейска стратегия за киното има за цел да стимулира културното многообразие и конкурентоспособността в ерата на цифровите технологии

Европейските филми представляват почти две трети от новите филми, пускани по екраните в ЕС, но имат дял от едва една трета от продажбите на билети. Макар че броят на филмите, създадени в Европа, се е увеличил от около 1100 през 2008 г. на 1300 през 2012 г., повечето европейски филми са показвани по екраните само в страната, в която са създадени, и рядко се разпространяват в други държави. Целта, която си поставя новата стратегия на ЕС „Европейското кино в цифровата епоха“, стартирана днес от Европейската комисия, е да се преодолее това предизвикателство, като се наблегне на нуждата от оптимално използване на възможностите, свързани с новите способи за разпространение, с цел засилване на културното многообразие и конкурентоспособността.

По-доброто международно разпространение на европейските филми е от ключово значение — не само от икономическа гледна точка, но и от гледна точка на многообразието,“ заяви Андрула Василиу, европейски комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта. „То е една от целите на програма „МЕДИА“, която е част от нашата програма „Творческа Европа“, и представлява сфера, в която създаваме истинска добавена стойност на европейско равнище. Ясно е обаче, че трябва да се направи повече за увеличаване на публиката на европейските филми и за подобряване на трансграничното сътрудничество. Очаквам с нетърпение първото обсъждане на тази нова стратегия с представители на сектора през идните дни на филмовия фестивал в Кан.“

Според стратегическия документ на Комисията публичното финансиране следва да се съсредоточи в по-голяма степен върху разширяването на зрителската аудитория на европейските филми и увеличаването на подкрепата за създаването, промотирането и международното разпространение на филми. Понастоящем близо 70 % от националното публично финансиране се отделя за създаването на филми, а не за максималното увеличаване на зрителския потенциал. Препоръчват се също така повече гъвкавост и експериментиране, що се отнася до това кога и чрез какви способи филмите стигат до публиката, предвид нарастващата популярност на видеото по заявка и изтеглянето на филми от интернет.

Стратегията ще стимулира нов процес на диалог — т. нар. Европейски филмов форум — като целта е да се насърчи обменът на идеи за по-добри способи за взаимно допълване между националната, регионалната и европейската аудио-визуална политика и за по-добър отговор от тяхна страна на предизвикателства като цифровизацията и трудностите, срещани от много филмови компании при опитите им да си осигурят финансиране.

Форумът стартира днес с конференция на филмовия фестивал в Кан и ще събере експерти от Европейската комисия, държавите членки, национални и регионални фондове за кинематография и други представители на сектора. Той ще получи подкрепа по линия на програмата „Творческа Европа“ за провеждане на семинари, събиране на данни и транснационален обмен.



Важни данни

  • 2,1 милиарда евро годишно се предоставят в подкрепа на европейската аудио-визуална индустрия чрез европейските фондове за подкрепа на кинематографията (източник: Европейска аудио-визуална обсерватория, „Public Funding for Film and Audiovisual Works in Europe“ („Публично финансиране за филми и аудио-визуални творби в Европа“). Това включва около 110 милиона евро годишно от програма „МЕДИА“, която е част от програма „Творческа Европа“.

  • През 2012 г. в ЕС са били създадени около 1300 филма в сравнение със само малко над 800 в Съединените щати.

  • Едва 8 % от европейските филми стигат до големия екран в държава извън ЕС.

  • През 2012 г. над 60 % от всички разпространявани в ЕС филми са били европейски, но само една трета от продадените билети са били за европейски филми. За сравнение 20 % от кинопремиерите са били продукции от САЩ, като на тях се е падал дял от 65 % от посещенията в киносалоните на ЕС.

  • Обикновено по-малко от 10 % от бюджета на даден филм се изразходва за разпространение.

  • Телевизията продължава да бъде най-широко използваната платформа за гледане на филми. През 2011 г. над 40 % от общо 122 000 игрални филма, показани по телевизията в ЕС, са били от Европа (8 % са били национални продукции, 15 % са били продукции на други европейски държави, а близо 20 % са били изцяло или отчасти европейски копродукции).

  • През 2012 г. пазарът в сегмента „видео по заявка“ е отбелязал ръст от 60 % в Германия и от 15 % във Франция.

  • Средният размер на бюджета на кинопродукция от ЕС е в диапазона между близо 11 милиона евро в Обединеното кралство, 5 милиона евро в Германия и Франция и 300 000 евро в Унгария и Естония. Средният размер на бюджета на кинопродукциите от САЩ е 15 милиона щатски долара (11 милиона евро).


Контекст
Творческа Европа“

Програма „Творческа Европа“ е петото поколение на програмите на ЕС за финансиране в подкрепа на сектора на културата и творчеството. Тя стартира на 1 януари и разполага с бюджет от близо 1,5 милиарда евро за периода 2014—2020 г. Програмата ще отпусне най-малко 56 % от бюджета си за своята подпрограма „МЕДИА“.

От 1991 г. насам по линия на програма „МЕДИА“ (акроним от „Mesures pour encourager le développement de l´industrie audiovisuelle“ — мерки за насърчаване развитието на аудио-визуалната индустрия) в създаването и разпространението на филми и в обучението и иновациите в сектора са инвестирани 1,7 милиарда евро с цел засилване на многообразието и на международната конкурентоспособност на европейската филмова и аудио-визуална индустрия. В допълнение към подкрепата, която фондът „МЕДИА“ отпуска на създателите на филми, той ще подпомогне и над 2 000 европейски кина, в които най-малко 50 % от кинопрограмата се състои от европейски филми.

Днес Комисията прие съобщение относно европейското кино в цифровата епоха. То ще допълни програмата с дебат за политиката в сектора между Комисията и заинтересованите страни в държавите членки, фондовете за подкрепа на киното и други създатели на политики и кинематографистите. Целта е да се повиши степента на взаимно допълване между дейностите по подпомагане, осъществявани на равнище ЕС и на национално равнище, и да се увеличи максимално тяхната обща добавена стойност за европейското кино и неговата публика.



За повече информация:

Европейска комисия: „Творческа Европа“



Проучване на ЕС относно привличането на публика и зрителските навици

Уебсайт на Андрула Василиу

Следете съобщенията на Андрула Василиу в Twitter @VassiliouEU



За контакти:

Dennis Abbott (+32 2 295 92 58); Twitter: @DennisAbbott

Dina Avraam (+32 2 295 96 67)



IP/14/560

Каталог: rapid
rapid -> Европейска комисия Съобщение за медиите
rapid -> Европейска комисия Съобщение за медиите
rapid -> Европейската комисия е готова да започне преговори със сащ за споразумение за личните данни с цел борба с тероризма и престъпността
rapid -> IP/10/609 Брюксел, 26 май 2010 г. Европейската комисия се стреми да постигне високи стандарти за закрила на неприкосновеността на личния живот в рамките на споразумението за защита на данните между ес и сащ
rapid -> Европейска комисия — Съобщение за медиите
rapid -> Заседание на Съвета Външни работи Търговия Женева, 14 декември 2011 г. Председател г жа Hanna trojanowska
rapid -> Европейска комисия Съобщение за медиите
rapid -> Texte bg conseil europeen – bruxelles 15 & 16 octobre 2008 conclusions de la présidence


Поделитесь с Вашими друзьями:


База данных защищена авторским правом ©obuch.info 2019
отнасят до администрацията

    Начална страница