Алис Бейли
ПРЕДГОВОР
Темата за Посвещението е от голям интерес за мислителите от всички школи и дори тези, които си остават скептични и критични, биха искали да вярват във възможността на това крайно достижение. За онези, които не вярват, че такава цел е възможна, тази книга се предлага като изложение на една интересна хипотеза. На всички обаче, които бленуват подобно увенчаване на дългите си усилия, тази книга се предлага с надежда, че ще им донесе вдъхновение и помощ.
Възгледите на западните мислители по тази важна тема се характеризират с голямо разнообразие. Някои мислят, че тя няма достатъчно пряко значение, за да й се обръща внимание, и че ако средният човек следва пътя на дълга и работи върху текущите си дела, той своевременно ще достигне своето предназначение. Това е съвършено вярно, но доколкото способността за растящо служене и развитието на силите за помощ на човечеството са награда за всеки, който е готов да удвои усилията си и да заплати цената, изисквана от посвещението, дотолкова тази книга може да ускори достижението на тези, които без нея бавно биха се носили по течението към своята цел. Така те самите ще започнат да оказват помощ, вместо да се нуждаят от нея.
Други пък са убедени, че даваното досега в различните книги учение за посвещението е невярно. Наистина, посвещението беше превърнато в доста леко достижение, което не изискваше онова пречистване на характера, каквото би следвало да се очаква. Изложените в тази книга факти ще покажат, че това е напълно заслужена критика. Истинското посвещение се постига изключително трудно; то изисква най-строга дисциплина на цялата низша природа, както и живот, изпълнен с лишена от показност, самоотвержена преданост. В същото време трябва да се помни, че макар и принизено като тълкувание, предходното учение все пак е правилно по същество.
Има и такива, които се интересуват от тази тематика, но са убедени, че описваните възможности са твърде възвишени за тях и че на този етап от еволюцията им те няма смисъл да се занимават с това. Предлаганата книга се опитва да докаже, че именно тук и сега средният човек може да започне да изгражда характера и да полага основите на онези знания, които ще са му необходими дори само за да може да стъпи върху Пътя на Ученичеството. Сега може да се проведе необходимата подготовка, така че мъжете и жените навсякъде по света — ако искат това — да посрещнат изискванията на ученичеството и да тръгнат по Пътя на Изпитанията.
Стотици хора и на Изток, и на Запад вече бързат към тази крайна цел и обединени от един идеал в своите общи усилия и стремежи, те ще се срещнат пред единния Портал. Тогава те взаимно ще се признаят за братя, разделени от езика и външното несходство на вярванията си, но придържащи се по същество към същата единна истина и служещи на същия Бог.
Алис А. Бейли Ню Йорк, 1922 г.
СЪСТАВЪТ НА ЧОВЕКА
Съставът на човека, както с показано на следващите страници, е троичен:
1. Монада, или чист Дух, Отец в Небесата.
Този аспект отразява трите аспекта на Божеството:
1. Воля, или Могъщество..........................................Отец.
2. Любов-Мъдрост.......................................................Син.
3. Активно Познание.........................................Свети Дух.
В допир с него се влиза едва при последните посвещения, когато човек е към края на пътешествието си и става съвършен. Монадата се отразява в:
II. Егото, Висшият "АЗ", или Индивидуалността. Този аспект е потенциално:
1. Духовна Воля...........................................................Атма.
2. Интуиция.................................................................Будхи,
Любов-Мъдрост, Христовия принцип.
3. Висш или абстрактен Ум.......................Висш Манас.
Егото започва да проявява своето могъщество при напредналите хора и в растяща степен -- по Пътя на Изпитанията, докато при третото посвещение контролът на висшия "АЗ" над низшия не стане съвършен и най-висшият аспект не утвърди своята енергия.
Егото се отразява в:
Ш. Личността, или низшият "Аз", човекът на физически план.
Този аспект също е троичен:
1. Ментално тяло...........................................нисш манас.
2. Емоционално тяло................................астрално тяло.
3. Физическо тяло.....плътно физическо и етерно тела.
Затова еволюционната цел е човек да осъзнае своя егоичен аспект и да постави нисшата си природа под негов контрол.
ПОСВЕЩЕНИЕ, ЧОВЕШКО И СЛЪНЧЕВО
ГЛАВА I
УВОДНИ БЕЛЕЖКИ
Преди да навлезем в предлаганата тематика за Посвещението, за разкриващите се пред съвършения човек Пътища и за Окултната Йерархия, трябва да направим някои уточнения, необходими за правилното изучаване и осмисляне на представяните идеи.
Трябва да е ясно, че в книгата се привеждат факти и твърдения, неподлежащи на пряко доказване за читателя. За да няма съмнения че се стреми към лично доверие и авторитет по отношение на предлаганото знание, авторката решително се дистанцира от подобен род претенции и внушения. Всичките си твърдения тя по необходимост представя като факти. Заедно с това, тя не би искала ценителите на съдържащата се в тези страници информация да бъдат отблъсквани от какъвто и да е догматизъм на изложението. Несъответствието по отношение личността на авторката не бива да е пречка за безпристрастното разглеждане на посланието, което се дава чрез нейното име. В духовните дела имената, личностите и гласът на външния авторитет нямат голямо значение. Надеждно ръководно начало осигурява само това, което се потвърждава от вътрешния критерий и разпознаване. В такъв случай не е важно дали читателят приема посланието на тези писма като представен в идеалистична форма духовен призив, като сбор от факти или като теория, разработена от един ученик и представена от него за разглеждане на други ученици. То се предлага за онзи вътрешен отклик, вдъхновение и светлина, които е в състояние да разбуди у читателя.
Нашата епоха, белязана с рухване на старите и строеж на нови форми, изисква умение за приспособяване. Опасностите на кристализацията трябва да се избягват чрез гъвкавост и дообогатяване. "Старият ред се изменя", но това е преди всичко промяна на измерението и аспекта, а не на същността и фундамента. Основните постулати винаги са били истинни. За всяко поколение е отредено да съхранява същностните черти на старата любима форма, но заедно с това мъдро да я допълва и разширява. Всеки цикъл трябва да се дообогатява с плодовете на по-нататъшните търсения и научни изследвания, като се отстранява това, което се е изчерпало и е изгубило своята ценност. Всяка епоха трябва да привнася съвременните си творения и слава, изчиствайки наслоенията на миналото, които затъмняват и замъгляват новите очертания. И преди всичко, на всяко поколение е дадена радостта да демонстрира здравината на старите основи, но и благоприятната възможност да издигне върху тях структура, по-пълно отговаряща на потребностите на развиващия се вътрешен живот.
Развитите тук идеи намират потвърждение в някои факти, изложени в съществуващата сега окултна литература. Тези постулати са три, а именно:
а) При създаването на Слънцето и седемте свещени планети, формиращи слънчевата ни система, нашият Логос е използвал материя с вече заложени в нея специфични качества. Ани Безант в своята книга "Аватари" (която някои от нас смятат за най-ценното й произведение, доколкото то е най-богато на идеи) твърди, че "нашата слънчева система е формирана от вече съществуваща материя, от вече наситена с определени свойства материя..." (стр. 48). Следователно, тази материя е съдържала в скрито състояние някои способности, които по особен начин са били приведени към проявление; това е станало по закона за Причината и Следствието, както се проявява всичко във Вселената.
б) Всяко проявление по своята природа е седмично и Централната Светлина, която ние наричаме Божество, или единен Лъч на Божествеността, се проявява отначало като Троичност, а впоследствие и като Седмичност. Единният Бог се проявява като Бог-Отец, Бог-Син и Бог-Свети Дух, и тези три аспекта на свой ред се отразяват в Седемте Духа пред Престола, или седемте Планетарни Логоса. Тези Същества са познати на изучаващите окултизъм нехристияни под названието Единен Лъч, проявен чрез трите главни Лъча и четирите малки Лъча, които образуват божествената Седмичност. Всички те биват обединени от Синтезния Лъч (от великия лъч на Любовта-Мъдрост), тъй като наистина "Бог е Любов". Той е тъмносиният, съединяващ Лъч, който към края на големия цикъл ще абсорбира всички останали лъчи за достигане на синтезно съвършенство. Той е проявление на втория аспект на Логоичния живот — аспекта на Строителя на Формите, който прави нашата слънчева система най-конкретната сред трите главни системи. Аспектът на Любовта, или Мъдростта, се проявява чрез строителството на форми, тъй като "Бог е Любов"; в този Бог на Любовта ние "живеем, движим се и съществуваме" и така ще бъде до края на настоящия еон.
в) Седемте плана на Божественото Проявление, или седемте главни нива на нашата система, — това са само седем подсфери на най-низшия космичен план. Седемте лъча, за които толкова много слушаме, и които съдържат толкова интересни и тайнствени неща, също са само седем подлъча на единния космичен Лъч. Самите дванадесет Творчески Йерархии са просто спомагателни разклонения на единната космична Йерархия. Те образуват само един акорд в космичната симфония. И когато този седморен космичен акорд, скромна частица от когото се явяваме и ние, зазвучи в синтезно съвършенство, тогава и само тогава ще станат разбираеми думите от книгата на Йов: "Утринните звезди пеят заедно". Все още съществува дисонанс и възниква разногласие сред много от системите, но с течение на еоните ще настъпи подредена хармония и ще бъде ден (ако може да се говори за вечността чрез понятията за време), когато звукът на съвършената Вселена ще отекне до крайните предели на най-отдалечените съзвездия. И тогава ще се открие тайната на "брачната песен на небесата".
Преди да пристъпи към изучаване на Посвещението, читателят трябва да си припомни и осмисли редица основни идеи. Поради изключителната сложност на тематиката, всичко, което сме в състояние да направим, е да си изясним общата схема; затова всеки догматизъм е неуместен. Ние можем да обхванем само един фрагмент от някакво изумително цяло, което е съвършено недостъпно за нашето съзнание — цяло, което и най-висшият Ангел, или Съвършеното Същество, едва започва да постига. Когато си дадем сметка, че средният човек е напълно съзнателен само на физически план, почти съзнателен на емоционален план, и едва започва да развива своето съзнание на ментален план, ще стане ясно, че човешкото усвояване на космичната информация може да бъде само зачатъчно. Когато разберем и това, че да бъдеш съзнателен на някой от плановете и да имаш контрол над него са две твърде различни състояния, едва тогава ще стане очевидно колко далечна е за нас възможността да уловим повече от това, което е общ контур и тенденция на космичната схема.
Трябва също да признаем, че догмите и тесногръдите учебникарски факти крият опасност; сигурност носи само гъвкавостта и различният ъгъл на виждане. Фактът например, разглеждан от човешка гледна точка (ако приложим понятието "факт" в научен смисъл, т. е. като нещо демонстрирано и абсолютно несъмнено), може да не бъде факт от гледната точка на един Учител. За Него това често е само част от по-голям факт, само фрагмент от цялото. Тъй като Неговото виждане е четири- или петизмерно, разбирането Му за мястото на времето във вечността безспорно ще бъде поточно от нашето. Той вижда нещата отгоре надолу, тъй като времето не е бариера за него.
В Ума на Логоса (Божеството на нашата слънчева система) съществува един необясним принцип на промяна, който управлява всички Негови действия. Ние виждаме само постоянно променящите се форми и долавяме слабите проблясъци на еволюиращия в тях живот, но все още не владеем ключа към принципа, който се проявява чрез вечно менящия се калейдоскоп от слънчеви системи, лъчи, йерархии, планети, планове [нива, сфери — бел. ред.], схеми, кръгове, раси и подраси. Всички те се преплитат, свързват и взаимно се проникват и ние изумени наблюдаваме чудесните феномени, които те формират и разгръщат пред нас. За нас все пак е ясно, че ние, човешката йерархия, имаме своето място някъде в тази схема. Следователно всичко, което можем да направим, е да осмисляме всеки фактор, който обуславя благополучието и еволюцията ни, и изучавайки човешкото същество в трите свята, да се опитваме да разберем донякъде и макрокосмоса. Ние не знаем как единното може да стане троично, а то на свой ред седмично и така процесът да продължи до невъобразима диференциация. Това преплитане на системите създава за човешкото виждане невероятна сложност, чието разгадаване не изглежда предстоящо. Ние знаем, че от гледна точка на Учителя всичко се развива в логична последователност. Погледнато от ъгъла на божественото виждане, цялото се движи в хармонично съзвучие, пораждайки геометрично точна форма. Браунинг е доловил част от тази истина, когато пише:
"Истината е вътре, но и отвън; а между тях е лъжата — плод на изменението, както истината е лице на неизменността."
"Истината последователно приема форма, всеки път с една степен по-висока от предишната си проява..."
Ние също така трябва да помним, че при излагането на фактите за слънчевата система не е нито безопасно, нито благоразумно да се преминава отвъд известна граница. Много неща трябва да останат езотерични и завоалирани. Рисковете, свързани с прекомерното знание, са далеч по-големи от тези, които произтичат от недостатъчната информация. Знанието е свързано с отговорност и сила — две неща, за които човекът все още не е готов. Следователно всичко, което можем сега да направим, е да изучаваме и съпоставяме с цялото си благоразумие и мъдрост; използвайки новите си знания за благото на тези, комуто се стремим да помогнем, ние ще открием, че разумното приложение на знанието увеличава способността ни за възприемане на скритата мъдрост. Разумната сдържаност и различаващата способност растат при наличието на мъдро адаптиране на знанието към нуждите на околната среда. Когато мъдро прилагаме наученото, предпазливо се въздържаме и ясно разграничаваме, ние даваме сигурна гаранция на наблюдаващите расата Учители, че сме готови за ново разкритие и откровение.
Трябва да приемем факта, че единственият начин да намерим ключа към мистерията на лъчите, системите и йерархиите, е в изучаването на закона за съответствията, или за аналогията. Именно това е нишката, която ни сочи пътя в лабиринта, и светлият лъч, който прорязва тъмата на обгръщащото ни невежество. Е. П. Блаватска подчерта това в "Тайната Доктрина", но последователите все още правят твърде малко, за да се възползват от този ключ. Изучавайки този Закон, ние трябва да помним, че съответствието е в същността, а не в екзотеричното, външното сходство на детайлите, които субективно виждаме от сегашната си позиция. Времевият фактор ни въвежда в заблуда — ние грешим, опитвайки се да фиксираме определени времеви граници, а всъщност, всичко еволюиращо напредва чрез постоянен процес на сливане, припокриване и взаимно проникване. За средния ученик са достъпни само някои широки обобщения и разпознаване на основните линии на аналогията. Щом обаче се опита да съставя схеми и да вниква в детайлите, той навлиза в сфери, където е обречен на грешки и лутане в мъглата, която в крайна сметка неизбежно ще го обгърне.
Все пак, научното осмисляне на този закон за аналогията ще доведе до неотклонен ръст на знанията, а бавното натрупване на факти ще прерасне в постоянно разширяваща се форма, която ще включва все по-голям обем от истината. Така изучаващият ще стигне до разбирането, че в резултат на учението и усърдната си работа той е получил една широка и обобщена представа за Логоичната мисъл-форма, в която той постепенно ще може да включва детайлите, усвоявани в хода на многото му прераждания. Това ни води до последната точка, която трябва да разгледаме, преди да навлезем в същината на темата, а именно:
Че развитието на човешкото същество се състои в преминаването му от едно състояние на съзнанието в друго. Това е последователност от разширения и растеж на способността за осведоменост [осъзнаване, осмисляне, разбиране — бел. ред.], която е главната характеристика на вътрешния Мислител. Това е напредване от съзнание, поляризирано в личността, низшия "Аз", или тялото, към такова, което е изтеглено към висшия "АЗ", Егото, или Душата, след което е поляризирано в Монадата, или в Духа, докато накрая стане Божествено. В хода на еволюцията си човешката способност за осведоменост отначало преодолява стените, които я затварят в нисшите природни царства (минералното, растителното и животинското), а после последователно се издига към трите свята на еволюиращата личност, към планетата, където тя играе своята роля, и към системата, в която се движат планетите, докато накрая се откъсне от слънчевата система и стане вселенска.
ГЛАВА II
ДЕФИНИРАНЕ НА ПОСВЕЩЕНИЕТО
Въпросът за посвещението все по;често излиза на вниманието на публиката. Не след дълго древните мистерии ще бъдат възстановени и в бъдещата Църква, чийто ядра вече се формират, ще съществува едно вътрешно тяло, в което първото посвещение ще стане екзотерично само доколкото получаването му (в недалечно бъдеще) ще бъде най-свещената църковна церемония, изпълнявана екзотерично като една от мистериите, дадени за определения период при участието на тези, за които се отнася. Аналогично място тя ще заеме и в ритуала на масоните. Чрез тази церемония готовите за първо посвещение ще бъдат публично приемани в Ложата от един от нейните членове, упълномощен за това от самия велик Йерофант.
Определение на четирите понятия
Какво всъщност имаме предвид, когато говорим за Посвещение, за мъдрост, за знание или за Път на Изпитанията? Най-често тези понятия се използват твърде свободно, без дължимото осмисляне на влаганото в тях значение. Да вземем например първата спомената дума. Много дефиниции и различни обяснения могат да се срещнат по отношение на нейния обхват, на подготвителните стъпки, на работата, която трябва да се извърши между посвещенията, както и на техните резултати и въздействия. Това обаче, което е очевидно и за най-повърхностния ученик, е че въпросната тема е от такава величина, че за да работи адекватно с нея човек трябва да притежава способността да пише от гледната точка на посветен; в противен случай всичко казано може да бъде смислено, логично, интересно и впечатляващо, но не и убедително.
Терминът Посвещение произлиза от две латински думи — 1*п (във, вътре) и гге (вървя). Следователно, това е поставяне на начало или навлизане в нещо. В най-широкия смисъл на нашата тематика, това означава встъпване в духовния живот или в нов етап на този живот. Това бележи първата и последващите (етапни) стъпки по Пътя на Светостта. Буквално разбирано, носител на първо посвещение е онзи, който е направил първата си крачка в духовното царство, преминавайки от чисто човешкото царство към свръхчовешкото. Точно както по-рано, а процеса на индивидуализацията, той е излязъл от животинското и е встъпил в човешкото царство, така сега той навлиза в живота на духа и за първи път получава правото да се нарече "духовен човек" (в техническото значение на тази дума). Така човек влиза в петия или финален етап на нашата сегашна петстепенна еволюция. След като в течение на векове е търсил пипнешком пътя си в Залата на Невежеството, преминавайки по-късно през училището в Двореца на Учението, сега той постъпва в университета или в Палата на Мъдростта. Когато успешно завърши и това училище, той ще се дипломира със степен Учител по Състрадание.
Ще е полезно, също така, първо да изучим разликата и връзката между понятията Знание, Разбиране и Мъдрост. Макар в обикновената реч често да се използват като взаимно заменяеми, те съвсем не са идентични.
Знанието е продукт на Двореца на Учението. То обозначава съвкупността от човешките открития и опит, постигани чрез петте сетива и съпоставяни, изследвани и дефинирани с помощта на интелекта. Именно към него човек изпитва умствена увереност, тъй като то може да бъде потвърдено по експериментален път. Това е общата формула за изкуствата и науките. Знанието засяга всичко, което има отношение към градежа и развитието на формената страна на нещата. Следователно, то обслужва материалната страна на еволюцията — материята в слънчевите системи, в планетата, в трите свята на човешката еволюция и в телата на човека.
Мъдростта е плод на Палата на Мъдростта. Тя е свързана с развитието на живота вътре във формите, с напредъка на духа чрез тези постоянно променящи се носители (проводници) и с разширенията на съзнанието, които се натрупват от живот в живот. Тя отразява жизнената страна на еволюцията. Доколкото работи със същността на нещата, а не с техните външни форми, мъдростта олицетворява интуитивното долавяне на истината без помощта на разсъдъчната способност. Тя е онази вродена сетивност, която може да отличи истината от лъжата, реалното от нереалното. Мъдростта е дори нещо повече от това, защото означава и растяща способност на Мислителя да навлиза все по-дълбоко в ума на Логоса, да вниква в истинската същност на великото вселенско шествие, да вижда целта и все повече да се хармонизира с една по-висока мярка. От гледна точка на сегашната ни цел (която е да научим нещо повече за Пътя на Светостта и различните му етапи), мъдростта може да се дефинира като осмисляне на "вътрешното Царство Божие" и разбиране на "Царството Божие отвън", в слънчевата система. Това може да се представи и като постепенно сливане на пътя на мистика с този на окултиста, или като издигане на храма на мъдростта върху фундамента на знанието.
Мъдростта е наука на духа, точно както знанието е наука на материята. Знанието е разделящо и обективно, докато мъдростта е синтезираща и субективна. Знанието разделя, мъдростта обединява. Знанието диференцира, докато мъдростта съчетава. Какво тогава означава терминът "разбиране"?
Разбирането може да се определи като способност на Мислителя във Времето да придобива и натрупва подходящо знание като основа за мъдростта. Именно то (разбирането) му позволява да адаптира формените неща към живота на духа, да улавя проблясъците на вдъхновение, идващи до него от Палата на Мъдростта, и да ги свързва с фактите от Двореца на Учението. Цялата идея може да бъде изразена така:
Мъдростта се отнася до единния "АЗ", знанието има връзка с "неАЗ"-а, а разбирането отразява гледната точка на Егото, или Мислителя, и на връзката му с тях.
В Залата на Невежеството контролира формата и преобладава материалната страна на нещата. Тук човек е поляризиран в личността, или в низшия "Аз". В Двореца на Учението висшият "АЗ", или Егото, се стреми да доминира над формата, докато постепенно бъде достигната точката на равновесието, в която човек вече не е контролиран преимуществено нито от едното, нито от другото. По-късно Егото става все по-доминантно, докато накрая в Палата на Мъдростта то придобива контрол над трите нисши свята — вродената божественост поема управлението в растяща степен.
Аспекти на Посвещението
Посвещението, или процесът на разширение на съзнанието, е част от нормалното еволюционно движение, погледнато в по-глобален план, а не от тясноиндивидуална гледна точка. Оценявано през призмата на отделния индивид, посвещението бива свеждано до някакъв конкретен момент, в който еволюиращата единица ясно осъзнава (в резултат на собствените си усилия и подпомогната чрез съвети и напътствия от страна на наблюдаващите расата Учители), че е достигнала етап, когато (от гледна точка на физическия план) е придобила някакъв набор от субективни знания. Това наподобява опита на ученика в училище, който изведнъж разбира, че е усвоил урока и вече може разумно да прилага логиката на темата и метода й на действие. Подобни моменти на интелигентно усвояване съпътстват еволюиращата Монада през цялото й дълго странстване. Засега обаче недостатъчно осъзнат остава фактът, че в различните еволюционни периоди ударението пада върху различни степени на разширение и че Йерархията неизменно подпомага насочването на расата към онази точка, от която човешките единици ще могат да съзрат очертанията на следващата еволюционна стъпка.
Всяко посвещение бележи преминаването на ученика в по-висок клас от Палата на Мъдростта и свидетелства за по-ярко светещ вътрешен огън и за преход от една степен на поляризация към друга; то води до осъзнаване на крепнещото единение с всичко живо и същностното единство на "А3"-а с всички "А3"-ове. В резултат се получава един постоянно разширяващ се хоризонт, който бавно обхваща цялата сфера на сътворението. Това означава утвърждаваща се възможност за виждане и чуване на всички планове, растящо съзнание за Божия промисъл за света и крепнеща способност за навлизане и овладяване на тези планове. Става дума за усилието на абстрактния ум да издържи изпита. Това е почетен клас в училището на Учителя, който е достъпен само за онези души, чиято карма позволява това и чиито усилия са достатъчни за постигане на целта.
Посвещението води до връх, откъдето се открива панорамата на вечното Сега, където минало, настояще и бъдеще съществуват като неделимо цяло; виждане за шествието на расите със златната родословна нишка, свързваща различните човешки типове; видение за златната сфера, която поддържа в хармония различните еволюции в нашата система — дева-еволюцията, човешката, животинската, растителната, минералната и елементалната — чрез които ясно се долавя правилният ритъм на пулсиращия живот; визия за Логоичната мисъл-форма върху архетипния план; виждане, което расте от посвещение към посвещение, докато накрая обхване цялата слънчева система.
Посвещението води до онзи поток, в който (веднъж влязъл) човек бива тласкан неотклонно напред, докато не стигне пред нозете на Повелителя на Света, пред нозете на Отца в Небесата, пред нозете на триипостасния Логос.
Посвещението води до пещерата, в чието лоно се постига разбиране за двойките противоположности и се разкрива тайната на доброто и злото. То води до Кръста и до онази завършваща саможертва, която е неотменна предпоставка за постигане на абсолютното освобождение. Тогава посветеният отхвърля всички земни вериги и вече не е задържан от нищо в трите свята. То (посвещението) води човека през Палата на Мъдростта и слага в ръцете му ключа към цялата информация за системата и за космоса, разкривайки я в степенувана последователност. То разбулва скритата в сърцето на слънчевата система мистерия. То води от едно състояние на съзнанието към следващото. С всяко ново състояние хоризонтът се разширява, перспективата се увеличава и разбирането става все по-включващо, докато разширението стигне до онази точка, където "А3"-ът прегръща всички "А3"-ове, включвайки всичко "движещо се и неподвижно", както се казва в едно древно Писание.
Посвещението включва и определена церемония. Този негов аспект е заел твърде голямо място в умовете на хората, деформирайки донякъде истинското си значение. Преди всичко, то включва способността да виждаш, да чуваш, да разбираш, да синтезираш и да съпоставяш знанието. Макар развитието на психичните способности да не е задължително, посвещението дава вътрешно разбиране на ценността, скрита във формата, и разпознаване целта на струпващите се обстоятелства. Това е способност за разбиране на урока, който трябва да бъде извлечен от всяко ново явление или събитие, и на процеса, чрез който тези осъзнавания и разбирания неотклонно и постоянно (всеки час, седмица и година) съдействат за ръста и разширяването на съзнанието. Този процес на постепенно разширяване — резултат на определени усилия, усърден стремеж към правилно мислене и чист живот на самия стремящ се [авр1гап1 (кандидат, претендент) — бел. ред.], а не на учителя, изпълняващ окултния обред — води до това, което някои наричат криза.
В тази криза, която изисква помощта на Учител, се изпълнява определен акт на посвещение, който (въздействайки върху конкретен център) предизвиква желания резултат в някое от телата. Той настройва атомите му към някакъв тон и прави възможно постигането на нов ритъм.
Посветителната церемония бележи някаква точка на достижение, а не предизвиква достижението, както често неправилно се смята. Тя просто отразява признанието на наблюдаващите расата Учители за достигането от ученика на определена еволюционна степен и дава две неща:
1. Разширяване на съзнанието, което въвежда личността в достигнатата от Егото мъдрост, а при по-високите посвещения — в съзнанието на Монадата.
2. Кратък период на просветление, в който посветеният вижда лежащата пред него част от Пътя, която предстои да бъде измината при съзнателното му участие във великия план на еволюцията.
Работата, която трябва да последва посвещението, има за цел да направи новото разширяване на съзнанието част от личностния арсенал за практическа употреба и за овладяване на онази част от пътя, която предстои да бъде измината.
Място и влияние на посвещението
Посветителната церемония протича на трите горни подплана на менталния план, както и на трите по-висши планове, в зависимост от типа на посвещението. При посвещенията на ментален план над главата на посветения блясва петолъчна звезда. Това се отнася за първите посвещения, които се приемат в каузалния (причинния) носител. Твърди се, че първите две посвещения протичат на астрален план, но това е неточно и води до недоразумения. Вярно е, че те най-силно се чувстват в астралното и физическото тяло и от нисшия ментал и въздействат върху техния контрол. Главният ефект се концентрира именно в тези тела и оттук посветеният стига до заключението, че те протичат на тези планове, доколкото яркостта на въздействието и стимулацията на първите две посвещения се проявява най-силно в астралното тяло. Винаги обаче трябва да помним, че главните посвещения протичат в причинното тяло, или отивайки по-нататък — на будхичен или атмичен план. При последните две посвещения, които правят човека свободен от трите свята и му позволяват да функционира във виталното тяло на Лотоса и да владее тази сила, посветеният става звезда с пет лъча. Тя се спуска върху му, слива се с него и той се оказва в самия й център. Това спускане е причинено от действието на Посветителя, който, владеейки Жезъла на Могъществото, поставя човека в контакт с този център от Тялото на Планетарния Логос, съзнателна част от който се явява и самият той. Двете висши посвещения — шестото и седмото, протичат на будхичен и атмичен план; петолъчната звезда "избухва в Себе си", както гласи езотеричният текст, и се превръща в седемлъчна звезда, която се спуска над човека и той навлиза в пламъка.
Освен това, четирите посвещения (преди това на адепта) бележат достигането на съответна пропорция от атомична материя в телата: например при първото посвещение — 1/4 атомична материя; при второто — 1/2 атомична материя; при третото — 3/4 атомична материя и т. н. до крайното запълване. Доколкото будхи е обединяващ принцип (или спойка на всичко), при петото си посвещение адептьт се разделя с низшите си носители и се възправя в своята будхична обвивка. Тогава той сам създава тялото си на проявление.
Всяко посвещение увеличава контрола по отношение на лъчите, ако можем така да се изразим, макар че това не е най-точната формулировка. Думите често въвеждат в заблуда. При петото си посвещение, когато адептът става Учител в трите свята, Той контролира повече или по-малко (в зависимост от линията си на развитие) петте лъча, които се проявяват по време на посвещението. При шестото посвещение, ако се издигне до тази по-висока степен, Той печели власт в рамките на друг лъч и при седмото си посвещение овладява силата на всички лъчи. Шестото посвещение бележи точката на Христовото достижение и носи власт над синтезния лъч на системата. Трябва да помним,-че посвещенията дават власт в лъчите, а не власт над лъчите — в това има известна разлика. Разбира се, всеки посветен има за свой пръв (или духовен) лъч един от трите главни лъча, а лъчът на неговата Монада е онзи, в който Той накрая печели могъщество. Лъчът на любовта, или синтезният лъч на системата, се овладява последен.
Тези, които след петото си посвещение напускат Земята (без да стават Учители във физическо прераждане), получават следващите си посвещения някъде другаде в системата. Всички те са в Логоичното Съзнание. Трябва да запомним следния много важен факт — посвещенията на планетата или на слънчевата система са само подготвителни стъпки за приемане във великата Ложа на Сириус. Този принцип е много добре изразен в масонството и комбинирането на масонското знание с това, което узнахме за стъпките по Пътя на Светостта, ни дава сравнително точна картина. И така, нека конкретизираме:
Първите четири посвещения на слънчевата система съответстват на четирите "Посвещения на Прага", предхождащи първото космично посвещение. Петото посвещение отговаря на първото космично посвещение, а именно това на "постъпилия чирак" в масонството, и прави Учителя "приет подмайстор" в Ложата на Сириус. Шестото посвещение е аналогично на втората степен в масонството, а седмото издига Адепта до степента Учител-Масон от Братството на Сириус.
Учител следователно е този, Който е постигнал седмо планетно, пето слънчево и първо Сириусно (или космично) посвещение.
Сливането (А1-опе-теп1) като резултат от посвещението
Трябва добре да се разбере, че всяко следващо посвещение носи по-пълно обединяване на личността с Егото, а на по-високите нива — с Монадата. Цялата еволюция на човешкия дух е процес на прогресивно сливане. В това единение между Егото и личността е скрита мистерията на християнското учение за Изкуплението. Индивидуализацията е белязана от обединение, чрез което човек (за разлика от животните) става съзнателно, разумно същество. Целият еволюционен процес е съставен от последователни единения.
Сливането на всички равнища — емоционално, интуитивно, духовно и Божествено — означава съзнателно, непрекъснато функциониране. То винаги е предшествано от изгаряне, предизвикано от вътрешния огън, и от разрушаване или жертване на всичко, което разделя. Единството се достига чрез разрушаване на низшето и на всичко, което издига бариери. Да вземем за илюстрация тъканта (паяжината), която отделя етерното от емоционалното тяло. Когато вътрешният огън изпепели тази тъкан, връзката между телата на личността става постоянна и пълна и трите низши носители функционират като един. Аналогична ситуация се наблюдава и на по-високите нива, макар че паралелът не може да стига до детайлите. Интуицията съответства на емоционалния, а четирите по-високи ментални нива — на етерния план. Разрушаването на причинното тяло по време на четвъртото посвещение (символично наречено "Разпятие") е процес, аналогичен на изгарянето на паяжината, водещо до обединяване на личностните тела. Дезинтеграцията, като част от посвещението на архата, води до сливане на Егото и Монадата, което намира израз в Триадата. Това е съвършеното единение (а1-опе-гаеп1).
Целият този процес, следователно, има за цел да направи човека съзнателно единен:
1. Със себе си и с другите въплътени хора.
2. С висшия си "АЗ" и с всички "А3"-ове.
3. С Духа си (с "Небесния Отец") и с всички Монади.
4. С Логоса, т. е. с Трите в Едно и Едно в Трите.
Човек става съзнателно човешко същество с помощта на Повелителите на Пламъка, чрез Тяхната търпелива саможертва.
Човек става съзнателно Его (със съзнание за висшия си "АЗ") при третото посвещение, проведено с помощта на Учителите и на Христос, чрез Тяхната саможертва да приемат физическо въплъщение, за да помагат на света.
Човек се обединява с Монадата при петото си посвещение с помощта на Повелителя на Света, Самотния Наблюдател, Великата Жертва.
Човек постига сливане с Логоса с помощта на Този, за Когото нищо не може да се каже.
Сподели с приятели: |