Код. Наименование на дисциплината



Дата28.03.2017
Размер76.8 Kb.
#17963

Код. Наименование на дисциплината


Урбанизъм и визуална култура

Титуляр на курса: Доц. Ирина Генова, д-р арх. Любинка Стоилова


Вид на дисциплината

Избираема

Образователно-квалификационна степен

Година на обучение

Семестър

Кредити

Хорариум

Форма на обучение

Език на обучението

Методи на оценяване:

Есе, писмен изпит




Предварителни изисквания:
Цели на курса:

Курсът има за цел да представи пространствените и визуалните страни на градския организъм като процес на създаване, творчески резултат и процес на визуално възприятие. Той запознава с основни понятия от областта на урбанизма, градоустройството и визуалните изкуства, които да разширят представите на бъдещите магистри социолози, и им предоставят полидисциплинарен инструментариум при подхода към проблемите на града.

Лекциите са богато илюстрирани с визуален материал от историята и съвременните урбанистични практики в power point презентации, с което се улеснява достъпността на преподаваната материя.

Съдържание на дисциплината (анотация и теми):

Курсът е разделен на две части - Визуални изкуства и Урбанизъм/градоустройство/архитектура, водени съответно от доц. Ирина Генова и от д-р арх. Любинка Стоилова. Освен въвеждащите два часа, всеки лектор ще представи седем теми – по 2 часа вяка.

Дисциплините Урбанизъм/градоустройство/архитектура се разглеждат като части на архитектурната наука и практика. Поставят се основните понятия и формите на управление на дейностиоте по оформление на града - Форма и образ в градоустройството, комуникация чрез архитектура/ градоустройство – структуриране и възприятие на града. Разчитат се разнообразни послания на различни пластове от градската култура, както и съвременните явления в управлението на града, в частност - на София.

Тематичен план:

Част: Урбанизъм/градоустройство/архитектура

І. Урбанизъм/градоустройство/архитектура като части на архитектурната наука и практика - Форма и образ в градоустройството, комуникация чрез архитектура/ градоустройство – структуриране и възприятие на града. Урбанистична дейност.

ІІ. Градската образност – понятия, еволюция на представата за образ на града; модерен и постмодерен възглед за града /съвременни идеи – физическо и социално пространство, текст/ контекст, визуален език, диалог; калейдоскопичност/мозаичност.

ІІІ. Опозицията град/природа/цивилизация

градската панорама/панорами, природна рамка – географски дадености, релеф, климат; виртуалният град; скелет, градска тъкан (йерархия, център-периферия; центричност-полицентричност, осовост, линейност).

ІV. История, политически и икономически механизми и символи. Функционалност – социален профил на града, структура, зониране,

Фактори, които определят/променят образа на града; функционални зони; изгледи/пейзажи, местни обичаи/традиции и ценности, навици, ролеви модели и потребление; опорни точки на градския скелет – места на високата култура и ежедневието.

V. Форма и композиция на града – силует, ансамбъл, комуникация

градът като сцена/арена на действие, ред/хаос, големина, мащаб, динамика, хоризонт на града; гледни точки и пространствено-времеви зависимости.

Теории за града - идеи, утопии и реалности.

VІ. Градско планиране, строителство и благоустройство

Градски дизайн и визуална комуникация в града, конструиране на образи и деконструкция на значения в градското пространство. управление на градските структури - теории и практики. Съвременното жилище и жилищните общности – проблеми и перспективи.

VII. История на града и градска памет – исторически пластове, съхранение и обновление, паметници на монументалното изкуство, паметници на културата, ансамбли, резервати; културна идентичност – индивидуална и колективна; диалог на епохи и култури – на примера на гр. София - Общият устройствен план и изпълнението му.

София – история на градоустройствено развитие и паметта на града

Възможни извори:
Част: Урбанизъм/градоустройство/архитектура

Арнхейм, Р. Динамика архитектурных форм. М.: 1984.

Интелигентността на виждането Разговор с Рудолф Арнхайм на Ута Грундман (От немски Ирина Илиева). Култура, бр. 32 (18.08.2000) [ http://www.kultura.bg/media/my_html/2143/rudolf.htm ]

Rudolf Arnheim, Art and Visual Perception: АPsychology of the Creative Eye. Univ. of California (1974)

I. Balance (10)

II. Shape (42)

III. Form (96)

IV. Growth (162)

V. Space (218)

[http://www.ucpress.edu/books/pages/1243001.php ]

[http://www.lems.brown.edu/vision/people/leymarie/Refs/VisualArt/Arnheim/ArtVisualPercept.pdf ]



Arnheim, Rudolf. The Split and the Structure. Berkeley: University of California Press. 1996

The Split and the Structure (3)

Learning by What is Around (13)

Two Sources of Cognition (17)

[http://books.google.bg/books?id=edr89PraqJIC&dq=Arnheim,+Rudolf.+The+Split+and+the+Structure&printsec=frontcover&source=bl&ots=BGBmsk1Nq5&sig=YNBkXAQJUDrpdU2RXs4R29smQiw&hl=bg&ei=hrEXS5bIMqeamAP6o-3dAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBAQ6AEwAg#v=onepage&q=&f=false]

Arnheim, Rudolf. New Essays on the Psychology of Art. Berkeley: University of California Press. 1986

Part I. Concerning the Adoration (5)

[http://www.amazon.com/New-Essays-Psychology-Rudolf-Arnheim/dp/0520055543#reader_0520055543]



Part II. The Double Edged Mind (13).

Max Wertheimer and Gestalt Psychology (31)

Notes on the Imagery of Dante’s Purgatorio. (158)

Inverted Perspective and the Axiom of Realism (159)

[http://books.google.bg/books?id=FCueRCn2MTAC&dq=Arnheim,+Rudolf.+New+Essays+on+the+Psychology+of+Art&printsec=frontcover&source=bn&hl=bg&ei=gaoXS8fzOoTInAPEi-nYAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CBgQ6AEwAw#v=onepage&q=&f=false ]

Барт, Ролан Въображението на знака. Есета, София, Народна култура, 1991.

Бахтин, М. Собрание сочинений, т. 1—7. т. 2, М., 2001.

Башлар, Г. Поетика на пространството (1958). С., 1988.

Бенямин, В. Озарения, Критика и хуманизъм, С.: 2000..

Гадамер, Х.-Г. Истина и метод. Основни черти на една философска херменевтика. Плевен: 1997.

Гутнов, Алексей. Мир архитектуры: Лицо города (1990, недописана, завершена В. Л. Глазычевом), М.: 1990.

Гутнов, Алексей. Эволюция градостроительства. М.: 1984.

Дерида, Ж. За граматологията. ИК Лик: 2001.

Дзеви, Б., Архитектурни предизвикателства. С.: 1984.



Еко, Умберто. Интерпретация и свръхинтерпретация, 1997. Interpretation and Overinterpretation (1992)(с R. Rorty, J. Culler, C. Brooke-Rose; редактирана от S.Collini).

Еко, Умберто. Трактат по обща семиотика, Наука и изкуство, 1993 (Trattato di semiotica generale, 1975).

Елиаде, М. Сакралното и профанното. С.: 1998.

Желева, Д. Тектониката като теория на формата и формоообразуването. С.: АИ “М. Дринов”, 2000.

Забелъшанский, Г.; Г. Минервин; А. Раппапорт, Г. Сомов, Архитектура и эмоционалъный мир человека. М.: 1985.

Иконников, А. В. Архитектура XX века: Утопии и реальность: В 2 т. М.: Прогресс-Традиция, 2001-2002.

Кръстев, Т. Архитектурното творчество. С.: 1979.

Линч, К. Образ города (пер. с англ. под ред. А.В. Иконникова, пер. В.Л. Глазычева). М.: Стройиздат, 1982.



Лотман, Ю. Поетика. Типология на културата. С.: 1990.

Минева-Милчева, Юлия. “Новата фотография на 20-те” Култура, бр. 35 (08.09.2000) [http://www.kultura.bg/media/my_html/2146/foto.htm ]



Панофски, Е. Смисъл и значение в изобразителното изкуство. С.: 1986.

Стоилова, Л. “По въпроса за архитектурния образ в съвременната българска архитектура. Жанрова обособеност на архитектурния образ”. Дисерт., ИТИГА, БАН, С.: 1989.



Тонев, Л., Ташев, П., А. Стоичков, и др. Градоустройство. С.: 1974.

Тонев, Л. Композиция на съвременния град. С.: 1973.

Успенски, Б. “Поетика на композицията”, В: Успенски, Б. Семиотика на изкуството. С.: 1992.

Чинь, Ф.Д.К. Архитектура – форма, пространство, композиция. М.: 2005.



Alexander, Christopher. New concept in Complexity Theory Arising from Studies in the Field of Architecture, An Overview of the Four Books of The Nature of Order With Emphasis On the Scientific Problems Which Are Raised, 2003. http://www.katarxis3.com/SCIENTIFIC%20 INTRODUCTION.pdf

Jenks, C. The Garden of Cosmic Speculation, Frances Lincoln Limited, London: 2003. [http://www.charlesjencks.com/current.html#garden ]

Dec 11, 2005

[http://archinect.com/features/article.php?id=29809_0_23_0_M]

Jenks, C. The New Paradigm in Architecture (7th ed. of The Language of Post-Modern Architecture), Yale University Press, London, New Haven: 2002. [http://www.charlesjencks.com/articles.html] [http://www.amazon.com/New-Paradigm-Architecture-Language-Postmodernism/dp/0300095139#reader_0300095139 ]

Jenks, C. (ed.) Visual Culture, Routledge, London and New York: 1995.

Jenks, C. Signs, Symbols and Architecture, (Еd. with Richard Bunt and Geoffrey Broadbent). John Wiley, NY and London: 1980.

Lynch, Kevin, Wasting Away (with contributions by Michael Southworth, editor), Sierra Club Books, San Francisco 1990;

Lynch, Kevin, and Hack, Gary, Site Planning, MIT Press, Cambridge MA and London 1962; 2nd edition 1971; 3rd edition 1984;

Lynch, Kevin, Good City Form, MIT Press, Cambridge MA and London 1984, c1981;

Lynch, Kevin, What Time is this Place?, MIT Press, Cambridge MA 1972;

Lynch, Kevin, The Image of the City, MIT Press, Cambridge MA 1960.

Norberg-Schulz, Christian. Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli, New York. 1980.

Norberg-Schulz, Christian. Meaning in Western Architecture Rizzoli, New York, 1974.

Irwin Altman, Amos Rapoport, Joachim F. Wohlwill (Eds); Human Behaviour and Environment. Advances in Theory and Research. Vol. 4. Environment and Culture. New York (1980)

Introduction (1)

Ch. 1. Amos Rapoport. Cross-Cultural Aspects of Environmental Design (7)

Ch. 2. Richar W. Brislin. Cross-Cultural Research Methods: Strategies, Problems Applications (47)

Ch. 3. John W. Berry. Cultural Ecology and Individual Behaviour (83)

Ch. 4. John R. Aiello, Donna E. Thompson. Personal Space, Crowding, and Spatial Behaviour in a Cultural Context (107)

Ch. 5. Sidney N. Brower. Territory and Urban Settings (179)

Ch. 6. Miles Richardson. Culture and the Urban Stage: The Nexus of Settings, Behaviour and Image in Urban Places (209)

Ch. 7. John W. Bennet. Human Ecology as Human Behaviour: A Normative Anthropology of Resourse Use and Abuse (243)

Ch. 8. John N. Sorensen, Gilbert F. White. Natural Hazards: A Cross-Cultural Perspective (279)

Ch. 9. Ignacy Sachs. Culture, Ecology and Development: Redefining Planning Approaches (319)
[http://books.google.bg/books?id=ALPtPbWUzOMC&pg=PA22&lpg=PA22&dq=Rappaport,+Amos.&source=bl&ots=frg4QCgnZ6&sig=PExM2Qxx5hm8N81blQBST-NL6uA&hl=bg&ei=jKAaS_jYHKOknQOc5J3VAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CBYQ6AEwAw#v=onepage&q=&f=false ]

Rappaport, Amos. Human Aspects of Urban Form Towards Man, Sydney-Paris-Toronto, 1977.

Venturi, Robert. Complexity and Contradiction in Architecture, London: 1977.

Вячеслав Глазычев http://www.glazychev.ru/


Что такое идеальный город? Как за последние пятнадцать лет изменился подход отечественных архитекторов к проблеме градостроительства? Должен ли город создаваться по заранее разработанному плану?

Об этом Алексей Лепорк беседует с известным российским урбанистом Вячеславом Глазычевым.


Съставил: Д-р арх. Любинка Стоилова
Каталог: wp-content -> uploads -> 2011
2011 -> Евгений Гиндев световната конспирация
2011 -> Наредба №36 от 30 ноември 2005 Г. За изискванията към козметичните продукти
2011 -> Наредба №36 от 30 ноември 2005 Г. За изискванията към козметичните продукти
2011 -> За минималния и максималния бал по паралелки в рио област софия-град
2011 -> 130 годишнината на ввму “Н. Й. Вапцаров” разкрива новите предизвикателства и перспективи в развитието на флагмана на морското образование
2011 -> Съюз на математиците в българия – секция бургас пробен изпит по математика за 7 клас – март, 2011
2011 -> Член на Приятели на Земята Интернешънъл
2011 -> Права и задължения на учениците
2011 -> В съответствие с ангажиментите в рамките на фаза 1 от мониторинга за изпълнение на задълженията по Конвенцията и Препоръката, през 2000 г
2011 -> Разграничение на трафика на хора от сродни престъпни дейности д-р Ива Пушкарова


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница