ЙОГА НИДРА
Свами Сатянанда Сарасвати
Въведение
Извлечена от тантрите, йога нидра е мощна техника, която ни учи как да релаксираме съзнателно. При нея сънят не се счита за релаксация. Хората имат чувството, че релаксират, като потънат в някой удобен стол с чаша кафе, питие или цигара и наред с това четат вестник или гледат телевизия. Но това съвсем не е удовлетворително за едно научно определение на релаксацията. Всички тези занимания представляват само сетивно развлечение. В действителност истинската релаксация е преживяване, което далеч надхвърля всичко това. При пълната релаксация човек трябва да остане осъзнаващ. Това представлява йога нидра - състояние на динамичен сън.
Йога нидра е систематичен метод за предизвикване на пълна физическа, умствена и емоционална релаксация. Терминът йога нидра произлиза от две санскритски думи: йога, която означава единение, или съсредоточено осъзнаване, и нидра, която означава сън. По време на практиката йога нидра изглежда, че човек сякаш спи, но съзнанието му функционира на едно по-дълбоко ниво на осъзнаване. По тази причина йога нидра често е наричана “психичен сън" или дълбока релаксация с вътрешно осъзнаване. В това гранично състояние между съня и будуването се осъществява спонтанна връзка с подсъзнателните и несъзнателните измерения.
Състоянието на релаксация при йога нидра се постига чрез обръщане навътре и отдалечаване от външните преживявания. Ако съзнанието може да се отдели от външното осъзнаване и от съня, то се превръща в нещо много мощно и може да се използва по редица начини - например за развиване на паметта, за увеличаване на знанията и творческите способности или за трансформиране природата на човека.
В раджа йога на Патанджали се описва състояние, наречено пратяхара, при което умът и умственото осъзнаване се откъсват от сетивните канали. Йога нидра е един от аспектите на пратяхара, който води до по-висшите състояния на концентрация и самадхи.
Рождението на йога нидра
Преди около 35 години, когато живеех в Ришикеш с моя гуру, Свами Шивананда, имах едно много значимо преживяване, което предизвика интереса ми към развиването на науката йога нидра. Бях назначен да охранявам едно училище по санскрит, където малки момчета се учеха да рецитират Ведите във вид на монотонно припяване. Задължението ми бе да стоя буден през нощта и да пазя училището, докато ачарята1 го нямаше. В три часа сутринта обикновено заспивах дълбоко и в шест часа ставах и се връщах в ашрама. През това време, в четири часа, момчетата ставаха, изкъпваха се и изпяваха санскритските молитви, които аз никога не чувах.
След известно време в моя ашрам се състоя голямо тържество, на което бяха доведени и момчетата от санскритското училище, за да пеят ведически мантри. По време на тържеството те рецитираха някои строфи, които не познавах, но въпреки това имах чувството, че съм ги чувал и преди. Докато слушах, това усещане се засилваше и напразно се опитвах да си спомня къде и кога съм ги чувал. Бях абсолютно сигурен, че никога не съм ги чел или писал, а все пак ми звучаха толкова познато.
Накрая реших да попитам учителя на момчетата, който седеше наблизо, дали може да ми обясни какво става. Пумите му промениха моя цялостен светоглед. Каза ми, че това усещане за нещо познато не е ни най-малко изненадващо, защото финото ми тяло е чувало момчетата да повтарят много пъти тези мантри, докато съм спял в тяхното училище. Това за мен бе велико откровение. Известно ми бе, че знанията се предават пряко чрез сетивата, но от това преживяване достигнах до заключението, че човек би могъл да получи познания директно, без каквото и да е сетивно посредничество. Така се роди йога нидра.
Това преживяване породи в мен по-нататъшни идеи и прозрения. Разбрах, че сънят не е състояние на абсолютна несъзнателност. Когато човек спи, се запазва едно състояние на потенциалност, една форма на осъзнаване, която е будна и напълно бдителна за външните ситуации. Открих, че ако умът се обучава, това състояние би могло да бъде използвано.
Нейният тантричен произход
След това откритие започнах да изучавам тантрическите свещени писания в нова светлина. Попаднах на множество важни, но малко познати практики, които силно ме заинтригуваха. След като лично ги практикувах, реших да изградя нова система, наречена йога нидра, която да включва най-същественото от тях, но без спънките на усложнения ритуал.
Характерна особеност на йога нидра бе систематичната обиколка на съзнанието из тялото, която произхождаше от тантрическата практика няси (означаваща „да поместя" или „да отведа ума до тази точка"). Няса се е практикувала в седяща поза и е включвала специфични мантри, които се помествали, чувствали или преживявали в различни части на тялото. Първо се казвало наименованието на съответната част, след което тя се визуализирала или докосвала и там се помествала мантрата. Няса е била средство за освещаване на физическото тяло чрез вливането на висше осъзнаване, или божествено съзнание, в различните му части по време на тантрическите ритуални практики. Например Ангуштади-шаданга-няса (*1) (вж. библиографските справки в края на книгата -бел. изд.) се използвала за поместването на мантрите в ръката в следния ред:
• палец: Храм ангуштабхям памах
• показалец: Хрим тарджанибхям сваха
• среден пръст: Хрум мадхямабхям вашат
• безименен пръст: Храим апамикабхям вашат
• малък пръст: Храум капиштхабхям ваушат
• длан и задна страна на дланта: Храх карапш.чаприщаб-хям пхат
По подобен начин определени мантри се поместват в различните части на тялото и при Хридайи-Шаданга-няса.
Създадената от мен и описана тук форма на йога нидра, дава възможност на хора, незапознати със санскритските мантри, да извлекат цялостната полза от традиционната няса. Тя може да се практикува с успех от хора от каквато и да е религия или култура. В началото наричах тази практика „йогийски сън", но сега все повече съзнавам огромния потенциал на йога нидра и смятам, че йога нидра не е нищо друго освен йога нидра. Ако ме накарате да преведа йога нидра на френски или на испански език, ще кажа „йога нидра". Това е една интернационална практика.
Експерименти с йога нидра
От създаването на практиката съм провел множество експерименти, за да утвърдя тези идеи. На първо време ги изпитвах върху себе си, след това и върху други хора. Дори успях при обучението на едно куче, порода овчарка. По-късно експериментирах с някои от моите последователи и с много деца. като им предавах знания, опит и напътствия, докато те спяха дълбоко.
Един от най-интересните ми експерименти бе с малко момче, което се дойде в моя ашрам, за да стане санясин. Аз исках да го изпратя на училище, но той категорично отказа. Беше много непослушно момче, абсолютна маймунка. По цял ден трошеше разни неща, тормозеше посетителите и причиняваше неприятности. Накрая се превърна в такава тежест за ашрама, че реших да опитам да поработя с него чрез йога нидра.
Започнах с изпяването на 15-та глава от Гитата около три минути, след като беше заспал. А когато станеше сутринта, му давах да я прочете, което той, разбира се, правеше съвсем нехайно. Една седмица по-късно можеше да рецитира цялата глава наизуст. Когато този опит успя, аз продължих с други текстове. По този начин успях да му преподам Шримад Бхагаватам, Упанишадите, Библията, Корана, английски език, хинди, санскрит и всичко, което знаех, докато той спеше дълбоко.
Сега това момче е на двадесет и една години и съм го изпратил в САЩ. Говори единадесет езика, а пише и изнася лекции на английски език по-добре от мен, като никога не е ходил на училище. Цялото му обучение и учене приключи за двегодишен период от време, през който му прилагах йога нидра, което той дори не си спомня.
Скоро след това направих друг експеримент. Тридесет души практикуваха йога нидра и десетина от тях хъркаха силно. В един момент аз им подадох инструкцията: „Когато кажа Хари Ом Тат Сит, трябва да станете." Повторих това два пъти. Когато йога нидра приключи, аз казах: „Хари Ом Тат Сат", и всички, дори онези, които хъркаха през цялото време, станаха. Попитах ги как са се събудили. Те казаха: „Внезапно". Не бяха чули последното Хари Ом Тат Сат или дори това по средата на практиката, но някак си бяха изпълнили инструкцията ми. Това е един забележителен момент. Той показва, че дори по време на сън вашата истинска същност е будна и съзнаваща. От тези експерименти си извлякох свои собствени заключения. Най-дълбокият сън без съновидения може би изобщо не е никакъв сън. Вероятно когато сте дълбоко заспал през нощта, имате повече осъзнаване, повече потенциал, отколкото когато сте в състояние на сънуване. Това означава, че можете да научите повече, когато спите, отколкото когато сте буден, и ето защо използваме сега йога нидра за усъвършенстване на ума.
Запечатване в ума
Как става това? Отговорът е прост. При пълна релаксация възприемчивостта е по-голяма. Когато съзнанието е свързано с всички сетива, възприемчивостта е по-малка. Това е тайната на йога нидра. Поради процеса на интелектуализация познанието, което влиза в мозъка, всъщност не се запечатва истински в него. Но отдръпнете ли мъничко ума навътре и навлезете ли в състояние, в което нито сте дълбоко заспали, нито пък сте напълно будни, всички впечатления, навлизащи в ума в този момент, добиват огромна сила и остават там.
Има различни равнища на ума. Някои са като много твърда почва; други - като твърде рехава почва. Съзнателният ум е като твърда почва, защото при него са в действие интелектът и логиката. Интелектът представлява процес на анализиране на нещата. Той не приема всичко, случва се често и да отхвърля. По-дълбокото съзнание обаче не е такова. Каквото и впечатление да запечатате в подсъзнанието, то не може да бъде изхвърлено. Ще израсте и плодовете ще обогатят всеки аспект от живота ви.
Ето защо не бива да се тревожите, ако заспите по време на йога нидра. От друга страна, това може би пък е нещо по-мощно. Но трябва да имате едно наум: „Няма да заспивам". Не бива да се опитвате да заспите. Трябва да се опитвате да стоите буден, защото ако заспите, това няма да бъде йога нидра.
Да речем, че си пуснете касета, но заспите и не чуете нищо. Тогава онова, което трябва да направите, е да пуснете касетата отново на сутринта, когато се събудите. Изслушайте я този втори път с насочено внимание. Това ще помогне да се изгради връзката, или мостът, между съзнаваното и несъзнаваното. Това е начинът за изучаване на езици. Можете да научите каквото си поискате по този начин. Ако имате определени навици, от които искате да се отървете, първо в несъзнателната част на ума трябва да се посеят подходящите семена, или санкалпи, и след това да се слушат по време на съзнателното състояние. Това е една много важна за бъдещето наука за йогийската личностна трансформация.
Хипнойогийското състояние
В йога нидра съзнанието е в състояние между будуването и съня, без да е изцяло в някое от тях. В съвременната психология това се нарича „полусънно състояние", макар че аз предпочитам да го наричам „хипнойогийско състояние". Но най-доброто име си е „йога нидра". В това състояние умът е изключително възприемчив. Могат да се учат много бързо езици и други учебни предмети. Внушенията, направени по това време, носят успех при премахването на нежелани навици и наклонности. Всъщност йога нидра може да се използва за насочване на ума към извършването на каквото поискате. Това е тайната на невероятните постижения на велики йоги и свамита.
Практиката на йога нидра дава на човек възможност да получава интуитивни прозрения от несъзнателния ум. Това състояние е изворът на художественото и поетическото вдъхновение. То е също така и източникът на най-творческите научни открития. Волфганг фон Гьоте е използвал вдъхновението и интуицията на това състояние, за да разрешава проблемите, възникващи в неговата работа. В съновиденията, които се явяват в това състояние, Кекуле е осъзнал кръговата молекулна структура на бензола. Нобеловият лауреат Нилс Бор видял планетарната структура на атома, а Айнщайн ускорил своето осъзнаване до скорост, равна на тази на светлината, по време на известните „мисловни експерименти", които го довели до теорията на относителността.
Интуитивните прозрения, получавани в йога нидра, дават възможност на човек да открие вътре в себе си отговорите на всички проблеми. Истинската човешка природа и цялостност се проявяват и му дават възможност да живее смислен и спокоен живот във всякаква обстановка. Това е отварянето на „третото око", което отвежда съзнанието отвъд условностите на личността и нейните напрежения, комплекси и задръжки. След като вече не се идентифицира емоционално с ума и тялото, цялостното човешко същество се прониква от божественото съзнание.
Както се казва в Трипура Рахася (*2):
"Ето защо осъзнай със спокоен ум своята собствена истинска природа, която е единното, чисто и неделимо съзнание, лежащо в основата на неспокойния ум, който е съставен от цялата вселена в цялостното й разнообразие. Осъзнай със спокоен ум състоянието между съня и будността... Това е истинският Аз, свойствен на човека, който повече не може да бъде заблуден."
Йога нидра - блажената релаксация
Повечето хора спят, без да се освобождават от напреженията,
това се нарича нидра.
Нидра означава сън, без значение какъв или защо,
по йога нидра означава сън,
които се получава, след като се отхвърлят всички товари, който е блажен и с далеч по-високо качество. Когато осъзнаването се отдели и разграничи от вритите, когато будното състояние, сънуването и дълбокият сън преминат като облаци,
но остане осъзнаването на атма, това е преживяването на пълна релаксация. Релаксация не означава сън. Релаксация означава да бъдеш блажено щастлив,
и това състояние няма край. Аз наричам абсолютната релаксация блаженство,
а сънят е нещо различно. Сънят предоставя почивка единствено за ума
и сетивата. Блаженството води до отпочиване на атма,
вътрешния аз. Ето защо в тантра, йога нидра представлява пътят към самадхи.
Свами Сатянанда Сарасвати
ТЕОРИЯ
Изкуството на релаксацията
През последните стотина години начинът на живот в целия свят много се е променил. Организацията на обществото, а и останалите сфери вече не са същите, каквито са били в древни времена. Това е довело до разсейване на човешките енергии на всички равнища. Човешкият ум е изгубил своята равновесна точка и хармония във всяка сфера на съществуванието. Толкова сме погълнати от грижите за физическото си оцеляване, че не съзнаваме какво се случва с нас.
През последните един-два века се появиха болести с нови измерения, изражения и прояви и целият този процес достига своя връх през последните десетилетия. Медицинската наука е сложила край на големите смъртоносни болести от миналото, но сега се срещаме с нова епидемия от свързани със стреса разстройства, причинени от неспособността ни да се адаптираме към ускорения съревнователен темп на съвременния живот.
Психосоматичните болести като диабет, високо кръвно налягане, мигрена, астма, язви, храносмилателни разстройства и кожни болести се предизвикват от напреженията в тялото и ума. Главните причини за смъртността в развитите страни – ракът и сърдечните болести, също произтичат от напрежението.
Съвременната медицинска наука се опитва да се справи с тези проблеми по много начини, но откровено казано, не е успяла да осигури необходимото здраве на човека. Така е, защото истинският проблем не се крие в тялото, той се корени в променящите се идеали на човека, в начина му на мислене и чувстване. Когато е налице разпиляване на енергия, разпиляване в много идеали, как бихте могли да очаквате да имате хармония в тялото и ума си.
Всеобщият проблем днес не е гладът, бедността, наркотиците или страхът от война, а напрежението, свръхнапрежението, тоталното напрежение. Ако знаете как да се освободите от напрежението, вие знаете как да разрешите проблемите в живота си. Ако сте способни да балансирате различните видове напрежение, можете да контролирате своите емоции, гняв и страсти. Можете да контролирате сърдечна болест, високо кръвно налягане, левкемия и ангина пекторис.
Трите вида напрежение
Независимо дали мислите твърде много или никак, вие натрупвате напрежение. Дали извършвате физическа работа или не вършите нищо, вие натрупвате напрежение. Независимо дали спите твърде много или никак, вие трупате напрежение. Без значение дали храната ви е богата на протеини, или въглехидрати или сте вегетарианец, вие натрупвате напрежение. И това напрежение се складира в различните равнища на човешката личност. То се натрупва в мускулната, емоционалната и умствена система.
В йога се справяме с проблемите на напрежението всеобхватно. Ние разбираме, че ако умът е напрегнат, стомахът също ще бъде напрегнат. А ако стомахът е напрегнат, цялото кръвообращение също ще бъде под напрежение. Това е един порочен кръг от събития. Затова освобождаването от напрежение е една от основните грижи на йога.
Това вътрешно напрежение на индивида внася своя дял в общото психическо напрежение, което се проявява в нещастния семеен живот, в хаоса и безредието в социалния живот и в агресията и воюването между общностите и нациите. Религиите не са успели да внесат спокойствие в ума на индивида. Законът, полицията, войската и правителствата не са съумели да установят хармония между хората. Всички йогийски текстове недвусмислено заявяват, че спокойствие може да се намери само вътрешно, то никога не идва отвън. Следователно, за да създадем един спокоен свят, първо трябва да се научим да отпускаме и хармонизираме собственото си тяло и ум.
Йогийската философия, както и съвременната психология, изброява три основни вида напрежение, отговорни за всички страдания в сегашния живот. Чрез систематично практикуване на йога нидра тези три вида напрежение могат постепенно да бъдат облекчени.
Мускулното напрежение е свързано с тялото, нервната система и хормоналния дисбаланс. То лесно се премахва чрез дълбоко физическо отпускане, което се постига при състоянието на йога нидра.
Емоционалното напрежение, което произлиза от различните двойки противоположности, като любов/омраза, печалба/загуба, успех/провал, щастие/нещастие, е по-трудно за преодоляване. Така е, защото не сме способни да изразяваме емоциите си свободно и открито. Често пъти отказваме да ги разпознаем, така че те остават потиснати и получаващото се в резултат напрежение пуска корени все по-надълбоко. Това напрежение не може да се освободи чрез обикновен сън или почивка. Нужен ни е метод като йога нидра, чрез който може да се успокои цялостно емоционалната сфера на ума.
Умственото напрежение е резултат от прекомерна умствена активност. Умът е вихър от фантазии, смущения и люшкания. Преживяванията от целия ни живот се регистрират в нашето съзнание и се натрупват в умственото тяло От време на време те експлодират и повлияват на физическото тяло, ума, поведението и реакциите. Когато сме тъжни, разгневени или раздразнени, често отдаваме това състояние на ума на някаква повърхностна причина Но дълбоката причина за ненормалното поведение на човек лежи в натрупаните на умствено ниво напрежения. Йога нидра е наука за релаксацията, която дава възможност на всеки от нас да се потопи дълбоко в сферата на подсъзнанието, като по този начин освободи и намали умственото напрежение и установи хармония във всички аспекти на своето същество.
Една по-ефективна почивка
Повечето хора смятат, че релаксацията е нещо много просто - лягаме и затваряме очи. Но все още никой, освен учените, дори не разбира какво всъщност означава релаксация. Уморен сте, затова отивате и си лягате, като смятате, че това е релаксация. Обаче докато не се освободите от мускулното, умственото и емоционалното напрежение, никога няма да можете да се отпуснете. Въпреки възможното повърхностно чувство за благоденствие повечето хора през цялото време си остават напрегнати. Те имат навика да си гризат ноктите, да се чешат по главата, да си поглаждат брадичката или да потрепват с крака. А може и да крачат насам-натам неспокойно, непрекъснато да говорят, постоянно да показват раздразнение или да не спират да пушат.
Хората вършат тези неща, защото не осъзнават собственото си вътрешно напрежение. Може да смятат, че са релаксирани, но един поглед по-отблизо разкрива, че не са. Дори докато спи, мислите и тревогите продължават Да се въртят в ума му и напрегнатият човек се събужда. чувствайки се изтощен. За да релаксира напълно, трябва Да се освободи от вътрешното напрежение в тялото, в емоциите и в ума. Тогава се проявява състоянието на истинската релаксация. Практиката йога нидра е научният метод за премахване на това напрежение.
Йога нидра е по-сполучлива и ефикасна форма на психическа и физиологическа почивка и възстановяване, отколкото обикновеният сън. Онези, които възприемат тази техника във всекидневната си програма, скоро ще усетят дълбоки промени в навиците си на спане. Цялостната систематична релаксация в едно занимание по йога нидра се равнява на часове обикновен сън без осъзнаване. Един-единствен час йога нидра има отпочиващия ефект на 4 часа обикновен сън. Това е една от тайните на свръхчовешката работоспособност и енергия на много велики йоги от миналото и настоящето, които са успели да постигнат толкова много в един кратък живот.
Всъщност способността да се спи и сънува съзнателно в йога нидра е еволюционен процес, който е използван от мнозина изключителни хора в историята и им е помогнал да намерят път към по-голямо вдъхновение и постижения в своя живот. Офицерите на Наполеон, генерала и императора на Франция от 19 век, съобщавали например, че той притежава безкраен и неизтощим източник на енергия и вдъхновение. В разгара на битката точно в най-напрегнатия момент той предавал командването на някой подчинен, като нареждал да не го безпокои никой и при никакви обстоятелства в продължение на 20 минути. Тогава, след като се оттеглял в палатката си, се опъвал върху една огромна мечешка кожа и навлизал в йога нидра. За секунди силното му, равномерно хъркане се сливало с безнадеждните звуци на битката. Точно двадесет минути по-късно ставал освежен, ободрен и вдъхновен, качвал се отново на коня си и повеждал френската армия към сигурна и решителна победа.
Тайната на трансформацията
По време на практиката на йога нидра ние не само релаксираме, но и преструктурираме и трансформираме цялостната си личност отвътре. Подобно на митологичния феникс, с всяко занимание ние изгаряме старите самскари (запечатани в ума впечатления - бел. изд.), навици и тенденции, за да се родим наново. Този процес е е само по-бърз, отколкото други процеси, които работят само върху външното, но и резултатите са по-надеждни и по-трайни.
Ще ви разкажа за едно мое преживяване, което имах със закоравели престъпници, и то ще ви даде ясна представа за току-що казаното. През 1968 г., когато бях на околосветска обиколка, ме поканиха в лагер за интернирани, за да преподавам йога. Веднага щом влязох в двора, около мен се събраха около шестстотин затворници. Те се присмиваха и дюдюкаха, дърпаха ми дхотито (дрехата - бел. изд.), а един от тях ми подари пакет цигари. Нямаха никакво чувство за почит или уважение.
Знаех, че не бих могъл да ги уча на никаква йога при това положение, така че реших да опитам с йога нидра. Казах на всички да легнат тихо по гръб и да се приготвят за практиката. Но те не се успокояваха. Ритаха се, дърпаха се един друг, крещяха, плюеха и правеха какво ли не, докато аз чаках да се успокоят. В продължение на половин час изрекох само две изречения: „Моля, затворете очи. Не движете тялото си." Чаках ги да се успокоят, но това така и не се получи, затова накрая се отказах и се върнах в хотела си.
На следващия ден телефонирах в лагера за интернирани, за да ги информирам, че няма да ходя вече. Но началникът ме умоляваше да се върна. „Свамиджи - каза той - вие ги омагьосахте. Откакто си тръгнахте, те се успокоиха." Така че успяха да ме убедят да отида отново. Втория път, когато отидох в затвора, същите тези затворници бяха легнали спокойно на земята. Когато ги накарах да се приготвят за суря намаскар, те казаха: „Не, искаме йогата, дето ни учи вчера." Така че шест дни им преподавах йога нидра - как да се отпуснат от главата до петите, отвън и отвътре, във всеки аспект от тяхното същество. Всекидневно до мен достигаха съобщения, че се чувстват все по-добре, че свадите са по-малко от когато и да било по-рано.
На седмия ден имаше събиране за сбогуване и всички присъстваха. Когато дойде и моят ред да говоря, аз извадих пакета цигари, който ми бяха дали, и казах: „Първия ден искахте да пуша. Това са цигарите, които ми дадохте, и сега ще ги изпуша с вас." Човекът, който ми ги бе дал, дойде тичешком на сцената и искрено се извини: „Свамиджи, толкова съжалявам, че ви дадох цигарите. Моля ви, върнете ми ги обратно." Този човек, който седмица по-рано не бе знаел как да се държи с един свами, днес бе напълно променен, без да бъде обучаван на нещо друго освен на йога нидра.
Каква е тайната на тази трансформация? Проповеди? Не. Поучения? Не. Освобождаването на напрежението, релаксацията и покоят на ума са тайната на трансформацията. Когато човек е под напрежение, поведението му се променя, а когато е релаксиран, става естествен. Той познава реалността, истината. Тогава знае и как да се държи, защото познанието за истината е необходимо за правилното поведение. А познанието за истината идва единствено когато сте се освободили от напрежението.
Сподели с приятели: |