ПРИМЕРНО ГОДИШНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ
Училище. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Утвърждавам: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Град. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Директор: (име и фамилия)
ПРИМЕРНО ГОДИШНО ТЕМАТИЧНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ
ПО МУЗИКА ЗА 8. КЛАС ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ПОДГОТОВКА УЧЕБНА 201.../201... ГОДИНА
-
Годишен хорариум: 18 часа
Изготвил:
(име и фамилия)
№ по ред
|
Учебна седми- ца по
ред
|
Тема на урочната единица
|
Вид на урока
|
Очаквани резултати (компетентности на ученика)
на ниво учебна програма
|
Нови понятия
|
Контекст и дейности (за всеки урок)
|
Методи и форми на оценяване по теми и/или
раздели
|
Забележка
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
1
|
1
|
Можем да се оце- ним сами
|
К
|
Демонстриране на основни знания за музиката. Прояванамузикални спо- собности, на умения и компетентности при
|
|
Учебник – с. 6, 7, 8, 9
Зелени светофари – м. А. Бояджиев, т .Иван Бориславов
Изпълнение на песен според възмож- ностите. Решаване на задачи. Изразя- ване на отношение и лична позиция, аргументиране. Оценяване и самооце-
няване.
|
Устна
Практическа Индивидуална Групова
|
|
2
|
1
|
Музиката в древни- те култури
|
НЗ
|
Познаване на основните епохи в раз- витието на музиката и хронологичната им последователност.
Осъзнаване на възникването на му- зиката. Осмисляне на изкуството на древните култури като синкретична цялост.
Анализиране и коментиране на дока- зателства – артефакти и източници за съществуването на музиката в антич- ността.
Разпознаване на образци на древните култури.
|
музикал-
но-историче- ска епоха жанр музикална форма синкретизъм музикален първообраз колективен танц
древни му- зикални ин-
струменти
|
Учебник – с. 10, 11, 12, 13
Всичко е музика – Т. Русев, т. Г. Начев Ода на Сейкил – песен от I век Химн на Мезомед – творба от II век Рага – индийска музика
Из оп.“Орфей и Евридика“ – Глук Из оп. „Аида“ – Верди Характеризиране на спецификата на музикалното изкуство в Античността. Коментиране на развитието на музи-
ката през античността – в Египет, Рим, Китай, Гърция; на българската „следа“
– Орфей.
Слушане на образци от епохата; на музика, отразяваща духа на епохата. Работа с линия на времето.
|
|
|
3
|
2
|
Музиката през Средновековието
|
НЗ
|
Осъзнаване на спецификата на изку- ството през Средновековието. Разби- ране на ролята на християнството и църквата за развитието на музиката. Ориентиране в спецификата на запад- но църковната и източно православната музика.
|
григориан- ски хорал Болгарский
роспев
|
Учебник – с. 14, 15, 18
За пеене – по избор от с. 18 Характеризиране на спецификата на музикалното изкуство през Среднове- ковието. Слушане, анализиране на му- зика от Средновековието. Коментиране на ранен многоглас, на средновековни нотации, на Болгарский роспев.
Работа с линия на времето. Разпознаване на съвременни музи-
кално-сценични музикални жанрове и практики.
Херувимска – из болгарский роспев
In paradisum deducant te Angeli – григо- риански хорал
Kyrie eleison /Господи помилуй/
Из „Парижката Света Богородица“ –
мюзикъл от Рикардо Кочанте
|
|
|
№ по ред
|
Учебна седми- ца по
ред
|
Тема на урочната единица
|
Вид на урока
|
Очаквани резултати (компетентности на ученика)
на ниво учебна програма
|
Нови понятия
|
Контекст и дейности (за всеки урок)
|
Методи и форми на оценяване по теми и/или
раздели
|
Забележка
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
4
|
2
|
В музея на древни- те музикални ин- струменти. В музея на средновековните музикални инстру- менти.
|
У
|
Формиране на представа за същ- ността на музикалните инструменти през древността и Средновековието. Свързване на старинни музикални ин- струменти със съвременни. Познаване на жанрове и изпълнители-артисти от
Античността и Средновековието.
|
лад звукоред интервал диатоника
аед
|
Учебник – с.11, 16, 17
Viva la musica – м. М. Преториус
Първи и втори делфийски химн на Аполон
Музикални примери за авлос, шофар, диджериду
Хор на евреите от оп. „Набуко“ – Верди
Из „Траките“ – музикално-танцов спек-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
такъл на ансамбъл „Чинари“
|
|
|
|
|
|
|
Kalenda Maya – Рембо дьо Вакейра
|
|
|
|
|
|
|
Qui a drit vent amours server – Адам дьо
|
|
|
|
|
|
|
ла Ал
|
|
|
|
|
|
|
Из Worcester Fragments – музика от
|
|
|
|
|
|
|
ХII в.
|
|
|
|
|
|
|
Всех скорбящих радосте – болгарский
|
|
|
|
|
|
|
роспев
|
|
|
|
|
|
|
Средновековна арфа
|
|
|
|
|
|
|
Слушане, разпознаване, коментиране
|
|
|
|
|
|
|
на музика от древността и Средновеко-
|
|
|
|
|
|
|
вието. Събиране и представяне на ин-
|
|
|
|
|
|
|
формация по определени параметри.
|
|
|
|
|
|
|
Анализиране на съвременни форми на
|
|
|
|
|
|
|
синтез на изкуствата.
|
5
|
3
|
Музиката през Ре- несанса
|
НЗ
|
Разбиране на промените в историче- ското развитие на човечеството; осъз- наване на връзката между промените в мисленето на хората, обществените взаимоотношения и епохалните от- крития и изобретения с развитието на
музиката.
|
Ренесанс
полифония строг по- лифоничен стил мадригал
меса
|
Учебник – с. 18, 20, 21
Д’Артанян – м. Б. Карадимчев, т. М. Стоянов
Проследяване на възраждането на ес- тетическите идеали на античното изку- ство. Съпоставяне на единството между действителност и изкуство, научни и
художествени начини за наблюдение
|
|
|
|
|
|
|
|
|
върху света. Свързване на представи-
|
|
|
|
|
|
|
тели на музикалното изкуство от Рене-
|
|
|
|
|
|
|
санса с тяхна музика, с жанровете на
|
|
|
|
|
|
|
епохата – светски и църковни.
|
|
|
|
|
|
|
Мадригал – Дж. Палестрина
|
|
|
|
|
|
|
Из Меса за Св. Богородица-Г. дьо
|
|
|
|
|
|
|
Машо
|
|
|
|
|
|
|
Из Меса, посветена
|
|
|
|
|
|
|
на папа Марчело – Дж. Палестрина
|
|
|
|
|
|
|
Псалом 148 „Хвалете Гόспода от небе-
|
|
|
|
|
|
|
сата“ – Йоан Кукузел
|
№ по ред
|
Учебна седми- ца по
ред
|
Тема на урочната единица
|
Вид на урока
|
Очаквани резултати (компетентности на ученика)
на ниво учебна програма
|
Нови понятия
|
Контекст и дейности (за всеки урок)
|
Методи и форми на оценяване по теми и/или
раздели
|
Забележка
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
6
|
3
|
В музея на ренесан-
|
У
|
Затвърдяване на знанията за епохата,
|
опера
|
Учебник – с. 22, 23, 24
|
|
|
|
|
совите музикални инструменти
|
|
характерни белези намузиката през Ренесанса. Познаване на типични за епохата музикални форми и музикални инструменти.
|
|
ПесензацарИванШишман– народнапесен
Любовна серенада Matona mia cara (мадригал)– Орландоди Ласо
Камбаните (версия за орган) – Уилям Бърд
Италиански ренесансов танц галярда – Кар-
|
|
|
|
|
|
|
ло Джезуалдо да Веноза Битката (звуко-
|
|
|
|
|
|
|
изобразителен мадригал) –
|
|
|
|
|
|
|
КлеманЖанекенL‘hommearmé–съвре-
|
|
|
|
|
|
|
менна версия
|
|
|
|
|
|
|
на Карл Дженкинс
|
|
|
|
|
|
|
Италианска Ренесансова музика за лютня
|
|
|
|
|
|
|
Слушане, коментиране, съпоставяне на
|
|
|
|
|
|
|
музикаотРенесанса.Анализиранена ха-
|
|
|
|
|
|
|
рактерни музикално-изразни средства.
|
7
|
4
|
Какво знаем за му- зиката
|
П
|
Осъзнаване и прилагане на знанията за музиката, усвоени до този момент. Разпознаване и назоваване на харак- терни музикални образци и старинни музикални инструменти. Познаване на композитори – представители на
епохата.
|
|
Учебник – с. 25
Песен по избор от с. 19, 40, 41 Интерпретиране според възможностите на музикален репертоар. Разпознаване на творби,свързването им с техните автори. Коментиране исравняване по определе- ни показатели на слушана в клас музика.
Търсене, събиране, презентиране на му-
|
Устна
Практическа Индивидуална Групова
Проектна
|
|
|
|
|
|
|
зикална информация.
|
|
8
|
4
|
Музикалният Барок
|
НЗ
|
Разбиране и разпознаване на харак- терни черти на бароковото изкуство в изобразителното изкуство, архитек- турата и музиката. Разпознаване на конкретни музикални жанрове и фор- ми, типични за епохата. Познаване на представители от епохата – Вивалди,
Хендел, Бах.
|
орнаментика оратория кончерто гроссо
фуга
сюита
|
Учебник – с. 26, 27
Песен по избор от с. 40, 41
Токата и фуга в ре минор – Й. С. Бах Зима из „Четирите годишни времена“ – Антонио Вивалди
Из Бранденбургски концерт № 5 – Й. С. Бах
Ария (Ombra mai fu) от операта
„Ксеркс“ – Г. Ф. Хендел
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Алелуя из ораторията „Месия“ –
|
|
|
|
|
|
|
Г. Ф. Хендел
|
|
|
|
|
|
|
Слушане, коментиране, анализиране на
|
|
|
|
|
|
|
музика в различни жанрове иформи от
|
|
|
|
|
|
|
епохата на Барока. Работа с линия на
|
|
|
|
|
|
|
времето.
|
№ по ред
|
Учебна седми- ца по
ред
|
Тема на урочната единица
|
Вид на урока
|
Очаквани резултати (компетентности на ученика)
на ниво учебна програма
|
Нови понятия
|
Контекст и дейности (за всеки урок)
|
Методи и форми на оценяване по теми и/или
раздели
|
Забележка
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
9
|
5
|
Още за музикалния Барок
|
У
|
Затвърдява знанията си за музиката на Барока. Разпознаване и изпълнение на музикални теми отзначими за епохата творби. Познаване намузикални ин- струменти, наложили се в епохата.
|
|
Учебник – с. 28, 29
Песен по избор от с. 40, 41
Дискутиране на връзката и влиянието на музиката с архитектурата, изобразителното изкуство, литературата. Разпознаване на музикални творби по характерни откъси от тях. Анализиране на принципи на формообразуване
|
|
|
10
|
5
|
Европейският кла- сицизъм
|
НЗ
|
Разбиране на същността на епохата на европейския класицизъм.
Познаване на представители, жанрове, творби на композитори от епохата.
Разбиране на същността на сонат- но-симфоничния цикъл – характерни белези и структура.
|
Класицизъм симфония сонатно-сим- фоничен цикъл
|
Учебник – с. 30, 32, 33
В чужд край – Л. ван Бетовен, А. Раз- цветников
Из оп. „Вълшебната флейта“ – ария на Царицата на нощта, В. А. Моцарт Увертюра от „Сватбата на Фигаро“ Ария на Фигаро, В. А. Моцарт Концертзапианои оркестър №20, 2 ч. – В. А. Моцарт
Соната за пиано № 23 „Апасионата“ – Л. ван Бетовен
Сонатазапиано№14„Лунна“ –Л.ван Бетовен
Систематизиране на знания за разви- тието на музиката, специфични белези и представители.
Слушане, коментиране, анализиране на характерни за епохата творби.
Проследяване на основните принципи на формообразуване в музика от епоха- та на класицизма, на основните дялове на сонатна форма.
Работа с линия на времето.
|
|
|
№ по ред
|
Учебна седми- ца по
ред
|
Тема на урочната единица
|
Вид на урока
|
Очаквани резултати (компетентности на ученика)
на ниво учебна програма
|
Нови понятия
|
Контекст и дейности (за всеки урок)
|
Методи и форми на оценяване по теми и/или
раздели
|
Забележка
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
11
|
6
|
|
У
|
Разбиране и осъзнаване на връзката между исторически събития иотразя- ването им в изкуството. Познаване на велики личности от епохата на Про- свещението.
Осъзнаване на същността на музикал- ни жанрове и форми от епохата.
Познаване на значението на творчест- вото на тримата големи – Хайдн, Мо- царт и Бетовен. Разбиране на ролята на Кр. В. Глук за оперната промяна.
|
соната сонатна фор- ма
инструмента- лен концерт
|
Учебник – с. 34,35
Песен по избор от с. 40, 41
Из Клавирно трио № 39 от ЙозефХайдн Из Симфония № 104 от Йозеф Хайдн
ИзСимфония№5отЛудвигванБетовен Из Финал на Симфония № 9 от Лудвиг ван Бетовен
Из Струненквартет№ 15 от Лудвиг ван Бетовен
Разпознаване и коментиране на музикал- ни форми и жанрове от епохата.
Съпоставяне на явления от изкуството на Класицизма с такива от други епохи.
Разпознаване на слушани музикални творби, назоваване на техните автори. Използване на съвременни информа- ционни и дигитални технологии.
|
|
|
12
|
6
|
Музикалният ро- мантизъм.
Българската музика в края на 19 в.
|
НЗ
|
Познаване и разбиране на историче- ските събития и промени, свързани и с развитието на музикалното изкуство. Осъзнаване на смисъла на романтич- ното светоусещане, тълкувано в зависимост отсоциалните позиции на всеки творец.
Свързване на творци и творби от раз- лични национални школи.
Посочване на български музикални дейци от 19. век.
|
|
Учебник – с. 30, 31, 36, 37 Пъстървата – Фр. Шуберт Песен по избор от с. 31 Валс – Фр. Шопен
Славянски танц – Ант. Дворжак
В пещерата на горския цар– ЕдвардГриг Музикален пример
Слушане, коментиране, разпознаване на музика от 19. век. Актуализиране на знаниязаразвитиетона българската музика в края на века – Възраждане. Работа с линия на времето.
|
|
|
№ по ред
|
Учебна седми- ца по
ред
|
Тема на урочната единица
|
Вид на урока
|
Очаквани резултати (компетентности на ученика)
на ниво учебна програма
|
Нови понятия
|
Контекст и дейности (за всеки урок)
|
Методи и форми на оценяване по теми и/или
раздели
|
Забележка
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
13
|
7
|
Романтичният XIX век
|
У
|
Разширяване на знания, усъвършенства- не на умения. Свързване на творци с творби от XIX в. Осъзнаване на зна- чениетонаразвитиетонабългарската музика и култураот XIX в.
|
вокална ми- ниатюра инструмен- тална миниа- тюра
прозодия
|
Учебник – с. 38, 39
Песен по избор от с. 31
Горски цар – Фр. Шуберт
Песен без думи – Ф. Менделсон-Бар- толди
Из Симфонична поема Прелюдии –
Франц Лист
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Из Симфония № 1 Фантастична,
|
|
|
|
|
|
|
IV част Шествие към ешафода –
|
|
|
|
|
|
|
Ектор Берлиоз
|
|
|
|
|
|
|
Встъпление към симфоничната поема
|
|
|
|
|
|
|
„Тъй рече Заратустра“ – Рихард Щраус
|
|
|
|
|
|
|
Из Концерт за цигулка и оркестър –
|
|
|
|
|
|
|
Йоханес Брамс
|
|
|
|
|
|
|
Из Карнавал оп. 9 – Р. Шуман
|
|
|
|
|
|
|
Хорова китка „Пусти моми, жеравнен-
|
|
|
|
|
|
|
ки“ – Д. Христов
|
|
|
|
|
|
|
Музикален пример
|
|
|
|
|
|
|
Слушане на музика от епохата, пеене
|
|
|
|
|
|
|
на музикални теми.
|
|
|
|
|
|
|
Коментиране на слушаните музикални
|
|
|
|
|
|
|
творби, анализиране на емоционал-
|
|
|
|
|
|
|
но-образното им съдържание и изразни
|
|
|
|
|
|
|
средства, с които е постигнато.
|
|
|
|
|
|
|
Разпознаване на музика.
|
14
|
7
|
Какво знаем за му-
|
П
|
Преговор и затвърдяване на знанията
|
|
Учебник – с. 42
|
Устна
|
|
|
|
зиката от XVII до
|
|
за изкуството в епохите на Барок,
|
Песни по избор от с. 40, 41
|
Практическа
|
|
|
края на XIX в.
|
|
Класицизъм и Романтизъм.
|
Интерпретиране на музикален материал
според възможностите си.
|
Индивидуална
Групова
|
|
|
|
|
|
Анализиране, сравняване, разпознаване
на музика от различни епохи по опре-
|
Проектна
|
|
|
|
|
|
делени белези – жанр, форма, изразни
|
|
|
|
|
|
|
средства.
|
|
15
|
8
|
Какво научихме през тази учебна година
|
О
|
Обобщаване наусвоените знанияза хронологичната последователност на епохите в изкуството от древните кул- тури до Романтизма.
|
|
Учебник – с. 43 Песни по избор
Работа по групи и индивидуално за представяне на знанията и картината на
конкретна епоха. Използване на умени-
ята за работа със съвременни техноло-
|
Устна
Практическа Индивидуална Групова
Проектна
|
|
|
|
|
|
|
гии за подготовка на възложена задача
|
|
|
|
|
|
|
за групов или индивидуален проект.
|
|
№ по ред
|
Учебна седми- ца по
ред
|
Тема на урочната единица
|
Вид на урока
|
Очаквани резултати (компетентности на ученика)
на ниво учебна програма
|
Нови понятия
|
Контекст и дейности (за всеки урок)
|
Методи и форми на оценяване по теми и/или
раздели
|
Забележка
|
(1)
|
(2)
|
(3)
|
(4)
|
(5)
|
(6)
|
(7)
|
(8)
|
(9)
|
16
|
8
|
Можем да се оце- ним сами
|
К
|
Изявяване на музикални способности. Демонстриране на знания,умения,от- ношения, компетентности. Проявяване на толерантност към мнения, предпо- читания, възможности.
|
интонация
хармония
|
Учебник – с. 44, 45
Активно участие в музициране, във
форми на контрол, оценяване, самооце- няване. Формулиране на мнение. Защи- таване на позиция. Представяне на про- ект по определени зададени параметри.
|
Устна
Практическа Индивидуална Групова
Проектна
|
|
17
|
9
|
Гласът на водата
|
Н
|
Събиране и използване на информа- ция при поставени задачи в дейности в изнесена учебна среда. Споделяне на впечатления, преживявания. Свързва- не на знания с наблюдавани явления.
|
|
|
|
|
Учебник – с. 46
|
Устна
|
|
Наблюдаване, коментиране. Самостоя-
|
Практическа
|
телно и групово участие в учебна
|
Индивидуална
|
дейност в извънучилищна обучаваща
|
Групова
|
среда.Участие векипна проектна рабо-
та, свързана с тематиката на наблюде-
|
Проектна
|
нието.
|
|
18
|
9
|
Българското чита- лище
|
Н
|
Събиране и използване на информа- ция при поставени задачи в дейности в изнесена учебна среда. Споделяне на впечатления, преживявания. Свързва- не на знания с наблюдавани явления.
|
|
Учебник – с. 47
Наблюдаване, коментиране. Самостоя- телно и групово участие в учебна дейност в извънучилищна обучаваща
среда. Проявяване на толерантност към чуждо мнение, възможности.
|
Устна
Практическа Индивидуална Групова
Проектна
|
|
Сподели с приятели: |