Иса Месих насъл дирилди?
Йерйюзюнде бютюн Аллах ианчларъ бир кишинин сьозлерине даянъйор ве онлара инанмак ичин, о кишийе гювенмектен башка чаремиз йок. Ама Иса Месих ьойле деилдир: О бизе кесин испатлар верийор. Ве о испатларън ен бюйюю, япмъш олдуу ен ьонемли муджизе, кендисинин ьолюлерден дирилмеси иди. Не ондан ьондже, не де ондан сонра хич бир кишинин, хатта хич бир пейгамберин хаятънда ьойле бир шей гьормюйоруз. Бир инанч системи дору му, деил ми дийе анламак истерсек, “Ама бизим китапта дийор ки...” гиби сьозлери кулланамайъз. Херкес биртакъм гюзел сьозлер дизип, онлара ‘Аллахтан гелен китап’ дедиртебилир.
Иса Месих’ин дирилиши садедже бир Аллах китабънда язълъ олан бир хикайе деилдир. Месих, бютюн инсанларъ чаръйор: “Гелин, беним дирилишим, тарихте гечен бир олай оларак, олду му, олмадъ мъ дийе араштърън!” Кендиси бизе ьонджеден билдирди ки, Онун дирилиши ен ьонемли муджизеси оладжак: “Демек, кьотю ве зинаджъ бир кушак бир нишан истийор. Ама пейгамбер Йунус’ун нишанъндан башка онлара хич бир нишан верилмейеджек. Чюнкю Йунус насъл юч гюн, юч гедже о дениздеки джанаварън тумбаънда калдъ, Инсанолу да юч гюн юч гедже топраън барънда каладжак.” (Мат 12:39-40). Евет, Иса Месих’ин ьолюлерден дирилмеси бизим ичин бир нишан гибидир: она бакънджа Иса’нън хакикат олдууну анларъз. Онун ичин шимди чок дерин оларак араштърмак истийоруз, аджаба о олай герчектен олду му, йокса олмадъ мъ. Егер олдуйса, о вакът херкес лазъм она иман етсин, егер олмадъйса, бютюн Месих иманлъларъ бош бир шейе инанъйорлар.
А) Иса’нън дирилмесинден ьондже не ишлер япълдъ?
1) Инджиле гьоре, Яхудилер Иса ичин ьолюм джезасънъ истедилер, Ромалълар да ону йерине гетирдилер, чюнкю о йълларда Ромалълар Филистин топракларънъ гюдердилер, ве Яхудилерин хаккъ йокту, ьолюм джезаларънъ йерине гетирсинлер. Иса’я ‘хач’ (я да, ‘чармъх’; булгарджа: ‘кръст’) денилен ики диреин юстюне мъхлайъп ьолдюрдюлер. Бу ьолюм джезасънъ йерине гетиренлер, Ромалъ аскерлер иди. Сучлунун ьолдююне дьорт киши шахит гитмеси лазъмдъ. Онлар да кенди хаятларъйла гарант гидердилер, ьолдю дийе.
Хачтаки ьолюм, боулмактан мейдана гелирди. Киши солук алабилмек ичин къса бир заман делинмиш аякларъна аърлък верип, кендини азъджък калдърабилирди. Сонра гене чьокюп хавасъз калърдъ. Кими кере, сучлулар даха чабук ьолсюн дийе, онларън баджакларънъ кърардълар. Иса’я гелиндже, Онун затен ьолдююню гьордюлер. Ама гене де емин олмак ичин аскерлерин бири, бир мъзрак алъп, онун бьорюню делди. Хачън дибинде дуран Йуханна гьордю, насъл о ярадан кан ве су чъктъ. Херкес анладъ ки, Иса кесин ьолмюштю.
2) Ариматея кьойюнден Йусуф адънда бир адам вардъ. Бу адам Ромалъ девлет гюдюджюсюне гидип Иса’нън ьолюсюню риджа етти. Ондан сонра Ону хачтан индирип бир кетен безе сардъ. Каянън ичинден ойулмуш бир мезар вардъ. Орая хенюз хич бир ьолю ятърълмамъштъ. Иса’йъ орая яттърдълар. Бу, Яхудилерин дженази адетлерине уйгунду. Даха сайгълъ кишилер топраа гьомюлмезди, мааралъ мезарлара конулурду. Йъкандъктан сонра, хем кефен безини, хем де онун юстюне саргъ безлери койдулар. Онларън арасъна кокулу от кьок серпердилер. Иса’нън дженазесинде яклашък 50 кг кулланълдъ. Бунлар заманла серт бир калъп олурдулар.
3) Мезарън азънън ьонюне деирменташъ бичиминде коджаман топарлак бир кая койдулар. Онун аърлъъ 1,5-2 тон иди. Иса’нън мезаръ ьондже ачък дурурду, чюнкю йенийди. Сонра о таш дикликтен ашаъ бракълърдъ, ен сонунда мезарън азънън ьонюнде къса бир чукур ичинде дурурду. Демек индирилмеси колай, ама бир даха калдърълмасъ чок зор олурду.
4) Ондан сонра мезаръ колламак ичин аскерлер йолладълар. Бунлар Ромалъ сечме ньобетчи аскерлер иди. Онлар ьойле еитим гьормюшлерди, колладъкларъ шейи бир ордуя каршъ савунабилирлерди. Онлар 4 иле 16 киши арасънда иди ве ньобет вактънда уйумак ичин ьолюм джезасъ вардъ.
5) Аскерлерден башка, каянън юзерине бир мюхюр койдулар. Бундан анлашълъйор ки, орая кимсе яклашамаз. Бу, девлетин гювенджеси иди, Иса’нън мезаръ будур дийе. Ону кърмак ичин гене ьолюм джезасъ вардъ.
Б) Иса’нън дирилдиини гьостерен шейлер нейди?
1) Мелеклерин конушмаларъ
Аллах бюйюк ве ьонемли бир иш япмак истеди ми, ен пешин кенди хаберджилерини, хани мелеклерини, йоллуйор. Яхя’нън ве Иса’нън доумундан ьондже ьойле олду, ве Иса’нън дирилишинде де ьойле олду.
Иса бир джума ьоледен сонра саат 15:00'те хачта ьолдю. Ону индирене ве дженазе ичин хазърлаяна кадар акшам юстю олмушту. Яхудилерин кутсал джумартеси гюню, джума акшамъндан сайълърдъ. Онун ичин о гюн башламадан Иса’нън дженазесини битирмейе диккат еттилер. Ондан сонраки пазар сабахънда, чок еркенден, хенюз гюнеш чъкмамъшкен, Иса’нън кими кадън ьоренджилери, онун мезаръна гидип, даха фазла кокулу от кьок коймак истедилер. Мезара гелдиклеринде хич беклемедик бир шей гьордюлер: кая йуварланмъш, мезарън аазъ ачъктъ. Хемен копуштулар мезарън ичине. Бир Мелек онлара гьорюнюп деди: “Коркмайън! Билийорум, сиз хача герилмиш олан Иса’йъ аръйорсунуз. О бурада деил, чюнкю сьойледии гиби дирилмиштир.”
Даха ьондже бюйюк бир зелзеле олмушту. Раббин бир мелеи гьоктен инип каяйъ бир кенара йуварламъштъ. Сонра о каянън юстюнде отурду. Онун гьорюнюшю бир шимшек гиби иди, рубаларъ да кар гиби беяздъ. Коллайъджъ аскерлер ондан о кадар корктулар ки, титрейип ьолю гиби олмушлардъ. О мелеклерин гьорюнмелери о кадар ьонемли иди ки, инджилин ичинде дьорт айръ йерде гечийор: Йух. 20:11-13; Лука 24:4-7; Маркос 16:5-7; Матта 24:2,5-7.
2) Мезарън дуруму
а) Кадънлар даха мезара гидеркен, ‘О коджаман каяйъ бизим ичин ким калдъраджак’ дийе алъп верирдилер. Ама мезара варънджа фарк еттилер ки, о таш затен мезарън азъндан калдърълмъштъ. Хем де деил саде ески позисйонуна дьонмюш олсун, апайръ бир йерде, 10-15 м узаклъкта дурурду. Санки бириси ону алъп орая ташъмъш. (Мат 28:2; Мар 16:3-4; Лука 24:2; Йух 20:1)
б) Табии ки, мюхюрден бир шей калмамъштъ.
в) Бекчи аскерлерден бир танеси калмамъштъ, хепси качмъшлардъ. Онлар деил йерин сарсълмасъндан, ама гьормюш олдукларъ мелектен корктулар. Касабанън ичине кошуп Аллахевинин гюдюджюлерине хабер вердилер. Онлар да хакикатъ сустурмак ичин аскерлере пара теклиф еттилер, ‘Иса’нън ьоренджилери онун беденини чалдълар’ дийе сьойлентилер башлатсънлар. Сонра да, сьозлери Ромалъ девлет адамъ Пилатус’ун ьонюнде гечерли олдукларъ ичин, аскерлери ьолюм джезасъндан куртардълар. (Мат 28:11-15)
г) Кадънлар ве сонра Петрус иле Йуханна адлъ апостоллар мезарън ичине далъркен, Иса’нън беденини гьормедилер. О артък орада йокту.
д) Иса’нън джеседи дурдуу йерде, садедже Ону саран безлер калдъ. Хем де даънък бичимде деил, калъп халинде дурурдулар (Йух 20:6-8), санки Иса’нън бедени ичинден учуп гитмиш..
е) Айръджа, Иса’нън йюзюню ьортен мендил де башка йерде, къвърланмъш оларак дурурду. Санки бириси ону чок диккатла сюслю бир бичимде орая коймушту (Йух 20:7)
3) Иса кишилере гьорюндю
Иса дирилдиктен сонра инсанларън ьонюнден артък йок олмадъ. Там терсине, Иса даха кърк гюн инсанларън арасънда яшадъ. Чок кишилере кендини гьостерди. Базъ нокталара диккат етмемиз герекийор:
а) Кимсе Иса’нън дириледжеини беклемезди. ЬОренджилерин хепси бюйюк юзюнтю ве корку ичинде идилер. Иса, ьолюп дириледжеини ьонджеден дефаларджа сьойлемишти, гене де Она инанмадълар.
б) Иса’йъ илк гьорен кишилер кадънлар иди. Еркек олан апостоллар анджак ондан сонра Ону гьордюлер. Демек ен башлъджа шахитлер кадънлардъ. Яхудилерин махкемелеринде кадънларън шахитлии нормал оларак гечерсизди. Бир киши бу шахитликлери уйдурмая калкмъш олсайдъ, херхалде кадънларън шахитлиини каръштърмаяджактъ.
в) Дирилишин шахитлеринин чоу Иса’нън ьоренджилери иди, Аллахън ьонджеден сечмиш олдуу шахитлер иди (Апо 10:40-41). Ама онларън ен азънда икиси она иман етмейен кишилер иди: онун кардеши Якуп (Йух 7:5 ве 1.Кор.15:7), бир де Месих иманлъларъна феналък япан Павлус (1.Кор 15:8).
г) Иса’нън гьорюнмелери хеп айнъ бичимде олмадъ: йерлер фарклъ (бир евин ичинде, йолджулукта, бир гьол кенарънда); заманларъ фарклъ (сабах еркенден, ьолен, акшам юстю ве гедже); кишилерин сайъсъ фарклъ (кими кере бирер кишийе, бир кере ики кишийе, он ве онбир кишийе ве бир дефа 500 кишийе);
д) Иса’нън талебелери онун беденини танъдълар, беден айнъ беден иди. Ама артък онун гюджю бамбашка иди: истедии заман, истедии йерде булунабилирди; капалъ одаларън ичинде гьорюнюверирди; бирден кайболурду в.с.
е) Айнъ заманда Иса ьонемле гьостерийор ки, Онун бедени хаял деил, ама герчек иди. Буну испатламак ичин кишилери чаъръйор, Ону еллесинлер, докунсунлар. Томас адлъ ьоренджийе кенди яраларънъ гьостерийор; о да буну гьорюндже диз чьокюп ‘Раббим ве Аллахъм’ дийе хайкъръйор. Онун ьоренджилери хяля шюпели дуруркен, онларън ьонюнде йемек йийор. ЬОйлеликле онлара, ‘Бен бир тълсъм деилим’ демиш олуйор.
ж) Иса’нън дирилдиине шахитлик япанлар, Месих инанджъ-
нън темели олуйорлар. Апостол Павлус, 30 сене сонра Коринт касабасъна язаркен, Иса’йъ гьорен кишилерин адларънъ язъйор, хем де 500 кишиден фазла Ону бир керекте гьордююню сьойлюйор. Сонра дийор ки, “Бунларън чоу бугюне кадар садър. Кимилери гене уйкуя далдълар.” Яни, демек истийор: “Егер ен уфак шюпен варса, гит, о гьоз шахитлере сор!”
4) ЬОренджилердеки деишиклик
Егер Иса’нън кенди ьоренджилерине гьорюндю дийен айетлер олмасайдъ биле, онларда бюйюк бир деишиклик фарк едийоруз: Иса ьолдюктен сонра, хепси корку ичинде капалъ капъларън аркасънда сакланмъш дурурдулар. Ама 50 гюн сонра, даха ьондже бир хизметчи къздан коркан Петрус (Маркос 14:66-70), бир байрам калабалъънън ьонюнде Йерушалим касабасънън ортасънда аяа калкъп Иса ичин дийор ки: “Аллах Ону текрар дирилтирди. Биз хепимиз буна шахидиз. О Иса, Аллахън са елине кадар йюкселтирилди!” (Апо 2:32-33). Бюйюк къръклък ичинде, “Ама биз умут етмиштик ки, Исраил’и О куртарсън.” (Лука 24:21) дийен апостоллар, сонра бюйюк куражла дийорлар: “Бютюн Исраил халкъ шуну кесин оларак билсин: бу Иса, хани сиз ону хача гердиниз, Аллах Ону хем Раб, хем Месих яптъ!” (Ап.Ишл. 2:36).
Хер йерде Иса’нън хем Месих, хем де Аллахън Олу олдууну яярдълар. ЬОйле конушмак онлара Яхудилер тарафъндан бюйюк баскъ, хатта ьолюм джезасънъ гетирди. Иса Месих герчектен дирилмемиш олсайдъ, буна джесарет буламаяджаклардъ.
5) Кутсал Рухун дьокюлмеси
Иса Месих, даха ьолмеден ьондже биле, шьойле бир сьоз верди: “Бен гитмедим ми, Ярдъмджъ сизе гелмейеджек. Ама гиттим ми, бен Ону сизе гьондереджем.” (Йух 16:7) ве “О бени шанлаяджак.” (Йух 16:14) ве ачъклък оларак: “Буну да Рух’тан ичин сьойледи. Она иман еденлер де о Руху алмак юзере иди. Ве Кутсал Рух хенюз ортада йокту, чюнкю Иса хенюз шанланмамъштъ.” (Йух 7:39). Демек Аллахън кендиси Кутсал Рух оларак дюняя гелмеси иле Иса’нън шанланмасъ арасънда бир балантъ вар. Ама Иса’нън бедени хенюз мезарда икен, Онун шанланмасъ мюмкюн деилди.
Иса’нън гьоке алънмасъндан 10 гюн сонра, Кутсал Рух инсанларън юзерине дьокюлдю (онун насъл олдууну Ап.Ишл. 2'де окуябилирсин). О вакът апостол Петрус херкесин ьонюнде деди ки: “Бу Иса иди. Ве Аллах Ону текрар дирилтирди. Биз хепимиз буна шахидиз. О Иса, Аллахън са елине кадар йюкселтирилди ве Баба’дан сьоз верилен Кутсал Рух’у алдъ. Онун ичин О, гьордююнюз ве ишиттииниз бу шейи дьоктю.” (Апо 2:32-33).
О Кутсал Рух’ун ярдъмъйла ве Иса’нън адънда апостоллар бир сюрю бюйюк муджизе яптълар (ьолюлери биле дирилтирдилер). Ве бугюне кадар о муджизелер япълъйор. Бунларън хепси Иса’нън дирилдиине бирер испат.
В) Башка теорилер
Йюзйъллар бойунджа Иса’нън дирилдиини кабул етмек истемейенлер, тюрлю чешит теорилер ве ачъкламалар ортая аттълар. Онлара да късаджа джевап вермек истийоруз:
1) Иса ьолмеди, саде байълъп, айълдъ.
Аджаба бьойле фикирде булунанлар, нейе даянарак буну гьостеребилирлер. Ромалъ аскерлер, инсанън не заман байълдъънъ ве не заман ьолдююню чок ийи анлаябилирдилер. Ве онларън заманънда аскерлер бир ялнъшлък япсън хемен ьолюм джезасъ верилирди. Бу йюзден, онларда бюйюк корку вардъ ве ишлерине чок ийи бакардълар.
Бир ан ичин Иса’нън ьолмедиини дюшюнелим: еллери, аякларъ делинмиш, саатлердже сусузлук чекмиш ве хавасъз калмъш бир киши, соук ве ъслак бир маарада айълса биле, онун ьонюнде чьозюлмейеджек кадар бюйюк проблемлер вар: о калъп гиби юстюнде дуран саргъ безлери онун колларънъ баалъ тутуйорлар. Онларън ичинден насъл чъкаджак? О коджаман деирменташъ зайъф халинде насъл калдъръп он метре фърлатаджак (хем де ичерден). Делик аякларла насъл биркач километре йюрюйеджек? Ве бютюн бунларъ япарса да, ону якъндан танъян аркадашларъна насъл о кадар кураж вереджек ки, она ‘яшамън ефендиси’ адънъ версинлер (Ап.Ишл. 3:15)?
Ама Йуханна иниджилини диккатле окурсак, затен Иса’нън хачтан ьолю оларак индирилдиинден хич шюпе калмаз: о ана кадар хаятта калмъш олсайдъ биле, Онун бьорюне атълан мъзрак (Йух 19:34) Онун хаятънън, хем де бу сачма теоринин сону демектир.
2) Иса’нън йеринде башка бириси хача герилди
Бу теори аслънда ачъклама деилдир; чюнкю садедже Иса’нън ьолюмю иле илгилидир. Пеки, дийелим, башкасъ хача герилди - о вакът мезардан чъкан кимдир? ЬОбюр теорилер гиби, бу да Инджил’де, хем де путперест Ромалъларън ве иман етмейен Яхудилерин тарих китапларънда кесин оларак язълъ олан билгилери гьормезликтен гелийор.
Иса’нън хачта ьолдююню чъкартан Християнлар деилди. Ромалъ тарихчи Корнелиус Такитус’а кулак верелим: “Месих... санджак гюдюджюсю Понтуслу Пилатус’ун елинден хача герилди.” (Аннали, 15:44). Айнъ онун гиби, Иса’нън дюшманъ олан Яхудилер биле, онун хача герилдиини инкяр етмедилер: “Фъсъх байрамънън арифе гюнюнде Йешу (= Иса) ааджа асълдъ (= хача герилди).” (Талмуд - Санхедрин 43а)
Аджаба башка бириси хача герирлди денилиркен, кими гьостермек истийор. Бу гьостерилмеден бу конушманън нересине даянабилирсин. Бу хавада калъйор. Елчилеринден бири ми, йокса башка бириси ми? Бир киши Иса’нън йерине кенди кендини курбан мъ етти, йокса янлъшлъкла башка бирисини ми хача гердилер?
- Яхудилер кими йок етмек истердилер, ону танъмазлар мъ. Ферисилер ве дин билгинлери хер даим Иса’я тузак курурдулар, Ону насъл сучласънлар ве йок етсинлер, еер башкасънъ тутуклайдълар. Яхудилер демездилер ми бу айнъ киши деил.
- Хачън дибинде дуран кишилер, орадаки кишинин Иса олдууну чок кесин оларак анладълар. Бир ана кенди евладънъ танъмаз мъ (чюнкю Мерйем орада дурурду - Йух. 19:25)?
- Янлъшлъкла туталан бир киши о дурумда баъръп чъърмаяджак мъ, “Бен деилим!” дийе? Факат Иса ьолюркен ьойле бир шей баърмадъ.
- Ама белки де Аллах херкеси шашърттъ, башкасънън гьорюнюшюню ьойле деиштирди ки, Иса’я бензесин ве ьойлеликле севгили пейгамберини куртарсън - ЬОйле бир дюшюндже кесинликле кабул едилемез. Аллах хакикаттър, Онда хич бир сахтекарлък ве хиледжилик йоктур. “Онда хич бир деишме я да дьонеклик гьолгеси йок.” (Якуп 1:17) Аллах ичин ялан сьойлемек мюмкюн деилдир (Ибр. 6:18). Аллах изин версейди, башка бир киши Иса’нън йерине хачта ьолсюн, ве гьордююмюз гиби, ючюнджю гюн мезардан чъксън - о вакът хем кенди халкънъ, хем де бютюн дюняйъ алдаттърмъш олурду, себеп олурду ки, бир ялана инансънлар. Ве бьойлеликле кимсенин фърсатъ олмаяджактъ, Аллаха геректии гиби тапсънлар. ЬОйле бир дюшюндже бизден ърак олсун!
Затен бу теоринин асъл себеби башкадър: “Чюнкю хачън хабери перишан оладжак кишилер ичин акълсъзлъктър. Ама бизим гиби куртуланлар ичин Аллахън кувветидир” (1.Кор 1:18). Иса Месихи хачта ьолюркен гьордююмюз заман, гурурумуз кърълъйор. Артък бир шей калмъйор, нейле кендимизи Аллахън ьонюнде дору гьостерелим. Инсанън ичинде булунан бенлик дюшюнджеси, инсанън гюнахлъ табийети, ьойле бир шей кабул етмек истемийор. Ону кабул едеджеимизе, даха евел Иса’нън затен ьолмедии теорисини уйдуруйоруз.
3) Кадънлар янлъш мезара гиттилер
Буну сьойлейенлер, гене Инджилде язълъ оланларън хепсине бакмъйорлар. Кадънлар янлъш мезара гитмиш олсалардъ биле, бу теори, Иса’нън гьорюнмесини ачъкламъйор. Ве биркач хафта сонра Иса’нън ьоренджилери Онун дирилдиине илан единдже, неден Яхуди гюдюджюлер Онун асъл мезарънъ гьостермедилер? Ойле япсалардъ, бугюн хич бир Месих иманлъсъ калмаяджактъ. Ама гьостеремедилер, чюнкю Онун мезаръ бошту.
4) ЬОренджилери Иса’нън беденини чалдълар
Бу теори, Иса’нън ьоренджилеринин дурумуну унутуйор - онлар корку ве утанч ичинде сакланан кишилер иди. Затен мезара яклашмак биле мюмкюн деилди: орадаки коруйуджу аскерлер буна изин вермейеджеклерди. Ама онларън уйудууну дюшюнелим (ки, бунун джезасъ ьолюмдю!): о вакът, ики тонлук ташъ йеринден калдъръркен (хем де 10 м узаклара фърлатъркен), аскерлер гюрюлтюден уянмаяджаклардъ мъ? Ве Иса’нън джеседини чалъркен, о кадар вакът мъ калдъ, онун мендилини назикче къвърласънлар?
- Затен ьоренджилер о кадар корку ичинде идилер ки, Ромалъ бир девлет мюхрюню бозмак, онларън аклънън уджундан гечмезди. Неден хаятларънъ бошу бошуна коркунчлуа соксунлар? Не казанаджаклардъ?
- Еер ьоренджилер джеседи чалмъш олсалардъ, онларъ джезаландърмак ичин арамаджайдълар мъ. Неден аранмадълар, неден Иса’нън бедени нередедир дийе соргуя чекилмедилер?
5) Хепси Иса’нън дюзенледии бир ойун иди
Биркач йъл ьондже чъкан ‘Фъсъх хилеси’ адлъ китаптан сонра, бу теори сон йълларда иман етмейенлерин арасънда мода олду. Иса сърадан бир адам икен, Ески Ахит’и окумуш ве орадаки пейгамберликлерини йерине гетирмейе карар вермиш. Сонра Ариматеалъ Йусуф’ла анлашъп бир план курмуш: хачта икен ону байълтъран бир илач ичмиш, херкес Онун ьолдююню сансън дийе. Сонра Йусуф ону кенди мезаръна койуп, ючюнджю гюн дирилдиини илан едеджекти. Ама бир аскерин Иса’нън бьорюне мъзрак атмасъ о планъ бозмуш. Сон чаре оларак, Йусуф генч бир адам тутмуш, кендини хем мелек, хем де Иса оларак ьоренджилере гьостерсин. Бьойлеликле онун дирилдии масалъ башламъш.
Гене гьорюйоруз, кишилер истедиклери айетлере бакъп, ишине ярамаян айетлери унутуйорлар.
- Иса’нън мезаръна мюхюр койулдуктан сонра, саде Ромалъ девлет адамларънън изини вардъ, ону ачсънлар. Сахиби олан Йусуф биле артък орая гиремез олду.
- Гизлиликле я да зорла да орая гиремейеджекти. Мезарън ьонюндеки аскерлер буна изим вермейеджеклерди.
- Бунунла йетмезмиш гиби, бу теорийе гьоре Иса гелмиш гечмиш ен бюйюк сахтекяр оладжактъ. Буну сьойлейен хемен хемен хич кимсе йок - херкес Иса’нън ийи бир адам олдууну сьойлюйор
- Ве бу теоринин ен зайъф тарафъ: Иса садедже бир сахтекяр олсайдъ, ханги куветле муджизе яптъ?
- Ве сон оларак: Иса’нън ьоренджилери, Онун дирилишинден сонра Ону якъндан гьордюлер, елледилер. О сахтекяр ‘генч адам’ юч бучук сене Иса иле геджейи гюндюзю гечиренлери алдатърабилир мийди? Бу, белки де, Иса’нън дирилишинден даха да бюйюк бир муджизе оладжактъ.
6) Топлу халде халусинасйон (хаял)
Буну дюшюнюнлер дийорлар ки, “Иса дирилмеди, ама ьоренджилери Ону о кадар севдиклери ичин Онун ьолдююню кабул едемедилер. Ве ен сонунда гьормек истедиклерини гьордюлер.” - Бир хаялън гьозле гьорюлен бичимде мейдана гелмеси ичин, базъ шартлар уйгун олмалъ: месела, садедже синирли ве ичине капанък кишилер хаял гьорюйорлар. Ама Иса’йъ дирилдиктен сонра гьорен кишилер, тюрлю чешит карактерлере сахиптилер. Хаяллерин гьорюлмеси ичин, гьорен киши бир парча гьормек истедии шейи беклийор, ама Иса’нън талебелери Онун дириледжеини кесинликле беклемездилер (месела: Межделли Мерйем мезара гидеркен, Иса’йъ яламак ичин кокулу от кьок гетирди). Ве ьобюр теорилерде олдуу гиби, бу теори де Инджилдеки герчеклери ачъклаямаз: мезарън ьонюндеки ташъ ким калдърдъ? Аскерлер неден качтъ? Неден Иса’нън дюшманларъ Онун беденини гьостеремедилер?
7) Иса’нън дирилиши, сонрадан уйдурулан бир хикайедир
Буну сьойлейенлере гьоре Иса’нън дирилиши ‘рухсал’ бир дирилиш иди. Онун бедени херханги билинмейен бир мезарда чюрюмюш ве сонрадан Онун ьоренджилери Онун дирилдиини уйдурмушлар. Егер Иса’нън ьолюмю иле Инджилин язълмасънън арасънда узун бир заман гечсейди (месела: 100, 200 сене), бу теоринин белки бир ачъклама пайъ оладжактъ. Ама там терси: гьорюйоруз, Иса’нън ьолюмю ве дирилишинден 30 сене сонра Павлус 1.Кор 15:6'да сьойлюйор ки, якън 500 киши Иса’йъ гьормюшлер ве о тарихте хяля хаятта идилер.
Айръджа, ‘рухсал’ бир дирилиш, Яхудилерин анлайъшъна гьоре, затен дирилиш сайълмаздъ. Хайър, Иса’нън ьоренджилерине куввет верен, онларън яшамларънъ деиштирен, бютюн дюняйъ алтюст етмелерине себеп олан, уйдурулмуш бир хикайе оламаз. Петрус буну кендиси сьойлюйор: “Сизе Раббимиз Иса Месихин кувветини ве гелишини билдирмиштик. О вакът курназджа уйдурулмуш масалларън пешине таклашмадък. Хайър, биз Онун бюйюклююнюн гьоз шахитлери олдук.” (2.Пет. 1:16).
Месих’ин ьоренджилери акълсъз я да фанатик кишилер деилди. Хепси Иса Месих’ин дирилдиини сьойледилер ве о ьоретиш уруна джанларънъ феда еттилер. Кимсе бу кадар бюйюк риске гирмез, егер герчектен о хаберин дору олдуундан емин деилсе. Апостол Павлус, Иса’нън дирилиши не кадар ьонемлидир дийе джидди сьозлерле ьонюмюзе гетирийор (1.Кор 15:14-19:
Ве Месих дирилмемишсе, бизим хаберимиз боштур, сизин иманънъз да боштур. Хем де Аллахън кендиси ичин яланджъ шахитлер дюшюйоруз. ... Ве сиз хяля гюнахларънъз ичиндесиниз. О вакът Месихте уйкуя далмъш оланлар маф олмушлар. Егер саде бу хаят ичин Месихе умудумуз олса, бютюн инсанлардан даха зиянъз.”
Факат сонра бюйюк бир кесинликле дийор ки: “Ама Месих сахиден де ьолюлерден дирилмиштир” (1.Кор 15:20)
Сподели с приятели: |