№
|
месец седмица
|
Страници от учебника
|
ТЕМА
|
Музикален материал
|
Нови понятия
|
Междупред-метни взаимо-действия
|
Основна музикално педагогическа идея
Дейности, действия,
форми на работа в урока
|
Забе-лежки
|
За възприемане
|
За пеене
|
1.
|
ІХ
3
|
3 стр.
|
Диагностика на музикалните постижения на учениците
|
Звуков тест – музикални произведения, различни по жанр, стил, епоха – по желание на учениците.
|
Песни по избор
„Да бъде ден, да има мир и песен“-
м. Стефан Димитров
|
|
|
Обобщаване на знанията
за музикалното изкуство на учениците от 7. клас.
Входно равнище, диагностика на музикалния опит и предпочитанията на учениците. Активизиране на певческите умения.
Разучаване на нова песен.
|
|
2.
|
ІХ
3
|
3 стр.
4 стр.
5 стр.
|
Музика, общество, време
|
Фрагменти от творби на В. А. Моцарт,
Л. ван Бетовен,
П. И. Чайковски,
В. Стоянов
|
„Да бъде ден, да има мир и песен “ - м. Стефан Димитров
|
-
|
История и цивилизация
|
Коментар за мястото на музиката в съвременното общество.
Развитие на собствените критерии при определяне значимостта на музикалните произведения.
|
|
3.
|
ІХ
4
|
4 стр.
5 стр.
|
Музика, общество, време
|
Грузинска народна песен; Българска народна песен; Григориански хорал; Химн на РБ; Химн на ЕС; Химн на cв.св.Кирил и Методий
|
„Да бъде ден, да има мир и песен“ - м. Ст. Димитров;
Песни по избор
|
-
|
История и цивилизация
|
Коментар за мястото на песента в съвременното общество. Разграничаване на народна и професионална музика, обобщаване на някои основни закономерности в развитието на музикално-историческите стилове и направления.
|
|
4.
|
м. ІХ
4
|
6 стр.
|
Музика, общество, време
|
Адажио – Т. Албинони
По преценка на учителя – от изучаваните в 7. клас музикални творби
|
Песни по избор в съответствие с темата на урока
|
-
|
История и цивилизация
|
Сравняване на различни интонации. Активизиране на тембровия музикален слух.
Разкриване на взаимодействия и връзки между музикалната култура и другите атрибути на обществото – философия, нрави, обичаи, език и писменост
|
|
5.
|
Х
1
|
7 стр.
|
Музика, общество, време
|
„Като да и не” – м.и т. Росица Кирилова
По преценка на учителя – от изучаваните в 7. клас музикални творби
|
„Като да и не” – м. и т. Росица Кирилова
|
.-.
|
Други
изкуства
|
Натрупване на музикално-слухови представи за звучене на рок група.
Коментар за съвременните измерения на музикалната култура.
Развитие на собствените критерии при определяне значимостта на музикалните произведения.
Разучаване на нова песен.
|
|
6.
|
Х
1
|
8 стр.
9 стр.
|
Музика, общество, време
|
„Време да си кажем сбогом“ в изпълнение на Андреа Бочели и Сара Брайтман;
Аve Maria – Франц Шуберт – изпълнение на Л. Павароти, Х. Карерас и П. Доминго.
„Мария“ в изпълнение на Рики Мартин.
|
„Я кажи ми, облаче ле бяло”-популярна песен
|
-
|
История и циилизация
|
Осмисляне на същността и характерните особености на музикално-изразните средства. Коментар за мястото на музиката в нашето време и съвременното общество.
Разпознаване на социални явления, свързани с функционирането на музиката в обществото.
Занимателни форми на работа.
|
|
7.
|
Х
2
|
12 стр.
|
Нови медии, нови практики, нови технологии, нова терминология
|
Rock around the Clock – в изпълнение на Бил Хейли;
Музика по желание от 50-те и 60-те години на ХХ в.
|
По желание от познатите за учениците
|
-
|
Информационни технологии
|
Поява и значение на новите мултимедийни музикални технологии. Коментар за особености и възможности на интернет музиката.
Активизиране на музикално-слухови представи за различни музикални стилове и изпълнители.
Запознаване с образци на музикално изкуство от 50-те и 60-те години на ХХ в.
|
|
8.
|
Х
2
|
13 стр.
|
Нови медии, нови практики, нови технологии, нова терминология
|
She Loves You – изпълнение на Бийтълс.
Музика по желание от 70-те и 80-те години на ХХ в.
|
Песни от репертоара на Бийтълс, учени в 6. и 7. клас
|
Търсачка;
Уеб сайт
|
Информационни технологии
|
Натрупване на музикално-слухови представи за популярната музика на
70-те и 80-те години на ХХ в.
Действия по създаване на музикални колекции.
|
|
9.
|
Х
3
|
14 стр.
15 стр.
|
Нови медии, практики, нови технологии, нова терминология
|
You are the one that l want („Ти си този, когото желая“) в изпълнение на Джон Траволта и Оливия Нютън Джон;
Музика по желание от 90-те години на ХХ в.
|
Песни по желание на учениците
|
Фен сайт
|
Информационни технологии.
|
Активизиране на музикалната памет и музикално-слуховите представи.
Осмисляне на богатството, красотата и разнообразието на музикалните фестивали.
|
|
10.
|
Х
3
|
16 стр.
|
Нови медии, практики, нови технологии, нова терминология.
|
Juno Reactor – Master of Univers (Господар на вселената) „Балкани“ – с Вероника Тодорова
|
По желание
|
Музикален
проект
|
Информационни технологии.
|
Активизиране на музикално-оценъчните критерии на учениците.
Стимулиране на уменията за самостоятелно търсене, откриване, възприемане на музика посредством нови музикални технологии.
Коментар за основни съвременни форми на медийна реализация на музиката.
|
|
11.
|
Х
4
|
17 стр.
|
Разучаване на нова песен
|
„Да бъде ден” –
музика Ст. Диомов,
текст Гриша Трифонов;
По желание – песни.
|
„Навън е ден“
Музика
Ст. Диомов,
Текст Гриша Трифонов
|
-
|
-
|
Форми на работа за стимулиране на певческата дейност. Активизиране на вокално-певческите умения на учениците. Коментар за мястото на българската популярна песен в съвременните медии.
|
|
12.
|
Х
4
|
18 стр.
|
Жанровете и времето
|
„Българийо моя” – музика Ф. Аврамов
„Прекрасна си мила Родино”– музика Ф. Аврамов
„Една българска роза”-Димитър Вълчев
„Моя страна, моя България” –
Е. Димитров
|
„Навън е ден”
Ст. Диомов,
„Българийо моя” – м. Ф. Аврамов
По желание от предложените в учебника
|
-
|
Изобразително изкуство
|
Обогатяване на знанията за същността на музикалните жанрове, за мястото на песента и танца в живота на хората. Формиране на умения за свободно и аргументирано изразяване на лични предпочитания в областта на песенните жанрове.
|
|
13.
|
ХІ
1
|
18 стр.
19 стр.
|
Жанровете и времето
|
По преценка и избор на учителя – различна по жанр музика от изучените произведения в 7. клас
|
„Навън е ден”
Ст. Диомов,
„Българийо моя” – м. Ф. Аврамов
|
-
|
-
|
Разкриване и определяне на жанровата принадлежност на различни музикални творби.
Осмисляне на интонационни особености вокална и инструментална музика.
|
|
14.
|
ХІ
1
|
20 стр.
|
Жанровете и времето
|
Сюита „Бациликус булгарикус” – І част, музика Красимир Милетков. Първа част от соната или симфония слушани в 7. клас
|
„Защо е гора весела” – тракийска народна песен
|
-
|
-
|
Взаимовръзки между музикални жанрове и форми.
Прости и сложни музикални форми.
Обобщаване на знанията за сонатна форма.
|
|
15.
|
ХІ
2
|
21 стр.
|
Жанровете и времето
|
Фрагменти от Рапсодия „Вардар“ –
П. Владигеров
Унгарска рапсодия № 2 от Ференц Лист
По избор – част от учена сюита
|
По преценка на учителя
|
-
|
-
|
Обобщаване на знанията за сюита и рапсодия.
Коментар за развитието и промяната на музикалните жанрове и форми във времето.
|
|
16.
|
ХІ
2.
|
22 стр.
23 стр.
|
Импровизационни и свободни форми в съвременната музика
|
Капричио от Николо Паганини
Парафраза по тема на Паганини от Роберт Шуман
|
По преценка на учителя
|
Импровизация
Парафраза
|
-
|
Осмисляне на импровизацията в музикалното изкуство.
Ориентиране в появата и развитието на свободните форми в музикалното изкуство.
|
|
17.
|
ХІ
3
|
24 стр.
|
Импровизационни и свободни форми в съвременната музика
|
„Блус в 9“ – Милчо Левиев
„Рагтайм” – Скот Джоплин
|
По преценка на учителя
|
Блус
Джаз
|
Други изкуства
|
Място на импровизацията в джаза.
Разкриване и определяне на специфични особености на джазовата музика.
Натрупване на музикално-слухови представи за специфични особености на джазовата музика.
|
|
18.
|
ХІ
3
|
25 стр.
|
Импровизационни и свободни форми в съвременната музика
|
Фантазия – импромтю – Фредерик Шопен
Откъси от Симфонична поема „Прелюдии“ – Ференц Лист
|
Песенни импровизации
|
-
|
-
|
Проследяване на импровизационния характер на музика в свободна форма.
Занимателни форми на работа в урока, насочени към активизиране на музикалните интереси.
|
|
19.
|
ХІ
4
|
26 стр.
27 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално- историческата последователност
|
Фрагмент от оп. „Легенда за Орфей“ – Кл. Монтеверди;
Ария на Орфей из оп. „Орфей и Евридика” – Кр. В. Глук;
Част от „Полиелей на българката” – Йоан Кукузел
|
По избор
|
-
|
Други изкуства
|
Коментар за взаимната обвързаност в историческото развитие на отделните видове изкуства.
Осмисляне на характерни особености на музиката на древните цивилизации и на Византия.
Занимателни форми на работа
|
|
20.
|
ХІ
4
|
28 стр.
29 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално историческата последователност
|
„Пасторална сцена” из оп. „Легенда за Орфей” – Кл. Монтеверди;
По преценка на учителя от учените ренесансови творби в 7. клас
|
По преценка на учителя
|
Ренесанс
|
История и цивилизация;
Литература;
|
Разкриване на разностранността на достиженията и интересите на ренесансови личности.
Натрупване на музикално-слухови представи за ренесансова звучност
|
|
21.
|
ХІІ
1.
|
30 стр.
31 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално историческата последователност
|
Част от Кончерто гросо – „Годишните времена” – А. Вивалди
Част от „Токата и фуга в ре минор” – Й. С. Бах
|
Теми от музикални произведения.
|
Пан флейта;
Барок
|
Други изкуства
|
Обогатяване и систематизиране на музикално-слуховия опит при възприемане на барокова музика.
|
|
22.
|
ХІІ
1
|
32 стр.
33 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално историческата последователност
|
Й. Хайдн – Симфония 101 – І част
В. А. Моцарт – Увертюра към оп. „Сватбата на Фигаро”, „Малка нощна музика“
|
Теми от музикални произведения
|
Виенски класицизъм
Дивертименто
|
Други изкуства
|
Съпоставка и осмисляне на изразителност и изобразителност в музикалното изкуство
Формиране на умения за диференциране на музикално- изразните средства, използвани при класически музикални произведения.
|
|
23.
|
ХІІ
2
|
34 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално историческата последователност
|
Л. ван Бетовен –
„На Елиза”,
Симфония № 5 – първа част
|
„В чужд край”
Л. ван Бетовен;
Теми от произведенията.
|
-
|
-
|
Разкриване на стилови особености в произведенията на Лудвиг ван Бетовен.
|
|
24.
|
ХІІ
2
|
35 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално историческата последователност
|
Музика от български композитори класици
|
Песни от български автори класици по избор – от 6. и 7. клас
|
-
|
Български изкуства
|
Обобщаване на музикално-слуховите представи, натрупани при възприемане на българска музика.
Занимателни форми на работа.
|
|
25.
|
ХІІ
3
|
10 стр.
11 стр.
|
Есенно-зимни празници и обичаи
|
„Коледа” – м. и т. Славчо Николов
По преценка на учителя – песни, свързани с посочените в учебника празници
|
„Коледа” –
м. и т. Славчо Николов (Б.Т.Р)
|
-
|
Други
изкуства
|
Дискусия за фолклорния обреден календар.
Активизиране на музикалната памет.
Занимателни форми на работа.
|
|
26.
|
ХІІ
3
|
10 стр.
11 стр.
|
КОЛЕДА
|
Коледна музика по избор
|
„Коледа” –
м. и т. Славчо Николов.
Песни по избор
|
-
|
-
|
Подготовка и организиране на коледно-новогодишни концерти.
|
|
27.
|
І
1
|
36 стр.
37 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално-историческата последователност
|
„Аве Мария” – Франц Шуберт
По избор – произведения на композитори романтици
|
По преценка на учителя
|
Романтизъм
|
Други
изкуства
|
Натрупване на музикално-слухови представи за средствата за музикална изразност в епохата на романтизма.
Съпоставка на интерпретационни особености при възприемане на музикални произведения.
|
|
28.
|
І
2.
|
38 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално историческата последователност
|
Морис Равел – „Болеро”
|
Темата на муз. произведение
|
Импресионизъм
|
Изобразително изкуство.
|
Запознаване с нови художествени прояви през
ХХ в.
Разкриване на взаимовръзки с изобразителното изкуство при възникването на импресионизма.
|
|
29.
|
І
2
|
39 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално-историческата последователност
|
Арнолд Шонберг – фрагменти от „Лунният Пиеро”;
Музика от Б. Бритън,
С. Прокофиев,
Дм. Шостакович
|
По преценка на учителя
|
Експресионизъм;
Додекафония
|
|
Осмисляне на музикалната изразност на експресионизма.
Съпоставка с познати (учени) музикални произведения.
|
|
30.
|
І
3
|
40 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално-историческата последователност
|
Игор Стравински – фрагмент от „Историята на войника”;
По преценка на учителя.
|
По преценка на учителя
|
Неокласицизъм;
Музикален авангард
|
Други
изкуства
|
Разкриване на характерни особености на нови направления в музиката
на ХХ в. Коментар за идейните основи на неокласицизма и музикалния авангард.
|
|
31.
|
І
3
|
41 стр.
|
Еволюцията в културното развитие и музикално историческата последователност
|
Константин Илиев – част от Симфония № 4
|
По преценка на учителя – песни от български композитори.
|
-
|
-
|
Осмисляне на богатството, красотата и разнообразието
на нашето музикално наследство.
Дискусия за основните етапи в развитието на българската музикална култура в паралел с другите европейски култури.
|
|
32.
|
І
4
|
52 стр.
53 стр.
|
Обобщение
|
По избор на учителя
|
По желание
|
-
|
-
|
Тестова проверка – обобщение на учения до момента музикален материал.
|
|
33.
|
І
4
|
52 стр.
53 стр.
|
Обобщение
|
По избор на учителя
|
По преценка на учителя
|
-
|
-
|
Тестова проверка – обобщение на учения до момента музикален материал.
|
|
34.
|
ІІ
1
|
44 стр.
45 стр.
|
Влияния и зависимости между европейската музика и музиката в други региони на света
|
Позната музика от други региони на света;
Индийска музика – изпълнение на Чандракантха;
Изпълнение на Панджаби МС
|
-
|
Рага рок
|
История и цивилизация.
|
Осмисляне на мястото на музиката в различни исторически цивилизации.
Анализ и коментар на музикално-изразните средства на индийската музика– мелодия, метроритъм, динамика, темпо, тембър.
|
|
35.
|
ІІ
2
|
46 стр.
|
Влияния и зависимости между европейската музика и музиката в други региони на света
|
Ahadi ya dama – африканска песен
Песен от Сенегал – изпълнение на Ламине Конте
Shakin’ The Tree – Youssou N’ Dour
|
-
|
-
|
-
|
Анализ и коментар на музикално-изразните средства на африканската музика – мелодия, метроритъм, динамика, темпо, тембър.
|
|
36.
|
ІІ
3
|
47 стр.
|
Влияния и зависимости между европейската музика и музиката в други региони на света
|
„Alfama“ - фадо в изпълнение на Мариза
Santa Maria – Готан Проджект
Компарсита - Родригес
|
-
|
фадо
|
-
|
Запознаване с португалска вокална и инструментална музика.
Осмисляне на характерната звучност на електро танго.
|
|
37.
|
ІІ
4
|
|
Влияния и зависимости между европейската музика и музиката в други региони на света
|
По избор от учителя от усвоения музикален материал
|
По желание – учени песни
от различни региони на света
|
-
|
-
|
Очертаване на панорамата на музикалната култура на различни регионални, национални и етнически общности.
Характеристика на музикални образци.
|
|
38.
|
ІІІ
1
|
48 стр.
|
Стил, автор, произведение
|
„Ехо“ – Орландо ди Ласо;
Барокова музика по избор
|
По желание
|
-
|
-
|
Активизиране на уменията за „разчитане” на прояви на стила и стилови белези в различни проявления – стилистични епохи, стилистични направления, индивидуален стил.
|
|
39.
|
ІІІ
2
|
49 стр.
|
Стил, автор, произведение
|
Класическа музика по избор
|
„В чужд край” – Л. ван Бетовен
|
-
|
-
|
Проследяване на закономерностите и еволюцията на стиловете в музиката.
|
|
40.
|
ІІІ
3
|
42 стр.
43 стр.
|
Пролетно-летни празници и обичаи
|
„Брала мома Лазаре“ – нар песен „Христово Възкресение” –
м. Филип Павлов
По избор от посочените в учебника и от учени в 5., 6. и 7. клас музикални творби.
|
„Христово Възкресение” –
м. Филип Павлов
|
-
|
Други
изкуства.
|
Коментар и дискусия за фолклорния обреден календар.
|
|
41.
|
ІІІ
4
|
42 стр.
43 стр.
|
Пролетно-летни празници и обичаи -
ВЕЛИКДЕН
|
„Великден дойде, мина се” – нар. песен
Отново е Великден –
м. Ст. Диомов
|
„Христово Възкресение” – м. Филип Павлов
|
-
|
Други
изкуства
|
Коментар и дискусия за фолклорния обреден календар
|
|
42.
|
ІV
3
|
49 стр.
|
Стил, автор, произведение.
|
Музика от български автори на музикални произведения – по избор.
|
Песни от български автори.
|
-
|
Други
изкуства
|
Осмисляне на натрупаните представи за стила като категория в изкуството
Анализиране на взаимовръзките: стил – автор - музикално произведение.
Определяне на стилова принадлежност на музикални произведения.
|
|
43.
|
ІV
4
|
49 стр.
50 стр.
|
Стил, автор, произведение.
|
Музика от различни стилови направления
|
По избор – учени песни
|
-
|
-
|
Натрупване на слухов опит за изучаваните стилове, композитори и техни произведения.
|
|
44.
|
V
2
|
49 стр.
50 стр.
|
Стил, автор, произведение
|
Съвременна популярна музика – по избор
|
По избор – учени песни
|
-
|
-
|
Съпоставка на интерпретационни особености при възприемане на популярни музикални произведения.
|
|
45.
|
V
3
|
51 стр.
|
Вечните песни на България
|
По избор от учените „вечни” песни на България.
|
„Летен спомен” м. и т. Красимир Милетков
|
-
|
-
|
Обобщаване на песенния материал. Дискусии по темата.
|
|
46.
|
VІ
1
|
51 стр.
|
Вечните песни на България
|
По избор от учените „вечни” песни на България.
|
„Летен спомен” м. и т. Красимир Милетков
|
-
|
-
|
Видеоклипове на различна музика.
Занимателни и атрактивни форми на работа.
|
|
47.
|
VІ
2
|
52 стр.
53 стр.
|
Обобщаване
на музикалния материал
за 8. клас
|
Музика по избор
|
Песни по избор.
|
-
|
-
|
Занимателни и атрактивни форми на работа с учебника
по музика.
|
|
48.
|
VІ
3
|
53 стр.
54 стр.
|
Обобщение – концерт
|
Музика по избор от възприеманата (слушана) през учебната година.
|
Песни по избор от изучаваните през учебната година
|
-
|
-
|
Обобщаване на знанията
и уменията на учениците от учебната година. Диагностика на постигнатото - изходен тест
|
|