Митологията като културен феномен. Мит и логос



Дата18.12.2018
Размер31.67 Kb.
#107795
Към тема: Митологията като културен феномен. Мит и логос
2. Възгледи за характера на митологията
- Вл. Атанасов - "Но не е било така преди 20-30-40 века... В този свят, в който определящ е бил великият страх, изстискван капка по капка от човечеството в продължение на хилядолетия , не се е знаело дали намаляващият есенен ден няма да се свие до своето изчезване, дали падащото все по-ниско към хоризонта слънце няма да бъде погълнато от враждебните сили, дали земята, в която са хвърлени семената, изобщо ще ги върне напролет, дали тотемът - животното прародител на племето - няма да се разсърди за нещо и да покоси своите потомци, дали няма да ги връхлетш мълния, градушка, потоп, суша, епидемия, враг, звяр. Душата на човека тънко чувствала ритъмя и хамонията в околния свят и бързала да придаде душа на всеки предмет и всяко явление, човекът бил неведнъж пред неговите очи, тя, хармонията, била заплашвана и унищожавана, значи заплашван и унищожаван бил и самият той. За да узнае причините за това, за да предотврати такова нарушяване, човекът се обърнал най-напред към прародителката, майката на всичко живо, първото божество на света - Земята. Тя, която поражда и в която се връща всеки живот, трябва да знае и тайните на този живот"./1-5/


  • Блажо Николов - стихосбирка - "ПРЕГРЪЩАМ ВЕЧНОСТТА", С.2003 г.

ЧОВЕКЪТ СЕ ЗАСМЯ


Подгонен от небесен гръм или вулкан,

прастарият човек живял и в страх умирал,

прекланял се на змей или на великан

и в Космоса безпомощен се взирал.

Страха предавал и на свои синове

и като звяр от пещерите е надничал,

той пред природните стихии векове,

като изплашено дете е коленичил…
- "Уйлям Ейбръхъм - "Мътът възниква, след като човекът открие непристъпността и независимостта на природата и това дълбоко го шокира"./2-96/

- "Първостепенната цел на мита е да положи човека в един безопасен свят"./2-97/

Поради това човек се е стремил да придаде на света характеристики, които са не толкова на самия свят, отколкото познатите му благоприятни черти на собственото му битие.

- В. Нестле - "Изначално митическото представообразуване е единствената форма, в която човекът се е опитвал да направи разбираем за себе си своя външен и вътрешен свят. Всички процеси в двете области, изгревът и залезът на звездите, атмосферните явления, растежът на растенията, проявите в живота на животните, здраве и страхливост, разсъдливост и заслепление, сън и прехлас, възхищение и умопомрачение биват отдавани на демонични същества с помощта на персонификацията и пластичната фантазия"./2-58/

"По-точно митическото мислене се х-ра с пълното отсъствие на проверка на своите представи в д-тта, следователно - лишено е от разграничението между привидност и битие, с търсенето на добра или лоша преднамереност в демонични същества, със спиритуализирането на природните сили и материализирането на духовни съдържания и с вярването в магическото действие на култови актове". /2-59/
- "Лев Науменко - "Митологическото съзнание възприема вещта, събитието, постъпката не толкова в съответствие с тяхната собствена природа, с тяхната собстена мяра и цялост, колкото чрез отношението към някакъв външен мащаб, отвъдна реалност, чрез призмата на колективното родово съзнание, чрез отношението към традициите на рода, към авторитета на неговия основател, т.е. към ситуация, традиционно свързана с даденото нещо... Тук логиката е безсилна. Тук работи фантазията."./2-82/

- Андрей Лосев - "Митологическата формация на съзнанието е духовен рефлекс на общинно-родовото битие на човека. "Та нали митологията е схващане на природата и на целия свят като някаква универсална родова


община"./2-79/



5. От мита към логоса



- В. Нестле - "Бил ли е поставен един път въпросът за истината, който вече като такъв включва в себе си съмнение, оттогава е започнал разривът между мита и логоса, тогава логосът се захваща да изпита действителната стойност на създанията на фантазията, посредством изследване естествените причини на нещата, да замества представата за свръхестествените им, повече или по-малко произволни начини на действие с последователно каузално мислене"./2-60/

- В. Нестле - "Буркхарт приписва на гърците "извънредно необичайна философска дарба" и открива в мита "смъртния враг на знанието, който се е налагало да бъде повален, когато дошло ред да се появи свободното мислене и знание"./2-65/



- Л. Науменко - "И ако се постави въпрос, кой остава победител в дългото воюване между мита и логоса, не може да има съмнение, че това е логосът, дал на многото хора, скъсали със старата религия, опора за живота и смъртта в едно или друго от различно нюансираните направления на елинската философия"./2-77/






Каталог: UACEG site -> acadstaff -> userfiles
userfiles -> Curriculumvita e трифон Славчов Германов Професор, д-р-инженер
userfiles -> Определението за карта1 Станислав Василев
userfiles -> Determination of ecological flow after the intake for the small-scale hydropower plant "manastirska"
userfiles -> Годишник на университета по архитектура, строителство и геодезия – софия 2002-2004 annuaire de l’universite d’architecture, de genie civil et de geodesie – sofia
userfiles -> Задача по пиис на Иван Петров Иванов студент от специалност ссс, I курс, 10 група, ф. №11222
userfiles -> Рубрика Повишаване на изискванията за безопасност на водните системи и екипировка


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница