Онзи, който става Буда, трябва първо да мине през степента Бодисатва. Следователно Бодисатва е предходната степен от индивидуалното развитие в посока към Буда



Дата19.07.2018
Размер74.5 Kb.
#76179
Онзи, който става Буда, трябва първо да мине през степента Бодисатва. Следователно Бодисатва е предходната степен от индивидуалното развитие в посока към Буда.

Сега се налага да поставим един важен въпрос: Какво е отношението на този Христос, на този Вишва Карман към такива Същества като „Бодисатвите", един от които например се издигна до степента Буда?

С този въпрос ние се докосваме до една от най-големите тайни на нашето планетарно развитие. Общо взето, за съвременния човек - с неговите обикновени усещания и представи - ще бъде много трудно дори да предположи величието, скрито зад тази. тайна. Има и други такива Същества - като например онзи Бодисатва, който се издигна до Буда и вложи в човешките сърца великото учение за състраданието и любовта - които са във връзка с Космоса и принадлежащата му Земя, и те са общо дванаде- сет. Онзи Бодисатва, който стана Буда пет или шест столетия преди нашето летоброене, беше един от тях. Всеки Бодисатва има строго определена мисия. Както този Бодисатва имаше мисията да даде на човечеството великото учение за състраданието и любовта, така и другите Боди- сатви имаха своя лична мисия, която трябваше да изпълнят в различни епохи от Земното развитие. А Буда стои особено близо до Земната мисия, понеже укрепването на моралните убеждения е именно задача на нашата епоха, от момента, когато Бодисатва се яви пет, шест столетия преди нашето летоброене, до момента когато този Бодисатва ще бъде заменен от своя приемник, който по-късно ще живее на Земята като Майтрейя Буда.

Ето как напредва планетарната еволюция: Бодисатвите слизат на Земята и имат задачата да вложат от една епоха в друга това, което е обект на тяхната мисия. И aкo бихме обгърнали цялото развитие на Земята, щяхме да открием дванадесет такива Бодисатви. Те принадлежат към онова войнство от Духове, което периодически изпраща на Земята един от Бо- дисатвите като свой специален пратеник, като един велик Учител. Цяло- то Земно развитие се ръководи от тази велика ложа, съставена от дванадесет Бодисатви. Тези дванадесет Бодисатви до голяма степен се покриват с понятието, което на една по-низша стенен, определяме като „Учител". Да, те са Учители, великите вдъхновители на една или друга част от това, което хората трябва да усвоят в хода на своята еволюция. Но откъде получават Бодисатвите това, което те периодически възвестяват на човечеството? Ако бихте могли да надзърнете в духовната ложа на Бо- дисатвите, в кръга на дванадесетте Бодисатви, Вие щяхте да установите, че всред тях се намира едно тринадесето Същество, което не бихме могли да наречем „Учител" в същия смисъл, който влагаме в дванадесетте Бодисатви; то е Същество, от което блика самата субстанция на мъдро- стта. Ето защо, ако искаме да сме съвсем точни, ще обобщим: Дванадесетте Бодисатви стоят във великата духовна ложа около своя център; те са вглъбени в съзерцаването на космическата мъдрост, която влива в тях всичко, което те после ще изпълнят като своя мисия в името на общочовешката еволюция. С други думи, от тринадесетото Същество се разлива това, което другите по-късно ще възвестяват на човечеството. Те са Учителите, вдъхновителите, а тринадесетото Същество е само по себе си това, което другите ще проповядват в света всяка следваща епоха. Този тринадесетият е онзи, когото древните Риши наричаха Вишва Карман, а Заратустра наричаше Аура Маздао; той е същият, когото ние наричаме Христос. Ето какво е неговото отношение към всички Бодисатви; той е предводителят на тяхната ложа. Целият хор на Бодисатвите възпява учението за Христос, за Вишва Карман.

Онзи, който пет, шест столетия преди нашето летоброене се издигна от Бодисатва до Буда, беше удостоен със силите на Вишва Карман. А онзи, който в лицето на Натановия Исус прие Христос в себе си, беше не про- сто „удостоен", а „помазан", т.е. проникнат и протъкан от Вишва Карман, от Христос.

Навсякъде, където хората имаха предчувствие за този факт, или чрез по- свещението стигаха до определено познание за него, те изобразяваха тези велики тайни с помощта на един символ. Виждаме например, как в онези малко известни и тайнствени Мистерии на европейския Север, Мистериите на дротите, съществували преди християнството, имаше един чисто земен символ за духовния факт на дванадесетте Бодисатви. В древните Мистерии на дротите винаги можеше да бъде открита една общност от дванадесет индивидуалности, които възвестяваха духовните истини. Всред тях имаше един тринадесети, който не е поучавал нищо, но чрез самото си присъствие, просто е излъчвал мъдростта, която другите са възприемали. Ето земният символ за един небесен, духовен факт.

От друга страна, от стихотворението „Тайните",където Гьоте загатва за своето розенкройцерско вдъхновение, узнаваме, как дванадесетте са наредени в кръг около тринадесетия, без самият той да се проявява като велик Учител; защото - след смъртта на тринадесетия, останалите дванадесет приемат брата Мариус, в цялата му наивност и простодушие, като негов заместник. Той трябва да бъде не представител на едно учение, а представител на самата спиритуална субстанция. И така е било навсякъ- де, където хората са имали предчувствие или познание за този духовен факт.

Следователно, с Йоановото Кръщение в реката Йордан, настъпи онзи момент от общочовешкото развитие, когато този небесен „тринадесети" се появи на Земята като самата духовна субстанция, от която всички други - Бодисатви или Буди - трябваше да черпят; и за да се въплъти това Същество в едно човешко тяло, бяха необходими продължителни и сложни приготовления. Ето какво представлява тайната на Йоановото Кръщение в реката Йордан. Ето кое Същество описват Евангелията: Вишва Карман, Аура Маздао или Христос, както беше наречен по-късно, в тялото на Натановия Исус.


Приемникът на Буда, т.е. днешният Бодисатва, е добре познат на онези, които приемат Антропософията, но ще дойде време, когато ще говорим по-подробно върху тези въпроси; тогава ще бъде назовано и името на този Бодисатва, който ще се издигне до Майтрейя Буда. Днес, след като бяха изнесени пред външния свят толкова непознати факти, ние трябва да се ограничим само до най-същественото. Когато този Бодисатва се появи на света и се издигне до Майтрейя Буда, тогава в лицето на Зе- мята той ще види Христовата нива. Това ще са онези хора, които са убедени: Не само моята глава разбира мъдростта на осемстепенния път, аз притежавам не само учението и мъдростта на любовта, но и моето сърце е изпълнено с живата субстанция на любовта, която прелива и се устремява към целия свят. И тогава с такива хора Майтрейя Буда ще продължи своята по-нататъшна мисия за развитието на света.
Рудолф Щайнер, събрани съчинения GA 114, 1909 г.
***

Силите, които изхождаха от Буда, се намираха в астралното тяло на това момче Исус. Следователно в течението на Исуса от Назарет се намира също течението на Буда.

Напротив това, което източните писания казват, е вярно също и за западния окултист: че в момента, когато Бодисатва се издига до чин Буда, на негово място идва един друг Бодисатва. В момента, когато Гаутама Буда стана Буда, тази индивидуалност на Бодисатва бе приета от Земята и оттогава на Земята действува един нов Бодисатва. Този нов Бодисатва ще се издигне до чин Буда в определено време.

Това време е точно определено: 5000 години след озарението на Буда под дървото боди. Около 3000 години след нашето време светът ще преживее въплъщението на Майтрейя-Буда, което ще бъде последното въплъщение на Йешу бен Пандира. Този Бодисатва, който ще дойде като Майтрейя-Буда, който ще се прероди във физическо тяло също и в нашето столетие - обаче не като Буда - ще си постави като задача да даде на човечеството всички истински понятия за Христовото Събитие.

Истинските окултисти признават въплъщенията на Бодисатва, на по-късния Майтрейя-Буда. Също както всички хора ще претърпят едно развитие на етерното тяло, такова развитие ще претърпи и тази индивидуалност. Колкото повече човечеството се приближава до момента, когато новият Бодисатва ще стане Майтрейя-Буда, тази индивидуалност ще претърпи едно особено развитие, което в неговите най-висши стадии ще бъде в известно отношение нещо, както кръщението на Исуса от На- зарет: тя ще изпита една смяна на индивидуалността.
И в двата случая в същото тяло ще бъде приета една друга индивидуалност. Те живеят като деца в света и след определени години тяхната индивидуалност бива сменена. Това не е едно непрекъснато развитие, а едно такова, което претърпява прекъсване, какъвто бе случаят и при Исуса от Назарет. При него имаме една смяна на индивидуалността на 20-та година, след това отново при кръщението, извършено от Йоана. Такава една смяна ще настъпи именно при Бодисатва, който става Майтрейя-Буда. Тази индивидуалност бива внезапно като оплодени от една друга индивидуалност. Особено Майтрейя-Буда ще живее до 30-та година с определена индивидуалност и след това с него ще стане една смяна, каквато беше станала при кръщението на Исуса в реката Йордан. Обаче винаги Майтрейя-Буда ще бъде познат по това, че когато ще бъде между хората, те не ще знаят нищо за тази смяна на индивидуалността. Тогава той ще се яви внезапно. Този е характерния знак за всички Бодисатви, които стават Буда, че те водят един неизвестен живот. В бъдеще човешката индивидуалност ще бъде остана все повече на самата себе си. За Бодисатва ще бъде характерно, че той ще ходи много години непознат по света и след това ще бъде познат по това, че чрез неговата вътрешна сила ще действува като отделно стоящ човек. В течение на хилядолетия, а също и от окултисти на новото време е било познато като изискване, неговото същество да остане непознато през младостта до раждането на Разсъдъчната душа, даже до раждането на Съзнателната душа и той да получи своята стойност само чрез себе си и чрез никой друг.

Ето защо е толкова важно да бъдем неотстъпчиви до определена точка. Всеки истински познавач на Окултизма би намерил за комично, ако му се каже, че в 20-ия век трябва да дойде Буда, тъй като всеки окултист знае, че Буда ще дойде едвам 5000 години след Гаутама Буда. Обаче един Бодисатва може да бъде въплътен и ще бъде Това е нещо, което принадлежи към първичното въоръжение на окултиста: че Майтрейя-Буда ще бъде непознат в неговата младост. Ето защо аз от години насам подчертавах, че трябва да се вземе предвид принципа на Окултизма: преди някой да е достигнал определена възраст никога определени централни места не ще му дадат поръчение да говори върху окултни учения. Това беше подчертавано от години насам, когато по-млади говорят, че могат да вършат това, изхождайки от добри основания, обаче те не вършат това по окултно поръчение.

Всички, които живеят като Бодисатва и стават Буда, имат на Земята съдбата, която всеки сериозен окултист може да види: в известно отноше- ние те са в тяхната младост неизвестни, непознати хора, но не виж- дат, че съществото на Бодисатва ги прониква. Така е било винаги и така ще бъде и в 20-ия век. Само във времето между 30 и 33-та година на тяхната възраст - същото време, което е изминало от кръщението на Исус в реката Йордан до Голгота - те ще могат да бъдат познати. Тогава става едно преобразуване с човека, който ще пожертвува до известна степен своята индивидуалност на Исуса остави да проникне в него Христос.

Въплъщенията на Бодисатва, които са тези на бъдещия Майтрейя-Буда, се явяват в неизвестни хора. Те действуват като отделни хора и чрез тяхната собствена сила. Майтрейя-Буда също ще действува чрез своята собствена сила и противоположно на даващите тон хора. Той ще остава неизвестен в неговата младост. И когато в своята 30-та година пожертвува своята индивидуалност, той ще се яви така, че в неговите думи ще действува морално това, което казва.


Още преди да настъпи събитието на Голгота, приемникът на Буда, следващият Бодисатва, беше тук за да подготви това събитие и да учи в своя кръг. Този Бодисатва, който дойде след Буда, беше например въплътен в личността на Йешу бен Пандира, едно столетие преди раждането на Исуса от Назарет. Следователно трябва да правим разлика между въплъщението на Йешу бен Пандира, Бодисатвата, което стана едно столетие преди нашето летоброене, и раждането на Исуса от Назарет, което стана в началото на нашето летоброене, който в течение на 3 години от неговия живот бе проникнат от космическото Същество, което наричаме Христос.

Онзи Бодисатва, който беше въплътен в Йешу бен Пандира и който се въплъти също и в други личности, постоянно ще идва на Земята, докато след около 3000 години отсега нататък ще се издигне до чина Буда и ще има своя живот на Земята като Майтрейя-Буда. Онази индивидуалност, която беше индивидуалността на Христос, живя само 3 години на Земя- та, в тялото на Исуса от Назарет и вече никога не ще дойде на Земята в едно физическо тяло. Тя ще се яви само в 5-та културна епоха в етерно тяло, в 6-та културна епоха в астрално тяло и 7-та културна епоха в един велик космически Аз, който е подобен на една велика групова душа на човечеството.


Хората ще трябва все повече и повече да вършат много неща, без да бъдат ръководени и направлявани.

По отношение на това, което Учителите са учили за издигането до Хри- ста, който ще се яви в астралното поле още през настоящето столетие, едно по-голямо разбиране за този напредък на човечеството може да бъде постигнато само както следва: в бъдеще човекът трябва все повече и повече сам да си дава импулси. Точно както вчера описах, че хората трябва да се издигнат постепенно чрез работа над себе си до Христа, така трябва да развиваме също постепенно по свобода импулсите на мис- ленето, чувствуването и волята, усъвършенствувайки самообладание, само наблюдение. Както по-рано при старото ясновидство човекът получаваше импулси от горе от Боговете, така в бъдеще, развивайки едно ново ясновидство той трябва сам да определя своите пътища. Ето защо Антропософията се явява именно в нашето време, за да може човечеството да се научи да развива по-правилен начин качествата на душата. Благодарение на това човекът ще може да насочи своя живот към бъдещето така, че да може да посрещне това, което бъдещето му носи. Само по този начин може да бъде разбрано това, което трябва да настъпи някога, че именно онези, които са умни и неморални, да бъдат изхвърляни и направени безвредни.

Горепосочените качества са важни за всеки човек. Те са обаче такива, че са важни именно за онези, които искат да се стремят по особен начин да добият бързо и рационално качествата, които ще бъдат все повече и повече необходими за човечеството. Ето защо особено ръководителите на човечеството са тези, които се стремят да развият тези качества до особено голям размер, защото само чрез най-висшите качества може да се постигне най-висшето.

Това развитие се провежда в най-висок размер от онази индивидуалност, която някога се издигна до сана Бодисатва - когато предшествуващият го Бодисатва Гаутама се издигна до сана Буда - която от тогава на сам се е въплъщавала веднъж почти на всеки 100 години и е живяла в едно такова въплъщение около 100 години преди Христа като Йешу бен Пан- дира, като предвестник на Христа. Той се нуждае от 5000 години, за да се издигне до сана Буда, и тогава този Буда ще бъде Майтрейя-Буда. Той ще бъде носител на доброто, а именно поради това - и това могат да видят онези, които са достатъчно ясновиждащи - защото ще развие чрез най-строго себевъзпитание онези сили които ще произвеждат магически морални сили, ще ги развие до най-висока степен така, че ще бъде в състояние да пренася чрез самото слово възвишени чувства и морал в душите на хората. Днес на физическото поле ние не можем да развием още никакви думи, които биха в състояние да произведат подобно нещо. Самият Майтрейя-Буда не би могъл днес да развие такива магически слова. Днес чрез словото могат да бъдат пренасяни само мислите.

Как се подготвя той? Той се подготвя преди всичко, като развива онези качества, които се наричат добрите, развива ги до най-висока степен. Бо- дисатва развива до най-висока степен онова, което може да се нарече примирение, спокойствие спрямо съдбата, внимателност спрямо всич- ки процеси в заобикалящия свят, отдайност и разбиране спрямо всички същества.

И въпреки, че на бъдещия Буда му са необходими много животи, в своите въплъщения той се изчерпва главно в това, да наблюдава и се вслу- шва внимателно в това, което става, макар и това, което върши сега, да не е толкова много, защото той се подготвя напълно за своята бъдеща мисия. Това ще постигне чрез факта, че именно за този Бодисатва съществува един особен закон. Ние ще разберем този закон, когато вземем под внимание, че съществува възможността, в определена възраст на живота да настъпи преврат на нашия душевен живот.

Най-великият преврат, който е станал някога, беше този при кръщаването на Исуса в реката Йордан. Там стана това, че Азът на Исуса намиращ се в 30-та година на своя живот напусна плътта и в неговата плът един друг Аз: Азът на Христа, на ръководителя на слънчевите същества.

Един подобен преврат ще изпитва бъдещият Майтрейя-Буда. Но той ще изпитва един подобен преврат в своите въплъщения по съвършено друг начин. Бодисатва ще изпита, ще живее впоследствие живота на Христа, и онези, които са посветени, знаят, че във всяко едно от своите въплъщения той ще покаже съвсем особени качества. А именно във времето от 30-та до 33-та година на неговия живот винаги ще се забележи, че в неговия живот настъпва един мощен преврат. Тогава душата ще бъде за- менена, макар и не по такъв мощен начин както при Христа: Азът, ко- йто до тогава ще е живял в неговото тяло ще излезе от него в това време и всъщност Бодисатва ще стане съвършено различен от това, което е бил дотогава, макар и при него Азът не ще престане, както при Христа Исуса, и ще бъде заменен от един друг Аз. Това е, което всички окултисти общо отбелязват, че той не ще може да бъде познат до този момент, преди това преобразуване. Макар и отдаден с най-жив интерес към всичко, до тогава неговата мисия не ще изпъкне особено, и когато превратът настъпи сигурно, все пак не ще може да се каже, какво е станало тогава с него. Младостта преди това ще бъде съвършено различна от тази, в която той ще се преобразува между 30-та и 33-та година.

Така той се подготвя за едно велико събитие. Това ще бъде така: ста- рият Аз ще излезе и един друг Аз ще влезе в него. И този нов Аз може да бъде една такава индивидуалност като Мойсей, Авраам, Илия. Един такъв Аз ще действува тогава известно време в това тяло: благодарение на това може да стане това, което трябва да стане, за да бъде подгот- вен Майтрейя-Буда. Тогава той ще прекарва останалата част на своя живот с този Аз, който ще влезе в него.

Следователно това, което ще стане тогава, ще бъде като една пълна смя- на. Но може да стане това, което е необходимо, за да бъде познат Боди- сатва. И тогава хората ще знаят, че когато ще се яви след 3000 години от сега нататък и ще се издигне до сана Буда, до Майтрейя-Буда, неговият Аз ще остане наистина в него, но вътрешно той ще бъде проникнат от една друга индивидуалност. И това ще стане именно в неговата 33-та година, в онази година, в която с Христа стана Тайната на Голгота. Тогава той ще се яви като Учител на Доброто, като един велик Учител, ко- йто ще подготви правилното учение за Христа и истинската мъдрост за Христа по начин съвършено различен от това, което може да стане днес.


Рудолф Щайнер, събрани съчинения GA 130, 1911-1912



  • На 19 сеп­тем­в­ри 1911 г., са минали повече от 47 години от раждането на Петър Дънов, а Р. Щайнер говори за това събитие в бъдеще време – „така ще бъде и в 20-ия век”, 17 сеп­тем­в­ри 1911 г. - „който ще се прероди във физическо тяло също и в нашето столетие”. Според мен посветен от нивото на Рудолф Щайнер не би направил несъгласуваност по време.

  • Отчитайки периода от около 30-33 години, който трябва да мине, за да се прояви Бодхисатвата на 20 век, то дори да е роден 1999 (в края на 20 век) до около 2032-2033 година най-късно би трябвало да се очаква неговото проявление (а може би и по-рано)






Сподели с приятели:




©obuch.info 2024
отнасят до администрацията

    Начална страница