Проф. д. н. Николай Стефанов Лазаров
Роден на 25 януари, 1950 г. в град Габрово. Женен, с две деца.
София 1407, ул. "Любата" № 7, тел. 9628117, 0888 946522, nslazarovi@gmail.com
ТВОРЧЕСКА АВТОБИОГРАФИЯ
Образование
2006 – Печели конкурс на НАТФИЗ за щатен професор, кинознание, диплом ВАК №24032/22.01.07
2004 – патент за изобретение № BG64327 В1– Метод за добавяне на компютърно генерирани ...
2001 – Защитава научната степен ДОКТОР НА ИЗКУСТВОЗНАНИЕТО, диплом ВАК №27199/7.05.01.
1998 - Защитава научното звание ДОЦЕНТ – протокол, ПВАК №19039 / 19.03.98
1993 Завършва квалификационен курс Бизнес мениджмънт, свидетелство №8644 – УНСС.
1969-1974 - Следва ВГИК - Москва –ФИЛМОВ ОПЕРАТОР, Диплома Ю#878890, дипломна работа: Сутрешните изстрели не бяха последни, игр.,80 мин., награди - Атина, Бритиш Филм Институт, Ташкент.
1969 - Сребърен и бронзов медал от „5-ти Републикански фестивал на любителското кино”.
1969 - Завършва Техникум по механоелектротехника Д-р Василиади - Габрово.
Професионална кариера
2002 до 01.12.2011 е Изпълнителен Директор на Аудиовидео Орфей ЕАД.
1996-2002 е Технически Директор на Аудиовизия Орфей ЕООД.
От 1993 г. и днес е оператор на свободна практика. Заснел е 29 игрални филма, над 40 документални и много престижни реклами - Гранд хотел Варна, СОМАТ, Пежо 405 GL, Миринда лимон PEPSI, Туризъм в Кипър VOX TV-Кьолн, " JUST UNIQUE"- C&K - Белгия, -А как же?- ОРТ-Москва, Canon, REFAN и др.
1976-1993 – филмов оператор първа категория в СТФ „Екран". Работи и като режисьор на документалните филми Спомен за човек, Смях против страх, Д-р Семашко, Войникът Симеон Мирни.
1976 - Киностудия “Бояна” дебют с игралния филм Надбягване, реж. О. Сурдалов.
1974-1976 Военна служба - филмов оператор в КНА – „Пътища“ игр. /с Т. Благоев/ и 4 док. филма.
През последните години е заснел филмите:
2013 – 2014 – Райска ябълка, HD, игрален + рис. анимация + Digital composition, реж. Вл. Шомов.
2010-2013 - Радостта и тъгата на тялото, S16 - 35 мм. & DCP, игр.130 мин., реж. А. Пантзис
2010 - Пътуване, HD to 35 мм, анимация с актьори (green box и виртуални декори) 14 мин., България
2008 - Снима реклами за студио „Златен век” и др.
2007 – Куклени приключения, DVCPRO50, док. 54 мин, БНТ, реж. К. Петрова ;
2006 – Три сестри и Андрей, DVCPRO50, ( green box и виртуални декори) 15 мин., България -Германия, реж. А. Паунов и Б. Десподов - всеки кадър е дигитален визуален ефект.
2006 - “Тик – так”,35 мм - Анимационен филм, реж. Б. Десподов.
2004 / 2006 – Църква за вълци, DVCPRO50, игрален 12 x 56 минути за БНТ, реж. Н. Ламбрев.
2002 - Една калория нежност, /оператор на камера/ - 35мм, игрален, реж.Ив. Гръбчева.
2002 –Игри- Beta Digital, игрален + куклен , реж. К. Петрова – САЩ.
2001 - Въображаем концерт, Beta Digital, игрален + куклен, реж. К. Петрова-САЩ.
2001 –Сътворението, Beta SP, документална експресия 90 мин. Германия, реж. Анри Кулев.
2000 - To Tama, – Супер16, игрален, реж А. Пантзис – Кипър, Гърция, Франция, България.
1999 - Полицейски истории, Beta SP куклен, реж. Катя Петрова – САЩ.
1999 - N.T.F., Beta SP, 7 серии по 55 минути - докумeнтален, реж. Марио Кръстев.
1998 - Пътят към Итака 35 мм игрален, реж. Костас Димитриу – Кипър, Гърция, Англия.
1998 - Магьосници, 35 мм игрален, реж. Сотир Гелев и Иван Гец.
1998 - Кървав спорт - 4, 35 мм игрален, реж. Елвис Рестано - САЩ /оператор на втора камера/.
1997 - Армстронг, 35 мм игрален, реж. Менахем Голан, New Image – САЩ.
1996 -Клането на петела, 35мм игрален,реж.А. Пантзис - Кипър,Гърция,Франция, Германия.
Награди на негови филми.
2012 – Best Animation Movie: - “Trip”от Bulgaria , Загреб, Хърватска и още 8 награди.
2009 - Златен Ритон за Три сестри и Андрей. - http://www.youtube.com/watch?v=ObGSrxsnje8.
2009 - Наградата Джеймисън на София филм фест за Три сестри и Андрей.
2007 - Голямата награда “Академика”2007 - за принос в популяризирането на българското кино.
2006 – Годишни награди на НФЦ–най-добър анимационен филм “Тик – так” реж. Б. Десподов.
2002 – Първа награда на МФФ в Кайро за филма То Тама.
2002 – 4 IPFV Солун – BEST ANIMATION FILM – за филма “Въображаем концерт” - САЩ.
2001 – 42 MФФ Солун – Наградата на FIPRESCI и Бронзов медал за Най-добър филм То Тама.
1997 - Рим-Първа награда за "Художествена изразност" за филма Клането на петела.
1997 - Барцелона - Най-добър филм - Клането на петела.
1997 – Клането на петела, представя Гърция в конкурса „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм.
1996 - Наградата на журито на МФ"Любовта е лудост” - Варна за филма Клането на петела -
Специална награда "За принос в развитието на филмовия език".
1996 - 37 MФФ Солун - награда на FIPRESCI и за най-добър гръцки филм - Клането на петела.
1989 - Сребърен Дракон - Краков за филма Животът е пред нас, реж. Ю. Кънчева.
1989 - Наградата на Токио за филма Без упойка, реж. Ю. Кънчева.
1989 - Приз Европа в Страсбург за филма Без упойка, реж. Ю Кънчева.
1988 - Сребърна Ракла на фестивала в Пловдив за филма Жирафчето, реж. Н. Георгиев.
1986 - Сребърна награда на фестивала Сантарем, Португалия, за филма Именно, реж. М. Гецов.
1985 - Специално отличие на фестивала Краков 84 - Спомен за човек реж. Н. Лазаров.
Специализация в новите технологии за визуалните ефекти и дигитална обработка.
2010 - Построява специализирано студио за визуални ефекти - АСК-4 в Орфей ЕООД.
2003 - Организира технологични звена за DIGITAL MASTERING, VFX и DVD authoring в Орфей.
2000 - Построява Студио”Въло Радев” - АСК-3 в Аудиовизия Орфей ЕООД.
1996 – Основава Направление Визуални Ефекти което ръководи като технически директор на Орфей. 1996 - Съвместно с TV 1 на Румен Ковачев създават Първи частен ПТС - /6 камерен/.
1996 - Построява Студио АСК-2 в Аудиовизия Орфей ЕООД. Разработва специфична технология и инструменти за трансфер на видео и дигитално генерирани изображения върху филмова лента.
Така са изработени 80 кадъра за филма Магьосници, много реклами, анимационни филми и др.
1995 - Построява и ръководи Студио АСК-1 в Аудиовизия Орфей ЕООД със син екран за визуални ефекти.
1984 - 1993 - Основава и ръководи студио "Магически екран" където за пръв път осъществява нови за България технологии като Син Екран, Маскиращи рисунки, Фронтпрожекция, Ротоскоп и др. за наши и чужди филми - Жирафчето, Бащата на яйцето, Дан Колов, Дет Сталкер, Прашинки, Забранения плод, Черната лястовица, Трака-трак и мн. др.
1984 /1992 - Художествен ръководител на студио за визуални ефекти на СТФ "Екран".
1988 - Съвместно с инж. С. Янков и инж. А. Караниколов изработват Bi-pack за оптичен принтер Seiki + анаморфотна система за него с което за първи път в България, осъществява работа на формат Super 35, а също и дезанаморфиране от широк екран на 16 мм за док. филм "Катя Паскалева" – оператор Е. Пенев.
1986 – Построява и ръководи „Студио магически екран” в СТФ „Екран”
1986 – Създава идеен проект и ръководи изработката на триглава оптична копирна машина 2Н+В.
1985 - Модифицира камера ARRI 16ST в S16 за да внедри технологията Super16 за България.
Академична дейност.
Преподавател по "Визуални ефекти в екранните изкуства".
1996 и днес - НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" – София.
1994 – 2005 Софийски Университет "Св. Климент Охридски".
1995 – 2003 Нов Български Университет – София.
1992 – 2003 Югозападен университет "Неофит Рилски” - Благоевград.
Публикации.
Публикувал е статии, доклади, монографии - Формата S16; Анимацията като FX; Видео запис или филмов запис?; Визуални ефекти в студио Магически Екран; Не дигитализирайте Червената Шапчица; Екранът на 21 век - изкуство и технология; Изкуство и техника на визуалните ефекти; Реално за виртуалната реалност; Бъдещето на филма не е дигитално; Вторият век на визуалната памет; Злато 24 к/сек.; Църква за вълци-зад кадър; 100 дни зад кадър.
Член на European Film Academy – EFA, Berlin, membership no.12801
Член на European Federation of Cinematographers – IMAGO.
Член на Съюза на Българските Филмови Дейци.
Член на Асоциацията на Българските Оператори – АБО.
Член на Асоциация на хабилитираните преподаватели по киноизкуство АКАДЕМИКА 21.
Член на Специализирания Научен Съвет по кинознание и театрознание към ВАК /2007 – 2010/
Председател на Национална техническа комисия към НФЦ / 2006 – 2010 г./ (единствен до сега).
Реставрационна дейност на проф. Н. Лазаров за национални филмови архиви
2005 Печели конкурс на МК и ръководи проект за реставрация, консервация и съхранение
на 68 000 метра нитратни архивни филми на Българска Национална филмотека.
2006 - Н. Лазаров изпълнява проект на МВнР за представяне на България пред Европейския съюз с представителна колекция от 10 български игрални филми.
2007 – 2011 Лазаров ръководи национални проекти за дигитална реставрация, субтитриране на 5 европейски езика, тираж на Blue Ray и DVD за широко разпространение на класически български игрални филми по договори с НФЦ.
1957г. реж. Рангел Вълчанов - НА МАЛКИЯ ОСТРОВ;
1960/83г. 16 български автори и 16 анимации – BULGARIAN CLASSIC CARTOONS;
1964г. реж. Въло Радев - КРАДЕЦЪТ НА ПРАСКОВИ;
1970г. реж. Димитър Петров - ТАРАЛЕЖИТЕ СЕ РАЖДАТ БЕЗ БОДЛИ;
1972г. реж. Методи Андонов - КОЗИЯТ РОГ;
1972г. реж. Димитър Петков - С ДЕЦА НА МОРЕ;
1974г. реж. Въло Радев - ОСЪДЕНИ ДУШИ;
1974г. реж. Иванка Гръбчева - ИЗПИТИ ПО НИКОЕ ВРЕМЕ;
1975г. реж. Вили Цанков - СВАТБИТЕ НА ЙОАН АСЕН;
1977г. реж. Бинка Желязкова - БАСЕЙНЪТ;
1978г. реж. Владимир Янев - ТОПЛО;
1979г. реж. Христо Христов - БАРИЕРАТА;
1979г. реж. Борислав Шаралиев - ВСИЧКО Е ЛЮБОВ;
1979г. реж. Рангел Вълчанов - ЛАЧЕНИТЕ ОБУВКИ НА НЕЗНАЙНИЯ ВОЙН;
1982г. реж. Христо Христов - ЕДНА ЖЕНА НА 33;
1982г. реж. Никола Рударов - КОМБИНА;
1982г. реж. Веселин Бранев - ХОТЕЛ ЦЕНТРАЛ;
1983г. реж. Николай Волев - ГОСПОДИН ЗА ЕДИН ДЕН;
1984г. реж. Борислав Шаралиев - БОРИС I;
1987г. реж. Иван Андонов - ВЧЕРА;
1988г. реж. Людмил Стайков - ВРЕМЕ НА НАСИЛИЕ;
Заб. По инициатива на проф. Лазаров, към договореното DVD съдържаниe са добавени и български субтитри, за да бъдат филмите достъпни за хора с увреден слух.
За първи път у нас, още от 2004 г. всички реставрирани за DVD игрални филми и субтитри бяха архивирани на DLT касети, а по-късно на новите версии LTO4, LTO5, LTO6.
LTO остава най-надеждната технология за сравнително евтино дълготрайно архивиране на дигитални филми, която проф. Лазаров въведе като директор в Аудиовидео „Орфей“ ЕАД без допълнителни инвестиции от държавата. Филмите може да бъдат лесно разархивирани и преиздавани следващите 20 до 30 години.
Сподели с приятели: |