Общи указания
за предложените тематични направления за групи за извънкласна работа
С примери, обяснения, линкове към ресурси
и снимки от обучения, провеждани или ръководени от автора
доц. д-р Галина Момчева
ВСУ „Черноризец Храбър“
2012
ДИИ "Дигитални компетентности"
Програмиране за супер начинаещи
Компютърна анимация (2-12 клас)
Реалистични анимации (8-12 клас)
Анимация на процеси в науката (2-4 клас) - Прилож.2
Пътешествие на водната капка (2-4 клас) - Прилож.2
Scratch анимации с Kinect (2-4 клас) - Прилож.2
Компютърна игра (2-4, 5-6, 8-12 клас) - Прилож.2
Образователни игри (2-4 клас) - Прилож.2
Игри за деца със СОП (8-12 клас) - Прилож.2
Забавна информатика (2-12 клас - Прилож.2
Бинарни карти (2-4 клас) - Прилож.2
Бинарни карти (8-9 клас) - Прилож.2
Кодоразбивачи - Прилож.2
Геймърска къща (8-12 клас), Прилож.2
ДИИ "Природоматематически науки"
Реалистични анимации (8-12 клас) - Прилож.2
Математиката в анимацията и анимационните техники (10-12 клас) - Прилож.2
Анимация на процеси в науката (2-4 клас) - Прилож.2
Пътешествие на водната капка (2-4 клас) - Прилож.2
Бинарни карти (2-4 клас) - Прилож.2
Бинарни карти (8-9 клас) - Прилож.2
Кодоразбивачи - Прилож.2
ДИИ "Математическа грамотност
и базови познания в областта науките и технологиите"
Движения на реални обекти с LEGO WeDo, подходящо за 8-12 клас - Прилож.2
ДИИ "Комуникативни умения на роден език"
Интерактивни комикси, подходящо за 5-6 клас - Прилож.2
Басни, подходящо за 3-8 клас - Прилож.2
Гатанки и поговорки (4-5, 8-9 клас) - Прилож. 2
Митология - Прилож.2
Пътешествие на водната капка (2-4 клас) - Прилож.2
ДИИ "Комуникативни умения на чужд език"
Интерактивни комикси, подходящо за 5-6 клас - Прилож.2
Басни, подходящо за 3-8 клас - Прилож.2
Гатанки и поговорки на народите (8-9 клас) - Прилож. 2
Разказване на случки (Digital storytelling), подходящо за 2-4 клас - Прилож.2
ДИИ "Културни компетентности"
Цифрово изобразително изкуство (2-4 клас) - Прилож.2
Музикално изкуство (2-4, 5-7, 8-12 клас) - Прилож.2
РИТЪМ (2-4 клас) - Прилож.2
Орнаментика (2-4 клас) - Прилож.2
Интеркултурни проекти (2-4, 5-7, 8-12 клас) - Прилож.2
ДИИ "Предприемачество"
Геймърска къща (5-7, 8-12 клас) - Прилож.2
ПОЛЕЗНИ РЕСУРСИ ЗА ОБУЧЕНИЯТА ПО ТЕМИ, СВЪРЗАНИ С АНИМАЦИЯ
ЗА СТОП-КАДЪР АНИМАЦИЯ
Стоп-кадър анимацията може да се използва кто елемент във всички направления, свързани с анимация, като показва от една страна процесът по създаване на ресурсите, работа по проекти или описва и представя процеси, движения, експерименти, симулации.
Цифров фотоапарат, с възможност за пренасяне на снимките с USB кабел, панорамни снимки, серийни снимки през определен брой секунди.
Стойка за фотоапарат (цени в момента юни, 2012 >=4 лв)
Голям едноцветен чист картон за снимане върху него
3D модели
Панделки или хартиени ленти
Кибритени клечки и Кибритени кутийки
Пластелин за т.нар. Clay Animation
Анимация на очите
http://www.clayanimator.com/english/eye_expressions.html
http://www.clayanimator.com/english/facial_expressions.html
червей/пеперуда
http://vimeo.com/album/1658504/video/38980374
Магнит и кламери
Clay animation (Claymation)
За буквите
Анимация с пластелини за представяне на буквите от английската азбука http://www.youtube.com/watch?v=I9dc8GNsoDQ&feature=related
Друг софтуер за анимация
GIF Анимации
Ръководство за работа сме направили с Вяра Жекова отдавна към учебника за 6 кл. По ИТ. Има го на PDF. Скоро Просвета ще го сложат на сайта си към електронни учебници за безплатна употреба
SAM Animation
Средството, използвано по-масово в САЩ за създаване на анимации за училищни проекти е SAM Animation http://www.samanimation.com/. Тук сме превели два документа, а именно образователни цели с използването на софтуера за анимации и какви проекти да се правят по отделните предмети, които смятаме, че ще са от полза и за българския обучител.
|
Образователни цели на
SAM Animations в K-12
|
Критично мислене / Решаване на задачи
-
подобряване на разбирането при четене и цялостните умения за творческо мислене
-
подобряване на лекотата при говорене и критическото мислене чрез визуално обучение, речников запас, граматика и умения за писане
-
развиване на стратегии и умения за решаване на задачи
-
оценяване и обясняване на разсъжденията при решаването на текстови задачи
Творчеството и Иновативност
-
развиване на инициативност и самонасоченост
-
анализ на настройки и герои
-
изразяване на творчеството чрез мисли, идеи, емоции и въображение
-
подобряване на осъзнаването на цветове, форми и структури използвани при създаване на модели, помощни материали и сцени
-
научаване как да се създават и споделят истории
Сътрудничество
-
подобряване на чувството за отговорност и лидерство чрез работа в екип
-
разглеждане на различни гледни точки
-
работа в екип чрез редуване, разрешаване на конфликти, изследване и споделяне
-
повишаване на осъзнаването на производителността и отговорността
-
преодоляване на разликите между различните кулутри чрез споделяне на културен опит
Комуникация
-
увеличаване на разбирането чрез разпознаване и дефиниране на значения на думи
-
развиване на цялостните вербални умения и речников запас
-
изследване и експериментиране със звуци, думи и текст
-
надграждане върху яснотата и увереността чрез използване на аудио експерименти
-
обясняване и прилагане на различни концепции за образование и учене чрез инструкции и процедури стъпка по стъпка
Технологична/Дигитална Информационна Грамотност
-
използване на информационни и сценични презентационни стратегии
-
развиване на разбирането за изчислителност
-
демонстриране на знания чрез визуална презентация
-
използване на креативна анимационна технология за разпознаване и анализиране на алтернативни обяснения и модели
превод от iCreate to Educate
Използване на Анимация SAM в класната стая K-12
Изкуство
• използване на пластилин или глина за изработване на прости форми и заснемане на конструирането с анимация
• проектиране, изграждане, и създаване на декор с герои, които да разкажат история
• създаване на реквизит чрез използване на изработените форми, изкуство, чертежи, снимки, ЛЕГО, и други материали в класната стая
• създаване на изкуство чрез използване на разноцветни кубчета, хартия, или други цветни материали
Английски език/Eзикови умения
• написване и анимиране на оригинален комикс
• анимиране на реклама
• анимиране на любими стихотворения/проза
• написване и анимация на оригинално стихотворение или интерпретация на стихотворение
• анимиране на герои с цел изобразяване на персонификация
• анимиране на нови и оригинални фрази и изрази
• анимиране на основните елементи на народна приказка или басня
• анимиране на изречение, което използва всички части на речта
• анимиране на начина на разделяне на сложни изречения на прости
• създаване на оригинална история - развиване на уменията за разказване, писане и четене
• създаване на електронни книги
• анимиране на азбуката
• създаване на анимирани илюстративни материали
Чужд език/Английски като чужд език
• проектиране на анимации насочени към културите, от които учениците произхождат
• анимиране на празници, облекло, храна, песни и забележителности от специфични географски райони
• написване на сторибордове както на английски, така и на родните езици на учениците
• добавяне на глас на разказвач към анимациите както на английски, така и на родните езици на учениците
• включване на реквизита в анимации носещи характерните белези на културното наследство на учениците
• включване на думи на различни езици всяка седмица
История / Социални науки
• анимиране на приноса на видни исторически личности
идентифициране и проследяване на основни исторически въпроси и събития
• анализиране на първични и вторични исторически източници
илюстриране на исторически културни приноси
• възстановка на известни исторически народни герои
• анимиране на избрани моменти от живота американски президент
• определяне на значими исторически събития
• анимиране на линия на времето включваща най-важните исторически моменти на дадена епоха
Математика
• анимиране на създаването на дробни уравнения
• използване на анимация за обяснение на дробни части
• илюстриране на употребата на дробите в различни ситуации от всекидневието
• документиране на изграждането на триизмерен модел на геометрична фигура стъпка по стъпка
• анимиране на формулата на Ойлер
• илюстриране на прости геометрични фигури
• анимиране на начина на изчисление на лице и/или обем на геометрична фигура
• демонстриране на преобразуването на мерни единици за дължина
• анимиране на мерни единици за време с помощта на часовник
• отчитане на седмичния растеж на растение на височина
• анимиране на преобразуването на британски и метрични единици
• анимиране на единици за обем, маса и тегло
• анимиране на промените в температурата
• съставяне на математически прогнози и хипотези
• анимиране на оригинална математическа загадка
• насърчаване на осъзнаването на числата и решаването на задачи
• определяне на реда на математическите операции
• анимиране на песни за числа и/или броене
Музика
• включване на звукови ефекти
• запис на звукоподражателни думи
• създаване на анимиран музикален видео клип
• изследване как музикалните инструменти от различните видове възпроизвеждат звуците си - включва аудио
• илюстриране на начина, по който различните инструменти създават звук
Науки
Живот
• анимиране на защитата на тялото от инфекция от имунната система
• визуално обяснение на разликата между вируси и бактериални инфекции
• илюстрине на обяснението как вирусът навлиза в тялото
• анимиране на процеса на митоза
• анимиране на невидимото в човешкото тяло
• разглеждане на различните сетивни стимули
• идентифициране на частите на мозъка и нервната система
• анимиране на процеса на опрашване
• заснемане на образуането на семена за определен период
Земя
• създаване на анимиран модел, който показва взаимоотношенията в една екосистема
• анимиране на хранителна верига
• проучване, проектиране и изграждане на биоми и заснемане на наблюдения
• определяне на различните видове ерозия и начини на предотвратяване на негативните ефекти
• анимиране на различните процеси причинени от атмосферни влияния
• илюстриране на взаимодействието на дъжда с различните почвени слоеве
• анимиране на начина, по който растенията използват корените си, за да достигнат водата и да растат
• анимиране на основните концепции и основните елементи на кръговрата на водата
• създаване на мини слънчев дестилатор
Физика
• илюстриране на движението на електрони чрез верига с последователно свързване
• създаване на визуална презентация на електричеството
• илюстриране как плодовете и зеленчуците могат да служат като акумулатор
• разглеждане на вериги с успоредно свързване
• предвиждане, наблюдаване, анимиране и обясняване по какъв начин обектите мигат
• анимиране на идеята за предаване на сила
• илюстриране на трите закона на Нютон за движението
• разглеждане на теориите за кинетичната енергия и инерцията
• анимиране на свойствата на звуковите вълни
Технология/Инженерни науки
• творческо съставяне на забавни и образователни анимирани игри
• създаване на анимационни филми
• анимиране на линия на времето, която показва различни етапи от развитието и напредъка на технологията
Превод от iCreate to Educate
Scanimation
Сравнително нова техника за създаване на анимации, които се движат и на хартия, която можете да видитe в някои книги за деца с движещи се животни в нея http://scanimationbooks.com
В Youtube могат да се намерят видео демонстрации как да създадете такава анимация.
Дъга в ръката
Със сигурност ще ви бъде интересно да си направите книгата – дъга на Masashi Kawamura.
В следваща версия ще сложим снимка и на нашия вариант.
Правенето на тази книга в екип е важно задание за обучение в управление на времето.
Ще публикуваме и някои полезни указания за това.
Анимация на процеси в науката
По теми и очаквани резултати от учебна програма, подходящи за формулиране на теми, свързани с анимация на процеси в науката са:
Околен свят - 2 клас
Човекът и природата – 3 клас
Човекът и природата – 4 клас
Слънчевата система
Темите, разглеждани по проекта УСПЕХ не трябва да покрива учебно съдържание, но може да има връзка с него.
Ръководителите на групи могат да използват по темите, свързани с анимации
Могат да прочетат и статията за проекти, свързани с използването на стоп-кадър анимации, която в момента подготвяме и ще публикуваме.
Акценти в програмата на Науки на Intel (Inquiry in the Science) 8-14 г ученици са:
Организация на данни чрез ИТ, Визуално представяне на информацията, Критично мислене, Управление на проекта и др.
Линк със средства за учители http://www.intel.com/education/teachers/
Обърнете внимание на средства за визуален анализ. Съвременно оценяване. Всичко е съобразено с 21 Century Skills (референтна рамка, подобна на европейската за 8те ключови компетентности).
Някои книги (преведени на български език) със забавна наука, които могат да бъдат полезни по темите са:
Джорджина Андрюс и Кейт Найтън, 100 експеримента първи стъпки в науката, Издателство „Фют“, 2007
Ребека Джипин и Леони Прат, Научни опити и художествени проекти, Издателство „Фют“
Керстин Ландвер, Най-интересните експерименти за деца, книга Първа, книга втора, Софтпрес, 2009
Вернер Нахтигал, Природата - Изобретателка: Голяма книга за биониката, УнисКорп, 2003
Бионика (разгледай файла bionika.doc)
Някои бележки по темите, в които може да се използва Бионика
В някои от групите по анимация могат да участват и по-големи ученици. Те биха разработвали освен техни проекти, също и успешно ще участват в проекти с по-малките – подпомагайки ги и възпитавайки толерантност сред тях.
Пътешествие с водната капка
За провокация се използва произведението „Пътешествие с водната капка“, определено от автора си Елена Коларова като научно-популярна приказка (Народна младеж, 1975).
В резултат от това обучение се очаква участниците да бъдат провокирани не само да създадат проекти на Scratch по приказката, но и да измислят своя, спазвайки структурата на наличие на приказка, пътешествие, обяснение на научни явления и процеси и забавни опити.
Известни са подобни текстове и по математика, които могат да бъдат взети за основа.
Интересно е и реализирането, евентуално с по-големи ученици, на проекти по „Разбивачи на митове“, в които подобно на известното телевизионно шоу се правят експерименти, опровергаващи митове.
С идея, провокирана от „Пътешествието с водната капка“ създадохме приказката за шоколадовия човек, свързана със здравословното хранене и математиката, по която в момента създаваме проект на Scratch и желаещите ще могат да видят.
По време на дигитализирането на историята обучаемите трябва да създадат библиотека с необходимите за историята костюми, а също и сцените, които да използват за фонове.
Интеркултурни проекти
http://www.emil.ikk.lmu.de/bulgar/Brochure-exercises-BG.pdf
Книги по интеркултурно образование, възпитание вкл. издания на и за ЕС.
Цанко Лалев-съставител, ХРИСТОМАТИЯ. Ромски, турски, арменски, еврейски ПРИКАЗКИ, ПАН, 2005
Математиката в анимацията и анимационните техники (10-12 клас)
Препоръчвам книгата
Computer Animation Algorithms and Techniques, Pick Parent, Morgan Kaufmann Publishers, 2002
Същата книга на руски (имаме тази книга в библиотеката на ВСУ)
Компьютерная анимация. Теория и алгоритмы, Рик Пэрент, Кудиц-Образ, 2004
Това обучение е подходящо за ученици с повишен интерес към математиката и такива в профили Информатика, ИТ или професии, свързани с Компютърни науки, желаещи да се развиват в областта на 3D графиката и компютърните игри.
Такова обучение е подходящо още, за да инициира научно-изследователски разработки, с които учениците могат да участватв в национални състезания и конкурси и международни такива.
За подпомагане на визуализацията препоръчвам използването на средства като Processing или OpenGL.
Последна редакция на указанията на 18.06.2012
Заб.
Моля описващите практики като статии да цитират използваните ресурси и материали.
Галина Момчева, 2012 ресурси за УСПЕХ стр.
Сподели с приятели: |