ПРОБЛЕМНИЯТ ПОДХОД В ОБУЧЕНИЕТО
ПО ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
Марияна НИКОЛОВА, Гергана МАРКОВА
Резюме: Докладът разглежда проблемното обучение като дидактически метод и психологическите аспекти при неговото прилагане в часовете по ИТ. Представено е ръководство за разработване на проекти от ученици, където творчески се използват получените знания и умения при решаване на практически задачи. Така се развиват способностите на обучаемите и предизвиква допълнителен интерес към темата.
PROBLEM APPROACH IN THE INFORMATION TECHNOLOGIES EDUCATION
Mariyana Nikolova, Gergana Markova
Abstract: The objects of this report are problem education as a didactic method and psychological aspects applied in IT courses, concrete parameters and indicators for structuring effective qualification courses. The report is a guide for teachers giving an overview of the elements necessary for the teaching process.
Проблемно обучение като подход при усвояване на информационните технологии
Осигуряване на висока познавателна активност е основна задача в обучението по всяка учебна дисциплина. Обучението по информатика и информационни технологии (ИТ) изисква да се определят условията, при които познавателната дейност е не само средство за овладяване на знанията, но и “най-важен източник за умствено развитие на ученика.”[c.7,5]. Решаването на тази дидактическа задача налага използването на различни подходи, в зависимост от етапа и степента на образование, от социалната ориентация на учениците, от спецификата на общественото развитие и неговите потребности и не на последно място от нивото на постиженията на високите технологии в конкретния етап.
Усвояването е сложна познавателна дейност, в основата на която стои организирана интелектуална активност. Обучаемият не само възприема знанията, но ги преобразува, адаптира ги, избирателно реагира и активно ги усвоява.
Обучението по информатика и информационни технологии е съвременна и динамична научна област с огромна обществена потребност, което налага да се търсят начини за увеличаване степента на ефективност. Критерият за ефективност е степен на пълнота и трайност на усвоените знания и възможност за тяхното самостоятелно използване в нетипични или нови условия.
В часовете по информатика и информационни технологии в общообразователната подготовка се предлага учебно съдържание, което подлежи на усвояване в определена последователност. За да се гарантира ефективност на обучението трябва да осигури достъпност на изложението, въвеждане на новите понятия в строг порядък, изясняване на действията с различни структури от данни и алгоритмите за тяхното реализиране, възможностите на езиците за програмиране, както и функциите и сферите на приложение на различните приложни програми.
За успешното овладяване на системните компютърни знания и умения добри резултати дава използването на проблемния подход в обучението – съчетаване на елементи от проблемното обучение с традиционните методи за активно обучение. Това е полезно средство, което помага на преподавателя да насочва и ръководи познавателната дейност на учениците при поставените учебни проблеми и задачи [4].
Реализирането на проблемния подход в обучението по ИТ при изучаване на основните знания и усвояване на компютърни умения има следните дидактически изисквания :
-
При въвеждане на основните понятия особено важно е правилното определяне на системата от задачи, които мотивират изучаването на един или друг учебен материал и предизвикват интереса на учениците. Важен момент е създаването на мотивационна проблемна ситуация, която ги подтиква към активни познавателни дейности. Това води до стимулиране на мисловните операции като сравняване и съпоставяне, анализ и синтез, конкретизация и обобщение, които са съставни елементи на познавателната дейност. На тази база главната цел на проблемния подход в обучението е възбуждане на интереса на учениците към разглежданата тема и създаване на условия за организиране на самостоятелно търсене на съществените свойства на разглежданите обекти. Така мотивационната проблемна ситуация е основа не само за въвеждане, но и за изучаване на свойствата на въведените обекти.
Използването на конкретни примери при изучаване на хардуерните или софтуерните обекти и техните свойства и създаването на мотивационни проблемни ситуации водят до обобщения на конкретно-индуктивна основа при разрешаването им. При изучаване на технологиите, проблемните ситуации могат да бъдат взети от други предметни области. Така междупредметните връзки стимулират и обосновават обучението по ИТ.
-
По-нататъшното изучаване на обектите изисква формулиране на определенията и усвояване на терминологията. При липса на достатъчен опит за определяне на съществените признаци на явленията и процесите допустимо е в отговорите на учениците да има грешки, които могат да се използват от учителя за създаване на проблемни ситуации и се поставят учебни проблеми. Основен метод за създаване на горепосочените ситуации е използването на контра примери, които разкриват тези грешки и съдействат за правилното насочване мисълта на обучаемите. Така грешките на учениците се оказват полезни за създаването на проблемни ситуации. На тази основа опитния педагог успява да развие и направлява логическото мислене на своите възпитаници.
-
Въвеждане на дедуктивни примери активира интереса на учениците и води до по-пълно представяне на възможностите на компютърната система и приложния софтуер. Такъв методически подход води до развитие на дедуктивното мислене. На този етап от процеса на обучение трябва да се осигури фактическият материал и реалните приложения взети от живота, които да предшестват обобщенията и изводите. Това от своя страна задълбочава усвояването на понятията и характеристиките на обектите. Така в хода на процеса за натрупване на знания, обобщенията придобиват по-строг дедуктивен характер.
-
Високо ниво на проблемност и качество на усвояемост на учебния материал се постига със самостоятелно съставяне на задачи. Като се има предвид активността на учениците и тяхната мотивирана заинтересованост към обучението по ИТ за съставяне на проблемни ситуации могат да се използва опита на учениците и техните знания по други учебни предмети при съставяне на задачи за обработка на различен вид обекти – текстови, таблични, графични, звукови, видео или за създаване на комбиниран документ. Това е и реална връзка между практика и теория.
Спецификата на компютърната област, поради динамиката на развитие и големия обхват на приложения изисква умение да се работи с различна справочна литература.
С практическите задачи се цели придобиване на навици и умения, при които се овладяват различни методи на работа. Системите от практически задачи представят на учениците множество от знания и умения, необходими за последователно запознаване и овладяване на съответната програмна среда постепенно, без натрупване на излишни теоретични знания. Това се постига с много примери. При решаване на задачи, които служат за овладяване на основните техники за работа със съответния приложен софтуер, като се използва метода “учене чрез правене”.
Учебната практическа дейност е показала своята роля в овладяване на конкретни информационни технологии. Задачите в процеса на обучение активират мисленето, организират и систематизират познанието. Това е фактор, който актуализира натрупаните знанията и спомага те да се преобразуват в умения и опит и да се използват в последствие за решаване на различни практически проблеми.
Съшествуват няколко типа задачи, които преподавателите използват в часовете по ИТ. В зависимост от структурата на задачите и методите за тяхното решаване могат да се обобщят следните три класа задачи по ИТ - фиг.1.:
Последователност на въвеждане и използване в процеса на обучение на различни групи задачи
Традиционни или стандартни задачи - затвърдят учебния материал
Базови или “задачи-компоненти” - представят новите знания
Нестандартни или задачи-проблеми – развиват творческо мислене и способности за вземане на решения
Фиг.1. Типове задачи, използвани в обучението по информатика и ИТ
Нестандартни или задачи-проблеми не включват всички компоненти на традиционната задача. Обикновенно в тях са формулирани дадено и търсено, а методът се открива чрез творчество. Не винаги даденото е в явен вид. При търсене на начин за решаване на задачата, обучаемите са в проблемна ситуация, което развива техните способности да мислят творчески и да вземат решения.
Такива задачи са например задания по други учебни предмети, свързани с използване на Интернет и ИТ, проект за книжна реклама (диплянка) на учиилището, презентация за града или по определена тема, математическо или статистическо изследвана с помощта на електроннна таблица, където резултатите трябва да се изведат в графичен вид и т.н. Изходните данни в условието не винаги са дадени пълно, указана е целта, а методът трябва да се избере творчески от учениците. Това са т.н. познавателни задачи, които се използват в редуцирана форма, при които не е зададена някоя от съставните част на инвариантната структура и се търси метода на решение. Това стои в основата на проблемното обучение.
Проектът е вид проблемна задача, за решението на която се използват придобитите знания и умения от обучението по ИТ и е необходимо да се приложи творчество при избора на начин за изпълнение и оформяне на дизайна. При необходимост е възможно да се разширяват и допълват познанията.
При разработване на проекти от ученици се изисква творчески да прилагат получените знания и умения за решаване на такъв тип практически задачи. Това развива способностите на обучаемите и предизвиква допълнителен интерес към темата. За изпълнение на такава задача е необходим по-дълъг период от време, защото се работи в екип, изисква се творчески подход, изследователска работа и самостоятелно търсене, което се осъществява като обучаемите интуитивно се досещат, използвайки опита от овладяните базови типови задачи.
Работа по проект включва създаване на умения и навици за реализиране на проект в група или екип, като се използват:
-
ресурсите на мултимедийната компютърна система;
-
възможностите на приложни програми за обработка на различни обекти и данни;
-
ресурсите на Интернет;
-
готови материали, които се форматират и обработват;
-
компютърните средства за интегриране на различните обработени обекти и оформянето на краен продукт.
Очаквани резултати от тази част на обучението изискват ученикът:
-
да познава и използва подходящи средства и методи за популяризиране на идеите си чрез разнообразни информационни средства, като спазва етичните норми;
-
да знае основните правила и дейности при разработване на проект;
-
да умее аргументирано да излага и защитава собствена теза и подкрепя или оспорва чужда;
-
да проявява разбиране и уважение към различни позиции и идеи.
Създаването на проекти е заложено в учебната програма по ИТ за задължителна подготовка по ИТ в прогимназиалния курс на обучение, но часовете са ограничени. Прилагането на проблемния подход в обучението при свободноизбираема и задължителноизбираема подготовла (СИП, ЗИП) позволява използване в най-голяма степен на предимствата на “учене чрез правене”.
Проблемният подход в обучението се използва когато учениците са преминали базово ниво на обучение и могат да достигат до новите знания и ги затвърдяват при решаване на задачи-проблеми. При този метод обучаемите насочват своето внимание не само към съдържанието на усвояваните знания, но и пряко участват в учебната дейност. Учителят трябва да организира така учебния час, че обучаемите сами да открият нужните за решаването на поставената задача знания, да направят необходимите изводи и обобщения. Проблемното обучение зависи до голяма степен от подготовката на учителя и умението да се активира ученическото мислене.
Проблемно обучение e дидактически метод и неговото прилагане в часовете по ИТ цели стимулиране на ученическото творчество, чрез генериране на идеи за създаване на конкретни продукти, направени с помощта на компютър. Така обучаемите стават автори на различни проекти, реализирани в мултимедийна компютърна лаборатория. В резултат се усвояват нови знания в самия процес на създаване и реализиране на конкретна идея – “имам идея да напрявя нещо, искам много да успея да го направя добре и качествено, трябва да получа нови знания и да придобия допълнителни умения, за да успея да го направя” [7].
Психологически аспекти при прилагане на проблемния подход в обучението
Проблемното обучение е организиран от преподавателите начин за активно взаимодействие между субекта, респективно обучавания и проблемно представеното съдържание. През този учебен период той се приобщава към обективните противоречия на научното познание и начините за тяхното разрешаване, учи се да мисли, творчески усвоява знанията. За да извърви съкратения път до научното откритие под ръководството на учителя в тяхната съвместна дейност, ученикът бива поставян в ситуации да преживява този процес, да разбира и осмисля и като крайна цел да постигне откритието. Така умствените операции следват естествената логика на продуктивното мислене, заложено в него като човешки индивид.
Интелектът е един от най-важните компоненти в този процес. Като най-висш продукт на мозъка и като сложна форма на отражение на обективната реалност, той има ключово значение и трябва да бъде възпитаван. Моделът на Л. Търстоун акцентира върху седем фактора, характеризиращи интелекта. На фиг. 2 са съпоставени моделите на Л.Търстоун и Ф. Фримън, които са в основата на изследванията за развитието и възпитанието на интелекта в ученическа възраст:
По Л. Търстоун
|
|
По Ф. Фримън
|
Пространствена способност (ориентация).
|
Способност да се възприема сходството и различията между геометричните фигури.
|
Скорост на възприемането.
|
|
Лекота при опериране с цифров материал.
|
Способност да се извършват цифрови операции.
|
Разбиране на думите.
|
Лекота и живост на езика.
|
Асоциативна памет.
|
Памет.
|
Вариативност на речта.
|
Словесен запас (активен речник).
|
Разсъждаване.
|
Способност да се разсъждава.
|
Фиг.2. Характеристики на интелекта.
В учебния процес най-много трябва да се залага на развитие на мисленето като важен момент от подготовката на подрастващите. Чрез проблемното обучение по ИТ, за да се постигне максимален резултат е нужно да се идентифицират у всеки ученик типичните черти на развития интелект и степентта на неговото индивидуално развитие. Четири са компонентите за идентификация според известни психологически и педагогически справочници:
-
активно отношение към обкръжаващия свят, тясно свързано с наблюдателността;
-
степен на систематизираност и дисциплинираност, осигуряваща точност в работата и надеждност на получаваните резултати;
-
самостоятелност, неразривно свързана с творческия характер;
-
непрекъснато интелектуално развитие.
При работа с компютър в училищна възраст се постига развитие на общите умствени способности: съобразителност (бързина на умствената ориентация), задълбоченост и критичност. Работа на учителя е да активира и насочва определени умствени операции при учениците, които да повишават степента на продуктивното мислене: връзките между анализ и синтез; средствата, с помощта на които се осъществяват тези процеси; степените на пълнота на анализа и синтеза. Тези дейности дават възможност да се използват такива умствени операции, специално отработени при решаване на типове задачи, конкретно по информационни технологии, както и за решаване на широк кръг задачи от различни области на познанието. За прогрес на умственото развитие, в резултат на неговото задълбочаване и разширяване може да се говори тогава, когато под ръководството на учителя, ученикът съумее да идентифицира двата подхода и в съзнанието си да построи стройна система, като обедини в нея този синтетико-аналитичен модел на разнохарактерна умствена дейност.
Когато учителят преценява индивидуалното умствено развитие на обучаемите, може да използва показателите, които Н.Д. Левитов идентифицира:
-
самостоятелност на мисленето;
-
трайността на усвоения учебен материал;
-
бързина на умствената ориентация (находчивост) при решаване на нестандартни задачи;
-
дълбочина на проникването в същността на изучаваните явления (умение да се различи същественото от несъщественото);
-
критичност на ума, склонност към необективност и неоснователни разсъждения.
При работа в групи от ученици с голям диапазон на умствени възможности е задължително да се има предвид класификацията на Н.А. Мечинска [2] за мисловната дейност, като внимателно се отчита степента на развитие или отсъствие на съответното качество, и от там – индивидуалния подход и подбор на подзадачите за всеки:
-
бързина или трудност на усвоявянето;
-
гъвкавост на мисловния процес (леко или трудно се пренастройва на работна вълна; приспособяване към изменящи се условия на задачата);
-
тясна връзка или разминаване на нагледни и отвлечени компоненти на мисленето;
-
различни равнища на аналитико-синтетична дейност.
Педагогът има отговорната задача да установи индивидуалното темпо на предвижване на мисълта при всеки конкретен свой обучаем. Това не бива да се бърка с индивидуалното работно темпо, защото бързината на работа и скоростта на обобщаване са различни неща – може да се работи бавно, а да се обобщава бързо. Темпото на придвижване на мисълта се определя от количеството еднотипни упражнения, необходими за формиране на обобщението. Учениците с по-слабо умствено развитие непълноценно използват информацията, заложена в условието на задачата, обикновено я решават на принципа „проба-грешка”. Като се има предвид, че задачите по ИТ се делят на подзадачи, а те от своя страна са етап от решението, това може да доведе до неизпълнение на задачата. Такива ученици имат нужда от постоянно наблюдение и корекции в работата. Учениците с висока степен на умствено развитие разполагат с богат обем от знания и умеят да ги използват, рядко грешат при разчитане условието на задачата и обикновено бързо, точно и пълно извличат предназначената за тях информацията. Те постоянно контролират действията си и мотивирано вървят напред към крайния резултат. Проблемът при тях се решава лаконично, кракто и рационално. Високото интелектуално ниво предопределя удоволствие от творческата дейност в предпочитаната област.
Интелектуалните умения са условие за адекватни практически и теоретични действия, изпълнявани, бързо, точно и съзнателно върху основата на усвоени знания и жизнен опит. Учителят по ИТ не може да гради практически умения без необходимото количество теоретични знания за хардуер, работа в съответната операционна система, средствата за обмен и съхраняване на данни, обработка на обектите, софтуер за тяхната разработка и обединяване. Знанията и уменията са две неразделни и функционално свързани части на всяко целенасочено действие. Като се усъвършенстват и автоматизират, уменията се превръщат в навици. Полезните навици дават възможност в екстремални ситуации бързо да се намира търсения изход или да се решава поставената задача. Като област, която не е свързана само с учебния предмет, ИТ дават възможност на ученика да допълва и използва знанията си във всички направления на човешкото познание и общуване. Уменията изграждат навици за постигане на една и съща цел в зависимост от различните условия, в които се налага да се действа. Високо развитите интелектуални умения позволяват действията да се изпълняват по различен начин, в зависимост от конкретните и специфични условия.
Усвояването на умения е сложен процес на аналитико-синтетична дейност на кората на главния мозък, по време на която се създават и укрепват асоциации между проблемната задача, необходимите за решаване знания и практическите методи за тяхното прилагане. Основните признаци и характеристики на придобитите умения са: гъвкавост, устойчивост, стабилност и максимална близост до реалните условия и задачи. В часовене по ИТ при адекватно ръководство на учителя, учениците могат да развият следните умения: интелектуални и практически; учебни и самообразователни; рационални и нерационални; репродуктивни и нестандартни [1];
Учителят може да мотивира учениците като им помага да възприемат, да запаметяват, да работят внимателно, да мислят, да използват интуицията се, основавайки се на предишни и нови знания. По този начин педагогът стимулира и провокира мотиви за познавателен интерес и лидерски качества.
Създаване и реализиране на проекти в часовете по ИТ
Реализирането на проект е творчески процес, позволяващ на участниците по интересен и нетрадиционен начин да изразят своите идеи, да представят плановете си и чрез пряко участие в учебния процес да се обучават.
С помощта на мултимедийни компютърни средства в организирана форма и работа в екип, учениците могат да станат автори на проект, който да:
-
реализира техни идеи, свързани с колективни интереси – създаване и издаване на вестник, създаване на плакат или рекламно табло, създаване и поддържане на Web–страница на училище, клас или интересна за тях област;
-
запознава други ученици с научни факти от областта на знанието, представени по начин, отразяващ техните разбирания и виждане и адекватни на възрастта им, чрез мултимедийни продукти;
-
реализира идеи, свързани с лични интереси – календар със семейни снимки, постер с рожденни дати на съученици, близки, велики личности от историята на България, родословно дърво - направени по различни шаблони и с разнообразни средства.
Мултимедийната компютърна лаборатория е подходяща среда за работа в екип, където под ръководството на преподавател се насърчава ученическото мислене и се решават различни проблеми-задачи. От една страна се ангажира ученическото мислене, като потенциалът се концентрира в създаване на продукт, с който те ще се гордеят, а от друга страна се запознават с нови възможности на компютъра и придобиват умения за работа в мултимедийна среда и комбиниране на елементи от познати модели.
В началото на процеса учениците трябва да обсъждат следните аспекти:
-
Какво искат да направят - вестник; мултимедийна презентация за теми от учебното съдържание, за събитие от ученическия живот или друго; рекламна брошура на – училището, класа, родния град и т.н.?
-
Кой ще бъде получателят на крайния продукт, за кого е предназначен?
-
Какви интерактивни елемента ще се използват и как да са обработени?
-
Колко части ще съдържа проекта, ако може да се раздели?
-
Как да се свържат отделните части?
-
Как да работят заедно в екип?
-
От какво се нуждаят още да научат, за да изпълнят проекта?
Преподавателите трябва да обмислят:
-
Къде в учебната програма да бъде заложен?
-
Какво знаят учениците?
-
Как те ще работят – с цял клас, на екипи, на малки групи или индивидуално?
-
Кои среди ще се използват за създаване и представяне на информацията?
-
Какви трябва да бъдат изискванията на мултимедийната лаборатория като техническо и софтуерно осигуряване?
-
Колко дълго ще се реализира проектът?
-
Как те ще ръководят учениците, за да свържат идеите и концепциите на проекта?
-
Как ще бъде оценен този процес.
След определяне на темата и съдържанието на проекта се преминава към неговата реализация. Етапите при реализиране на проекти са:
-
Определяне целта, анализ на изходните моменти, планиране и проектиране на отделните части.
-
Реализиране (създаване) на отделните части на проекта.
-
Завършване (сглобяване) на проекта.
Първият етап е определяне целта на проекта и крайният продукт. В началото се започва с анализ на други близки продукти, които съдържат подобни елементи или могат да послужат за идеи. Учениците трябва да създадат план и да проектират новия модел. Определя се каква информация ще се включи. Изходни моменти за конкретния проект след анализ на работата на други ученици и подобни продукти са:
-
Проектирането на отделните части и създаване на дизайна на продукта;
-
Определяне целите на всяка от частите на проекта;
-
Определяне на най-важните характеристики и особености на всяка от частите (страница, слайд, екран, сцена);
-
Определяне на елементите на всяка част.
Реализирането на отделните части и създаване дизайна на целия продукт е вторият етап от изпълнението. Това е интересен и творчески процес. На обучаемите предстои да се изправят срещу проблеми, като това да искат да направят нещо, но все още да нямат опит. Това обикновено е движещата сила и мотивацията да се научи новото, да се усвоят средствата за реализиране на идеята.
При създаване на цялостната визия и дизайн на отделните части се развива инициативата на всеки ученик. Вземат се “суровини” като факти и теми, които ще се представят, анализират се идеи, прилага се въображение и се създават и форматират отделните елементи – текст, изображения, звук и анимация. При определяне вида и съдържанието на всяка част се изхожда от конкретната цел. Създателите трябва да са наясно какво искат да видят и какво не би им харесало. Видът и разположението на отделните елементите оформят дизайна на частите и на цялата композиция. Това е авторско решение, което учениците трябва да направят в електронен вид с помощта на информационните технологии. Така те проявяват усет към хармония, завършеност и практически осъществяват своите идеи.
Преподавателите по информатика имат водеща роля при изясняване и “сглобяване” на идеите и тяхното оформяне в електронен вид. В отделните части всеки елемент има равностойно участие. Текстът, изображенията, анимацията и звукът реализират цялата идея и взаимно се допълват.
За всеки тип елемент се налага използване на отделна приложна програма, с която той може да се въведе, обработи и форматира, за да придобие желания външен вид. Това затвърдява знанията и уменията за работа в съответната среда от една страна и дава възможност за анализ и синтез, сравнения, обобщения и изводи от друга. Преподавателят заедно с обучаемите избира софтуера, с който ще се обединят всички елементи и с подходяща допълнителна обработка да се получи окончателния дизайн. Изборът зависи от наличната техническа, технологична и софтуерна база.
Избор на софтуер и ресурси е важен момент за реализиране на проекта. Подобни проекти могат да се създават с различен софтуер и по различен начин. Изборът се прави в зависимост от наличните приложни програми, техническите възможности ма компютърната лаборатория и по преценка на ръководителя на групата.
Ресурсите, които са необходими за работата при създаването на мултимедийния или web – проекта в клас освен компютъра са:
-
скенер (много съществена част от мултимедийната система);
-
цифрова камера ( много полезна );
-
видео камера;
-
CD/DVD (файловете, съдържащи изображения или звук, са сравнително големи по обем, което налага необходимост от запомнящи устройства с голям капацитет).
Сканирането на изображенията, включване на звук и анимационни ефекти е сложен процес, за който се искат специални умения. Знанията и уменията, необходими за работа с мултимедийни компютърни средства, включена в общообразователната компютърна подготовка не са достатъчни. С работата си в такъв проект учениците придобиват нови умения и обогатяват своите познания за работа в различни мултимедийни среди.
В третия етап се обединяват отделните части. Обсъжда се цялостната визия и се коригират по необходимост отделни елементи или тяхната последователност.
Един от вълнуващите и интересни аспекти при създаване на такива проекти е този, че непрекъснато може да се добавят нови елементи и да се създават допълнителни връзки за разширяване и обогатяване на цялата композиция. Това означава на практика, че този процес е отворен. Това е предизвикателството за младите автори – да създават нещо, да го усъвършенстват и да генерират непрекъснато идеи. За тяхната реализация те прилагат въображение и непрестанно допълват своите знания. В първоначалния вариант на проекта обикновено времето е ограничено и екраните са по опростени. Това позволява при следваща обработка да бъдат включени специфични изображения между текста и да се добави анимация, звук и др.
Заключение:
Смисълът на работата по проекти е учениците да се научат творчески да използват и приложат знанията и уменията в областта на ИТ, от къде да търсят необходимите материали, как да ги организират и свържат. Крайната цел е получаване на продукт, които се харесва, отговаря на съвременните естетически изисквания и е интересен и полезен.
Практическата полза от работата по такъв проект се изразява в:
-
Нарастване на познанията при използване на софтуера.
-
Опит да се намери начин за решаване на техническите проблеми, когато те възникват в процеса на работа.
Техническите умения на учениците се придобиват с практика. Специфичните умения, които се създават у учениците много зависят от използвания хардуер и предпочетения и наличен (лицензиран) софтуер. Те се развиват и усъвършенстват при участие в проекта.
В периода на обмисляне на проекта учениците като автори използват своите познания и умения, за да ги допълват и усъвършенстват, за да създадат приятен и полезен краен продукт (дизайна на проекта) . Дейността на преподавателите е да поощряват, активират и да помагат за преодоляване на проблемите в отделните етапи. Директният контакт на преподавателите и обучаемите е необходим през цялото време – чрез анализи и творческо взаимодействие. Главна роля на ръководителите е да насърчават обучаемите да опитват нови неща, да ги направляват при събиране на данни, написване на текста, създаване и обработка на изображения и други елементи.
Това прави дидактическите ползи особено ценни – фиг.3:
Технически и технологически знания и умения
Мотивация
Забавление
Обучение
Фиг.3.
При работа в проблемна ситуация, учениците придобиват способности за :
-
планиране на работата;
-
въвеждане и форматиране на текст;
-
сканиране или създаване на изображения (снимки, фотоси, образи и др.) и тяхното редактиране със специализиран софтуер;
-
вграждане на обработените изображения в проекта;
-
използване на цифрова камера;
-
записване на говор и звукови ефекти;
-
използване на готови звукови файлове;
-
вграждане на анимация;
-
създаване на връзки между елементите.
На обучаемите предстои да се изправят срещу проблеми, като това да искат да направят нещо, но все още да нямат опит. Това е движеща сила и мотивация да се научи новото, да се усвоят средствата за реализиране на идеята.
Автори:
Гл.ас.инж.Марияна Николова, ВТУ “Св.св.Кирил и Методий”, Катедра “Компютърни системи технологии”, Тел. :+359 62 649831, Е mail: mnikolova_vt@abv.bg
Гергана Маркова, учител по информатика и ИТ в професионална гимназия по строителство, гр. В.Търново, Е mail: gerganavioletova@abv.bg
Използвана литература
-
Коротов, В.М., Лошкарева, Н.А., Зайцев, В.Н.,Воспитание ученика. Сборник программно-методических материалов..-Москва, 1990
-
Менчинская Н.А. Проблемы учения и умственного развития школьника.-Москва, 1989.
-
Национална стратегия за въвеждане на информационните и комуникационните технологии в българските училища, НС на РБългария, София, февруари 2005.
-
Петров, К., Някои въпроси за обучението по математика, Сборник статии-частIII, Народна просвета, София, 1982
-
Якиманска, И., Я., Развиващо обучение, Народна просвета, София, 1984
-
Curtin Dennis P., Foley Kim, Sen Kunal, Morin Cathleen, Information tehnology, The Breaking Wave, Irwin McGraw – Hill, 2003
-
Lachs Vivi, Making multimedia in the classroom, Routledge Falmer – London and New York, 2000
-
Linn, Marcia C., Computers, teachers, peers – Science Learning Partners, Lawrence Erlbaum Associates, Ins., Publishers, LB1585.3.L56 2000
-
Nobac, J.D., Learning, creating, and using knowledge: Concept maps as facilitative tools in school and corporations, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1998
-
Nobac, J.D., Learning, creating, and using knowledge: Concept maps as facilitative tools in school and corporations, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1998
Сподели с приятели: |