Филологически факултет не се попълва



Дата13.09.2016
Размер58.99 Kb.
#9466

Учебна документация – Филологически факултет
ECTS формат на учебен курс; файлът е създаден на 28/2/2012


ECTS МАКЕТ НА УЧЕБЕН КУРС

ФИЛОЛОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ

Не се попълва

Катедра

<катедра към съответния факултет/филиал, която 'отговаря' за провеждането на курса>


“Английска филология”

Професионално направление (на курса)

<в някои случаи не съвпада с професионалното направление, към което се отнася учебния план, в който се включва този учебен курс. Например, ако кур­сът е „Програмиране", професионалното направление е 4.6. Информатика и компютърни науки - без значение дали курсът е за учебен план по специалност в друго направление, например 1.3. Педагогика на обучението по...>.


Филология

Специалност(и)

<наименование>1


Английска филология, Приложна лингвистика

ОПИСАНИЕ

1.Наименование на курса

<текст, който съвпада с названието на дисциплината по учебния план>


Американско кино / Американска култура

2.Код на курса

<вътрешен номер - напр. FMI CS001 (курс № 1 към кат. Комп. информатика на ФМИ), или според европейска/международна класификация в областта>


Не се попълва от преподавателя

3.Тип на курса

<задължителен, избираем, факултативен>


Избираем

4.Равнище на курса (ОКС)

<едно от: ОКС 'професионален бакалавър'; ОКС 'бакалавър', ОКС 'магистър', ОНС 'доктор'>


Бакалавър

5.Година на обучение

<1 - 5: зависи от план-програмата, в която се включва - дали е за проф. бакалавър, бакалавър, магистър, доктор)>


3

6.Семестър

<номер на семестър, в който се провежда според плана>


5

7.Брой ECTS кредити

<естествено число>


3

8.Име на лектора

<акад. дл. ><н. зв. ><име фамилия>


гл. ас. Милена Кацарска

9.Учебни резултати за курса - усвоени знания, умения, компетенции (цели)

текст (общо описание), например: „... успешно завършилите обучение по тази учебна дисциплина

ще знаят ...

ще могат ...


Learning outcomes:

Students who successfully complete the course unit will be able to:

• demonstrate enhanced awareness of the types of study involved in Film Studies;

• use the technical language of Film Studies in their analyses of filmic texts; and

• apply their understandings of language, literacy, and/or communicative aspects of film to particular films, especially in relation to American culture/society

Transferable skills:

• Visual literacy.

• Understanding and appreciation of cultural studies.

• Understanding of the relevance of philosophical frameworks (e.g., postmodernism) to the study of filmic texts.

• Development of ability to close read texts.

• Development of critical thinking skills.

10.Начин на преподаване

текст (общо описание), напр. аудиторно


This elective course runs for 30 academic hours of contact hours (seminars) during the Fall Term (First term) of the academic year and relies on 60 hours of independent work. It is geared primarily toward 3 rd year students of English but not exclusively so. The course awards 3 credits.

11.Предварителни изисквания (знания и умения от предходно обучение) и изисквания за други (едновременни) курсове

текст (общо описание) и/или указване на списъци от предходни и едновре­менни курсове)


Students choosing this course are expected to

a) have an advanced to proficiency level of English

b) be interested in Film and American Culture Studies

12.Препоръчани избираеми програмни компоненти

текст (общо описание)


A useful background to the course are previous courses in any of the following: Introduction to American Studies, American History, American Literature, Popular and Mass Culture, Critical Theory, Critical Reading and Writing.

13.Съдържание на курса

текст (общо описание)


The course aims at discussing the phenomenon of American cinema and American film in a cultural historical perspective i.e. in relation to issues of social and cultural relevance to developments and currents in American society, especially post World War 2. These will include but are not limited to Civil Rights Movements, Women’s Liberation, Youth Counterculture, aspects of Cold War culture in the USA etc. Additionally, the course will trace these developments in relation to film genres, such as the Great Teen-Pics, Road movies, the Western, ‘Black’ films, etc. and put them in the wider theoretical perspectives of structuralism, post-structuralism, post-modernism while analyzing and writing about American films.

The course aims at providing students with the vocabulary and the theoretical background for semiotic film analysis, shot analysis, narrative analysis and audience response.


14.Библиография (основни заглавия)

<списък библиографски източници>


Core readings:

Students will be given a Course Reader containing select chapters from Belton, J. American Cinema/American Culture, McGraw-Hill, Inc. NY1994; Maasik, S. & Jack Solomon eds., Signs of Life in the USA: Readings on Popular Culture for Writers, Bedford, St Martin’s: Boston, NY, 2000; excerpts from The Media Students Book, The Film Studies Anthology, etc.

The general bibliography for the course includes:

BELTON, J. American Cinema/American Culture, McGraw-Hill, Inc. NY1994

BERGER, A.A. Popular Culture Genres: Theories and Texts. London: Sage. 1992

BERGER, A.A. Narratives in Popular Culture, Media, and Everyday Life. 1997

London: Sage.

BERGER, A.A. Media Analysis Techniques. (2nd edn.) London: Sage. 1998

BUSCOMBE, Edward The BFI Companion to the Western,Andre Deutsch, 1988

BUSCOMBE, Edward Back in the Saddle Again, BFI 1998

BUSCOMBE, Edward Stagecoach, BFI Film Classics 1992

CORRIGAN, Timothy. Writing about Film. New York: Harper Collins. 1994

DICK, Bernard. Anatomy of Film. New York: St. Martin’s Press. 1990

ELSAESSEr Thomas & Warren BUCKLAND, Studying Contemporary American Film: A Guide to Movie Analysis, Arnold: London. 2002

FRAYLING, Christopher, Sergio Leone – Something to Do with Death, Faber, 2000

FRAYLING, Christopher, Spaghetti Westerns, Routledge 1981

KITSES, Jim and RICKMAN, Gregg, eds. The Western Reader,Limelight Editions 1998

MAASIK, S. & Jack SOLOMON eds., Signs of Life in the USA: Readings on Popular Culture for Writers, Bedford, St Martin’s: Boston, NY, 2000

MILNER, Clyde A., O’CONNOR, Carol and SANDWEISS, Martha A The Oxford History of the American West, Oxford University Press, 1994

MONACO, J. How to Read a Film: Language, History, Theory: The World of Movies, Media, and Multimedia. (3rd edn.). Oxford: Oxford University Press. 2000

NELMES, J. (ed.) An Introduction to Film Studies. (2nd edn.) London: Routledge. 2003

STAM, Robert and Toby MILLER Eds. Film Theory: An Anthology, Wiley-Blackwell, 2000

TURNER, G. Film as Social Practice. London: Routledge. 1999

Filmography

Do the Right Thing, Director: Spike Lee, 1989

Smoke Signals. Director: Chris Eyre. Miramax Films: 1998

The Graduate Director: Mike Nichols 1967

A Rebel without a Cause Director: Nicholas Ray 1955

American Graffiti Director George Lucas 1973

Grease Director Randal Kleiser 1978

Taxi Driver. Director Martin Scorsese 1976

Easy Rider. Director: Dennis Hopper. 1969

Genre and historical background screenings include episodes from the documentary series American Cinema, CBS Fox. 2000 and the Video Series American Cinema: one hundred years of filmmaking, CBS Fox 1995

15.Планирани учебни дейности и методи на преподаване

текст (общо описание)
<списък от планирани учебни дейности като лекции, семинари, практикуми (лабораторни), колоквиуми, хоспетиране, самоподготовка>
<списък от други учебни дейности ...>
текст - описание на методи за преподаване, свързани с учебни дейности от списъците


Mode of delivery: Face-to-face seminars, film screenings with discussions, tutoring, independent work, guided reading

16.Методи и критерии на оценяване

<завършва с изпит/текуща оценка/заверка> текст (общо описание)


To successfully complete the course, students should:

a) attend seminar discussions regularly

b) watch all the assigned film texts in the course

c) complete their reading assignments on a weekly basis (about 20 pages per week)

d) take a mid-term terminology Quiz

e) submit two written assignments

Students in the course will be required to complete a mid term essay comprising an analysis of a chosen film(s) from one of the above-mentioned perspectives and complete a research project as their final work on the course related to aspects of reception of American Cinema in Bulgaria post World War 2.

Each assignment will give 40% of the overall grade for the course. Attendance and active participation in the seminars together with an in-class quiz will give 20% of the course grade.

17.Език на преподаване

<списък, вкл. 'български' и световни езици>


English

18.Стажове/практика

текст (общо описание); в сл., когато в 15. са указани практикуми (лабораторни), описанието е задължително


N/A

19.Изготвил описанието

<акад. дл.> <н. ст.> <име, фамилия>


гл. ас. Милена Кацарска

13.Б. Тематично съдържание на учебната дисциплина2

а) лекции (списък от теми или текстов файл)


N/A

б) семинари (списък от теми или текстов файл)


Week 1: Introduction to Film Studies, Theories and Genres

Week 2: Film Language. Frames for critical analysis of films.

Week 3: Shot analysis. A model for critical analysis of film.

Week 4: The Development of ‘Hollywood Style’

Week 5: Narrative studies in film analysis

Week 6: The Western

Assignment 1: An essay which analyses a contemporary film from the point of view of the generic typology of Westerns. (For instance, ‘Armageddon as a Western’)

Week 7: The Romantic Comedy: from screwball onwards. Evolution of the genre and gender perspectives.

Week 8: Quiz on terminology, critical frames and readings so far.

Week 9: A Rebel without a Cause: Why is it a cult movie of the 50s?

Week 10: Ten ways of looking at ‘The Graduate’

Week 11: Saturday Night Fever. Disco culture, gender and ethnicity.

Week 12: Easy Rider: Reading Liberation.

Week 13: Do the Right Thing. Race matters.

Week 14: Smoke Signals. Native American story telling and the coming of age.

Week 15: Frames for film reception analysis

Assignment 2: Research project on the reception of a particular film by various audiences or in different contexts

в) колоквиуми (списък от теми или текстов файл)


N/A

г) практикуми (списък от теми или текстов файл)


N/A

д) хоспитиране (списък от теми или текстов файл)


N/A

13.В. Техническо осигуряване на обучението

текст (общо описание)


Students are given a resource pack which includes

  1. a selection of theoretical frameworks

  2. a selection of critical essays on separate films analyses

  3. a selection of practical handouts for shot analysis and a model for critical analysis of film designed by the tutor

The American corner contains a useful set of further background readings, including all the DVDs and video tapes listed for the mandatory screenings on this course.

The course uses multimedia and video technologies.



1 Забележка: полета с обяснение в син цвят се определят при включване на курса в конкретен учебен план (напр. полета 'специалност', 3., 4., 5., 6., 16.) или за конкретна учебна година (полета 7., 8., 17.).

2 Забележка: 13.Б. и 13.В. са традиционни за университетската практика, но не са задължителни за ECTS формата.

Филологически факултет :: 13 септември 2016 г. :: :: Стр. от .



Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница