Ние на балканите…



Дата24.10.2018
Размер41 Kb.
#95102
НИЕ НА БАЛКАНИТЕ…

Ето че дойде и 2000 година, последната година от едно хилядолетие, в което обстановката на Балканите не е много по-различна от тази в неговото начало. Е, има и някои промени: увеличи се броят на балканските държави, както и числото на политическите партии в тях, изчезнаха и монархиите. Общата конюнктура обаче изглежда се запазва. Отново един от основните проблеми между България и Румъния е мост на р. Дунав. Атина и Белград отново са в по-добри отношения, отколкото тези на София с тях. Няма я Югославия. Черна гора се стреми към самостоятелно съществуване, както беше по времето на крал Никола. Противоречията между Белград и Загреб отново имат същата сила, почти на същата основа. Босна и Херцеговина отново са зависими, но този път не от Австро-Унгария, а от по-широк кръг европейски държави. Отново Западът спори с Русия за влияние на Балканите и отново руските интереси са най-изявени в Сърбия. Що се отнася до България, в икономическо и политическо отношение тя не е съразмерно сравнима с тогава. Няма го този икономически подем, дал повод да бъдем сравнявани с японците. Няма го високият боен дух и политическо самочувствие, донесли прозвището ни “прусаците на Балканите”. Продължава обаче надпреварата между Западните държави за влияние в тази отричана като европейска част, но предпочитана като икономически, политически и военен полигон – Балканския полуостров. Сега вече в играта се включи и САЩ, които в началото на века само мечтаеха за сегашното си влияние в Европа, но пък вече бяха започнали да работят за него именно от Балканите.



В края на отминалата година “обещах” да коментирам в тази публикация националните позиции в съседните балкански държави. Междувременно настъпиха някои изменения, породени от две изявления - на политик и на политолог пред радио “Дойче Веле”. Веднага след поканата на България за започване на преговори по приемането й в ЕС, председателят на Народното събрание спомена (отразено и в пресата), че може да се наложи промяна на конституцията за създаването на партия на етническа основа в България. В предколедните дни на редица места в Югоизточна България се отбеляза 15-годишнината от т. нар. “възродителен процес”, който продължава да бъде еднозначно и тенденциозно представян от политици и политолози. На среща с обществеността в кирковското село Могиляне по този повод, лидерът на ДПС обявява, че “България няма необходимите 1500 експерти за ЕС”. Но за какво всъщност става дума? Това е реакция на ДПС след неуспешния за нея резултат от местните избори. Защо обаче чак сега, два месеца след 16 октомври? Отговорът е, защото се чакаха събитията от 10 декември в Хелзинки и поредната годишнина от т.нар. “възродителен процес”. Потвърждение за това е интервюто на Ахмед Доган от 16. ХІІ. пред радио “Дойче веле” с основен мотив “митът за толерантността на българина”. Нямаше да се впечатля, ако политическият комбинатор от ДПС даваше поредните си съвети към една или друга политическа партия, за да направи реклама на своята. В случая става въпрос за тенденциозно враждебно и пренебрежително отношение към българския народ, неговата история, граждански и човешки морал. Връзката на интервюто със значимото за България събитие от 10 декември се налага от само себе си. Наред с персоналните политически нападки интервюираният заявява: “Аз не съм съгласен, че българинът е толерантен… Сочим евреите, а забравяме за възродителния процес…Това, че българинът е толерантен е мит… Да не би българинът да обича ромите?! Българинът обича ли турците? Обича ли някакво малцинство в страната? И какво отношение има българинът към съседите си?… Кой е приятел на българина от неговите съседи? Румънецът ли? Или сърбинът? Или гърците? Или турците? Кой е приятел? “ (навсякъде курсивът е на автора). При всичко това не става ясно, коя е базата за сравнение и кой е балканският еталон за толерантност? След ядните намеци Ахмед Доган заключава:”Тази митология за толерантността е за мене един компенсационен механизъм – за тъмните мисли и чувства, които българинът има в себе си по отношение на другия, на другостта”. В останалата част от интервюто лидерът на Движението се оплита, като определя българското поведение като исторически реванш. Значи все пак се досеща за някои неща!? Отново напомня за необходимостта от изучаването на “майчиния език” и за участието на малцинствата в армията, полицията и Външно министерство. Като аргумент за това той изтъква: “Мен по-специално ме интересуват турците и ромите. Не е вярно, че нямаме специалисти. Имаме отракани специалисти, особено от най-младото поколение, имаме възпитаници, които сега завършват в САЩ, Франция, Турция и Германия. И то изпратени от нас, култивирани от нас!”. Сигурно и след тези откровения в България ще се намерят хора, които да твърдят, че ДПС не е партия на етническа и верска основа. Да, ама това не е вярно! Това интервю, както и твърдението, че “България (обърнете внимание, не правителството, а страната) няма необходимите 1500 специалисти за преговори с ЕС”, са пряка атака срещу българската външна политика и нейните европейски перспективи. В случая въпросът който трябва да се зададе не е “Това истина ли е?”, а “Какво се цели с това? Ахмед Доган знае защо започва тази атака. В явните и скритите заплашителни нотки той прави опит отново да изведе на преден план в България, чрез Европа, ролята на партията си и прословутия “етнически модел”. Амбицията му да приложи два пъти един същ политически похват едва ли ще мине, още повече че сега не сме нито 1985 г., нито 1989 г. Какво стана междувременно?

Тогава съветският (или Източният блок) трябваше да бъде разбит. След събитията през 50-те и 60-те годни в Унгария, ГДР и Чехословакия и “забуксуването” на “Солидарност” в Полша, на политическата сцена бе извадена етническата карта. Тя се оказа печеливша. Въпреки че на Запад националният въпрос съвсем не е решен, той бе активиран в Източна Европа. На негова основа започна разпадането на Съветския съюз до ОНД, а след това до Руска федерация. В България т. нар. “възродителен процес” спомогна за политическата промяна в страната, а заедно с това и за цялостния й упадък, сравнимо по брутния вътрешен продукт тогава и сега. В Румъния падна комунистическото правителството на Н. Чаушеску, като увертюра за революцията там бяха протестите на унгарското малцинство в западните й части. Националният въпрос стана причина да се раздели Чехословакия на две държави Чехия и Словакия. Пак той обедини ГДР и ФРГ в единна държава Германия. Най-после националният въпрос “взриви” и Югославия, като сведи териториалното статукво там до това след Първата световна война, но преди включването на южните славяни в Кралството на сърби, хървати и словенци. С изключение на Германия при всички останали случаи имаше държавен и териториален разпад, а там където държавите запазиха своята цялост (като България и Румъния), икономически и политически те бяха поставени на колене. Според постигнатите резултати става ясна и крайната цел – създаването на малки държави, които да бъдат зависими икономически, политически и военно от своите покровители. При новите условия, при политиката на постоянни отстъпки от страна на българското правителство, едва ли Западът ще има интерес от дестабилизиране на обстановката в България. Въпросът е, до каква степен може да се отстъпва още без унижението да е съвсем очевидно. България никога не е била многонационална държава и в сравнение със своите съседи толерантността й към другия е много по-значима.

Що се отнася до Балканите, там фактически останаха две силни държави - Гърция и Турция, членки на НАТО. По своята армия и икономическо влияние в региона те надминават всички свои съседи. Може би наистина звучи наивно въпросът, защо те не съкратиха числеността на армиите си и на бойната си техника до съотношението, което се налага на България? Напротив, интерес представляват разсъжденията от “Бяла книга ‘96” за отбранителната политика на Турция. Според нея турско-арменските отношения могат да се подобрят “само ако арменците се изтеглят от Азербайджан”. За Анкара не съществува кюрдски проблем, а “ПКК е терористична организация и мафиотска банда”. Не такова е “европейското” отношение към АОК – друга терористична организация на Балканите.

Според “Бялата книга за въоръжените сили на Гърция (1996-1997 г.)”, главната цел на политиката й, е укрепването на нейната сигурност и утвърждаване на ролята й като стожер на ЕС и стабилизиращ фактор на Балканите. Гърция заявява неотстъпчивостта си по въпросите засягащи националната й сигурност и суверенитет. Смята оцеляването на кипърския елинизъм и грижата за гръцките малцинства в чужбина, за свой национален дълг и жизнен интерес. Подчертава се, че гръцката военна стратегия е част от националната стратегия. И накрая, за противопоставяне срещу турската заплаха Гърция и Кипър създават “Единно отбранително пространство”. Тук възниква въпросът на какво се основава нашата военна стратегия, след като нямаме изработена национална доктрина?

Другият повод за днешния коментар е интервюто на Иван Кръстев отново по радио “Дойче веле”. Тук отново с пълна сила важи парадигмата с подчертаните по-горе два въпроса. В него все по-доказващият се пред управляващите политолог прави грандиозното заключение, че “България отново се върна на политическата карта на Европа”. Но страната ни винаги е била на тази карта, независимо дали като съюзник, или противник, през двете световни войни, или като част от противниковия на Запада Източен (Съветски) блок. По нататък говорещият отбелязва, че “Кризата в Косово се превърна в европейски шанс на България…”. Това пък е бедата на политолозите, разсъждаващи в повечето случаи конюнктурно, а не исторически. Подкрепата на по-силния (например в съотношение 16:1), нито е героично, нито е морално, а това в политиката особено на Балканите, все някога се връща. Кулминацията на интервюто се заключава в думите: “На ужасните Балкани трябваше да бъдат противопоставени добрите Балкани. И България за последен път през този век получи шанса да спечели главната роля в тази нова пиеса…” (част от интервюто е публикувано във в. “Сега”, бр. 298 от 22. ХІІ. 1999 г.) Не я вярно, че България е получила главната роля – с кого ли пък тя се състезава за да я спечели?! Що се отнася до “ужасните” и “добрите” Балкани, по-правилно е да се сравнява между гордите и сервилните Балкани, или (за тези които предпочитат по-меките сравнения) между суверенните и зависимите Балкани. Всъщност не за първи път държавите от Полуострова се делят на добри и лоши и не за първи път ние отиваме към по-силните. Зависи кой определя техните качества и кой след това диктува договорите. Резултатите са известни от историята.Следващият път ще се спра върху “възродителния процес”, и неговите препратки в историята на българо-турските отношения.

(Бележка на редакцията: “Авторът носи отговорност за твърденията в материала)



в. “Янтра днес”, В. Търново, г. ІІІ, бр. 5, 10. І. 2000 г.
Каталог: 176 -> pub
pub -> Книгата "Балканите начин на употреба 1918 1938 г." част първа. 180 с. Университетско издателство "
pub -> Вестник „пари плюс”
pub -> Зависимата независимост на балканите
pub -> Вестник „пари плюс”
pub -> Стефан анчев, доктор по история
pub -> Турската пропаганда и нейните организации в българия не са от вчера
pub -> Вестник „пари плюс”
pub -> Стефан анчев, доктор по история
pub -> Възстановената българска държава и нейните орисници
pub -> Вестник „пари плюс”


Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница